Szép napot!
Adott egy Volkswagen Polo III 1.4 TDi 1999-es gyártású autó amiben nincs klíma, de ha jól tudom, ebből a típusból van klímás is. Az lenne a kérdés, hogy a klímás változatú Polo klímáját milyen bonyolult átszerelni a klíma nélkülibe? (Megvalósítható?)
Válaszodat előre is köszönöm!
Lehetséges, erre szakosodtak szervizek, mindenképpen rájuk kell bízni, mert bonyolult munka. Tapasztalat szerint az után gyártott klíma jól működik, de elég költséges.
A bontott klímát nem ajánlom, mert alkatrészének összeszedése szakértelmet és típus ismeretet kíván, biztosan kell tudni, hogy valóban azonos motorról származik - a csövek hossza, a felfogatási pontok, a mérete.
A donorból szakembernek kell kiszerelnie, mert a legminimálisabb szennyeződés, ami bekerülhet a rendszerbe tönkreteszi azt. A bontott klímáról biztosan tudni kell, hogy működőképes, hiszen egy hibás kompresszor több mint százezer forintos problémát jelentene, de egy elhasználódott hőcserélő is igen komoly befektetés. Lehet utólag klímát szerelni egy autóba, de nagyon körül kell járni a kérdést, mert az esetek többségében olcsóbb lecserélni az autót, mint tuningolni.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves kütyüdoki!
Valamiért minden indításnál újraindul az autómon az óra és a km-mérő, illetve nem működik a rádió és már nem sípol amikor rajtafelejtem a világítást. Ezek egy időben elromlottak. Mi lehet a probléma? Biztosítékokat ellenőriztem.
Próbáltam másik rádiót, az tökéletesen működött, és a nem működő rádió is működött másik autóban.
Az autó: Renault Twingo. 2001-es evjarat, 1.2 benzin.
Kedves Kérdező!
Meg kell mérni, hogy például a rádiónál az indítás pillanatában mennyit esik a feszültség. Ezt csak analóg műszerrel lehet ellenőrizni, a digitális műszer mintavétele miatt nem mutat pontos értéket. A hiba oka lehet kontakthiba, lehet az akkumulátor vagy az önindító öregedése. Ha a feszültség 11V alá esik, az elektronikák már nem feltétlenül díjazzák ezt, működésükben hiba léphet fel.
Az öreg akkumulátor nem tud akkora energiát szolgáltatni, mint egy önindító elvárná, az autó még beindul, de egy időpillanatra nagyon leesik a feszültség, amitől nullázódnak az elektronikák, amik nem kapják meg a megfelelő tápfeszültséget, ezt pedig a rádión és az órán tapasztaljuk.
Ha az önindító elhasználódott, akkor az indításkor olyan nagy áramfelvétellel rendelkezik, amit egy jó akkumulátor sem tud biztosítani, ilyenkor el kell vinni felújítani, ami nem egy hatalmas költség.
Lehet kontakthiba is. Általában az akkumulátor sarujánál vagy az akkumulátor testvezetékénél szokott előfordulni. A sarukat meg kell tisztítani és ellenőrizni a biztos kapcsolatot. Az akkumulátor negatív kábele az autó karosszériájára, majd a motorra van kötve. Ha itt, kis átmeneti ellenállás keletkezik, az nagy áramfelvételnél, mint az indítás, nagy feszültségesést produkál. Ez úgy mérhető, hogy az akkumulátor negatív kivezetése és a motor fémrésze, illetve a karosszéria fémrésze között feszültséget kell mérni az indítás pillanatában. Ha ez az érték 2-3V fölött van, akkor újra kell értékelni a gyári csatlakozást, mert valamelyik csatlakozásnál átmeneti ellenállás alakult ki, amin esik a feszültség, hiszen korlátozza az áramot.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Üdvözlöm tisztelt Kütyüdoktor!
Akkumulátor lemerüléssel kapcsolatos kérdésem volna. Adott egy 2002-es évjáratú, 2.0 benzines, automata váltós, Ghia, kombi Ford Mondeo. Minden elektromos rendszer tökéletesen működik benne. Vadonatúj akkumulátor van benne. Autóvillamossági műszerésznél is járt már.
Mielőtt műszerészhez vittük volna, a következőket néztük át itthon: biztosítéktábla és biztosítékok rendberakása és megnézése, hogy nem kontakthibásak-e, ezt a műszerész is megnézte. Akkumulátor saruk ellenőrzése, nem oxidálódott, nem kontakthibás.
Nyugalmi állapotban, minden lekapcsolva, bezárva az áramfelvétel 0,08A ami pár perc elteltével kb. 10perc visszaesik 0,05és 0,02A közé. Ingadozik de nem megy feljebb. Jelenleg ki van kötve a rádió és a riasztó. A "jó hírben álló" autóvillamossági műszerésznél volt az autó több mint egy hétig, ezalatt ő további méréseket és szakadásvizsgálatot, töltésmérést és egyéb otthon nem elvégezhető méréseket hajtott végre és mindent rendben talált. Azt mondta, a kocsinak nincs semmi baja. Elhoztuk tőle az autót és másnapra lemerült az akkumulátor.
A méréseket teljesen 24h töltött végeztem itthon és a szerelő is. Az önindítóval korábban voltak problémák az ki lett cserélve vadonatújra. Biztosítékok rendben, kábelek rendben a szerelő szerint, rádió és riasztó kikötve. Az autó hétköznapi, rendeltetés szerű családi használatban van, vegyes távokon. Mi merítheti le az akkumulátort mégis?
Válaszát és ötleteit előre is köszönjük. Gábor
Ha az autó nyugalmi áramfelvétele 0,02A és a töltés 13,6V legalább, az akkumulátor új és napi szinten használja az autót, akkor nem fordul elő ilyen. A hiba valamelyik mérésben van elrejtve.
A leállított autón, ahogyan ön is írja, kis pihenés után kell mérni a nyugalmi áramfelvételt, de nekem ez az adat nagyon kicsinek tűnik, ennél azért többet fogyaszt az autó álló helyzetben, bár, ha mindent lekötöttek róla, valós is lehet.
A töltést járó motornál, megemelt fordulatszámon kell mérni, miközben fel van kapcsolva a világítás és a szellőzőventilátor legmagasabb fokozatba, hogy legyen terhelése a rendszernek mérés közben. Töltésmérésnél a műszert az akkumulátor sarujára tesszük közvetlenül, nem a csatlakozóra, így kapjuk pontosan azt az értéket, ami az akkumulátorhoz érkezik és nem maradhat benne a saru csatlakozásának kontakthibája. A pozitív és a negatív mérőzsinórt is a sarura tesszük. Sokan a negatívot a karosszériára vagy a motor fémrészére csatolják, ami valótlan eredményt adhat, ha a negatív oldalon kontakthiba van, pl. a motor vagy az akkumulátor testelésénél.
Testproblémát úgy mérünk, hogy a motor fémváza és az akkumulátor negatív saruja között feszültséget mérünk. Ha 1V-nál magasabb a feszültség, akkor a motor és az akkumulátor között átmeneti ellenállás van, ami lehet a motor és karosszéria, vagy a karosszéria és az akkumulátor átvezetésénél. Ha minden mérés azt igazolta, hogy minden jó, akkor csak az akkumulátor lehet hibás. minden elektromos szervizben van akkumulátor teszter.
Ez egy kis célműszer, ami meghatározza, jó közelítéssel, hogy az akkumulátor hány százalékos. Attól, hogy új, még lehet rossz, sőt ha teljesen lemerítette, a merítéstől tönkre is mehetett. Nincs ebben varázslat, akkumulátor, töltés és nyugalmi áramfelvétel, csak ennyi paraméter van a rendszerben. Mindezek mellett azt feltételeztem, hogy az autó napi használatban van és nem heti egy alkalommal rövid távon használják, mert az egy másik eset lenne.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor.
Opel Astra G gépkocsim van amiben elromlott a tükörállító kapcsoló. Használtan szeretnék venni, de nem nagyon találok a közelben. Olvastam, hogy esetleg a Vectra B, a Zafira vagy esetleg a Corsa C típusú autók kapcsolója is jó lenne. Kompatibilis lehet valamelyik az Astrával?
Válaszát előre is köszönöm.
Ez elég típus specifikus kérdés, nem Kütyüdokis, ezért megkérdeztem az Opel Csergőt. Vectra B 2000-től és Agila, ami biztos, ezek egy cikkszámon vannak.
A Zafira esetében valószínű az egyezés, de más a cikkszám. Mindemellett létezik utángyártott, ami megfelelő minőségű és 6100 Ft az ára, így nem érdemes bontóban keresni.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Azzal a kérdéssel fordulok önhöz, hogy adott egy 2001-es Peugeot 307-es 1.6 benzines autó, amiben egy ideje vacakol a gyári rádió, nem volt hozzányúlva, már régebben is nehezebben vette a jelet, de kiküszöböltem azzal, hogy vettem egy transzmittert. Bő 1 hete a tanszmitterrel is elkezdett recsegni, ami mostanra már hallgathatatlanná vált. Mondanom sem kell, zene nélkül utazni pl egyedül maga a borzadály.
Ön szerint mi lehetne a probléma? Kb 3 éve már csak az első két hangszóró szólt, igaz az tisztán és semmi gond nem volt velük.
Várom mielőbbi válaszát
Üdvözlettel: Dávid
Kedves Dávid!
A recsegést és egyéb vételi hibát okozhatja az antennakör hibája, amit alátámaszt, hogy a transzmitterrel is jelentkezik a probléma. A hangszórók esetében nincs ötletem, mindenképpen látni kellene az autót a hibafeltáráshoz.
A hangszórók elhallgatását okozhatja, hogy megszakad a hangszóró vagy az ajtóátvezetőben a hangszórókábel, de egyszerre két hangszóró nem megy tönkre. Ha zárlat van a hátsó hangszórónál, akkor a hangvégfok tiltásba teszi magát és elhallgathat mindkettő egyszerre, de ez csak okoskodás, látatlanban nem lehet kitalálni, mérni kell.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor,
egy 2008-as Opel Astra gépjárművem van, a minap vettem észre, hogy a sofőr oldali elektromos ablakemelőm nem működik hibátlanul. Eddig ha 2 másodpercnél hosszabban nyomtam az ablakemelő gombot automatikusan felment az ablak, most pedig csak úgy tudom felhúzni, ha folyamatosan nyomva tartom a gombot. Lefele ugyan ez a probléma. Mi lehet a gond?
Válaszát előre is köszönöm.
Tegye rá a gyújtást és húzza le az ablakot, folyamatosan nyomva a kapcsolót. Amikor leért, engedje el, majd nyomja meg még egyszer a kapcsolót. Utána húzza fel az ablakot, folyamatosan nyomva a kapcsolót és amikor felért, engedje el és nyomjon rá még egyet. Ezzel megtanította az elektronikának az ablak két végpontját és újra működni fog. Valami okból elfelejtette ezt a programot, például lemerülhetett az akkumulátor.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Most vásároltam a egy 2013-as Opel Astra J 1.7 Sport Tourert. Nagyon örült neki a család de bennem vetődtek fel kérdések, amikre nem találok választ. Ilyen az autóba beszerelt kihangosító is. A középkonzolon megtalálható a phone nyomógomb és a kormányon is a felvétel és hívás megszakításhoz szükséges kapcsoló.
A problémám, hogy egyszerűen nem tudom a telefonomat összekapcsolni az autó rendszerével. A fedélzeti számítógép menüjében pedig nem találok semmiféle telefonos beállítási lehetőséget. Kérdésem adja magát, hogy mégis hogy lehet kapcsolódni a bluetooth-hoz, vagy lehet hogy csak dísznek rakták bele ezeket a kapcsolókat?
Válaszát előre is köszönöm! Üdv: Norbert
A rádió gombja lehet a telefon kezelőgombja, ha van Bluetooth modul az autóban és lehet csak némítás gomb, ha nincs Bluetooth modul az autóban.
A Config gombbal beléphet a menübe, ahol, ha van telefon beállítások menüpont, akkor szerencsés, ha nincs, akkor nincs modul az autóban. Márka vagy márkára szakosodott szervizben utólag is beszerezhető a modul.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Nemrégen vásároltam egy 2007-es gyártású Volkswagen Golf 5 típusú autót. Az autót csak úgy lehet elindítani, ha bekapcsolom a világítást és nyomom a féket.
Viszont ha az autó lefullad, akkor hiába működik a világítás és nyomom a féket, nem indul el. Csak akkor, ha a kulcsot alaphelyzetbe állítom majd újra próbálkozok az indítással. A kérdésem pedig már adódik is a kényelmetlen helyzetemből. Hogyan lehet ezt a funkciót kiiktatni?
Ez utólag beépített „védelemnek” hangzik, ha zavarja, ki kell kötni és egy valós védelmi eszközt beépíttetni. Az úgynevezett trükkös indítás tizenöt-húsz évvel ezelőtt általános és megfelelő megoldás volt az autó védelmében, ma ez amolyan saját magunkat megnyugtató, de hamis biztonságérzet.
Bár sokan fukarkodnak amikor az autó védelmére kell költeni, de akinek ellopták az autóját, a legdrágább rendszert is kifizetné azonnal. Gondolom az autó előző tulajdonosa is a költséghatékony megoldást választotta, nem a valódi védelmet. Nagyon kezdő autótolvaj, aki ezen fennakad, inkább csak önt bosszantja.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Üdvözlöm,
2003-as C Corsámban a gyári autórádió van. Ha ráadom a gyújtást (a kulcsot csak 1 kattanásnyira fordítva el), a rádió szépen szól, a vétel erős. Ha viszont még egy kattanásnyit fordítok a kulcson, a vétel elgyengül, recseg. Ugyanezt csinálja járó motornál is. Ez ügyben kérném segítségét.
Köszönettel, Balázs
Ha a rádiónak vagy az antennának lenne gondja, akkor soha nem lenne jó a vétel, így valami utólag beépített eszközre gondolnék. Ellenőrizze, hogy milyen utólag beépített eszköz van az autóban, ami zavarhatja. Olcsóbb szivargyújtós telefontöltő vagy FM transzmitter jellemzően okoz ilyet.
Ha nincs semmi, akkor nagyobb a baj, mert valamelyik gyári összetevő okozza, de erre nem volt még példa nálunk. Ellenőrizhető a rádió is. Ki kell venni a helyéről és az antenna helyére egy kb. félméteres vezetéket dugni. Ha javul a vétel, akkor ellenőrizni kell az antennát.
Az antenna talppontjában egy illesztő erősítő van, ami a rádiótól kapja a pozitív feszültséget, míg a negatívot a felfogató csavaron keresztül. A rádió tetején megtalálható a csatlakozó bekötése, így könnyen ellenőrizhető műszerrel vagy LED-es próbalámpával, hogy kiadja-e az antennának a tápfeszültséget. Az antenna felfogatócsavarját is ellenőrizni kell, hiszen itt kapja a negatívot és volt már rá példa, hogy kicsit korrodált. Le kell lazítani a csavart, kicsit megcsiszolni a karosszériát és visszahúzni.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves kütyüdoktor!
Tanácsot szeretnék kérni a robogómmal kapcsolatban. Vettem egy robogót, de az első lámpa izzója mindig kiég. Alapból nem a gyári foglalat volt benne, abban lötyögött is az izzó. Tettem bele egy foglalatot amiben már nem tud lötyögni az izzó semennyire sem. Így is kiég állandóan, viszont ugyan azon a szálon fut mint a hátsó helyzetjelző és féklámpa, de az még sosem égett ki. Az elejében 21W-os izzó van.
Nem tudom, hogy gyárilag is olyan van-e benne, de mikor megvettem olyan volt benne. Azt észrevettem az első izzón, hogy mintha futkosna/lüktetne az izzószálon a fény. Arra gondoltam, hogy a feszültségszabályzóval lesz a gond. Feleslegesen nem szeretnék újat venni és azért írtam, hogy hátha van egy jó ötlete, tanácsa.
Előre is köszönöm a választ.
A feszültségszabályzó hibájából lehet magas a töltőfeszültség, ami okozhatja a hibát. Meg kell mérni járó motornál a töltést és a 14V fölötti érték rossz. Magas töltőfeszültség esetén az akkumulátoron is kialakul a párolgás miatt egy ronda réteg jelezvén, hogy valami baj van. A tapasztalt lüktetés akár lehet normális, alapjáraton ilyen, de nem mindegy a mértéke.
Az izzószál élettartamát a kapcsolások számában mérik. Minden felmelegedés és kihűlés csökkenti a szál keresztmetszetét és megszakadásához vezet. Ha nagymértékű a tápfeszültség lüktetése, az bizony baj. Nagyon fontos, hogy milyen izzót használ, kerülni kell a névtelen termékeket, mert ezek sajnos rövid életűek.
Mivel a foglalatot cserélte, itt kontakthibára nem gondolnék, pedig általában a foglalat lazasága, kontakthibája okoz ilyet. Általánosan izzóproblémát okoz még a rezgés. Ha a robogó lámpája lötyög, rezeg, vagy a teleszkóp már a végét járja, olyan mechanikai igénybevételnek teszi ki az izzót, amit az nem visel.
Ellenőrizze, hogy a töltőfeszültség 14V alatt van, az izzó valóban stabilan áll a foglalatban, ami nem rozsdás, nem koszos, a lámpatest nem lötyög és az izzó nem névtelen vacak.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Egy 2008-as évjáratú Hyundai i30 1,6 Crdi kombiról van szó. A közelmúltban jött elő az a probléma, hogy a hátsó ablaktörlője nem működött, kapcsolásra nem reagált. A motorja sem adott semmi hangot.
Az én tudásom legfeljebb a biztosíték ellenőrzéséig terjed ki, de azzal minden rendben volt. Irány a szerviz. Ott megnézték, jelezték, hogy a motorja tűzforró, és minden bizonnyal megadta magát. Lehúzták róla a tápvezetéket, nehogy esetleg meggyulladjon. Már útközben vettem észre, hogy a szervizből úgy jöttem el, hogy a törlőkar nem volt egészen a véghelyzetben. Mivel kézzel azt nem lehet mozgatni, ezért próbaképpen visszadugtam a vezetéket a motorra, és lőn csoda: beindult.
Most azonban, néhány nap elteltével azt vettem észre, hogy az újraéledés utáni állapotához képest annyira elgyengült, hogy alig bír megmoccanni. Töröl, de láthatóan kínlódik. Melegedést azóta nem tapasztaltam. Furcsa hangja sincs. Arra gyanakszom, hogy esetleg a mechanikával lehet valami, valami szorul. Szerinted ez lehetséges? Vagy létezhet egy villanymotornál olyan köztes állapot, hogy ennyire legyengüljön? Feleslegesen nem szeretnék másikat venni. Melyik irányba induljak el?
Tanácsodért előre is köszönettel: Csaba
A melegedő motor lehet hibás, de melegedhet a megszorult mechanikától is. Ha a motor lenne hibás, az nem javul meg egy kis időre, de a szorult mechanika dolgozhat egy kicsit, majd ismét beékelődve leterheli a motort. A mechanika szorulására gondolok, amit a tengely kopása okoz.
Javítani lehet, de nem nagyon érdemes, az igazi megoldás a csere. Az ablaktörlő karján a víz végig csorogva a tengelyhez jut, ami keveredve porral erőteljes igénybevételnek teszi ki a tengelyt és a csapágyat. Szétszerelve meg lehet tisztítani, újra kenni, de a csapágyazás ettől még kopott marad, cserélni nem lehet, így a művelet csak időhúzás nem felújítás.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
W210 2001 évi autóm gyári xenonnal van ellátva. Mellette nagyon furcsa a sárgás színű helyzetjelző 5 W izzó fénye. Mire cserélhetem szabályosan, ha fehér fényt szeretnék? Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel, Péter
Valóban elég lehangoló a xenon lámpatest mellett gyertyaként pislákoló helyzetjelzőizzó fénye. Létezik több gyártónak is hidegebb fényű W5W izzója. Ezek közúton is legálisan használhatók, és a világítás-ellenőrző rendszer sem jelez rá hibát.
A különböző gyártók termékei közül talán kiemelkedik az Osram Cool Blue Intense termékcsalád W5W izzója. Itt a színmódosítás miatt fellépő fényerőveszteség ellensúlyozására az eredeti fényforrás helyett halogén változatot készítettek. Ez a helyzetjelzőizzó a W210-be beépítve szép egységet fog alkotni a gyári xenon fénnyel. Egy hasonló színhőmérsékletű H7-es távolsági fényszóró pedig tovább javíthatja az autó megjelenését.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor,
Jelenleg 2008-as Suzuki Grand Vitarámban 4200 Kelvines H7-es Osram izzó van, mely xenon hideg fényű hatást ígér, mégsem vagyok elégedett vele, számomra még mindig elég sárga. A lámpabúra nincs mattulva egyáltalán. Gondolkodom az 5000 Kelvines izzón, ezek azonban közúton nem legálisak. Megbüntethetnek ezért? Van olyan rendőr aki ezt kiszúrja és megállíthat ezért?
Vannak újabb (javarészt luxus) autók amik autópályán a másik sávból is megvakítanak annyira kékes a led-jük/xenonjuk/bármiük. Jó ötlet lehet egy ilyen 5000 Kelvines izzó beszerelése? Autósboltban azt mondta nekem az eladó, hogy az ő autójában is olyat használ, nem volt vele probléma. Félreértések elkerülése végett, nem hülyegyerek-kékfényt szeretnék, csak szép, hideg fehéret, ami enyhén kékes, sokat dobna az autó megjelenésén mint a normál sárgás izzó. Van olyan típus amit esetleg bátran ajánlana?
Köszönöm szépen válaszát előre is!
Segítségül hívtam a világítások szakértőjét és ezt válaszolta:
Az autóiparban elterjedt LED-ek jellemzően 6000 Kelvinesek, ezekhez képest minden halogén izzó sárgásabbnak fog tűnni. Ha közúton hivatalosan is használható halogén izzót használsz, az Osram Cool Blue Intense termék egy jó választás.
A hagyományos xenon fényforrások színhőmérséklete ~4150 K, amit ez az izzó egész szépen reprodukál. Természetesen kapható xenonból is magasabb Kelvin-számú termék, ezek fénye kékesebb. Nem szabad elfelejteni, hogy a halogén izzók színhőmérséklet-változását egy speciális színszűrőréteg felhordásával érik el. Ez a kékes réteg nem csak a kibocsátott fény színhőmérsékletére, de a kibocsátott fénymennyiségére is hatással van.
Azért, hogy egy magasabb színhőmérsékletű izzó a szűrés ellenére megfelelő mennyiségű fényt bocsásson ki, meg kell növelni az eredeti fénymennyiséget. Ez a fényforrás élettartamának csökkenésével, vagy a teljesítményének növelésével jár. Az 5000 K-es fényforrások már nem kaphatnak ECE-minősítést, mert a fényük kívül esik a legális tartományon. Ilyen mértékű színhőmérséklet-változásnál a fényerőt már nem lehet megfelelően kompenzálni, így ezek az izzók kisebb fénnyel is világítanak, mit a hagyományos változatuk.
Avatott szem azonnal látja, hogy a lámpád kékesen világít. Miután az 5000 K-es izzók nem használhatók közúti forgalomban (nincs ECE-minősítésük), így a rendőr jogosan büntethet. Az autód ezekkel a fényforrásokkal érvényes műszaki vizsgát nem szerezhet. Amennyiben mégis szeretnél egy jó minőségű off-road terméket, a Osram Cool Blue Boost-ot érdemes megvásárolni.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Adott egy 2007-es évjáratú Astra H 1.4-es benzines autó, kb 1 éves GM akkumulátorral ami még garanciás. A kocsit főképp városi, aránylag rövidebb utakra használom, a következő tapasztalatokkal. Napi használat esetén minden rendben, viszont ha az autó áll kb. 3-4 napot akkor már nem indul.
A nagy mínuszokban sem volt indítási probléma, érdekes módon egyik problémás hétvégén sem volt annyira hideg amivel magyarázni tudtam volna az indítási problémát. Néhány hetente "okostöltővel" teljesen fel lett töltve az akku A Opel szakszervizben (Itt vásároltam a kocsit és tavaly az akkut is) már szerintem külön műsorszám az érkezésem minden ilyen eset után.
Megmérték a töltést, az állóhelyi áramfelvételt, kérésemre az önindító áramfelvételét is, és mindent rendben találtak. Jelenleg éppen egy csereakkuval közlekedek ami több nap állás után is rendben működik, így cellazárlatra gyanakodtam. A kiszerelt akkumat 1 hete vizsgálgatja a szerviz, állításuk szerint minden rendben vele, így nem cserélhető garanciában. Lenne javaslata milyen irányban nyomozzam a hibajelenség okát?
Köszönettel: Róbert
Nekem elég egyértelmű, hogy, ha a szerviz mérése alapján az autó nyugalmi áramfelvétele és töltése megfelelő, valamint a csereakkumulátorral nem jelentkezik a hiba, akkor az akkumulátor a hibás, feltételezve, hogy az autó mindennapi használatban van.
Az akkumulátor is mérhető, minden szerviznek van tesztere, ami nagyon jó közelítéssel kiírja százalékosan az akkumulátor állapotát. Ha a szervizbe van az akkumulátor, akkor nagyon egyszerű a dolguk, hiszen feltöltik teljesen és egy adott terheléssel merítik, miközben mérik a kapocsfeszültséget, a terhelés ismeretében számolható, hogy mennyi idő alatt merül le. Természetesen a megfelelő nyugalmi áram és megfelelő töltés mellett számít, hogy mennyit használja az autót és milyen körülmények között.
A rövidtávon, városi csúcsforgalomban araszoló autó nem tudja tölteni az akkumulátort, többet használ, mint amennyit visszatölt, így az időnként lemerül. 3-4 nap igen kis időtartam, ezt csak akkor produkálná, ha soha nem töltené fel rendesen. Az akkumulátor töltése 6-8 óra és nem csepptöltővel, hanem akkumulátortöltővel, ami 4, de inkább 6A-es töltőáramot tud minimum. Tapasztalat alapján egy napi 4-8 km-t használt autó, normál városi forgalomban kb. 4 hónap után lemerül.
Ha hosszú hétvége miatt 3-4 napot áll, az nagyban lerontja ezt a statisztikát. Lehet időszakos fogyasztó az autóban.
Ha gyári állapotú az autó, akkor nincs mit keresni, de, ha utólag beszerelésre került valami, azt a hibakeresés idejére ki kell iktatni. Nem jellemző, hogy bármilyen eszköz időszakosan nagy áramot vegyen fel, de egy gondolatot ez is megérdemel. Riasztó, ülésfűtés, tolatóradar, fedélzeti kamera.
Csak azért kezdem válaszomat határozott sorokkal, mert a csereakkumulátorral nem produkálja az autó a hibát és azt feltételezem, hogy az autóhasználati szokásai sem változtak, így azt hiszem megvan a bűnös.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Doki!
Olvastam és sajnos személyesen is tapasztaltam, hogy az Android Auto nem érhető el a Google Play áruházban Magyarországról.
Próbáltam ügyfélkapcsolati elérhetőséget találni a Google-nél, nem sok sikerrel, illetve az Opel Magyarországi márka képviseletét is megkerestem ezzel a problémával. Nem nagyon értették mit akarok és miért pont tőlük. (Érdekes beszélgetés volt, de ez egy másik történet az ügyfél élményről.)
Ti tudjátok-e, hogy a Google mi alapján dönti el, hogy hol lehet használni az alkalmazást és az autógyártók miért nem lépnek ez ügyben? (Gondolom, nem Opel specifikus a probléma.)
Üdv: Zsolt
Kedves Zsolt!
Mint mindent, az operációs rendszer felhasználását is szerződések szorítják keretek közé és a forgalmazott, valamint forgalomban lévő autók darabszáma nem üt meg olyan mértéket, hogy egy szerződést megérjen az autógyárnak erre a kis országra.
Ezt érezhetjük sértőnek, mert minket érint, de ettől még igaz. Opel esetében nem vagyunk jók, nem találkoztunk még a problémával, de Suzukival már megoldottuk. Nem tettünk mást, mint sok fórumot végigolvastunk és volt autó, amin tesztelhettünk. Hivatalos magyar verzió hiányában a Bosch Open Source szoftver segítségével frissítettük a gyári fejegységet.
Azt is megtudtuk, hogy csak Android 5.0, azaz Lollipop, vagy annál újabb telefon szoftverrel lehet kommunikálni. Elég valószínű, hogy Opel esetében is ez lesz a járható út, de ez csak gondolat, mi nem teszteltük. Védelmembe venném az Opeles és minden egyéb márkában dedikált szerelőkollégámat.
Az autó szórakoztató rendszerét általában nyűgként megkapják az autóvillamossági szakemberek, hiszen az áram az ő asztaluk. Ha kapnak is képzést a rendszerről, az hamar elévül, mert rohamléptekben frissül az Android és mellette az iOS operációs rendszer. Ismernie kéne és naprakésznek lenni abban, hogy a telefon szoftverének változása hogyan hat az autóban futó szoftver működésére, kompatibilitására.
Ez egy olyan terület, ami vagy nagyon foglalkoztatja az adott szerelőt és hobbiként követi, teszteli, próbálja vagy lemarad, mert ezen dolgokkal az autógyár szinte semmit nem foglalkozik. Ez egy külön szakma, amit a számítástechnikai ismeretekből és a telefonszerelésből gyúrhatnánk össze.
Mivel ügyféloldalról sem jelentkezik akkora igény, még rutint sem szerezhet a szerelő. Ami kérdés jelentkezik egy forgalmazónál, az számszerűen kevés és udvariasan el lehet hárítani. Ez a gyár feladata lenne, a központi honlapján szerepeltetnie kéne a használat műszaki feltételeit és azt naprakészen hozzáférhetővé tenni minden felhasználó számára. Egyszer így lesz, de még várni kell rá.
Aki kihasználná a rendszer szolgáltatásait, annak marad a fórumozás a világ minden nyelvén és megtalálja, hogy valaki, valahol mire jött rá, amit persze a gyár tudott, csak nem mondott. Keresse meg a gyári fejegység gyártójának honlapját, a szoftverfrissítés lehetőségeit, de kerüljön minden, nem hivatalos megoldást, módosítást. Egy szoftverfrissítéssel teljesen használhatatlanná teheti rendszerét, legyen óvatos.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Egy 2005-ös Ford Focusom van, aminek az indítókulcsában van az elem, és ezt szeretném cserélni, mert úgy veszem észre, kicsit erősebben vagy többször kell megnyomnom az ajtónyitó gombokat záráshoz/nyitáshoz.
Kérdésem az lenne: Mire figyeljek ilyen csere/javítás esetén? Milyen elem való bele, és hol tudok ilyet beszerezni? Valamint kell-e újra tanítani az autót ha csak egy elemcserét hajtok/hajtunk végre? Előre is köszönöm segítségét.
Üdvözlettel: Zsolt
A kulcs hátulján lévő nyílás segítségével lehet széthúzni a kulcsot. Ennél a műveletnél kell odafigyelni, hogy a feszítésre használt csavarhúzóval ne szakítsuk át a házat, mert az akár a panel károsodását is okozhatja.
Ha már szétcsúszott, könnyedén kettéválasztható és hozzá férhetünk a CR2032-es elemhez. Itt a kis fülekre kell vigyázni, amik bent tarják az elemet. Jellemzően nem szükséges a szinkronizálás. Amennyiben nem hozz eredményt az elem csere, akkor nagy valószínűséggel a mikrokapcsolók elhasználódtak/leváltak, ennek cseréje forrasztási jártasságot igényel.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
A Toyota Corolla Versóm hátsó tolatóradarja nagyon halkan jelez. Lehet-e valahol állítani rajta, vagy valami hiba van? Hibajelzés nincs.
Üdvözlettel: József
Általában nincs hangerőállítási lehetőség, de ez típustól függ.
Ha jó volt és csökkent a hangerő, akkor a hangszórója ment tönkre, ami nem nagy befektetés, cserélni kell.
Ha mindig halk volt, akkor vagy állítható menüben, de ehhez ismerni kell az adott rendszer típusát, vagy ennyit tud és előre kell szerelni a hangszórót, hogy hallhatóbb legyen.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Egy 1999-es 1.8 as benzines Ford Focus boldog tulajdonosa vagyok, az autót sokat használom és nagyon szeretem. A minap egy furcsaság jelentkezett, hogy az irányjelző gyorsan kattog ha használom.
Tudom elcsépelt téma nekem is volt már vele gondom és megoldódott akkoriban. Most viszont újra gyorsan kattog, de ha felkapcsolom a hátsó ködlámpát ismét rendben megy. De ilyenkor hangos furcsa zaj jön a csomagtér mellett lévő (a kárpit mögött a bal hátsó teleszkóp mellett) kis fekete dobozból vagy reléből. A hátsó ködlámpa fénye is sokkal halványabb.
Izzócserék megvoltak, biztosítékok rendben. Egyébként az autó rendszeresen karbantartott jó példány. A jelenség egy alapos mosás után jelentkezett. Érdeklődtem pár "szerelőnél" de csak a fejüket vakarták, és volt, hogy azt mondták, hogy tönkrement az "agya" és ki kell cserélni "mindent". Ha esetleg volna egy tippje vagy egy javaslata a probléma orvoslására nagyon hálás lennék.
Tisztelettel Ferenc.
Az irányjelző gyors kattogása a kiégett irányjelzőizzót jelzi, amit az áramkörben megváltozott, csökkent terhelés eredményez. Ha ebben a körben egy kontakthiba keletkezik, akkor a kontakthiba miatt az izzó nem kap megfelelő energiát, láthatóan csökken a fényereje és a csökkent terhelés miatt az áramkör gyorsabb kattogással jelzi, mintha kiégett volna.
Ellenőrizze a lámpatest testelési pontját. Az izzók negatív pontja egy vezetéken keresztül a lámpatest közelében az autó karosszériájához van csatlakoztatva. általában ez a csatlakozási pont lesz kontakthibás. Ki kell csavarni a csavart, megtisztítani és megjavul a rendszer.
Ritkábban, de előfordul a lámpatest csatlakozójának korrodálása, amire lehet magyarázat, hogy mosás után jelentkezett a probléma. Ha szemmel nem észrevehető a hiba, akkor mérni kell. A lámpatestben, az izzónál közvetlenül, egy egyszerű próbalámpával ellenőrizze a test meglétét. A mérést működés közben kell elvégezni, mert akkor mérhető csak az átmeneti ellenállás.
Ha az izzónál nincs meg a negatív pólus, akkor következetesen, visszafelé haladva mérni kell a csatlakozón, a kábelen és a karosszériánál. Nem gondolnék semmi komolyabb hibára, mert a felkapcsolt ködlámpa testhibára utal. Ilyen testprobléma okozza azt a mindenki által ismert jelenséget, amikor az előttünk haladó jármű indexel és ütemesen villog a többi hátsó lámpa az autón. Ilyenkor a test hiányában, az izzókon keresztül záródik az irányjelző áramköre.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Üdvözlöm!
Vettem egy Blaupunkt San Diego 530-as 2 Din-es fejegységet. A telefonom Samsung Xcover 4. A kihangosító BT kapcsolatnál tökéletesen működik, de a média átvitelnél recseg. Volt rá példa, hogy rendesen működött, de csak 1 alkalommal.
Másik telefonokon (Samsung J5, Xcover 3) a média átvitel is hibátlan. Elvittem az Xcover 4-et garis szervizbe ezzel a hibajelenséggel, és alaplapot, kijelzőt, stb. cseréltek végül 52 000 Ft-ért, mert egy apró repedés volt a kijelző bal alsó sarkában. A hiba ennek ellenére ugyanúgy jelentkezik, a média átvitelnél recsegés hallható.
A szervizben arra nem voltak hajlandóak, hogy a bejáratig kisétáljon egy szerelő és meghallgassa a panaszomat az autóban, ami pont a bejáratnál állt, mivel az ő hangszórójukon minden működött. Egy másik autórádióra is rácsatlakoztam és azon is minden működött. Hol keressem a hibát, ha a fejegység és a telefon is működik mindennel, csak a telefonom nem a fejegységgel? Remélem tudtok segíteni, amit előre is köszönök.
Üdvözlettel, Bánszki Miklós
Ha a telefon tökéletesen működik másik Bluetooth audio eszközzel és a rádió is tökéletesen működik másik telefonnal, akkor szoftveres probléma áll fenn. A Bluetooth szabvány csak az alapokat köti szorosan műszaki paraméterekhez és folyamatosan változik, fejlesztik.
Ha a telefon és a rádió nem azonos évjáratú szoftvert használ, akkor előjönnek furcsaságok, eldobja a kapcsolatot, nem csatlakozik automatikusan vagy éppen hallható hibát visz az átvitelbe. Frissíteni kell a két készülék szoftverét, ami a telefon oldaláról egyszerű, de a rádió frissítése lehet, hogy problémás lesz. Míg a telefonokra rendszeresen érkezik frissítés, az autórádiók esetében még a nagy autó hifi márkák sem figyelnek. Ha van frissítés, próbálja meg, ha nincs, akkor ezt nem lehet megoldani, ehhez nincs hozzáférése csak a gyártónak.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.huTisztelt Kütyüdoktor!
Mi a véleménye a visszapillantó tükörre szerelhető tolatókamera monitorokról? Visszapillatóként használva van rajtuk éjszakai mód mint az autó tükrén? Használhatóak esetleg úgy, hogy a tolatókamerát nem a tolatólámpára kötöm, hanem gyújtásra, és így folyamatosan a tolatókamera képét látom?
Üdv,
Dani
Kedves Dani!
Nagyon autófüggő a használhatósága. Van, hogy olyan mennyiségű fény jut a tükörhöz nappal, ami teljesen láthatatlanná teszi a kijelző képét. Van olyan autó, mint például a zártabb furgonok, ahol minden napszakban jól látható.
Az állandó használat nem rossz, de a kamera nagyon érzékeny a fényviszonyokra, így képének használhatóságát jelentősen rontja a hátulról érkező napfény vagy este a mögöttünk haladó jármű világítása. Teljes, tökéletes megoldásnak közel sem nevezném, de van, hogy nagy segítség, mint például egy hátul zárt, dobozos gépjármű esetében.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Vettem egy 2002-es Škoda Fabia (1.4 16v 100 Le) autót. Távirányítós központi zár van benne. Az a gondom, hogy egyik kilincs mellett sincs kulcsnyílás, hiába pattintottam le a műanyag borítást a kilincsek mellett. A hátsó ajtónál sem találtam.
Az akkumulátora döglődik, nem tartja a feszültséget, de még éppen beindítja. Pillanatnyilag nem tudok újat venni. Félek hogy egyik reggel nem tudom kinyitni az autót és munkába menni. Kaptam hozzá egy hagyományos kulcsot is, ebből gondolom, hogy valahogy ki lehet nyitni mechanikusan is. Ön szerint hogy lehet kinyitni az autót, ha lemerül az aksija?
Előre is köszönöm!
Ha nincs kulcsnyílás, akkor azt biztonsági okból eltávolították. Ilyen zárdugózást mi is készítünk, ilyenkor a zárakat kiszereljük és helyüket elfedjük egy eltávolíthatatlan idommal.
Az autóba bejutni a gyári távkapcsolóval lehet, de mindig van egy egyedi hozzáférés is, amit csak a jármű tulajdonosa tud, hogy hol és milyen módon nyitható és/vagy tölthető az autó, ha lemerülne az akkumulátor vagy tönkremenne a távkapcsoló.
Általában ez egy nehezen hozzáférhető megoldás, minden autó esetében máshogyan oldjuk meg és máshová helyezzük. Keresse meg az előző tulajdonost és kérdezze meg. Ha erre nincs mód, akkor keressen egy riasztószervizt és kerestesse meg a hozzáférési pontot, ami persze nem lesz egyszerű, hiszen valaki azt jól eldugta.
Az autók többségében a zárszerkezet kevés és gyenge minőségű lamellákkal készül, amit kis erőbefektetéssel egy csavarhúzóval el lehet deformálni és így az ajtót kinyitni. Az ilyen jellegű autófeltörés ellen kiváló megoldás a zárdugózás, mindemellett elsődleges jelzésként figyelmezteti az autótolvajt, hogy ez az autó védett. Van, hogy a zárbetét helyére krómozott takaró kerül, de van olyan, mint a VW csoport esetében, hogy kapható a zár helyére gyári takaró és azt kell felpattintani. Nem elég a zártestet eltávolítani, annak helyét mindig ki kell váltani valami erős és tömör takarólemezzel, tömbbel, hogy a lyukon keresztül ne lehessen hozzáférni az ajtózárhoz.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
A minap Hollandiában 11 kemény euróért vásároltam Dunlop battery charger trainer készüléket. Csuda szép és jó dolgokat ígér.
Kérdésem, hogy valóban mit takar ez sok adat és fedheti-e a valóságot? Elnézést, magyar leírást nem találtam.
Köszönettel : Tamás
Ez egy csepptöltő, ami nagyszerű dolog és időnként kapható minden élelmiszerbolt műszaki akciójában is. Feladata, hogy a ritkán használt gépkocsi vagy motorkerékpár akkumulátorát szinten tartsa, de fontos, hogy teljesen lemerült akkumulátor töltésére nem a legjobb választás, nem arra találták ki.
Ha ritkán használja az autóját, mondjuk hetente egyszer, akkor is rövid távon, vagy ősszel leteszi a motorkerékpárt és csak tavasszal veszi elő, akkor ezt az ügyes töltőt rá kell csatlakoztatni az akkumulátorra és visszatölti azt a mennyiséget, ami elillanna álló helyzetben. Az 1A-es töltőáram kevés, így csak szinten tartásra alkalmas, egy lemerült akkumulátor feltöltéséhez csak hosszú idő alatt lenne elégséges.
Az intelligens csepptöltők többsége „tornáztatja” az akkumulátort. Agyafúrt módon, különböző karakterisztikájú jelekkel tölti, így lassítja az akkumulátor elöregedését. Ha van lehetőség a használatára, akkor mindenképpen jót tesz, ajánlom, de emellett legyen egy nagyobb áramú töltő is a háztartásban.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoki!
Van egy 2006-os Volkswagen Passat-om (B6), amiben a gyári Blaupunkt RCD300 (szürkegombos, nem mp3-mas) fejegység, valamint egy utólag beépített Nokia CK-300 telefonkihangosító található. A kihangosító prímán teszi a dolgát, ami a telefonálást illeti, de valamiért a zenelejátszás funkció nem működik.
Ha elindítom a zenét a telefonon, akkor be tudom állítani, hogy a Nokia kihangosítóra küldje a hangot (bluetooth-on keresztül), sőt, a kihangosító távirányítójával tudom is vezérelni azt (play/pause, zeneszám váltás), de a hang "nem megy át". A fejegység marad az FM rádió üzemmódban, nem "némít" automatikusan, ahogy aktív telefonhívásnál csinálja. Tudna segíteni, hogy mi lehet a probléma? Előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Zoltán
Sajnos ez egy régi telefon kihangosító szett, aminek a szoftvere nem kompatibilis a jelenlegi telefonokkal. Bár a Bluetooth egy szabvány, de időről-időre frissül, változik és újabb szolgáltatásokat vesz fel. Számos kihangosító szoftvere frissíthető, így azok igazi túlélők, de a CK 300 sajnos nem tartozik közéjük.
Bekötési problémára nem gondolnék, mert, ha kihangosítóként működik, akkor a zenét is játszania kéne, hiszen ugyan azon a vonalon kapcsolódik. Én szoftver problémát gyanítok.
Üdvözlettek, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
2002 Ford Focus 1.6 benzines autó új akkumulátora egy hét alatt állásban lemerül. Addig eljutottam (leszűkítettem) a keresgélésben, hogy a műszerfal csatlakozója az egyedüli amit ha lehúzok, akkor a 0,08 A áramfelvétel visszamegy 0.02 A-re. Ahogy tájékozódtam álló helyzetben az autó áramfelvétele 0.02 A körül van. Az autóban integrált (gyári) riasztón kívül nincs semmilyen "kütyü" beszerelve.
A műszerfalat kiszerelve átvizsgálva (szemre) semmi elváltozást nem látni a (műszerfal világítás 2 égőjét cserélni kellet). A kérdésem az lenne, lehet a műszerfalon kívül a hiba oka (csatlakozik-e valami más fogyasztó ami műszerfalról kaphatja az áramot), vagy ha lehúzom a csatlakozót és megszűnik a magasabb áramfelvétel akkor valószínű a műszerfal meríti az aksit álló helyzetben. Az autón egyébként tökéletesen működik minden funkció, ha nem állna több napig lehet észre sem veszem, mert az akkumulátor újra töltődik.
Üdvözlettel, Albert
Az autó a gyújtás levétele után harminc perccel lekapcsolja az ACC áramkört, amin a rádió, szivargyújtó, belsővilágítás… van, így a pontos mérés miatt ki kéne várni ezt az állapotot. 80mA lemerítheti az akkumulátorát, ha ritkán és rövidtávon használja az autót. Nem számít soknak, de, ha nincs utólag beépítve semmi, akkor indokolatlan.
A fordos ismerősöm szerint az óracsoport nem tud ilyen jelenséget produkálni, nem is találkozott még ilyen hibával. Mivel úgy tűnik, hogy az autó gyári egységének hibájával állunk szemben, nem hiszem, hogy otthon megtalálja a hiba okát, hiszen a gyári egységek, lekötése, ellenőrzése már típusismeretet kíván. Mielőtt szervizbe vinné az autót, vegye ki az akkumulátort és akkumulátortöltővel töltse fel.
A töltés 6-8 óra, nem kevesebb. Feltöltés után keressen egy elektromos szervizt a közelben és méresse meg az akkumulátort. Minden autóvillamossággal foglalkozó szerviznek van akkutesztere, ami nagyon jó közelítéssel megmondja az állapotát. 80% alatti érték már rossznak számít egy ritkán használt autó esetében, ilyenkor a csere a megoldás, ha a töltés egyébként megfelelő.
Nagyon sokszor találkozunk azzal a hibával, hogy lemerül az akkumulátor, majd bebikázzák az autót, mennek vele egy kicsit, 5-10 km-t és úgy gondolják, hogy ennyi elegendő. Természetesen nem elég és az akkumulátor ismét lemerül. Itt elkezdődik egy vesszőfutás, jönnek az ötletek, hibás következtetések, fals mérések, hiszen lemerült akkumulátor esetén nem lehet valós értékeket detektálni. Sok esetben már szervizből érkezik hozzánk az autó, gyanakodnak riasztóra, rádióra, de az akkumulátort még nem töltötte fel senki, csak bikázgatják. A közhiedelemmel ellentétben nem elegendő pár kört autókázni, a töltést akkumulátortöltővel kell végezni hat-nyolc órán át.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Doki!
A Micrám "Wait 1 H" hibakódjának törlését az audiórendszerből a Nissan szervizesek szerint csak 1 óra gyújtáson bekapcsolt rádióval lehet megoldani. Ez a módszer egy aksimat már 50 perc alatt lemerítette, 10 perc hiányzott a sikerhez. A kérdésem az lenne, hogy akkutöltővel megsegíthetem-e az aksimat, hogy végigbírja az 1 órát? Tehát lehet-e olyan sorkötést csinálni, hogy az akksitöltő be van dugva a konnektorba, a csipeszek rá vannak téve az autóakksira rakott sarukra, és megy a gyújtás 1 órán át?
Köszönöm a választ. Annamari
Kedves Olvasó!
Egy igazi akkumulátortöltővel megoldható, ami valóban egyenfeszültséget ad ki magából. A régi akkumulátortöltők esetében nem foglalkoztak a szűréssel, csak egy sima egyenirányítás volt bennük, ami az akkumulátornak elviselhető adottság volt, de az autó elektronikája ezt nem biztos, hogy elviseli.
Az sem szerencsés, ha egy órán át gyújtáson van a jármű és nem jár a motor, bár kibírja, csak fölösleges terhelés. Ilyen esetben, mi kivesszük a rádiót és asztalon adunk neki áramot, majd, amikor letelik a tiltás, visszatesszük. Szívesen segítünk.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu