Tisztelt Autójogász!
Én most estem át kis hazánkban egy típusazonos motorcserén (motorkód azonos), és segítenék leendő sorstársaimnak. A következőkben leírtak a közlekedési hatóság és főleg egy okmányiroda gyakorlatát tükrözik.
A motorcseréről csak akkor kell a szakszerviz igazolása, ha az autó új. Ebben az esetben ez elég is az átíráshoz, nem kell a közlekedési hatósághoz menni, kezdhetjük tehát az okmányirodával. Ellenben egy használt, akár pár éves autó esetében a szerelő kicseréli a motort, és nincs szükség a szakszerviz igazolására. Innentől három lépcső, sorrendben, tehát használt autóra vonatkoztatva:
1. Nemzeti Közlekedési Hatóság: megvizsgálják, hogy tényleg típusazonos motor van-e beépítve, és kiadják a műszaki adatlapot (ez kell az okmányirodai átíráshoz − díja: 2380 Ft).
2. Okmányiroda: kell tehát a műszaki adatlap, törzskönyv, forgalmi, kötelezőt igazolni, személyi igazolvány és a beépített motor tulajdonjogát igazolni (pl. adásvételi) − utóbbi fontos!
Az okmányirodában fizetendő: 6000 Ft/forgalmi; 6000 Ft/törzskönyv és a műszaki címke csak akkor kell, ha lejárt a műszaki. Esetemben még érvényes volt, így a 450 Ft-ot nem kellett befizetni.
3. Zöldkártya: ugyanis azon is rajta van a motorszám (ha csak motorkódos az autó, akkor ez némileg értelmét veszti, legalábbis az autós szemszögéből). A zöldkártya díja pedig autóként eltérő.
A fentiekben leírtakkal kapcsolatban még annyit megjegyeznék, hogy az okmányirodában ülő hölgyek finoman szólva sem voltak a helyzet magaslatán, ahol tudtak, belekötöttek mindenbe, így engem meggyőztek a teljes hozzá nem értésükről. Ezúttal is gratulálok nekik! Viszont a törzskönyv − ami nem az ő feladatuk − egy hét alatt megérkezett.
Remélem, ha hosszan is, de tudtam segíteni.
Tisztelettel:
Szabolcs
Tisztelt Szabolcs!
Információkban bővelkedő levelét megköszönve közzé tesszük. Annyival egészíteném ki a leírtakat, hogy ha a járműbe a gyári motor helyett egy másik, nagyobb teljesítményű motort építünk be, az nem típusazonos (a motor kódja nem egyezik az eredetivel), a motor cseréje csak a motorcserét engedélyező, a közlekedési hatóság által kiadott átalakítási engedély megléte esetén végezhető el. Típusazonosnak − és ezért engedélyezési eljárás nélkül cserélhetőnek − csak az a motor minősül, amely az eredetivel gyártmány, hengerűrtartalom és típusjelzés tekintetében maradéktalanul egyezik.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Bébihordozóval kapcsolatban szeretném kérdezni, hogy a pár hónapos kisfiamat hova köthetem be az autóba? Melyik biztonságosabb: előre ültetve vagy hátra?
Tisztelettel és köszönettel:
N. Andrásné
Tisztelt N. Andrásné!
Általában hátul és középen biztonságosabb, bár az autó kialakítása és egy esetleges baleset jellege alapján néha szerencsésebb volna előre ültetni a gyermeket. Első ülésen csak menetiránynak háttal lehet ültetni a csecsemőt (ez KRESZ-szabály), a hozzáértők azt javasolják, hogy a hátsó ülésen is menetiránynak háttal legyen bekötve, így ütközéskor kisebb lesz a gerincet és a nyakat érő életveszélyes terhelés.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Nemrég bemérték az autómat a 90-es úton 110-zel. Nem én vezettem az autót, mit kaphatok? Van-e lehetőség részletfizetésre kamat nélkül?
Előre is köszönöm.
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
Harmincezer Ft-os közigazgatási bírságot fog kapni, akkor is, ha nem Ön vezetett, de nincs olyan papírja, amivel igazolná, hogy kinek adta át a járművet. Részletfizetésre van lehetőség, azt kérni kell, és indokolni a jövedelmi vagyoni helyzetével.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Ma kaptam kézhez három számlát az Autópálya Kezelő Zrt.-től, miszerint matrica nélkül közlekedtem három alkalommal. Balatonra indultunk három hete, és véletlenül a barátom kocsijának rendszámát írtuk az sms-ben az én rendszámom helyett. Reklamációt fogok írni, de ha kifutok a 15 napból, akkor 190 ezerre növekszik a büntetés.
Kérdésem a következő: mi történik, ha nem fizetem be a csekket? Érdemes-e megvárnom, hogy kapok-e méltányosságit, vagy fizessem be a jelenlegi 45-50 ezer körüli büntetést? Ha tudnánk bizonyítani, hogy az autó nem járt az autópályán abban az időszakban, bármilyen előnyt jelentene-e? Milyen összeg esetén szoktak pert indítani?
Köszönettel:
M. Alexandra
Tisztelt M. Alexandra!
Jogszabály alapján a rendszámban csak a maximum 2 karakternyi eltérést fogadják el tévedésként, ilyenkor lehetőség van a helyes rendszám rögzítésére az ÁAK Zrt. ügyfélszolgálatán ezer forint ellenében. Ha egy másik autó rendszámát adták meg, nincs esélyük méltányosságot kérni, és bizonyításra sincs lehetőség. Viszont az óra ketyeg, 15 napon túli fizetés esetén át fognak esni a magasabb pótdíj-kategóriába. Tehát ha vitatni akarják a büntetést, tegyék meg, de a pótdíjat ettől függetlenül jobb, ha 15 napon belül befizetik.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
A kérdésem a következő: Üzemben tartó vagyok, és szeretném kivonatni az autót a forgalomból. Mi a módja? Én is megtehetem, vagy csak a tulajdonos? Mennyibe kerül az eljárás?
Tisztelettel:
A. Ferenc
Tisztelt A. Ferenc!
Leveléből nem derül ki, hogy ideiglenes vagy végleges kivonásra gondolt. Íme a szabályok:
Ideiglenes kivonáskor az üzemben tartó, a tulajdonos vagy a törzskönyvvel jogszerűen rendelkező más ügyfél kérelmére az okmányiroda a járműnyilvántartásba való bejegyzéssel intézkedik a jármű forgalomból történő ideiglenes kivonásáról. Ez esetben az okmányiroda a kérelemben meghatározott időtartamra, de legfeljebb hat hónapra a rendszámtáblán lévő címke érvénytelenítése nélkül bejegyzi a kivonás időtartamát a járműnyilvántartásba és a forgalmi engedély Hivatalos feljegyzések rovatába.
Ha a jármű forgalmi engedélye nem áll a kérelmező tulajdonos vagy a törzskönyvvel jogszerűen rendelkező ügyfél rendelkezésére, az okmányiroda határozatban dönt a jármű forgalomból történő ideiglenes kivonásáról. A határozat jogerőre emelkedésétől számított 8 napon belül a jármű üzemben tartója köteles az ideiglenes kivonás tényének bejegyzése céljából a forgalmi engedélyt az eljáró okmányirodánál bemutatni. Ha az ideiglenes kivonását a törzskönyvvel jogszerűen rendelkező ügyfél kérelmezte, akkor a kérelemben megjelölt időtartam lejárta előtti ismételt forgalomba állását is a törzskönyvvel jogszerűen rendelkező ügyfélnek kell bejelentenie az okmányirodánál. Ideiglenes kivonás időtartamának lejáratát követően a jármű a közúti forgalomban külön közlekedési igazgatási eljárás nélkül részt vehet, feltéve, hogy az ahhoz szükséges egyéb jogszabályi feltételeknek megfelel (műszaki vizsga és biztosítás). Az ideiglenes kivonás díja: 1800 Ft, ennek befizetésére csekket kap.
A végleges kivonást ugyanaz a kör kezdeményezheti, mint az ideiglenes kivonást, az okmányiroda a jármű hatósági jelzéseit selejtezés céljából bevonja, a forgalmi engedélyét és a törzskönyvét a bontási átvételi igazolás átvételével, valamint a bontási átvételi igazolás sorszámának járműnyilvántartásba történő bejegyzésével egyidejűleg egyszerűsített határozattal visszavonja. A bontási átvételi igazolás alapján forgalomból végleg kivont jármű ismételten nem helyezhető forgalomba. A kérelemhez csatolni kell: a bontási átvételi igazolást, a rendszámtáblát, a jármű törzskönyvét, a jármű forgalmi engedélyét. Az eljárás díja szintén 1800 Ft csekken befizetve.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Mivel beteges vagyok, a részletre vásárolt gépkocsimat használatra a menyemnek szándékozok átengedni. Természetesen a havi törlesztést továbbra is én fizetem. A kérdésem önhöz az, hogy kell-e, és milyen iratot készíteni ahhoz, hogy az igazoltató rendőr ne kifogásolhassa, hogy nem a tulajdonos használja az autót.
Válaszát előre is megköszönve,
Tisztelettel:
M. Vilmos
Tisztelt M. Vilmos!
Nem kötelező, de bizonyos esetekben célszerű lehet, ha van kéznél egy kölcsönadási szerződés. Ez egyszerű, két tanú előtt kötött szerződés, aminek az a tartalma, hogy Ön kölcsönadja a menyének a gépkocsit, rögzítik, hogy a kölcsönadás mikortól meddig (lehet határozatlan ideig is) szól, és a járművel kapcsolatos költségeket ki fizeti meg. A szerződés tartalmazza a kölcsönadó és a kölcsönvevő személyi adatait és a jármű adatait.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
A következő lenne a kérdésem: Lehetséges-e, hogy ha vétel után nem egyezik meg a tulajdonos és az üzemben tartó személye, a kötelező biztosítást a tulajdonos nevére kössük?
Üdv:
Kristóf
Tisztelt Kristóf!
A kötelező felelősségbiztosítás szempontjából üzemben tartó: a gépjármű tulajdonosa vagy a telephely szerinti ország hatóságai által kibocsátott okiratba bejegyzett üzemben tartója. A szerződőnek nyilatkoznia kell a kgfb megkötésekor, hogy a jármű tulajdonosa vagy üzemben tartója-e.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Szeretném megtudni, hogy autópályán, miután párhuzamos közlekedésnek minősül, miért beszélnek előzésről, nem pedig egymás melletti elhaladásról?
Tisztelettel:
Sándor
Tisztelt Sándor!
A válasz a KRESZ-ben és a jobbra tartási kötelezettségben keresendő. A KRESZ 36. § szerint olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad. Az autóbuszöbölt, az autóbusz forgalmi sávot, a kapaszkodósávot, a gyorsító- és a lassítósávot, valamint a kerékpársávot a párhuzamos közlekedés szempontjából figyelmen kívül kell hagyni. A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni. Ha 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival, motorkerékpárral vagy - lakott területen - távolsági, illetőleg gyorsjáratú autóbusszal a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban, feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Én csak érdeklődni szeretnék az utánképzés körülbelüli áráról, mert nem tudok róla semmit.
Előre is köszönöm a válaszát.
Tisztelettel:
Joci
Tisztelt Joci!
A díj attól függ, mi miatt kerül sor az utánképzésre, mivel különböző típusú, időtartamú képzések vannak.
1. Az utánképzési foglalkozások – beleértve a feltáró programot és az esetleges vizsgát is – egy órájának díja elméleti jellegű program esetében a közúti járművezetői pótvizsgadíj (1045 Ft) ötszöröse. A legrövidebb képzés 6 óra, a leghosszabb 25 óra, eszerint a díj 6270 Ft és 26 125 Ft között lehet, plusz a feltáró foglalkozás időtartama, ami 1-2 óra lehet.
2. Gyakorlati program esetében a megfelelő járműkategóriára tanóránkénti költségtérítés ötszöröse. Ez személygépkocsi (B kat.) esetén 21 km-re meghatározott üzemanyagérték és 323 Ft egyéb költség ötszörösét jelenti óránként.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Szakmunkás-bizonyítvánnyal és 23 éves balesetmentes nemzetközi vezetői gyakorlattal rendelkezem. Lehetséges-e hogy érettségi hiányában gépjármű-oktatói tanfolyamra jelentkezzem?
Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel:
P. Cs.
Tisztelt P. Cs.!
Sajnos nem lehetséges. A tanfolyamra jelentkezés feltételei: alsó korhatár 22 év, középiskolai érettségi, büntetlen előélet, a kizárólag elméleti szakos szakoktatói tanfolyamhoz legalább „B” kategóriás vezetői engedély, gyakorlati szakos oktatási tanfolyamhoz − az oktatni kívánt járműkategóriának megfelelő − érvényes vezetői engedély, valamint PÁV II. (pályaalkalmassági) minősítés. Az érettségi tehát feltétele annak, hogy ilyen tanfolyamra jelentkezhessen.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Általam okozott balesetben egy 2002-es Citroën C5 hátsó lökhárítója kismértékben sérült (belementem). Más elem nem sérülhetett, a lökhárítón horpadás keletkezett, tehát ha a tartópánt törött is, maximum azt az elemet kellett cserélni, fényezni. A biztosító − hogy a bónuszfokozat megmaradjon − 130 000 HUF befizetését kéri. Szerintem ez a teljes javítási költsége az autónak. Akkor minek a biztosítás?
Tisztelettel:
Balázs
Tisztelt Balázs!
A jogszabály úgy fogalmaz, hogy ez egy lehetőség, jogosultság a károkozó üzemben tartónak, hogy a bónuszát megtarthassa. Az általános szerződési feltételek szerint: „Az üzemben tartó jogosult arra, hogy a biztosítónak a teljes kárkifizetés összegéről szóló írásbeli értesítését követő hat héten belül a teljes kárösszeget a biztosítónak megfizesse, és így a bonus-malus osztályba sorolását ne rontsa.” Természetesen, ha ezzel a szerződő fél többet veszít, mint amit a bónusz megtartása érne, nem kell fizetnie.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
A járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzésére vonatkozó szabályok megsértése miatt kézhez kaptam egy 100 000 forintról szóló csekket. Ön szerint ez az összeg jogos pénzbüntetésnek nyilvánul? Indoklás: a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-Bm együttes rendeletnek KRESZ a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzésére vonatkozó 9.§ (4) bekezdés d) pontban foglalt előírását megszegve közlekedtek. Ez pontosan mit is jelent?
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel:
L. Ferenc
Tisztelt L. Ferenc!
Ez az idézett rendelkezés határozza meg a fényjelző készülék fogalmát, ezen belül a piros fény miatti megállási kötelezettséget. A közigazgatási bírság összege piroson áthaladáskor százezer forint, ez kormányrendelet által előírt fix összeg és ha a piroson valóban áthajtott, akkor jogos büntetés.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Mivel sújthat a rendőr a közúti ellenőrzésnél, ha egy kétütemű Trabantot engedély nélkül négyütemű Volkswagen motorosra alakítottam?
Előre is köszönöm válaszát:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
Ellenőrzéskor a rendőr a forgalmi engedélyt a helyszínen köteles elvenni és szabálysértési feljelentést tenni. Ennek alapján a közlekedési igazgatási hatóság a járművet annak műszaki alkalmassága igazolásáig hivatalból kivonja a forgalomból.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Menetlevél ügyben írok magának, mert teljesen össze vagyok kavarodva. Adott egy cég, amely vásárolt egy kishaszongépjárművet. Ezt az autót én mint cégen kívül eső tag vezetem. Az üzemanyag áfáját visszaigényeljük. Rakomány sosincs a kocsiban.
Ez esetben kell menetlevelet kitölteni (üzemanyag-áfa miatt)? Vagy mi a teendő? Igazoltatáskor mi történhet?
Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel:
L. Máté
Tisztelt L. Máté!
A menetlevél vezetési kötelezettség továbbra is kiterjed a gazdálkodó szervezetekre, amelyek
a) a Magyar Köztársaság területén belföldi vagy nemzetközi forgalomban − ideértve az átmenő forgalmat is − közúti közlekedési szolgáltatást végeznek, illetőleg a Magyar Köztársaság területén közúti járművet (a továbbiakban: jármű) tartanak üzemben;
b) a Magyar Köztársaság területén kívül magyar hatósági engedéllyel és jelzéssel ellátott járművel közúti áruszállítást vagy személyszállítást végeznek;
c) a külön jogszabályban meghatározott C1, C1+E, C, C+E, illetve D1, D1+E, D, D+E kategóriában érvényesített vezetői engedéllyel vezethető gépkocsival közúti áru- vagy személyszállítást végeznek.
A közúti forgalomban nem közúti közlekedési szolgáltatást végző tehergépkocsi, menetlevéllel vehet részt. Menetlevélként olyan okmány használható, amely legalább a következő adatokat tartalmazza:
a) az üzemben tartó megnevezése, székhelye és a gépjárművezető neve;
b) a jármű rendszáma, telephelye;
c) a rakományra vonatkozó adatok (az árutulajdonos által kiállított szállítólevél száma, a szállítmány megnevezése, mennyisége, származása, a csomagolás módja, veszélyes áruknál az ADR szerinti adatok), illetőleg a szállított személyek számára vonatkozó adatok az indulás, a megállások és az érkezés helyének (fel- és lerakodás) és idejének, a kilométeróra állásának, valamint a megtett kilométer-teljesítménynek a feltüntetésével. Ha rakományt nem szállít, akkor ezt kell feltüntetni.
A menetlevél vezetésének elmulasztása komoly bírságokkal jár.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
18 éves vagyok, nemsokára friss jogosítvánnyal. Nyár végére szeretnék egy saját autót, amire a biztosítást édesapán nevére kötném, mivel így olcsóbb. Hallottam olyat, hogy az is kedvezménnyel jár, ha a gépkocsit nem vezeti 35 év alatti személy, ha mégis, akkor károkozásnál nem fizet a biztosító. Ha a saját hibámon kívül törik össze az autómat, akkor is érvénybe lép ez a pont, és nem fizetik ki a nekem okozott kárt? Vagy csak arra vonatkozik, ha én vagyok a felelős?
Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel:
B. Gergely
Tisztelt B. Gergely!
A biztosítók különböző jogcímek, körülmények (lakóhely, életkor, családi állapot, foglalkozás stb.) alapján adnak kedvezményeket, először érdemes ezeket az ajánlatokat (pl. a biztosítók honlapján vagy a biztosítások közvetítésével foglalkozó internetes oldalakon) átnézni, hogy mivel mennyit tudna megtakarítani. Ezek után eldöntheti, ki legyen az üzemben tartó. Életkor alapján nem lehet a kárkifizetést megtagadni, ez félreértés lehet. A kötelező biztosítás általános szerződési feltételei szerint az érintett szerződés vonatkozásában a bonus/malus rendszerrel járó előnyök és hátrányok a szerződő üzemben tartó személyéhez fűződnek, függetlenül attól, hogy az üzemben tartó gépjárművét ki vezette. Ha az adott gépjárművet idegen személy jogtalanul használatba veszi, és ennek ténye a rendőrhatóságnál bejelentésre kerül, úgy a gépjármű jogellenes vezetője által okozott kár a szerződés osztályba sorolását nem érinti. Tehát, ha úgy dönt, hogy édesapja lesz az üzemben tartó, és Ön kárt okoz a járművel, akkor édesapja pl. A00-ból malus fokozatba kerül. Ha az autót ellopják, kárt okoznak vele, és a lopást az üzemben tartó a rendőrségen bejelenti, marad az eredeti fokozatban.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Az interneten, az UNION Biztosító honlapján lévő űrlappal, programmal végeztem 2008 novemberében a váltást, hozzájuk kívántam átmenni, az OTP (később Groupama) Garancia Biztosítótól. Besorolásom sok éve B10. Miután mindent elvégeztem az interneten, értesítést is kaptam az UNION-tól, hogy elfogadták az átjelentkezésemet, de egynémely iratot (munkáltatói igazolás és T-home szerződés még hiányzik) hozzak be. Miután bementem, és minden kért iratot személyesen átadtam, megkérdeztem, hogy rendben van-e a dolog, kell-e még valamit tennem. Erre azt válaszolták: nem, ők intéznek mindent, úgymint a régi biztosítás felmondását az akkor még OTP Garanciánál, illetve megkérik a Bonus/Malus igazolást.
Ezek után postán hamarosan meg is kaptam az új UNION KGFB kötvényemet B10 besorolással. Már két negyedéves díjat is levont az UNION a számlámról, 2009.06.30-ig rendezett a díj. Azt hittem, minden rendben, amikor levelet kapok az UNION-tól, hogy nem tudták beszerezni az OTP (Groupama) Garancia biztosítótótól a bonus/malus igazolást, ezért egyoldalúan felbontották a B10-es biztosítási szerződésemet, és átsoroltak A0-ba.
Kérdésem ezért az lenne, megtehet-e ilyet az UNION Biztosító, hogy a már meglévő, általam jóhiszeműen fél évvel korábban megkötött, B10-es szerződést egyoldalúan felbontja. Arról nem is beszélve, hogy úgy tudom, az igazolás beszerzése neki lett volna a feladata. Mert erre hivatkozik, ugye, hogy ezért sorolt vissza, mert az nincs meg. Meg az is kérdés, hogy ha tényleg nincs meg, mint ahogy állítják, akkor mi alapján állították ki a kötvényemet?
Az ügyet egyre zavarosabbnak, de legfőképpen szabálytalannak vélem. Olyat nem akarok állítani, hogy hazudik a biztosító, de a fenti kérdések legalábbis aggályos helyzetet mutatnak.
Még annyit, hogy semmilyen díjfizetési elmaradásom nincsen, 2008 végéig az előző biztosítónál rendezett a díj, és itt a 2009 első félévi is, teljesen.
Üdvözlettel:
S. Péter
Tisztelt S. Péter!
Az évfordulós váltás esetén (átkötési időszak alatt) a szerződőnek valóban nem kell már a kártörténeti igazolást mellékelnie az ajánlat mellé, mert a bonus/malus besorolást is tartalmazó kártörténeti adatokat a biztosítók egymástól bekérik. Ehhez csak az szükséges, hogy az ügyfél az előző biztosító nevét és előző KGFB szerződésének kötvényszámát az ajánlaton megadja. Ha ezt nem teszi meg, a szerződés rögtön a legrosszabb (malus) osztályban, M04-ben kerül rögzítésre.
Az általános szerződési feltételek szerint, amíg a kártörténeti igazolás beszerzése eredménytelen, az adott biztosítási időszakban az új szerződés az A00 bonus/malus osztályban marad. Az igazolás biztosítóhoz történő beérkezését követő 15 napon belül a szerződés osztályba sorolását az igazolás adattartalma alapján visszamenőleges hatállyal kell módosítani. A biztosító tulajdonképpen arra számítva, hogy rövid idő alatt be tudja szerezni az igazolást, A00 helyett B10-be sorolta, de mivel az igazolást nem tudta még beszerezni, a kormányrendeletnek megfelelően visszasorolta A00-ba. Ha megjön a B10-es igazolás, visszamenőleg korrigálják a besorolását, és a díjat is ehhez igazítják.
Próbálja meg személyesen kérni a kártörténeti igazolást, ezzel előreléphet, gyorsíthatja az ügy megnyugtató lezárását.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Egy személygépjárműre szeretnék újra kötelező biztosítást kötni a napokban, ehhez kérném tanácsát. Mire számíthatok, mik lesznek a nehézségek, ha lesznek?
A történet a következő: Érvényes MÁV biztosítással rendelkeztem 2007.12.31-ig, ám 10. hóban autómat összetörtem önhibámból, más résztvevő nélkül, tehát semmilyen biztosítási folyamat nem vette kezdetét. Autóm a garázsomban pihent a felújításra várva. Még ki is vonattam ideiglenesen a forgalomból 2008.06. hóig. Közben a MÁV biztosító, mint tudjuk, megszűnt, de 2008-ra nem is fizettem be a csekkeket, amiket küldtek, mert ugye ki lett vonva a forgalomból, meg egy üzemképtelen autóra feleslegesnek tartottam.
Most kész az autó, újra régi fényében ragyog. Tehát a napokban szeretnék rá újra kötelezőt kötni. Mennyire lesz ez nehéz? Ugyanis nincs átkötési időszak, nem új tulajdonos miatt kell ezt kötni. És a mai napig nem kaptam meg a MÁV által beígért kártörténeti igazolást. Szerintem már nem is fogom. Mondjuk úgyis A00 volt. A MÁV-os biztosítást neten kötöttem, ami után postán kellett volna kapnom a szerződést is, de ilyet se kaptam, csak a csekkeket. Mivel csekkem volt (a rendőr pedig ezt nézi), nem hiányoltam a szerződést. Tehát a kötvényszámomat sem tudom.
Előre is köszönöm válaszát, tanácsát.
Singer
Tisztelt Singer!
Az autót kivonatta a forgalomból ideiglenesen, de gondolom, ezt nem jelentette be a biztosítónál, és nem kérte a biztosítás szünetelését. Ez azt jelenti, hogy az azóta eltelt időszakra rendeznie kellett volna a biztosítást, mivel a forgalomból kivonás bejelentése nélkül a biztosítási díjfizetési kötelezettség nem szünetel. Ha a biztosítás díjnemfizetéssel szűnik meg, ugyanannál a biztosítónál kell újrakötni. A MÁV biztosító most felszámolás alatt van, biztosítást újra ilyen esetben sem köthet. Forduljon a biztosító ügyfélszolgálatához, hogy rendezné az elmaradt időszakot, kérjen kötvényszámot és kártörténeti igazolást, ezzel kell másik biztosítónál próbálkoznia újabb biztosítást kötni.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Az lenne a kérdésem, hogy mivel használt autót veszek, és a jármű júliusig biztosítva van, a biztosítást közvetlenül a vásárlás után kell megkötnöm a saját nevemre, vagy elég az előző lejárta után (ami az előző tulajdonos nevén van).
Tisztelettel:
Zoltán
Tisztelt Zoltán!
Ha a biztosítási szerződéskötésre a tulajdonos változása miatt kerül sor, az új tulajdonos (üzemben tartó) köteles a tulajdonjog átszállását követően a biztosítási szerződést haladéktalanul megkötni. A gépjármű tulajdonjogának átszállása és a biztosítási szerződés megkötésének időpontja közötti időszakra az üzemben tartó a szerződést kötő biztosító díjszabása szerinti A00 osztály díjának megfelelő időarányos részét köteles megfizetni. Azaz az adásvétel után minél gyorsabban célszerű biztosítást kötni, mert a köztes időre az esetleges bónuszfokozat figyelembe vétele helyett A00-ás díjat szed be a biztosító. A biztosítás megkötését a gépjármű átírásakor igazolni kell, e nélkül nem is tudja átíratni a járművet. A korábbi tulajdonos pedig 8 napon belül bejelenteni a biztosítónak a kötvényen feltüntetett adatok változását, az ő biztosítása érdekmúlással megszűnik, és vissza fogja kapni a júliusig rendezett biztosítás arányos összegét. Ön pedig a tulajdonszerzés napjától lesz köteles megfizetni a biztosítási díjat.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István