Totalcar Vakbarát Hírportál

Cseréljem az olajat, vagy ne?

2013. augusztus 17., 13:22 Módosítva: 2013.08.17 13:22
1

Kedves Olajdoktor!

Több, állítólag hozzáértõ autószerelőtől eltérő információkat kaptam a 2006-os Bmw 530d E61 automata váltó olajának cseréjéről. 190.000 km van benne, egyelőre semmi érezhető jele nincs annak, hogy bármi gond lenne a váltóval. A kocsi alján a váltó körül azonban szivárgó olaj nyomai vannak. Az egyik szerelő azt állítja, hogy nem kell cserélni, mert a az olajiszap jól ken és szigetel. Ha cserélnénk, kb. 70.000 km múlva megcsúszna a váltó. A másik szerelő viszont cserélné. Ön mit ajánl?

Köszönettel: Ádám

Kedves Ádám!

Cserélni valóban nem kell, de a csere csak akkor jelent kifejezetten
kockázatot, ha a váltót nem a gyárilag elõírt, speciális, ATF M-1375.4
minőségû olajjal töltik fel. A szivárgás viszont más kérdés: ha
tényleg a váltóolaj szivárog, az nem maradhat úgy, különben előbb-utóbb
túl kevés lesz, még akkor is, ha csak cseppenként szivárog. Persze a
szivárgást nem az olajcsere fogja megoldani.

Üdv:

Olajdoki

Háromféle olaj a Passatba

2013. augusztus 14., 07:54 Módosítva: 2013.08.14 07:54
30

Kedves Olajdoktor!

Az autóm egy Volkswagen Passat 1.8 Tsi (2009), elvileg Shell Helix 5W-30-at raktak bele az olajcsere alkalmával. Én sajnos elkövettem egy óriási hibát, ugyanis Shell Helix Ultra AF 5W-30-at töltöttem rá, ami elvileg a Fordoknak való olaj. Lassan vinnem kell szervízbe, de elõtte még egyszer utána kell töltenem. Mit javasol? Használjak egy harmadik olajat? Pl.: Shell Helix Ultra Extra 5W-30?és Ha igen, veszélyezteti az autót? Vagy jó az AF 5W-30?

Köszönettel:

Mario

Kedves Mario!

Ahogy ön is írja, az volt a rossz ötlet, hogy az AF olaj került bele. Az már nem számít sokat, hogy mivel tölti után. Használhatja azt, ami most van benne, vagy amit kellett volna, vagy valami harmadikat. Sokkal fontosabb, hogy a következõ olajcserénél az elõírt VW szabványnak megfelelõ olaj kerüljön bele.

Üdv:

Olajdoki

Milyen olajat a Swiftbe?

2013. augusztus 13., 07:55 Módosítva: 2013.08.13 07:55
2

Kedves Olajdoktor!

 
Van egy 2006-os Suzuki Swiftem, ami ismét megérett a váltóolaj-cserére. Jelenleg Castrol olajat használok, de nem vagyok megelégedve vele, mert akadozva megy a váltás, fõleg hidegen. Csere elõtt sokkal finomabban tudtam kapcsolni. Ön milyen olajat javasol?
 
Válaszát elõre is köszönöm!

Kedves kérdező!

API GL-4/5-nek megfelelõ, szintetikus, 75W90-es váltóolajat javaslok
hozzá, mint amilyen például a Valvoline Synpower TDL 75W90 vagy a Fuchs
Titan Sintopoid LS 75W90.

Üdv: Oljadoktor

Használhatom a régi olajat?

2013. augusztus 12., 07:53 Módosítva: 2013.08.12 09:17
1

Kedves Olajdoktor!

6 éves, 1.4-es benzines Kia Cee'd gépkocsim van. A garanciaidõ alatti olajcseréknél 5W-40-es olaj volt benne. Az utolsó olajcserét már én végeztem (lejárt a garancia), 5W-40-es Castrol Edge olaj került bele. A 4 literbõl 1 liter megmaradt (gyártási ideje 2011). Használhatom-e ezt az olajat a mostani cseréhez (ugyanilyen olajhoz persze)?

Ha esetleg 5W-30-as olajat vásárolok, mennyi különbség van a 5W-40-eshez képest? Természetesen ha ilyet vennék nem keverném a megmaradt 1 literrel. Olvastam továbbá, hogy elõfordul hamisított olaj a piacon. Ha több éve üzemelõ nagyobb olajwebshopból vásárolok, elkerülhetem a hamisított termékeket, vagy ez a véletlenen múlik?

Köszönettel:

László

Kedves László!

Hacsak nem nyitva tárolta, használhatja a maradék olajat, semmi problémája nem lesz tõle. Az 5W-30-as olajnak alacsonyabb az üzemi hõmérsékleti viszkozitása, mint az 5W-40-esé, ezért ahhoz képest valamivel üzemanyag-takarékosabb és - a gyorsabb olajkeringés miatt - jobb a hõelvezetõ képessége. Ha viszont a tömítések nincsenek rendben vagy kopott a motor, akkor valamivel magasabb olajfogyasztást okozhat, mint az 5W40-es. Bár biztosat nem tudok mondani, de én is azt gondolom, hogy valóban elkerülhetõ a hamis olaj ha jó hírû webshopból vásárol.

Üdv:

Olajdoki

Olajat az F Astrába

2013. augusztus 9., 10:49 Módosítva: 2013.08.12 09:16

Kedves Olajdoktor!

A véleményét szeretném kérni, milyen motorolajat tegyek az autóba. 1.4-es F Astra, 87000 kilóméterrel. GM olajon kivül már annyi félét mondtak, hogy teljesen elbizonytalanodtam, bár a Mobil1 és a Valvoline között hezitálok.

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves levélíró!

Mindkét márka megfelelõ, a Mobil olajok közül a Super 2000 X1 10W-40-et ajánlom (ez nem Mobil 1, de ebbe az autóba ez bõven jó), a Valvoline olajok közül pedig a Durablend 10W-40-et.

Üdv:

Olajdoki

Fogy az olaj a Golfból

2013. augusztus 2., 12:51 Módosítva: 2013.08.02 12:51
1

Üdv.

Adott egy 1999-es gyártású AKQ motorkódú 1.4-es 16 szelepes VW Golf IV. 10 000 km-ként cserélem az olajat benne. Shell Helix Ultra 5W-40 olajat használok. 60 000 km-es korától van nálam, nem ette az olajat, viszont az utolsó 2-3 olajcsere közt elkezdett fogyni belőle az olaj. Két olajcsere közt 1,5 - 2,5l olaj, miközben nem füstöl és nem venni észre semmit sem rajta. Jelenleg 155 000 km van benne. A kocsi papírjaiban az van írva, hogy 1l olaj / 1000km a norma (kicsit scifi-nek tűnik nekem ez, bár... - de akkor is scifi). Kérdésem az lenne, hogy valóban jó ez így és mehet minden tovább, vagyis maradhat az olaj és töltögetem utána ahogy kortyolgatja, vagy tegyek bele inkább 10W-40-es olajat. Nagyon nincs humorom elemeire szedni az autót, tekintve a korát és a már megtett utat.

Válaszát előre is köszönöm

Kedves Levélíró!

Nyugodtan maradhat így és töltögetheti. A 10W40-es olajból valószínűleg nem fogyasztana kevesebbet, mert ugyanaz az üzemi hőmérsékleti viszkozitása a két olajnak. Az 1000 kilométerenként 1,5 - 2 deci olajfogyasztás pedig egyáltalán nem sok egy ilyen korú autónál.

Üdv, Olajdoki

Honnan tudja az autó az olajcserét?

2013. július 18., 11:45 Módosítva: 2013.07.18 11:45

Tiszteletem!

Kerdesem lenne, hogy az elektronikus vezerlö egyseg milyen adatok alapjan dönti el es jelzi ki, hogy esedekes-e a motorolaj csere. Valahogyan tudja merni az olaj minöseget? Vagy eltarolja, hogy mikor volt az utolso motorolaj csere es azota milyen terheles mellett es mennyit üzemeltettük az autot?

Elöre is köszönöm valaszat!

Kedves Érdeklődő!

Az utóbbi. Természetesen nincs mobil olajelemző laboratórium az autóban, viszont az olaj állapotára, a megtett kilométerből, a hidegindítások számából, a terhelésből, valamint sok más, a számítógép által mérhető adatból kiválóan lehet következtetni.

Üdv, Olajdoki

Olajfaló Corolla

2013. július 4., 11:32 Módosítva: 2013.07.04 11:32
1

Kedves Olajdoki!

Toyota Corolla Liftback Terra 1.6 gépkocsimat 2 éve vettem, szerelővel lecseréltettem az olajat (Fuchs titan syn MC 10W-40 van most benne) kb 10 000km alatt fél liter elfogyott, ugyan ilyen olajat töltöttem bele. Ez a mennyiség számomra soknak tűnik, szerintem a Toyota nem egy olajzabáló, mit tegyek? Másik olajat esetleg, vagy a motor hibája? Kipufogó nem füstöl és olajfoltot sem látok a kocsi alatt.

Előre is köszönöm a segítségét:

Szilvia

Kedves Szilvia!

Az 1000 kilométerenkénti fél liter ennél az autónál lehet sok, főleg ha eddig nem fogyasztotta az olajat. Másik olajat nem javaslok, mert egy ennél vastagabb olaj nem volna optimális kenési szempontból, egy más márkájú ugyanilyen olaj pedig nem sokat változtatna. Érdemes egy szerviz bevonásával kideríteni az olajfogyasztás műszaki okát (a lehetséges okokról itt írtam: http://totalcar.hu/tanacsok/olajdoktor/2013/03/29/eszi_az_astra_az_olajat/), és ha gazdaságosan javítható, akkor kijavíttatni.

Üdv,

Olajdoki

Mit tegyek az Astrába

2013. július 3., 12:51 Módosítva: 2013.07.03 12:51

1998-as évjáratú Opel Astra F 1.4 benzines autómba milyen olajat vegyek? Jelenleg castrol magnatec 10w40-es van benne.Esetleg az Aral bluetronic 10w40 vagy a Mobil x2000 10w40 a jobb vállasztás? Köszönöm a segítséget előre is.

Kedves Levélíró!

Mindhárom olaj nagyjából azonos kategória és mindegyik megfelel ehhez az autóhoz. Válassza közülük az Ön számára szubjektív szempontból legszimpatikusabbat.

Üdv, Olajdoki

Villog az olajlámpa

2013. június 26., 10:59 Módosítva: 2013.06.26 10:59
14

T.Olajdoki!

Mostanában kétszer is előfordult, hogy menet közben az olajnyomáslámpa villog. Olajszint rendben, a "max" jelzésnél, és kb 7-8000 km van az olajban, MANN olajszűrővel. Az olaj Midland Avanza 10W40-es. Már a második olajcserénél is ez az olaj van benne. Én 10000 kilométerenként olajat cserélek. Az autó 1.4 Seat Cordoba. Mitől van ez a jelenség? Vagy próbáljam meg a Seat által javasolt Repsolt?

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

A meleg olaj vékonyabb, mint a hideg olaj, ezért hidegen magasabb az olanyomás, valószínűleg ezért tűnik fel a jelenség menet közben. Okozhatja egy nem megfelelő olajszűrő, olajgomba meghibásodás, elektromos érzékelő probléma (azaz nem alacsony az olajnyomás, csak az érzékelő hiszi azt), üzemanyaggal felhígulás miatti viszkozitás-vesztés vagy, legrosszabb esetben, az olajszivattyú tönkremenetele. Mivel itt néhány villogás után elalszik a lámpa, ezért inkább az elektromos érzékelőre gondolok, de azért érdemes egy szervizben végére járni a dolognak. Az, hogy maga az olaj okozná ezt a jelenséget az a legvalószínűtlenebb variáció (nem számítva az említett üzemanyag-felhígulás miatti viszkozitás vesztést).

Üdv, Olajdoki

Kerepel a hidrotőke

2013. június 24., 11:31 Módosítva: 2013.06.24 11:31
1

Üdvözlöm!

Nem régen vásároltam egy VW Ventó 97-es 1.9 SDI motoros szgk-t. Az óra szerint 149e km van benne, de szerintem ez nem valós. Az autó meleg motornál erősen kerepelő hangot adott ki ami nem is múlt el alapjáraton. Olajcserét követően (Alko 10w 40-es) elmúlt hamarosan, de most megint jelentkezett szintén meleg motornál. Szerelő nézte és azt mondta valamelyik hydrotőke hibásodott meg. Kérdésem az lenne,hogy egy márkásabb olajcserével és egy hydrotőke tisztító adalékkal megoldódna-e a probléma? Ha jól meghúzatom az autót gyakorlatilag megszűnik a probléma legalábbis egy időre. Úgy veszem észre alacsonyabb fordulaton jön elő a kerepelő (csattogó) hang inkább városi forgalomba. Castrol 10w40-es olajra gondoltam valamint a tisztító adalékra együttesen. Várom mielőbbi válaszát.

Tisztelettel:

Szabó Ferenc

Kedves Ferenc!

Leírásából úgy tűnik, hogy kissé elkoszolódtak a hidrotőkék, amit erre a célra gyártott tisztítóval valóban orvosolni lehet.

Nincs ugyan semmilyen tapasztalatom az Ön által használt Alko olajjal, de nem valószínű, hogy bármilyen problémát okozott volna a motornak. Betöltés után a tapasztalt javulás azért következhetett be, mert a friss olaj tisztító adalékai kissé letisztították a hidrotőkéket, de ez nem volt elég ahhoz, hogy hosszú távon is jól működjenek. Hosszabb távú megoldás lehet valóban egy jó minőségű motorolaj (Castrol, Mobil vagy bármi más típus) használata tisztító adalék társaságában.

Ezzel a módszerrel jelentős javulás várható a motor működésében, de hogy végső megoldásnak alkalmas-e, az a motor jelenlegi állapotától is függ, és majd csak később vagy egy szervizben derül ki.

Üdvözlettel

Olajdoki

Váltóolaj az SX4-be

2013. június 19., 13:33 Módosítva: 2013.06.19 13:33

Tisztelt Olajdoki!

Suzuki SX4 1.5 2007-es évjáratú autóm van, elérkezett a váltóban az olajcsere ideje. Milyen olajat ajánl, márkára, teljesítmény szintre vonatkozóan? A könyve API GL4 szintű olajat ír, mehet e bele API GL5-ös olaj?

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Az API GL-4 olajok kevésbé agresszív adalékokkal készülnek, mint a GL-5 olajok, ezért az ökölszabály az, hogy nem lehet GL-5-öt használni ott, ahol GL-4 van előírva. Kivétel a szabály alól, ha a GL-4 mellett a GL-5 is megengedett az autógyártó által vagy ha az olaj, amit bele akarunk tölteni egyszerre teljesíti a GL-4 és GL-5 szabványokat. Utóbbi ugyanis más adalékolású olajat feltételez, ami jóval drágább ugyan, de úgy teljesíti a GL-5 előírásait, hogy nincsenek benne azok az agresszív adalékok, amelyek az átlagosabb GL-5-ös olajokat jellemzik. Jelen esetben az autó gyártója nem engedi a GL-5 ös olajok használatát, tehát vagy API GL-4 minőségű vagy API GL-4 és GL-5 szabványt egyszerre teljesítő olajra lesz szüksége. Megfelelő olajok például a Valvoline Maxlife MTF GL-4 75W90 vagy a Shell Transaxle Oil 75W90.

Üdv, Olajdoki

Vastagabb olajra váltanék

2013. június 13., 10:30 Módosítva: 2013.06.13 10:30

Tisztelt Olajdoki!

Szeretném megkérdezni öntől, hogy lehetséges-e váltani 5w-30-as olajról 5w-50-es olajra. Természetesen az API előírásokat betartva. Az autó Suzuki SX4 (2006) 1.5 benzines. Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel: Laci

Kedves Laci!

Lehetségesnek lehetséges, de azt tudnia kell, hogy egy normál körülmények között üzemeltetett motor igényeinek jobban megfelel egy 5W30-as olaj. A vékonyabb olaj gyorsabban kering, így jobb a hőelvezetése és normál üzemi hőmérsékleten jobb kenést is biztosít. Egy 50-es olaj normál üzemi hőmérsékleten vastagabb, így neki magasabb motorhőmérsékletre van szüksége, hogy optimálisra vékonyodjon. Az üzemanyag fogyasztásra is bír egy minimális negatív hatással a vastagabb olaj, ugyanis a motornak nagyobb ellenállással szemben kell dolgoznia. Magam részéről az 50-es olajokat akkor ajánlanám, ha:

- a motor ilyen olajra lett tervezve és nem alkalmas egy vékonyabb olajjal való üzemeltetésre, vagy

- az autót verseny vagy hasonló célokra használják, ahol folyamatosan nagy terhelésnek van kitéve, vagy

- magas az olajfogyasztás és a tulajdonos a tüneti kezelést választotta.

Üdv, Olajdoki

Csipegeti az olajat a Bora

2013. június 11., 10:37 Módosítva: 2013.06.11 10:37

Tisztelt olajdoki,

10 ezer km után 1 liter olajat fogyasztot el a motor. VW Bora 1.6 benzines. Jelenleg 5W40-es Castrol olajat használok, az autoban 150 ezer km van. Jo ez az olaj vagy kellene a 10W-s?

Előre is köszönöm

Kedves Érdeklődő!

Valóban nem jelentős a megadott olajfogyasztás. A továbbiakban is használhatja ugyanezt az olajat, a szükséges utántöltésre odafigyelve.

Üdv, Olajdoki

Feketedik az olaj

2013. május 31., 11:38 Módosítva: 2013.05.31 11:38
1

Tisztelt Olajdoktor.

Van egy 1.4 16 szelepes Astrám. A motorjában 185 000 kilométer van. A motorban kb 2000 km ezelőtt cseréltem az olajat( Q8 Formula Advenced 10W 40) és az olaj már sötétbarna. Valami baj lenne a motorral, vagy eztermészetes dolog. Az olajat 12 000 km cserélem. Cseréljem sűrűbben oz olajat, vagy az olaj minősége nem jó?

Kedves Levélíró!

Teljesen természetes jelenségről van szó. Az olaj teszi a dolgát, ami többek között az, hogy magában tartsa azokat a szennyeződéseket, amelyeket nem lehet teljesen lebontani. Ettől az olaj gyorsan sötét színű lesz, de ettől még jól végzi a dolgát a teljes csereperióduson keresztül.

Üdv, Olajdoki

Túl száraz a gázolaj?

2013. május 30., 16:23 Módosítva: 2013.05.30 16:23
1

Kedves Olajdoki!

1,6 hdi FAP szűrővel szerelt autóm van. Hallottam, hogy érdemes a gázolajat 2T olajjal keverni, mert a "száraz" gázolaj tönkreteszi a nagynyomású szivattyút, kenés hiánya miatt kopik és a fémforgácsok tönkreteszik a motort. Igaz-e ez, ha igaz mi akeverési arány, és nem árt-e a FAP szűrőnek.

Válaszát előre is köszönöm! Zoltán

Kedves Zoltán!

Ajánlom figyelmébe egy korábbi kérdésre adott választ: Túl gyorsan kopik a Toyota

Üdv,

Olajdoki

Olaj ahol levegőnek kellene lenni

2013. május 21., 11:01 Módosítva: 2013.05.21 11:01

Tisztelt Olajdoki!

2005-ös Audi A4 2.0 autómban a kartergáz viszi magával az olajat oda ahol csak levegő lehetne! Ez lehet a sok olajtól vagy más gond van?

Várom megtisztel válaszát!

Tisztelt Érdeklődő!

A kérdés nem is annyira egyszerű, mint amilyennek tűnik, ugyanis egyszerre több dolgot is figyelembe kell venni.

Első lépésben, lehűlt motor mellett, nyugalmi állapotban, ellenőrizze az olajszintet. Ha túlságosan magasan van a szint, akkor a probléma könnyen megoldható, ugyanis ebben az esetben a nagyobb mennyiségű olajfürdőbe belecsapó hajtókarok, a mozgásuk révén, sokkal több olajat, olajködöt hordanak fel a magasabb régiókba, amit a kartergáz a szívótorokba nyom, ezáltal szokatlan helyeken is megjelenhet a kenőanyag. Ebben az esetben egyszerű olajleeresztéssel segíteni tudunk a problémán.

Nagyobb a baj, ha az olajszint megfelelő. Ebben az esetben valószínűleg a dugattyúgyűrűk vagy maga a hengerfal van jelentősen elkopva, ami egy 8 éves autó esetében még nem nevezhető normálisnak. Ha megnövekedtek a hézagok a gyűrűzónában, akkor jóval több kartergáz tud visszaáramolni a forgattyús térbe, a több gáz nagyobb nyomással érkezik, és ez a megnövekedett nyomás több olajat, olajködöt képes visszanyomni a szívótorokhoz, így kenőanyag jelenhet meg a levegőben. Ebben az esetben csak egy szerviz és némi motorjavítás segíthet visszanyerni a kopások miatt elvesztett lóerőket.

Mindenekelőtt azonban győződjön meg róla, hogy a jelenleg használt motorolaj minősége megfelel-e a gépkönyvi előírásoknak, mert a nem megfelelő minőségű kenőanyag is tud hasonló problémákat okozni.

Üdvözlettel

Olajdoki

Kicsi a nyomás

2013. május 16., 13:04 Módosítva: 2013.05.16 13:04

Tisztelt Olajdoki!

Két éve vettem egy Seat Cordoba 1,4 mpi 2002 évjáratú autót,130 e km van benne. Úgy ahogy kell minden kötelező dolgot lecseréltünk rajta így a motor olajat is. Tavaly nyáron kezdett néha bevillanni a olajnyomás lámpa. Teljesen rendszertelenül kb 15 km megtétele után. Kiszedtem a olajgombát ami a gyújtótrafó alatt van, de az szép tiszta volt a másikat nem találtam. Elméletileg kettő van benne. Okozhatja-e az a problémát hogy nem 5-30-as olaj van benne amit a gyártó előír hanem magnatec 10-40/b3. Ezzel az olajjal csak 5000-et mentem.

Válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel :Zoli

Kedves Zoli!

Jellemző, hogy az olajnyomás probléma először meleg motornál jelentkezik (ezért 15 km után, és nem azonnal). Ugyanis a meleg olaj vékonyabb, mint a hideg olaj, ezért hidegen magasabb az olanyomás. Biztosan nem a 10W40-es olaj a probléma oka, mert egy túl alacsony viszkozitású olajtól lehet csak túl alacsony az olajnyomás, egy túl magastól nem. Elképzelhető olajgomba meghibásodás, elektromos érzékelő probléma (azaz nem alacsony az olajnyomás, csak az érzékelő hiszi azt), üzemanyaggal felhígulás miatti viszkozitás-vesztés vagy, legrosszabb esetben, az olajszivattyú tönkremenetele.

Üdv, Olajdoki

Corsába adalékot?

2013. május 13., 11:33 Módosítva: 2013.05.13 11:33
1

Opel Corsa 1.0 2000-es kiadás. Szivárog az olaj, valószinű a tömítések öregek. Érdemes adalékkal próbálkozni vagy tömítéseket kell cserélni? 1000 km/5dl a jelenlegi fogyás

Kedves Érdeklődő!

Valószínű, hogy egy szivárgás-csökkentő adalék csökkenteni fogja az olajfogyasztást, de nem annyira, mint a tömítések cseréje csökkentené. Átmeneti megoldásként elfogadható.

Üdv,

Olajdoki

Gázos autóba spéci olaj?

2013. május 9., 10:39 Módosítva: 2013.05.09 11:53

Tisztelt olajdoki!

Kérdezném öntől, hogy milyen olajat tegyek a cng-s Opel Astra F 1.4 16v motorral szerelt autómba? 185 000 km van benne. Kicsit eszi az olajat (ecotech). Agip cng volt bele töltve előtte de azt hanyagolnám. Castrol Magnatechre gondoltam.

Köszönöm válaszát

Kedves Levélíró!

A Castrol Magnatec 10W40 is jó választás, mint a legtöbb márkás, félszintetikus 10W40-es olaj. Szintén megfelel például a Fuchs Titan Syn MC 10W40 vagy a Mobil Super 2000 X1 10W40. A gázüzem személygépkocsiknál egyébként sem igényel speciális olajat.

Üdv,

Olajdoki

Fogy az olaj a Hondából

2013. május 6., 11:56 Módosítva: 2013.05.06 11:56

Tisztelt Olajdoktor!

8 hónappal ezelőtt vásároltam egy 2001-es évjáratú 2.0 benzines angol Honda Accord-t, 126 ezer mérfölddel, most van benne 129 ezer mérföld. A vásárlás után rögtön lecseréltem az olajat Shell helix 10w-40 hx7-re. Az autó javarészt városi forgalomban alacsony fordulatszámon használom napi 8-10 km-t. A 8 hónap alatt kb 5000 km-en 5-8dl olajat fogyasztott el. Az olaj áttetsző ,tiszta. A motorblokk teljesen száraz nem csepeg sehol, szimeringek szárazak és a kipufogó sem túl kormos hogy ott távozna el az olaj. A következő olajcserénél prolong használatán gondolkodom Ajánlja-e? E az olaj fogyasztás normális-e vagy valamilyen problémára utal? Esetleg tudna e valamilyen jobb minőségű olajat ajánlani?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: László

Kedves László!

Tulajdonképpen ezzel az olajfogyasztással tökéletesen elégedett lehet, mert messze a problémásnak tekinthető szint alatt van. Két olajcsere között esetleg kétszer után kell töltenie, más teendője nincs.

Az olaj a motorban nem hermetikusan zárt rendszerben van, hiszen akkor a feladatát sem tudná ellátni. Minden motor fogyaszt olajat, még az is, ahol ez nem látszik az olajszinten. Azért nem látszik mert ahogy az olaj utat talál magának az égéstérbe, ugyanúgy az üzemanyag is bejut az olajba és így az olajszint akár olajfogyasztás mellett is változatlan maradhat. Ez teljesen normális jelenség, és ameddig nem ölt extrém méreteket, addig nem is kell vele foglalkozni, leszámítva az igény szerinti utántöltést. Ezzel meg is válaszoltam a 'hová tünik az olaj?' kérdést is: a legjellemzőbb oka az olajfogyasztásnak az, hogy az olaj egy része a működés során az égéstérbe jut, és ott az üzemanyaggal együtt elég.

Az olaj utólagos adalékolását - ahogy már sokszor írtam - nem javaslom. Az olaj gyárilag rendelkezik a működéséhez szükséges összes adalékkal. Ezek egymással sokszor kényes egyensúlyban vannak, amibe nem ajánlott belenyúlni egy utólag betöltött adalékkal, mert az olaj egyes paraméterei javulhatnak ugyan, de mások akár jelentősen romolhatnak.

Üdv,

Olajdoki

Túl fekete az olaj?

2013. május 2., 11:01 Módosítva: 2013.05.02 11:23
1

Tisztelt Olajdoki!

2010-es Dodge Grand Caravan 3.3L Flex-Fuel V6-os motorral szerelt autómban jelenleg 50ezer km van. Az olajat 5-6 ezer kilométerenként, 3-4 havonta markszervizben cseréltetem. Az utolsó két olajcserekor jeleztek, hogy az olaj túlságosan fekete, de további részletekkel nem szolgáltak. Az első alkalom után meg nem foglalkoztam vele, gondoltam a megelőző alkalomkor nem cseréltek megfelelően, de miután mar másodszor merült fel a probléma, ajánlottak speciális adalékanyag használatát, optimálisabb motorüzem céljául. Véleményem szerint ha az olajat megfelelően cserélik, és a gyártó specifikációjának megfelelő olajat töltenek a motorba, akkor a megfelelő üzemhez nincs szükség adalékanyagra, pláne egy ilyen keveset futott autónál. Feltételezem, hogy nem megfelelő motorüzem miatt az olaj megég. Ön szerint mi okozhatja a hibát?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Zoltán

Kedves Zoltán!

Valóban nincs szükség az olaj utólagos adalékolására, ha a motor megfelelő karbantartásban részesül. Sőt, az ilyen utólagos adalékolás, mint már többször írtam, inkább kerülendő. A fekete olaj mítosza egyébként egy köztudatból nehezen távozó tévhit eredménye, miszerint a jó olajnak világos színűnek (vagy barnának) kellene lenni, még a csereperiódus végén is. Az igazság az, hogy az olaj feketedése természetes jelenség, hiszen a diszpergens adalékok sok szennyeződést tartanak oldatban az olajban, hogy azok ne tudjanak lerakódást képezni. Tehát az olaj azért fekete, mert jól működik, teszi a dolgát. Sokszor rosszabb, ha nem az, mert akkor a szennyeződések nem az olajban vannak, hanem a motor alkatrészein.

Üdv,

Olajdoki

Károsít-e a magas kéntartalom?

2013. április 29., 11:34 Módosítva: 2013.04.29 11:34
1

Tisztelt Olajdoktor!

Magas kéntartalmú gázolajba, milyen adalékot javasol? (Pl: Diesel Tempó, Metabond, Spuri stb.) Citroen C4 1.6 hdi autómat, károsítja-e a magas kéntartalmú gázolaj?

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

A katalizátort mindenképp károsítja a magas kéntartalmú gázolaj. Ha van az autóban részecskeszűrő, akkor azt is. Ezen adalék sajnos nem fog segíteni. Nem írta, hogy milyen országban tankol, de a legtöbb európai országban, köztük itthon is, megfelelő a gázolaj kéntartalma.

Üdv, Olajdoki

Alacsony a nyomás

2013. április 26., 10:12 Módosítva: 2013.04.26 10:12
1

Kedves Doki!

A héten vittem szervizbe a 2003-es 1.8-as Laguna Grandtouromat, de sajnos nem sok jóval kecsegtettek. Az alap probléma az volt, hogy szivárgott az olaj valahol, és néha-néha felvillant az olajnyomás lámpa, de utána el is aludt. A szervizben megcsinálták az olajszivárgást, de egy újabb problémával szembesültek, mégpedig, hogy hideg állapotban normális az olajnyomás, de ahogy melegszik, egyre alacsonyabb lesz. Elvitték beméretni, és azt mondták, hogy az üzemi kb. 3,5 helyett csak 1,8 bar a nyomás. Ez az alapjáraton is meglátszik, és amikor üzemire melegszik, kigyullad az olajnyomás lámpa.

Tudna esetleg valami segítséget adni, hogy mi lehet a probléma?

Üdv:

Dani

Kedves Dani!

Sajnos leveléből nem derül ki, hogy milyen olajjal töltötték fel ezt a motort és hány km van már benne. Ezen adatok nélkül viszont csak feltételezéseim lehetnek.

Feltételezem például, hogy egy 10 éves autóban már a km számláló is sokat mutat és jelentős kopások alakulhattak ki a motorban. Ebben az esetben az üzemi hőmérsékletre melegedett olaj a réseken át el tud szökni, így az olajnyomás lecsökken. Feltételezhetem azt is, hogy a szervizben magas minőségi szintű, esetleg szintetikus, SAE 0W-30 / 5W-30 olajjal töltötték fel a motort, ami felmelegedve már túlságosan hígfolyóssá válik a motor állapotához képest, így el tud folyni a réseken keresztül, ezért nem tud kellő olajnyomást fenntartani a rendszerben.

Mindkét esetben megoldás lehet egy magasabb viszkozitási osztályú motorolaj használata, ami folyási tulajdonságai révén jobban be tudja tömni a hézagokat, így az olaj nem szökik el olyan könnyen és kialakulhat a megfelelő olajnyomás. Kérdés már csak az, hogy mennyi legyen ez a magasabb viszkozitás szint? Ehhez meg kell tudni a szervizben, hogy milyen kenőanyaggal töltöttek fel a motort! A motorban lévő olajhoz képest kell vastagabbnak lenni az új feltöltésnek, ami lehet SAE 10W-40, 10W-50, 15W-40 vagy 15W-50, a lényeg, hogy a jelenleginél jóval magasabb viszkozitás szintű termék legyen.

Ha azonban ezzel a vastagabb olajjal sem sikerül megfékezni az olajnyomás csökkenést, akkor olaj oldalról sajnos már nem tudunk többet tenni és el lehet gondolkodni egy motorfelújításon.

Üdvözlettel

Olajdoki

Olaj a 20 éves Astrába

2013. április 24., 07:39 Módosítva: 2013.04.24 07:39

Tisztelt Olajdoki!

Van egy 1994-es évjáratú Opel Astra 1.7 TD-m,260E km-rel (Isuzu motoros). Milyen olajat töltsek bele? Én Total Quartz 7000 (10W40) típusút néztem ki. Ez megfelelő lehet, vagy jó ebbe egy olcsóbb is (bár ez sem drága)?

Más: Találtam egy olajtesztet, menyire lehet komolyan venni az eredményt?

Köszönettel: Viktor

Kedves Viktor!

A választott olaj (Total Quartz) szerintem is megfelelő. A mellékelt teszt érdekes, de két dolgot érdemes figyelembe venni: A képeken szereplő flakonok alapján és annak alapján, hogy az API SN még nincs a listában arra következtetek, hogy a teszt készítése óta eltelt legalább 3 év. Ez, valamint az a tényező, hogy amerikai tesztről van szó azt jelenti, hogy ma, itt Magyarországon nem ezeket a termékeket fogja megtalálni, hanem ezeknek a termékeknek az európai változatát. Ez lehet ugyanolyan, de akár teljesen más is, mint a tesztelt termék. A teszt csak az olaj kenőképességét vizsgálta.

Ezen kívül nagyon fontos egyéb paraméterei vannak az olajnak (pl. mennyire áll ellen a szennyeződéseknek, milyen az oxidációs és hőstabilitása, mennyire jó a hőelvezető-képessége, milyen a hamutartalma, stb.) és ezeket a teszt nem vizsgálta. Tehát a teszt megállapításai nem irrelevánsak, de nem is alkalmasak egy minőségi sorrend felállításra. Például az oxidációs és hőstabilitási információk hiányában fogalmunk sem lehet arról, hogy az olaj 1000 vagy 10000 kilométeren át fog megfelelően teljesíteni.

Üdv, Olajdoki

Rovatok