Totalcar Vakbarát Hírportál

Méretes autó méretes embereknek

2012. december 21., 16:45 Módosítva: 2012.12.21 16:45

Üdvözlöm!

Jelenlegi autónk már elég régi (17 éves) és a havi 2000 km-ek az elmúlt két évben letették bélyegüket az autó állapotát illetően. Ezért úgy döntöttünk, hogy vásárolnánk egy fiatalabb autót.

Mivel a családunk nem kínai növésű emberekből áll, ezért négy autó jött szóba, ami belefér a költségvetésünkbe (1,8-2,3M Ft). Ezek a Skoda Superb (2002-2008-as széria), Volkswagen Passat VI, Volkswagen Jetta V és az Opel Vectra C. Fontos, hogy csak benzines autó jöhet szóba. (Véleményem szerint annyit nem megy az autó, hogy az üzemanyag megtakarításon oly sokat nyerne az ember. Amit ott nyer, azt egy esetleges dízelmotor hibánál ki is fizeti, vagy többet).

Alkatrész beszerezhetőség, alkatrészár és fenntarthatósági szempontból nem ismerem egyik említett modellt sem.

Ezek tükrében kérdezném meg, hogy a négy említett autó közül melyiket érdemes megvásárolni? Mire kell figyelni az egyes modellek vásárlása esetén?

Tisztelettel,
Tamás

Kedves Tamás!

A Jetta szerintem kiesik a mérete miatt, helyette inkább egy 2009 körüli Octavia-n gondolkodnék, bár nem nagyobb, de a csomagtere jobban használható. A többi elég nagy, és a benzines motorjaik nem problémásak. A VW-csoport autói műszakilag ugyanazok, a C Vectra hasonlóan egyszerű. A fenntartásuk is hasonló összegekbe kerül. Javaslom nézze meg az alkatrész webáruházakban a kopó alkatrészek árát, és nagyjából pontos képet fog kapni az üzemeltetés költségeiről. Hogy mire kell vigyázni? A rozsda nem jellemző ezekre a típusokra, inkább a tekert órás vagy gombócra tört autókat próbálja kerülni. Ne a szervizkönyves 150 ezertől féljen, hanem a könyv nélküli 80 ezertől. Ha nem ért hozzá, kérjen segítséget olyantól, aki tényleg ért hozzá, nem csak azt állítja magáról. És - ha módja van rá - menjen el egy márkaszervizbe állapotfelmérésre és/vagy kilométeróra-állás ellenőrzésre.

Sok sikert!
becsületesnepper.hu

Suzuki helyett kombit vagy egyterűt

2012. december 17., 14:19 Módosítva: 2012.12.17 14:19
1

Tisztelt Nepperűző!

Jövő tavasszal a 2002-s Suzuki Swift 1,3 16V GLX-s autómat szeretném kombira, vagy egyterűre lecserélni a családi létszám növekedése végett. Kb 1 milliót szánok rá (+ a Suzi beszámítása). Évente nem sokat 5-10.000 km-t használnám. 2002-2005 körüli évjáratot néztem: Toyota Yaris, Opel Astra, Renault Megane, Peugeot 206 - 307, Chevrolet Lacetti, Ford Focus, Skoda Fabia.

Sima benzinest, vagy LPG/Benzin, vagy Diesel motor?

Mekkora motorral / lóerővel érdemes kombit venni?

Ön melyik típust ajánlaná?

Természetesen nyitott vagyok más ötletekre is, ezen árkategóriában.

Köszönöm a segítségét!

Tisztelettel: Miklós

Kedves Miklós!

Én Astra-t, Focus-t, Yaris Verso-t vagy Fabiat vennék, egyszerű, kiforrott autók. A 130-as autópálya tempót az 1.4-es, illetve a Yaris esetében 1.3 motorok már bírják, de a típus választásokból gondolom, hogy egyébként sem Ön akar lenni Mihaelsumaher. Ilyen alacsony éves futás mellett nem feltétlenül van értelme dízelt venni, de ha keveset akar tankolni, én nem beszélem le róla.

üdv

A becsületes nepper

Trabant és Kispolszki: vásárlása tilos

2012. december 15., 12:24 Módosítva: 2018.05.30 12:03
1016

Tisztelt Nepperűző!

Nem tudok dönteni abban a kérdésben hogy melyik autó márkát illetve típust válasszam. Az egyik a Polski Fiat 126p 650E (650cm3 az évjárat mindegy) a másik a Trabant 601s (600cm3 1984-utáni és 2T-s) és ha Trabant akkor kombi vagy limuzin? Mind a két márka és típus volt a családomban és mind a kettőhöz fűznek érzelmi szálak, de nem tudok dűlőre jutni nem tudom, hogy melyiket érné meg anyagi szempontból és melyiket tartóssági szempontból meg venni (csak és kizárólag ez a két márka és típus jöhet szóba)

A továbbiakban pedig az érdekelne, hogy vásárlásnál melyiknél mire kell odafigyelni mik a sarkalatos pontok.

Válaszát előre is köszönöm: Esca

Ezzel kezdje az olvasást, így nem fog felháborodni a végére. Talán

A válaszoló többszörösen visszaeső Trabant-tulajdonos  és P126-rajongó - bár utóbbi esetében nem érti a motorolaj és a kenési rendszer indokolatlan használatát -, és amikor csak módja van rá, Trabantot vásárol és/vagy szerel, vagy gyűjt valami ehhez illő baromságot. Az alábbiakat kéretik ennek ismeretében olvasni.

Kedves Esca!

Azt kívánom önnek, ne teljesüljön az álma. Tudom, ezzel nem válok szimpatikussá, de csak az ön javát akarom.

A Trabant és a P126 bármilyen verziójának tartós birtoklása egy olyan gigantikus doboz, amely eredetileg Hermész tulajdona volt, ám ő később Pandorának ajándékozta azt, hogy ezzel elindítsa a világ romlását. Nem a mitológiainak, hanem annak a bizonyos mélytorkúnak, akit nem csupán realityből, hanem a lakosság felnőtt felének szóló filmekből ismerhetünk. Ha ez így elsőre nem volna egyértelmű, javaslom még Csikós szerelős posztjainak azon részét, ahol oda nem illő dolgokkal ízesített pékáruk kerülnek szóba.


Ebben a témakörben a "melyik érné meg anyagi és tartóssági szempontból?" kérdés olyan, mintha arra várna választ, vajon előbb kasztrálják önt érzéstelenítés nélkül, és csak aztán égessék nyílt lángon, nyárson, egyenletesen barnítva, vagy inkább fordítva. Nyilván lehet kisebb rosszat választani, de csak ha muszáj.

Kedves Esca! Tudnia kell, hogy egy sablonos, Trabantot vagy Kipolszkit birtokló ember átlagos napi, heti, havi menetrendjéhez tartozik a mentalitástól, kitartástól és szerencsétől függő, relatíve kevés szakaszból összetevődő évi nagyjából ezer kilométeres futásteljesítmény, és a fenti szakaszok közötti időt kitöltő, magányos, vagy a hasonló defektussal bíró barátok, ismerősök, vagy szimplán sorstársak társaságában folytatott szinten tartás, javítás, barkácsolás.


Ez a két típus az egyszerűsége révén valóban könnyen javítható, megbízható, olcsón fenntartható autó - volt. Ma azonban a legfiatalabbak is bőven túl vannak azon a koron, ahol még gondtalan autózásban bízhattunk. Trabantból a legfiatalabbak is túl vannak a huszadik évükön, a Polskikat pedig hiába gyártották egészen az ezredfordulóig, az itthoni állomány szintén legalább a második x-et tapossa.

Az alkatrész-ellátás mindkettőhöz nehézkes. Bármire van szüksége, vagy nem fog találni, vagy pocsék minőségű utángyártottba fut bele, vagy hosszas börzézés, apróhirdetés-böngészés és a márkatársak hosszas zaklatása után juthat hozzá.



Márpedig szüksége lesz alkatrészre, az tuti. Ne áltassuk magunkat, egy igazán jó állapotú 601 vagy 126 általában rutinos márka-fanatikusnál fog kikötni, esetleg észbontóan magas áron várja gazdáját a hirdetési oldalakon.

Kedves Esca, önt egy "korához képest jó állapotban" sablonszöveggel hirdetett autó fogja várni. Tudjuk, ez mit jelent - még megy. Ha beindul. Esetleg meg is áll. Kis hibákkal. Például nem felnőtt, csupán gyerekökölnyi folytonossági hiányok lesznek a küszöbön.

Szinte biztos, hogy a vásárlás után, de legkésőbb a következő vizsga előtt lakatolni kell majd. Tudja ön, mibe kerül egy ilyen autó korrekt lakatolása? Nagyjából az autó javítás utáni piaci értékébe - szorozva egy tetszőleges számmal - és akkor a végén még ezer színben pompázik, a főszín mellett domináns rozsdavörös alapozóval.


Abban se bízzon, hogy egy fiatalabb (hehe, huszonéves, haha) darabot fog ki - általános vélekedés szerint az idő előrehaladtával a szocialista autógyártás korrózióvédelem terén kizárólag visszafejlődést mutatott. Nekem volt 1962-es púpos Trabantom gyári küszöbbel és hattyúnyakkal, miközben a 88-90 közötti 601-eseknél már tíz éve sem nagyon lehetett ilyen találni.

De tegyük fel, hogy valami csoda folytán egy igazán megkímélt bódéba fut bele, amit előtte nem taknyolt szét senki szükségjavításokkal. A helyzet csak egy kicsit javult, hiszen oly sok szerkezeti elem van, amellyel elbajlódhat az eljövendő időkben. Ott van például a fék. Tudja ön, hogy mindkét típuson négy dobfék van? Alig akad ma olyan szerelő, aki tisztességesen össze tud rakni dobféket úgy, hogy a vizsgasoron ne vágják ki azonnal a fékpadról. Aztán ott van még a főfékhenger és a munkahengerek. Soha, ismétlem, soha nem lehet biztos abban, hogy meddig marad a helyén a fékfolyadék, és mikor talál utat magának a dobok belsejébe. Még akkor sem, ha javítókészletet, vagy utángyártott munkahengert szerel be - sőt, főleg akkor nem.

Aztán ott a futómű. Mindkét autó első futóműve függőcsapszegen forduló megoldás. Ez rendszeres zsírzást igényel, amit persze rendszerint nem szokott megkapni. Megszorul vagy elkopik, mindegy is, mindkettő borzalmas eredménnyel jár a kormányzásra nézve. A felújítása nem könnyű, sőt, inkább nehéz, a dörzsárazás nem egy divatszakma manapság. Ja, és nem győzöm hangsúlyozni, nincs a sarki autósboltban csak úgy függőcsapszeg és persely, ha meg mégis, az nem feltétlen jobb annál, ami az autóban van.

Kedves Esca! Elment már a kedve? Nem? Akkor folytatom. Ön meg fog fagyni. Nem átvitt értelemben, hanem tényleg. Mindkét autó fűtése levegős, hiszen a motorban nincs hűtővíz. Eredetileg jól kitalált, átgondolt fűtésrendszerrel rendelkeznek, ám ön nagy valószínűséggel nem gyári új autót fog vásárolni, ezért itt-ott hiányoznak majd kisebb összekötőcsövek, tömítések, vagy szimplán a korrózió okozta réseken, lyukakon szökik meg a meleg. Ezek javítható dolgok, de mire ön 'öreg' polszkis/trabantos lesz, és rutinból javít levegős fűtést, a fagytól üszkösödött ujjvégekkel nagyon nehéz dolga lesz.

Üzenet a polszkis közösségtől: kell mellé egy másik autó

Kedves Esca!

Sok-sok éve kispolszkizok aktívan. Én is úgy kezdtem, hogy az egyetlen autóm egy 126-os volt, és volt olyan, hogy 30 km-re jártam vele dolgozni napi szinten.
Soha nem kellett busszal mennem, de nem egyszer fordult elő, hogy este 11-kor a semmi közepén kellett nekiállni gyújtást szerelni, hogy hazajussak. Emlékezetes eset volt az is, amikor délelőtt gyorsan váltót kellett cserélni, hogy délután el tudjak indulni dolgozni. Az emberek többsége ilyenkor bizony elkönyveli, hogy ezek az autók semmire nem valók, és részben joggal.
Jelenleg is van olyan 126-osom, ami napi szintű használatra van, emellett idén voltunk vele találkozón Csehországban és Lengyelországban is, alkalmanként ezer kilométer feletti távval. Pár éve elmentünk a Balti-tengerhez egy kisebb csapat 126-ossal, az össz táv 2.400 km körül alakult. Mindezt hiba nélkül, négy nap alatt. Ha pedig úgy alakul, hogy el kell szaladni valamiért az ország másik felébe, akkor is nyugodtan indulok útnak Polskival.
Tehát lehet ezeket az autókat használni is, csak mindig legyen felkészülve arra, hogy bármilyen meghibásodás bármilyen váratlan helyzetben előjöhet, és emiatt bizony rendszeres időközönként vagy össze kell olajoznia a kezét, vagy anyagilag függővé válik öntől a környék szerelője. Ráadásul az alkatrészek egyre nehézkesebb beszerzése miatt, ilyenkor a vártnál hosszabb pihenő is következhet.
Viszont amikor megy, akkor olyan élményt nyújt, amire a mai autók egyike sem képes. Csak legyen mindig ott mellette egy olyan autó, amire akkor is számíthat, ha a Polski úgy dönt, hogy ő aznap nem megy sehová.

Üdvözlettel: Nyuszy
Club126

Persze ha végigment az autón, mindent megjavított és felújított, időt, energiát, pénzt, emberi kapcsolatokat feláldozva, akkor sem lehet nyugodt. Átlag Trabantos néhány tízezrenként főtengelyt cserél, gyakorló kispolszkis meg random időszakonként mondjuk benzinbeöntő csövet. Ha önnek nincs meg ehhez a megfelelő infrastruktúrája (garázs, lehetőleg fűtve, sok szerszámmal, aknával), akkor ne is fogjon bele!

Távolról sincs vége, olvasson még

Egyterűt milla alatt

2012. december 15., 09:00 Módosítva: 2012.12.15 10:07
8

Tisztelt Nepperűztő!

Rövidesen másik autó vásárlására kell rászánnom magam. Lényeges a legalább 5 személyes utastér és a nagy csomagtartó, ezért a következő autók benzines és dízel verziói között válogatnék a 600-900eFt-os árkategóriában:
VW Sharan
Seat Alhambra
Ford Galaxy
Renault Senic
Citroen Picasso
Mazda Premacy

Esetleg még szóba jöhetne:
Ford Mondeo kombi
Skoda Octavia kombi

Fenttartás, megbízhatóság ill benzinesek esetében az LPG üzemre alakítás lehetőségének szempontjából kérnék Önöktől segítséget.

Tisztelettel: György

Kedves György!

A Sharan/Alhambra/Galaxy trióból a benzinesek tíz liter/100km alatt nem fogyasztanak, a dízelek között rengeteg a letaposott bontószökevény. Az Ön által említett árkategória tetején vagy azon túl lehet jó dízelt kapni. A Scenicre, Picassóra, inkább elektromos bajok miatt szoktak panaszkodni, de nekem még nem volt rossz tapasztalatom velük. A Premacy japánsága okán szimpatikus nekem, de oda kell figyelni a rozsdára. Mondeóból, 2001 utáni benzinest vennék inkább. A dízel jó, amíg jó, de ha belenyúl egy rosszba az nagyon fog fájni, különösen az autó árához képest. A Mondeo helykínálata a legjobb ezek közül, az egy guruló táncterem. Az Octavia nagyon egyszerű szerkezet, kiforrott, jó konstrukció. Ezekből is inkább benzinest fog ennyi pénzért találni. Igazán jó dízel Octaviát ilyen árkategóriában nem lehetetlen, de nehéz találni. A gázosítással kapcsolatban nem tudok érdemben nyilatkozni, mert nincs az üzemeltetéssel kapcsolatos tapasztalatom, de nem biztos, hogy annyi idő alatt, amíg Önnél lesz az autó, visszahozza az árát. Ezt Önnek kell kiszámolnia, az autózási szokásait figyelembe véve.

Üdvözlettel: becsületesnepper.hu

Benzines első autót vennék

2012. december 14., 09:47 Módosítva: 2012.12.14 09:47
8

Tisztelt Uram!

Életem első autóját szeretném megvenni a közeljövőben, benzines autóra gondoltam, mivel évente olyan 10 -15 ezer kilométer autózással számolok, nem mindennapi munkába járásra hanem inkább kisebb-nagyobb kiruccanásokra-kirándulásokra használnám (akár külföldre is). 2000-es évjárattól és egymillió forint körüli értékben nézelődtem. Több márkát, típust is kinéztem, valamint azon belül is több motorváltozatot amik között nem tudom melyikek a megbízhatóbbak a jobbak. A kiszemeltjeim a következők:
Vw Golf IV 1.6 (101le vagy 105le)
Opel Astra G 1.6 (101le,103le vagy 105le)
Honda Civic 1.5, 1.6, 1.7
Skoda Octavia 1.6 (101le vagy 102le),
Ford Focus 1.6

Azért néztem főleg 1600 köbcentis típusokat, mert úgy gondolom, hogy a kisebb teljesítményűek már nagyon gyengék lennének, persze nem száguldozni szeretnék csak ne legyen gond ha előzni kell. Ami fontos az a megbízhatóság és az olcsó fenntarthatóság.

Segítségét és válaszát előre is köszönöm.

Köszönettel
Gábor

Kedves Gábor!

Az autók, amiket kinézett, jó választások, nem tartoznak a hisztis típusok közé, mind megbízhatónak számít. Az alkatrész olcsó, utángyártott és bontott alkatrész nagy mennyiségben van hozzájuk. Én Hondát vennék, pláne, ha Japánban gyártott, de Ön azt vegye, amelyik jobban tetszik vagy jobban magához illőnek érzi.

Élet a Golf III után

2012. december 13., 11:44 Módosítva: 2012.12.13 11:44

Tisztelt Uram!

Van egy kiváló müszaki és elfogadható esztétikai állapotú, folyamatosan karbantartott 1993-as 1.6-os benzines VW Golf-om. Sajnos egyre többet kell költenem rá, hogy megôrizzem ebben az állapotban. Egyre többször eljátszom a gondolattal, hogy 1.5 és 2 millió közötti áron venni kéne egy használt autót. Fontos, hogy megbízható, kényelmes és erôs jármü legyen. Mivel az utóbbi években a dél-koreai autókról egyre több elismerô cikket olvasok, talán okos döntés lenne, ha a piac által lenézett, de mégis jó minôségü KIA (Magentis, Ceed), Hyundai (Sonata) vagy koreai Chevrolet (Epica) modelljei közül válogatnék. Talán így többet kapnék a pénzemért, mintha a piac fô csapásirányát követném. Mi a véleménye? Ja, és ha jó az irány, akkor dízel vagy benzines? Köszönöm a segítséget! Sz. Csaba

Kedves Csaba!

Nem véletlen a koreai autók jó híre, valóban megbízható, üzembiztos autók. Egyedül a Kia Ceed-hez volt szerencsém az Ön által felsorolt típusok közül, de a többi is jó lehet. Csak a legjobbakat tudom elmondani róla. Én dízelt vennék, de ha nem megy sokat (25-30.000 alatt), nem feltétlenül van értelme. A dízel hat liter alatt fogyaszt, jól megy, és nem biztos, de ha jól tévedek nincs benne kettős tömegű lendkerék.

Autót vennék, munkába járni

2012. december 11., 14:46 Módosítva: 2012.12.11 17:39
9

Tisztelt Nepperűző!

A problémám a következő lenne: az otthonomtól 50km-re kaptam állást, és a bejárás számomra csak autóval megoldható, nincs tömegközlekedés és céges busz! Jelenlegi autóm egy BMW 316i compact, ennek fogyasztása nyáron 8 télen 10 liter, országúton mondjuk lemegy olyan 7re! Ezzel a kocsival túl költséges lenne a bejárás, tehát kocsit kell vennem! A nagy kérdés az hogy milyet?! Kis fogyasztás és szervizigény lenne a fő szempont, de egy klímának is örülnék! Két kocsi lebeg a szemem előtt a Citroen Saxo 1.5D és az Audi 80 1.9 TDI! Ajánlották még az Audi A4 1.9 TDI-t is de ott sok a lengőkar nem hiszem hogy gazdaságos lenne e a szervizelése! Ebben kérném a segítségét hogy ön szerint melyik autó lenne a jó választás esetleg tudna más alternatívákat is ajánlani? Csak a munkába járás napi 100km ami nem kevés és még akkor nem volt semmi bevásárlás és ügyintézés! Maximum 700e forintot tudnék rászánni hogy az esetleges problémákra maradjon még egy kis tőke! Remélem tud segíteni! Válaszát e

Előre is köszönöm!

Kedves Kérdező!

Ha már a Saxo képbe került, nézze a Peugeot 106 hirdetéseket is, ugyanaz a technika van benne. Egyébként magamtól is ezt a két típust ajánlottam volna, ha az alacsony fogyasztás és az olcsó fenntarthatóság a szempont. Ezek az autók elmennek 4 liter alatt is, más nem tud ilyen keveset enni, csak a Lupo 3L, de annak a szervizelése nem egyszerű, nem mindenhol találni olyan szerelőt, aki tényleg ért hozzá. Ilyen egyszerű, megbízható technika még a VW csoport 1.9 TDI, illetve az 1.9 SDI motorja.

Üdv:

becsuletesnepper.hu

Első autónak Volkswagent?

2012. december 10., 14:49 Módosítva: 2012.12.10 14:49

Kedves Nepperűző!

1) Mi a véleménye a VW Lupóról?(kb:2000 évjárat) Ön venne egy ilyen autót mondjuk 4-5e forint körül?(állapot átlagosan normális belső tér;tekert óra..mondjuk 120e kilométer) Első autóm lenne, nem akarok rá sokat költeni(se vétel-se fenntartás), arra kell, hogy 3-4 évig használjam, heti 3-4szer és beletanuljak a dolgokba.

2) Milyen autót ajánlana?

Kedves Érdeklődő!

A Lupo egyszerű, mint a bevert szög, minden szerelő meg tudja csinálni. Alkatrész olcsó hozzá, nem is elromlós fajta, 1.0 vagy 1.4 benzines motorral vegye. Nekem is volt egy Lupo 3L, azt azért kezdőknek nem ajánlanám, több odafigyelést igényel, mondjuk ennyiért nincs is.

Üdv
becsuletesnepper.hu

Gyönyörű a 406 Coupe, de jó is?

2012. december 7., 16:47 Módosítva: 2012.12.07 16:47
6

Kedves András!

A kérdésem tárgya a Peugeot (Pininfarina) gyönyörűséges négykerekűje, a 406 Coupé. Ennek az autónak a vásárlását fontolgatom, de mielőtt elhamarkodott döntést hoznék, mindent tudni szeretnék erről a típusról, amit csak lehet: mik az előnyei, hátrányai, hibalehetőségei? Főleg a V6-os változatok (190/207LE) paraméterei érdekelnének e téren, mert szerintem ez a motorvariáns illik leginkább az autó jellegéhez. Ezen kívül úgy hallottam, hogy a 2 literes benzinesek nagy része már igen leharcolt állapotnak "örvend".

Üdv:
Roland

Kedves Roland!

A 406 coupe legfőbb előnye, ahogy kinéz. Vitán felül gyönyörű forma a mai napig. A motorok mérete, és a lelakottság között nem hiszem, hogy ok okozati összefüggés lenne. A kis motoros autó tulaja jobban összeizzadja az ülést vagy jobban kopik a kárpitja? A nagyobb motor hátránya a nagyobb teljesítmény adó, nagyobb regadó, nagyobb fogyasztás, előnye, hogy jobban megy. Sajnos személyes tapasztalatom nincs a V6-os Peugeot motorokkal, de ha karbantartott, jó állapotú autót vesz, nem hiszem, hogy annyival problémásabb lenne a nagyobb motor. A magam részéről nem látom a nagyobb motor értelmét, mert 130-al lehet menni, és a két literes is bőven megy annyival, hogy ugorjon a jogsi, de nem akarom lebeszélni, az Ön autója lesz, azt vesz, amit szeretne.

Üdv: 
becsuletesnepper.hu

Cee'd vagy Crure?

2012. december 6., 07:40 Módosítva: 2012.12.06 07:40

Sziasztok!

2004-es 82000 kilométert futott Opel Corsa C-nket szeretném a családunk méretéhez jobban passzoló autóra cserélni. Az elvárás: 1.6-os dízel motor, 4-500 literes csomagtér. A számítógép előtt eltöltött órák alatt a KiaCee'd CDTI motorral szerelt kombiját nézegettem. Ennek a fogyasztása és a jó ár-érték aránya vonzó. Előjött még a Chevrolett Cruze is, de a Népítéletben többen panaszkodnak a magas fogyasztására és a gyenge 1,6-os motorjára. A cserére 2,8-3 millió forintot szánnánk, és persze legyen minél fiatalabb az autó. A fenti típusok mellett mit lenne még érdemes megnézni, illetve mi a te véleményed a Ceedről, illetve a Cruzeról?

Üdv
Tomi

Kedves Tomi!

Nyugodtan vedd meg a Ceed'-et, nem fogsz csalódni, jól fogyaszt, jól megy, nem romlik el. Cruze vagy Cee'd majdnem mindegy.

Üdv: 
becsuletesnepper.hu

Családi autót, de milyet?

2012. november 24., 12:10 Módosítva: 2012.11.24 12:12
1

Tisztelt Nepperűző!

Le szeretnénk cserélni kiskocsinkat, mert három gyerekkel elég szűkösen férünk el a mostaniban (főleg a sok cucc miatt). A választás vagy Toyota Avensis vagy Mazda 6-os lenne, főleg a nagy (kb. 500 literes) csomagtartó miatt. Hétszemélyes kocsi nem érdekel, de kombi sem, tehát mindkét márkából a szedán vagy a lépcsőshátú jöhet szóba. Az lenne a kérdésem, melyik lenne jobb választás, mire célszerű nagyon figyelni ezek vásárlásánál, melyiket mekkora motorral célszerűbb megvenni, fenntartási költségek hogy alakulhatnak, stb.

Előre is köszönöm:

János

Kedves János!

Mindkettő megbízható autó, jó választás, nem jellemző rájuk a meghibásodás. Én a Toyota-t választanám, de ez az Ön autója lesz. Ha három gyerek van, és fontos a hely, próbálják ki a kiválasztott típusokat, melyikben férnek el jobban. Emlékeim szerint az Avensis-ben nagyobb hátul a lábtér. Arra kell odafigyelni, hogy ne egy lerúgott, négyszer tekert órájú autót vegyen. Ha nem ért hozzá, kérjen segítséget, vigye el egy szerelőhöz vagy vigyen magával valakit, aki ért hozzá.

Üdv: 
becsuletesnepper.hu

Mennyire becsületesek a németek?

2012. november 21., 14:52 Módosítva: 2012.11.21 14:52

Kedves Zsolt!

mindig nagy érdeklődéssel olvasom a "nepperes" cikkeket. Tanulságos. 1-2 éven belül autócserére fogok szorulni és használt autót szeretnék, de külföldről, főleg Németországból. Prius vagy kis dízel egyterű a cél.

Kérdés, hogy ha pl. a mobile.de oldalon leszűröm első tulajra, km-re, vezetett szervizkönyvre, törésmentesre, nem céges autóra, és saját eladóra nem kereskedésre akkor mennyire lehet hinni annak ami ahirdetésben van? Hogy zajlik majd a dolog? Kinézem, levelezem, kimegyek, megveszem?

Válaszát előre is köszönöm

Üdv
Róbert

Kedves Róbert!

Kisebb eséllyel éri csalódás, de biztosra akkor sem mehet. Már Németország sem a régi. Sok esetben a "Privatanbieter" is egy török/arab/bármilyen kereskedőt takar. A behozatal menete: felhívja, megnézi, megveszi, hazahozza.

Üdv: 
becsuletesnepper.hu

Japán vagy német dízelt?

2012. november 20., 16:36 Módosítva: 2012.11.21 14:51

Sziasztok!

Kb. 4 éves, dízel, 2.0-ás autót szeretnénk venni. A kör már kezd leszűkülni, eljutottunk odáig, hogy a Corolla Sedan,az Avensis és a Mondeo közül választanánk. Melyik a legjobb és miért? Köszi, Balázs

Kedves Balázs!

A Corolla szinte csak méretben különbözik az Avensis-től, neked kell tudnod mekkora autóra van szükséged. A legjobb szerintem ezek közül az Avensis. Hogy miért? Nincs elektronikával túlhúzva, és japán dízel. 126 LE mindenre elég egy olyan világban, ahol 130-al lehet menni. Egyébiránt a Mondeo is jó autó.

Üdv: 
becsuletesnepper.hu

Beszéljetek le a W140-es Merciről

2012. november 18., 13:44 Módosítva: 2012.11.18 13:44
64

Kedves Nepperűző!

Kamaszként csak poszterről nézegettem, de most rájöttem, hogy meg is vehetném. Kérlek, beszéljetek le a W140-es Merciről, amire aztán semmi szükségem. Nem napi használatra kellene, tényleg csak az élvezet kedvéért, hobbiautónak. Áruljátok kérlek el, hogy mire figyeljek, érdemes-e például dízelt nézni, és mi az amitől inkább meneküljek! Elég nagy a kavarodás az évjárat/kivitel/ár tekintetében, kérlek, segítsetek kicsit eligazodni.

Előre is köszönöm!

Üdv,

Laci

Szia Laci,

Olvasd el ezt, pont azután íródott, hogy egy W140-esről kezdtünk beszélgetni egy barátommal.

Majd ezt, nem pont a w140, de a cikk folytatása.

Valamint a tesztjét, főleg a második oldal második felét.

Soha.

Nincs még egy ilyen pénztemető a világon, nem tudsz olyan angol veteránautót, orosz imporlemezből kezeletlenül készült hetvenes évek eleji szuperkomplikált Ferrarit találni, amivel ennyire megszívod.

Minél jobb felszereltségű és nagyobb motoros (tehát minél inkább S-Merci), jó eséllyel annál nagyobb vele a szívás. Persze, ha találsz egy hitelesen, idős bácsi által vezettetett szervizkönyves, ötszámjegyű kilométert futottat, belecsaphatsz. De olyanra nagyon kicsi az esély.

A légrugót különösen kerüljed, a klímarendszer nyűgjeire készülj. És számold bele, hogy ha mellényúlsz, még egy töretlen, rozsdamentes, ám kilométerek sok százezreit magán tudó autó havi 100-200 ezer forintos költséget is tud jelenteni.

Üdv

Csikós Zsolt

Autót egy kilométerre

2012. november 15., 10:49 Módosítva: 2012.11.15 10:49
13

Sziasztok!

Reggel 1 km, és este is 1 km utakra keresnek autot. Vajon benzines vagy dizel viseli jobban az ilyen igenybevetelt? Munkahelyre kellene bejarni a lakasomtol.

Kis vacak autot azert nem szeretnek, mert hetvegen lemennek autopalyan Budapestrol haza, Pecsre. Hétközben meg néha elugranék barátnömhöz aki 14 km-re lakik tölem.

Nyilván egy Hybrid Toyota Yaris lenne a legjobb, de az marha drága még...

Tudtok ajanlani valami 2,5 millio Ft alatt? Eloszor a 2000-es benzines Audi A3-akat neztem a mobile.de oldalon, vagy 1,4-es Honda Jazz esetleg? Vagy 1700-as, automata Mercedes A?

Üdvözlettel,

Dani

Kedves Dani!

Kérdése a szerkesztőségi listán landolt, ezért okleveles nepperűzőnk helyett a kollektíva véleményével kell szembesülnie. Fogadja sok szeretettel a szűretlen belső levelezést.

Papp Tibor: Egy kilométer? Ahogy a taxis mondja: oda gyalog.

Winkler Róbert: De tényleg, 1 km az 10 perc. Viszont 2,5 millióért gyakorlatilag minden van. Illetve bármi. SUV, sportautó, unalmas szedán, dízel, benzines, gázos, bármi.

B. Capelluti: Bérautó vagy taxi is jobban megérné.

Papp Tibor: Az első kilométeren egy ezres motor is tíz fölött kajál. Talán vegyen Priust.

Csikós Zsolt: Dízelt vegyen. A benzines óriási benzinfelesleggel indít (vö: szívató), a sok benzin egyrészt túlfogyasztást okoz, másrészt lemossa a kenőolajat a hengerek faláról, tehát rohamosan kopik a motor. A dízel ellenben nem kér dúsítást, maximum egy kis alapjárat-emelést, ráadásul a gázolaj még nagy mennyiségben sem képes úgy lemosni a kenőanyagot a hengerfalról, mint kicsiben a benzin.

Motorkopás, fogyasztás miatt ezerszer inkább dízelt.

Még egy tényező a rövid, városi, pöfögős használathoz: a már bemelegedett motornál is jelentős a különbség a benzines és a dízel alapjárati fogyasztása között, a dízel javára ez olyan 50-30 százalék.

Mindenképpen dízel, sok tanulmány szól erről.

Olasz luxus kéne, de milyen motorral?

2012. november 8., 17:51 Módosítva: 2012.11.08 21:34
14

Üdv.

Alfa Romeo 166 vásárlásán gondolkodom. A szívem V6 felé húz, de az eszem nem.

Olvastam már rengeteg népítéletet de nincs tiszta képem a fogyasztásról a 3db v6 motor közül melyik a legjobb?? A választékot nézve rengeteg 2.0 TS van de nem tudom, szerintem elég kicsi ez a motor az autóhoz gondolom nem is fogyaszt sokkal kevesebbet mint a V6. Az eszem azt mondja 2.4 jtd. Ez elég erős ehhez a nagy autóhoz?? A 2.0 V6 TB-ról lehet valamit tudni?? Ill. még annyit h milyen dolgokra kell odafigyelni a 166-osoknál az alapvető dolgokon kívül. Vagy inkább vegyek 156-ot azt milyen motorral lenne a legjobb?

Előre is köszönöm.

Kedves kérdező!

Érintettnek érzem magam, talán ezért is próbálok meg értelmes választ adni a kérdésedre. Elsősorban azt kell eldöntened, hogy mennyit szánsz az autóra. (Tudod, aranyszabály, hogy a 30 százaléka lehetőleg maradjon meg vésztartaléknak). Bár nekem sokkal jobban tetszik a rovarlámpás, első generációs 166-os, de tény, hogy én képviselem a kisebbséget a faceliftelt „nagypajzsos” változattal szemben. Az is csodaszép, hiszen az autó sziluettje mit sem változott, de nekem éppen a pici lámpák jelentették a felmutatott középső ujjat, amit csak az olaszok tudtak selyemkesztyűbe csomagolni.

A faceliftelt változat azonban racionálisabb, okosabb választás, hiszen az elődmodell hibáit-gondjait már orvosolták. Bár csábító a dízel változat – és jóval kevesebbet is fogyaszt, mint a benzinesek – de tartsd szem előtt, hogy hosszútávon nem biztos, hogy kifizetődőbb, hiszen a futásteljesítményük magas, elég drága alkatrészek cseréjébe lehet belefutni (kettőstömegű lendkerék, nagynyomású szivattyú) főként azért, mert a valóságban jóval alacsonyabb kilométeróra-állásra vannak visszatekerve, mint amennyit valójában futottak. Amúgy nem rossz ez a motor, ha nem lóg a bele, akkor elég erős és öthengeres mivolta miatt a hangja sem kellemetlen. De most képzelj el egy ilyen elegáns és szép autót, ahogy koromcsíkot húz maga után…engem kiráz a hideg tőle, szerintem Alfába nem való a dízelmotor, de ez csak és kizárólag az én heppem, ha kifogsz egy leinformálható előéletű, karbantartott, szervizkönyves példányt, akkor még 200 ezer kilométeres futással is simán megveheted. A tévhit, hogy a modern dízelmotorok széthullanak pár százezernél javarészt a visszatekert autókkal szerzett rossz tapasztalatok számlájára írható. És bárki bármit is állít, hidd el, hogy a dízelek 98 százaléka ilyen. Nagyon alaposan ellenőrizd le, mielőtt megveszed (állapotfelmérés, szervizszámlák stb.)!

A közelmúltban én is lecseréltem autómat és sokáig szemezgettem egy csodaszép, bordó V6-os turbóval, de mivel fogalmam sem volt, mennyire lehet együtt élni egy ilyen motorral, így megkerestem azokat a srácokat, akik konkrétan használnak ilyen V6-os Alfát (GTV-ben is volt). Az AlfaAmore-oldalon találsz telefonszámokat, hirdetéseket, sőt, objektíven nyilatkozó tulajdonosokat is. Jó tipp, hogy ne a fórumon kérdezgess, mert ott aztán sokszor olyanok is tanácsot adnak, akik a parkolóban állva rugdossák az 1.4-es 145-öst, hogy szóljon a Remus és a Dopeman, hanem telefonálj/személyesen találkozz velük. De vissza a benzimotorokhoz.

A V6 az igazi, ez tény. A kétliteres TwinSpark az ésszerű, ez pedig a másik tény. Szerintem nem kell szavakkal elmesélnem, milyen az, amikor egy Alfa V6 hatezer fölé forog. Abban a pillanatban minden V6-os Alfában ON-állásba billen a mindentmegbocsátok-kapcsoló és a periférikus látómeződből eltűnik a fogyasztásmérő. Egészen az első benzinkútig.

Azért jó, ha tudod, hogy bármelyik V6 (2.5, 3.0 vagy V6 TB) átlagban nem tud 10 liter alatt fogyasztani, városban 13-14 litert még kéziváltóval is elkér. Az én 66-osom a régi 4HP20-as ZF-váltóval (2.5 24V) olyan magától értetődően szürcsölt be 16-17,4 litert városban, hogy csak a motor hangja tudta feledtetni. És persze ez megint magával hozta a nagy fogyasztást, de ez ilyen szakma, az ötsebességes váltó okosabb választás de legjobb a hatsebességes kézi (már csak abból a szempontból is, hogy a klíma hőcserélőjét nem a váltóvezérlő fölé rakták, ha jól emlékszem).

A V6TB-t tudtommal nem volt idehaza forgalomban, jellemzően az olasz piacra készült az ottani adótörvények miatt (kétezer köbcentinél nagyobb motorú autót költséges fenntartani ott), a régi, 12 szelepes hathengeres kapott egy turbót, elég kacifántos helyen, a leömlők mögött található. Nem lehetetlen szerelni, de nem is könnyű, iszonyatosan karakteres motor, jellemzően kéziváltóval tudsz hozzájutni (autoscout.it a barátod), de én a háromliteres V6-kéziváltó-kombót preferálnám, ha már. Nem fogyaszt többet, mint a 2.5-ös 24 szelepes, de érezhetően erősebb és idehaza is kikristályosodott már az a szűk szerelőgárda, akik értenek hozzá.

A kétliteres TS motor azért nem gyenge, tudja mozgatni a bódét (módjával), kevesebbet is kér, mint a V6, de érzékeny a törődésre. Bár sokan nem hisznek a gyár által előírt, Selénia-olaj-mítoszban és nem is hajlandóak kifizetni a felárát, de jó, ha tudod, hogy éppen a két-három – csak Seléniára jellemző – adalékanyag miatt javasolja őket a gyártó. Én sem magamtól lettem ilyen okos, Torjay Laci barátom – az olaszautók nagy ismerője, restaurátora és aktív Alfa-használó – mondta ezt el, éppen a leendő 166-os vásárlásom kapcsán (aztán nem ez lett, de ez egy másik történet), neki pedig hiszek. A változó szelepvezérlésnek tesznek jót leginkább ezek az adalékok. Neked persze nem kötelező hinned ebben, de ha találsz olyan 66-ost, amelynek tulajdonosa ilyen olajat használt, akkor jó eséllyel célba értél, mert költött az autóra. 156-ost viszont csak ilyen motorral vennék.

A kétliteres TS vezérléscsere-intervalluma 60 ezer kilométer, de inkább 55, ha nyugodtan akarsz aludni sőt, elmondható, hogy minden Alfa-motor fokozottan érzékeny erre, még akkor is ellenőrizd a szíj és a szíjvezetők-feszítők állapotát, ha nemrégiben cseréltnek mondják őket. A hidrós feszítő drágább, a spór-tulajok ezért sokszor ki sem cserélik őket. Márpedig egy szakadt vezérműszíj miatt a dugattyúk csodásan képesek összekuszálni a szelepeket és egyéb járulékos károkat okozni. Ez lényegében felér egy gazdasági totálkárral. A 66-os futóműve (stabrudak, lengőkarok) és gumiszilentjei nem bírják jól a magyar utakat, amikor minden patent és jó, akkor – eltekintve az elsőre furának tűnő passzív hátsókerék-kormányzás okozta finom kúszástól – csodálatosan jó tud lenni a futómű, a 156-osét egyenesen a legjobb elsőkerekes futóműnek tartották sokáig, de ha bármi lóg, akkor azt hatványozottan érezni fogod. Érdemes odafigyelni a kerékcsapágyak állapotára, a sokat rúgott és hirtelen nagy terhelést kapott példányok féltengelyei egy idő után lógni kezdenek, felújításuk megoldható, nem is túl nagy összeg, de érdemes szem előtt tartani, hogy pár napra kiesik az autó a forgalomból.

Jellemző tulajdonság továbbá, hogy a magasabb futásteljesítményű motorok esetében a szelepvezetők és szelepszár-szimmeringek elhagyják magukat, erre leginkább a megnövekedett olajfogyasztás és a füstölő motor utal. Alkualapnak jó lehet, egy hozzáértő hengerfejesnek nem megoldhatatlan feladat. Elektronikai hibák is felmerülhetnek, az én 99-es évjáratú Alfámnak mondjuk kutya baja nem volt e téren, de azért figyelj arra, hogy melyik visszajelző mikor alszik ki (ha kettő egyszerre, az már figyelmeztető jel lehet), futtasd végig az öndiagnosztikát (óracsoport környékén találod a gombot).

Ja, és bár nagy a csomagtartója, a belseje pedig – főleg bőrkárpittal – könnyfakasztóan szép, de egy árva darab pohártartót sem találsz odabent (legalábbis a rovarlámpásomban nem volt), a kilátás hátrafelé kacifántos és a bőrrel törődni kell. Családi autónak is teljesen elfogadható, az alkatrész-ellátás megoldott, ha képes vagy felvállalni a fenntartási költségeit, akkor nincs baj, ha nem, akkor törődj bele, hogy a hathengeres Alfa nem neked való. De tudd ugyanakkor azt is, hogy minden ráköltött fillért meghálál.

Jelenleg a hazai piacon mondjuk egy tucatnyi – magnézésre érdemes – 166-156-os akad, legalábbis az én keresési kritériumai alapján, de a közösség – mint már említettem – segítségedre lehet. Ha nem vagy rest, akkor viszont irány Olaszország, ott dúskálhatsz az Alfákban, de idehaza is – jó eséllyel – találsz nem egy szép állapotú 166-ost, az Alfa eddigi utolsó nagy limuzinját. Nem biztos, hogy mindig elégedett leszel vele, de hogy szeretni fogod, az száz százalék. Az én szívemben fix helye van, attól függetlenül, hogy már nincs meg.

Üdvözlettel: Vályi István

Alfa helyett igáslovat

2012. november 6., 10:30 Módosítva: 2012.11.06 10:30

Tisztelt Nepperűző!

Fejembe vettem, hogy vásárolnék egy igazi igáslovat! Ez idáig csak Alfáim voltak, és jelenleg is egy 91-es 33-as 1.7 16V-t hajtok, így a keresést egyből leszűkítem az olasz térfélre! Évente kb. 20.000 km-t tennék az autóba, melynek kb 70%-at autópályán teszem meg, így csak valami nagy és kényelmes vasra van szükségem. Új autó nem jöhet szóba, mivel azoknak nincs igazi egyéniségük, szívük, lelkük... tehát azok csupán autók, használati eszközök. Nekem nem erre van szükségem.

Két típusra szűkítettem a kört, mégpedig az Alfa 164 és a Lancia Thema-ra. 164-esem már volt, egy 2.0 TS 8V. Ez már bizonyított, mivel több mint fél év állás után is benzin és aksi kellett bele és pöcre indúlt, majd 1000 km-t mindenféle gond nélkül lefutott (bár barátaim 10 km-re nem indultak volna el vele az állapota alapján). Viszont a Thema sokkal jobban tetszik nekem. Egyszerűen gyönyörűek azok az autók. Mind a két típusnál csak a 2.0 16V benzines motor jöhet szóba, diesel-t nem akarok ilyen korban! A 164-est már ismerem, arról tudom, hogy egy jó autó, és tévesek a negatív vélemények róla. Viszont a Thema-ról nem találok elég információt a neten... Így a kérdésem az lenne, hogy Ön melyik típust javasolná, illetve mit tudna mondani a Thema-ról?

Köszönettel: Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Ez az egyik kutya, másik eb tipikus esete. Ezek az autók zömében eléggé letaposottak már, nézegesse mindkét típust, és azt vegye, amelyikből jobb állapotút talál.

Üdv
becsuletesnepper.hu

Megbízható japán dízelt?

2012. november 5., 16:47 Módosítva: 2012.11.05 16:47
19

Tisztelt Nepperűző!

Autócsere előtt állok, az elképzelés egy használt dízel szedán. Sok nézelődés és érdeklődés után a japán autók felé tereltek a megkérdezett szerelők, mert a megbízhatóság a fő szempont, és szerintük akkor csak japán márkák jöhetnek szóba. Kicsit furcsállom az elfogultságukat, de gyanítom, hogy nem véletlen az egybehangzó vélemény, ugyanis az összes megkérdezett ezt válaszolta eddig. Amit néztem eddig, az a Toyota Avensis, illetve a Honda Accord, 5 évnél semmiképpen nem idősebb. Nem kell bődületes teljesítmény, tényleg fontosabb a megbízhatóság. Kérem mondjon véleményt a fenti két típusról, illetve ha el tudna látni jó tanácsokkal a vásárlást illetően -esetleg más típus, mire érdemes nagyon figyelni- azt megköszönném!

Üdv,
Gergely

Kedves Gergely!

Nem ereszteném bő lére a választ, hallgasson a szerelőkre, nem beszélnek butaságot. Mindkét típus jó választás, én is ezeket venném.

Üdvözlettel
becsuletesnepper.hu

Astránál sok a 260 ezer km?

2012. november 4., 17:47 Módosítva: 2012.11.04 17:47
35

Tisztelt Nepperűző!

Kinéztem egy 2005-ös évjáratú Opel Astrát (G). Tulajdonostól venném, akit ismerek. 260000km van benne. Az ára 200000 Forint. Tehát nem drága, csak soknak vélem a kilométert. Nem sok ez egy ecotec motornak? Én évente 5-6 ezer kilométert megyek, ebben benne van 1 nagyobb utazás pl. egy horvátországi nyaralás. Bírja ez még a hosszú utat? Egyébként főleg városban van használva (Egerben). Nincs túl felszerelve. Ablakok, tükrök manuálisan állíthatók. Légkondi van benne. Az árát jónak vélem, csak a kilométeróra állás nem tetszik. Jól látom a dolgot? Mennyit ér valójában? Érdemes megvenni, esetleg 1-2 alkatrészt kicseréltetni? Mennyi kilométerig érdemes ecotec motoros autót venni?

Mielőbbi válaszát vérva és előr is köszönve: Gellért

Kedves Gellért!

150 ezres óraállással jobb lenne? Na, ezért tekerik az órát! Mit szeretne venni, kilométerórát vagy autót? Ha jó az autó, vegye meg, ez sem fog elbomlani el 200 ezer fölött. Ha rendesen szervizeli, jó lesz az még 2-300 ezer kilométerig vagy tovább. Figyeljen a vezérműszíjra, cserélje, és ellenőrizze az olajat. Az ára? 200 ezer magyar királyi forint? És gondolkodik?  Ne haragudjon Gellért, de min? Ha Önnek nem kell, én szívesen megveszem.

Üdv
becsuletesnepper.hu

PT Cruisert lehet venni?

2012. november 3., 12:36 Módosítva: 2012.11.05 17:44

Kedves Nepperűző,

Használt autó vásárláson töröm a fejem, egy - másfél millió forintos ár körül. Nagyjából két típusra szűkítettem le a keresésemet: öt ajtós Fiat Stilo 1.4 benzines motorral vagy Chrysler PT Cruiser 1.6-ossal. Csakhogy nagyon keveset tudok a PT Cruiserek megbízhatóságáról, szervízigényéről. Az alkatrészek valamivel drágábbak..

Szeretnék egy viszonylag új (legalább 2005 környéki), stílusos autót, amit bátran nyúzhatok, mert munkámból adódóan nem engedhetem meg magamnak, hogy sokat álljon a szervízben az autó (sok, folyamatos vidéki út miatt). Ebbe a képbe nekem belefér a PT Cruiser, ráadásul kényelmes könyöktámasza is van :) de mennyire megbízható?

Köszönöm a választ, szép napot!

Dani

Kedves Dani!

A Pt Cruiser nem egy bonyolult autó, és szerintem is van stílusa. Egy ismerősömnek van egy már tíz éve, és nagyon elégedett vele, a szervizeken kívül nem nagyon kellett rá költeni.

Üdv
becsuletesnepper.hu

Ahol nepper van, ott óratekerő is van

2012. október 28., 12:48 Módosítva: 2012.10.28 12:48
1

Sziasztok!

Szeretnék venni egy Volkswagwen Passat-ot 1.8 20V sport 5DR , 2000 évjárat.Elvileg 145e km van benne.Én londonban lakom és itt szeretném venni az autót.Tehát lehet, hogy itt annyira nem variálnak a km-el.. Mégis tudnátok e 1-2 tanácsot adni a típussal kapcsolatban?

Laikus vagyok, azaz nem igazán látok a kaszni alá...nem szeretnék ráfázni..

Előre is köszönöm!

Gábor

Kedves Gábor!

Nem tudom mennyire divat ott az óra tekerés, de ahol nepper van, ott óratekerő is van. Az ottani műszaki vizsga rendszerben, ha jól tudom, le lehet kérdezni a kilométert, tedd meg. Ha a kilométer valós, nem valószínű, hogy bármi baja lenne, és még valószínűleg sokáig nem is lesz.Ennek a típusnak a futóművében alumínium lengőkarok vannak, azok szoktak kiverődni, de Londonban nem sok kátyút láttam, úgyhogy annak ennyi kilométernél jónak kell lennie.

Üdvözlettel
becsuletesnepper.hu

Mercedest a szülinapra, de milyet?

2012. október 27., 19:08 Módosítva: 2012.10.27 20:21
23

Kedves Csikós Zsolt!

Segítségét szeretném kérni egy igen fogós-ravasz kérdésem megválaszolásához.

Gondolkodom rajta, hogy ajándékba vegyek egy rokonomnak (családi összefogással) egy öreg autót, konkrét ötletem is van rá. Állólámpás Mercedes, pontosabban W108 és W111-esről lenne szó. Azok közül is az, amelyik pl. a Másnaposok c. filmben is szerepelt. Nem tudom, hogy eredetileg az európai modelleknek is ketté volt-e osztva a lámpájuk úgy, mint a filmben látható Mercedesnek.

Tisztában vagyok azzal, hogy egy kipofozott pöpec állapotú állólámpásért annyit kérnek amennyit nem szégyellnek. Mi inkább külföldi, nem szanaszét rohadt, vállalható kondícióban levő Mergában gondolkodunk, amit itthon fel lehetne újítani (nem egy új kocsit építeni, mint pl Karotta a hangyászt, hanem kisebb hibáit helyretenni, szép állapotba hozni).

A bűvös kérdés most jön: egy ilyen mókakacagás mennyi görbeorrú mátyást kóstálhat? Semmiképpen sem Magyarországon nézelődünk, csak Ausztria vagy Németország.

Várom megtisztelő válaszát, üdvözlettel:

Béla


Kedves Béla!

Először is érdemes tisztázni valamit - egy bizonyos fajta Mercedes-szériát csak a magyar nevez hagyományosan állólámpásnak, és nálunk is csak a szögletes fényszórós, hathengeresként W114-es, négy- és öthengeresként W115-ös kóddal futó, kicsi szériát. Ez Németországban az a /8, azaz strich 8 (mert 1968-ban kezdték árulni), amit egyre inkább átvesz a hivatalos, hazai Mercedes-píárgépezet is, nem vesznek arról tudomást, hogy ennek a kocsinak Magyarországon negyven éve kialakult neve van. Pedig a gyár hivatalosan 200-as sorozatnak nevezte a brosúráiban (a csomagtartófedél számozásának megfelelően, nem gyári kóddal). Voltaképpen mindegy, de érdemes annyit tudni, hogy az állólámpás az E Merci régi megfelelője, tehát az akkori legkisebb széria, a gyártási ideje 1968-1976.

A W111 (pontosabban minden, ami W110 és W112 közé esik) a Fecske, vagy fecskefarkú Mercedes. A kicsi (190-es, 200-as, kis első fényszórós 230-as) a W110. A nagy, S-jelölésű (220 S, 230 S) a W111. A légrugós, hosszított, még gazdagabban díszlécezett 300SE csúcsmodell a W112. Motorváltozattól függően pedig W111 és W112 a Fecske-kupé és Fecske-kabrió is. Hogy teljes legyen az átverés, ennek a kupé- és kabriószériának nincs is fecskefarka, a fara a W108-aséhoz hasonlóan lapos, viszont maga az autó technikailag javarészt a Fecskével azonos) is ezeken a kódokon fut. A W111-es és W112-es nagy modellek (többnyire) elöl és hátul dupla króm ütközővel, tök-, lófej-, vagy hasonló elnevezésekkel illetett, függőleges, fent lekerekített első lámpával, gazdagabb krómozással, hátul nagy, több darabból álló lámpatesttel készültek. Ekkor még csak az amerikai verziókat gyártották egymás fölé tett kerek fényszórós lámpaházzal. Erre azért volt szükség, mert Amerikában akkor vezették be az izzóval egybeépített, szabványos, benzinkutaknál 1 dollárért kapott fényszórókat, amiket minden amerikai autóba beszereltek. A Mercedes igazodott. Gyártási évek: nagy (S) széria 1959-1965, kicsi széria 1961-1968, kupé-kabrió 1962-1972.

W108 (és a hosszabb tengelytávú, légrugós, igényesebb belű W109) szériának nincs becenevük, a német retrospektíve (mert csak a 116-ostól használták hivatalosan ezt a megnevezést) S-Klassénak nevezi. Tehát ez csupán a nagy, vagy S-Mercedes, egyszerűen vészáznyolcasnak szokás nevezni, gyártási ideje 1965-1972. A modellfrissítésig (1968) ez a széria tök-, avagy lófej-fényszóróval készült, amin egyben volt az üveg. Csak Amerikába exportálták egymás alá tett kerek, amerikai fényszórótestekkel, mint a korábbi nagy-Fecskéket. 1968-tól a drágább, W109-es verziókon Európában is bevezették ezt a lámpaelrendezést, de a W108-asokon maradt az egybeüveg, igaz, felárért lehetett azokhoz is dupla körlámpát rendelni. Az európai dupla körlámpa azonban nem csak annyiban volt más, mint az amerikai, hogy a tompítottnál aszimmetrikus fényszórótest volt benne, hanem ott az index és a helyzetjelző a kicsi háromszögekben kapott helyet, míg az amerikaiaknál az index külön, nagy, sárga, ködfényszórónak tűnő házban lakott, a helyzetjelző hirtelen nem is tudom, hol volt.


Minimum három különböző csoportról beszélünk tehát. Ezek más autók, más korokból, más méretben - súlyosan más árszinteken, súlyosan más fenntartási igényekkel. Utóbbi kettő miatt tartottam fontosnak tisztázni az elnevezéseket. De, mint minden veteránautó-vásárlás előtt, kötelező elvégezni a házi feladatot - elolvasni mindent, amit lehet tudni ezekről a kocsikról, esetleg beszerezni egy-egy könyvet a Marótiéknál, megtudni fórumokon, mik a hibáik, előnyeik, alaposan végigböngészni a mobile.de-t, a willhaben-at-t, a leboncoin.fr-t, eltenni figyelőbe néhány ebay-es licitet, megnézni, mennyiért kelt el, milyen állapotú autó. Ez a minimális biztosítás, ilyen előtanulmányok nélkül nem is szabad oldtimer megvételében gondolkodni.

Úgy veszem ki a szavaiból, hogy a W111-W112 kabrió lenne a kiszemelt típus, egy olyan szerepel ugyanis a Másnaposokban. Nos, ehhez mélyen bele kell nyúlni a bugyellárisba, mert ezek a második vonalbeli legdrágább Mercedesek közé tartoznak (a csúcsragadozók a háború előtti nagy modellek, illetve a 300 SL, azok alatt tehát egy szinttel).
Használható, kicsit ütött-kopott, de vizsgás állapotban (az ilyen autó mindig feltételezi, hogy a tulajdonos a vételárnak még legalább az 50 százalékát rákölti záros időn belül) legegyszerűbb, leggyengébb, legöregebb 220 SE kupék 17 ezer eurótól indulnak. Egy már kellemes menetteljesítményeket adó, hathengeres, közepestől jó állapotúig terjedő  250 SE 20-50 ezer euró. Egy V8-assal szerelt, erős, 280 SE 3.5 már 30-65 ezer euró körül mozog, de felújítás közeli állapotban sem olcsóbb 22-28 ezer eurónál. És persze ez se sportkocsi mai szemmel. Egy ilyen autót árulnak most is a neten, a full-restaurált 250 SE 9,9 millióért van kint, ennél olcsóbban Európában nincs ez a szint.

Az olyan kabriók, mint amilyen a Másnaposokban szerepel, a kupéknak nagyjából a két és félszeresét érik - ez nagyjából minden állapotszintre és motorváltozatra igaz. Bizony, annak a filmnek az elején még egy 150 ezer eurós (bő negyvenmilliós) kocsival indulnak neki a bulizásnak a fiúk, a végére marad egy tized annyit érő roncsuk... Eltapsoltak 35 milliót egy hétvége alatt, jó buli volt, nem? 14 millióért van egy megmaradt ilyen autó a hazai neten, ha nem kell nagyon felújítgatni,
bomba vétel.
Gondolom, ezek a számok nem hangzottak valami jól, nézzük inkább a négyajtósokat, azok azért sokkal olcsóbbak. Persze a 108-as, 109-es szériát. A csúcs-6.3-as (ennyi literes motorja van) kivitelt leszámítva itt kisebb az árszórás, a V8-asok általában 50-80 százalékkal érnek többet a sorhatosoknál. A még épp használható, vizsgás, korai 250 S-ek 5-8000 euróért mennek, jó állapotban 12-24 ezer eurót érnek. A befecskendezős 280 SE-k bő húsz százelékos felárat követelnek, a 280 SE 3.5-ök, 300 SEL 3.5-ök 12-38 ezer euró között vannak állapot függvényében. Nálunk, Magyarországon előfordulnak még az USA-ból hozott, 280 SE 4.5-ök is - itt a nagyobb motor nem erősebb, mint a 3,5-ös, viszont jóval nyomatékosabb - ezek is nagyjából az európai kivitelű 3.5-ösök szintjén érnek, tehát 12-35 ezer euró között. 4,4 millióért találtam egy 280 SE-et (amerikai kivitelt, ami egy nosztalgiát kereső embernek talán nem annyira kedves, mert ezeket nem látta a szemünk a maguk idejében), ez az első, amit javasolni mernék.

És ha már a kicsi állólámpás is szóba került: itt 6-26 ezer euróig terjed a skála - a dízelek olcsóbbak, a benzinesek, főleg az extrákkal telitömött változatok, pláne, ha hathengeresek, drágábbak. Valahol kétmillió körül húzódik a használható, de már nem ötből összehányt, szépre kittelt, egymilliót futott, alaposan kiglancolt autók szintje, de a jók itt is inkább hármas számjeggyel kezdődnek.

Annyit kell még tudni, hogy a W110-112-es és a W108/109-es széria mindkettő még a régi autóépítési technika szerint készült, tehát sok-sok zsírzópont van rajtuk (futóművek, kardánok, váltórudazatok), amelyek az évtizedek során különféle szintű elhanyagolást értek meg. Emiatt még általában a szemre jónak tűnő autók is 300-300 ezer forintból kijövő első-hátsó futóműfelújítást (és akkor még olcsó volt) kívánnak, s mivel üregvédelmük se volt, belülről rohadnak, így a karosszériájukról minimális megbontás után horror dolgok tudnak kiderülni. Nagyon fontos, hogy a benzineseknél a befecskendező hibátlanul működjön, mert azt rendbe tenni többnyire súlyos pénzekbe kerül, működjenek az elektromos berendezések (ablakok, tető). De a felújítatlan autóknál borítékolható, hogy sok százezer, inkább pár millió forint még beléjük megy pár év alatt. Még sokkal rosszabb az autószerelői szemlélettel felújított, tescós padlószőnyeggel belül kicsinosított, fényesen hagyott dísztárcsás, pláne nagy felnis, fakormányos autók, rossz illesztésekkel, innen-onnan összeszedett, még épp működő technikával. Ezek a kocsik jószerivel annyit se érnek, mint a porrá mállott, de még eredeti, letámasztott példányok.
Az állólámpás már az új szemlélet szerinti, nagyjából karbantartásmentes autó, már kapott némi üregvédelmet is, pláne a csúnyábbik, elefántfül nélküli, rácsos hátsó lámpás, szélesebb maszkos, gumikormányos második széria, 1974 elejétől. Azok nem olyan vonzóak, de jobb autók. Ezek a kocsik viszont más miatt szoktak igen rossz állapotban lenni - tartósságukat évtizedeken át ismerték és elismerték, ezért minimális karbantartással kilométerek millióit tekerték beléjük. És azok az autók - egy új belső térrel, néhány tábla lemezzel, külföldről, bontóból megvett krómokkal, egy negyedik motorral - még mindig eladhatók keveset futott, karban tartott, dohányzásmentes, igényes hobbiautónak.

Csak annyit tudok mondani - nagyon-nagyon óvatosan, nagyon-nagyon sok autó megnézése után szabad bármit is megvenni. És nem szabad kiköltekezni, a meglevő pénznek legfeljebb a kétharmadáért szabad autót venni, a többit félre kell tenni javításokra.

Ilyen szemlélettel - hogy ne csak az esőfellegek tornyosuljanak a projekt fölött - az ember nemhogy egy új autózási élménnyel, de egy darabka, csodálatos, hangulatos, megbízható és roppantul szerethető időgéppel is gazdagabb lesz, ami utána mindig pénzzé tehető, ha baj van.

Üdvözlettel
Csikós Zsolt

Magyar rendszám regadó nélkül?

2012. október 25., 11:18 Módosítva: 2012.10.25 16:16
12

Kedves László!

Minap olvastam a Land Roveres válaszát és segítségét szeretném kérni! Nagyjából 8 éve "maradt" rám egy LRSIII 109 igen megkímélt állapotban, egy törést a bal sárvédõn leszámítva. Az autó korábban tûzoltó csapatszállítóként üzemelt Ausztriában. Egy 72-es, soros 6 hengeres benzines verzióról beszélünk.

Ez az autó a mai napig egy fészerben pihen, három éve még vidáman lenyomtunk vele (próbarendszámmal) 160 km-t, igen vidám (félnapos) program volt, de azóta hivatalos magyar okmányok híján nem mozdult sehova. Igen nagyon jönne az az idõpont, mikor lábra szeretném hivatalosan is állítani az autót, az adásvételi szerzõdésen és a kivont osztrák gépkönyv (forgalmin) kívül szükségem lesz/lehet-e még bármire ehhez a procedúrához?

Továbbá: -érdemes-e ezt a fajta gépjármûvet hivatalosan forgalomba helyezni, regisztrációs adó, stb?
-van-e a tarsolyában olyan régi szaki, aki apró-cseprõ dolgokat meg tud javítani, a festést rendbe tudná tenni? Sajnos nagyon sok kóklernél jártunk az elején és voltak, akik többet ártottak, mint használtak szegény autómnak.
-javasolja-e, hogy OT vizsgára vigyem az autót, mivel igazából minden alkatrésze eredeti?

Mivel igazán szép állapotú az autó, sajnálnám, elpusztulni hagyni, de ész nélküli költekezésbe sem szeretném verni magam. Ha van rá mód és lehetõség nagyon szívesen küldök pár képet is róla!

Megtisztelõ válaszát elõre is megköszönve, maradok tisztelettel: Keresztes Gyula

Kedves Gyula,

Az adás-vételi szerződés és az eredeti osztrák forgalmi elméletileg elegendő az autó hazai forgalomba helyezéséhez, azt viszont tökéletesen látja, hogy a regadó meg tudja fúrni a projektet. Először is ugyebár a 2.6 sorhat semmilyen euro követelményt nem teljesít (de ettől még piszok szépen jár ha rendben van, és 4-500 közötti alapjáratot is lehet csinálni vele), de legalább jó régi. Személyautóként forgalomba helyezve majd' félmillió forint regisztrációs adót kéne befizetni utána, ez nyilvánvalóan nem különösebben vállalható gondolat. Bár ritka autó a maga kategóriájában, akkora piaci értéke szerintem mégsincs, hogy ezt bármikor behozza.

Létezik viszont egy lehetőség, bár nem tudom, hogy az ön autójánál ez működhet-e. A 109 SIII-ak között nem volt ritka a 9-10-12 személyes kivitel, és abból kiindulva, hogy itt egy tűzoltósági csapatszállítóról beszélünk, van rá esély, hogy ilyen, sokszemélyes modellről van szó. Ha igen, akkor nyert ügye van, mivel 9-20 személyes 3,5 tonna legnagyobb össztömegű buszként lesz forgalomba helyezve, és buszra nincs regadó-kötelezettség. Bele kéne nézni az osztrák papírjaiba, ha a szállítható személyek számánál kétjegyű számot lát, örüljön! Az egyetlen hátulütő ennél a megoldásnál, hogy a buszként levizsgáztatott Land Roverhez minimum D1-es buszjogosítvány is kell.

Az OT vizsga is jó gondolat lehet, szerencsére van már itthon olyan Landy szakértő (www.landycenter.hu), aki kifejezetten a Szériák restaurálását vette célba, több öreg Landy-t építettek már újjá, a Veterán magazinban is szerepelt egyik-másik OT-minősített autójuk, ők minden bizonnyal tudnak segíteni a vizsgára való felkészítésben.

Mielőtt azonban belevág, mindenképpen csináltatnék egy állapotfelmérést a motorról. Ahogy az előző érdeklődőnek is írtam a témában, a 2.6 sorhat Landy motor mára borzalmasan ritkává vált, egyik-másik alkatrésze (pl. főtengely) szó szerint beszerezhetetlen, és ha a blokk kopott, ami miatt dugattyúkat kell cserélni, az is nagyon sokba kerül. Minimum kompresszió mérést csináltatnék rajta, de mivel a tömítéskészlet könnyen beszerezhető, az sem valóságtól elrugaszkodott gondolat, hogy levegyék a hengerfejet, és belenézzenek a motorba alaposabban, csapágyméreteket ellenőrizve, kopásokat mérve. Ha bármi komolyabb baj derül ki a motorról, akkor el kell gondolkozni másik géppel (akár a gyári 2.25-ös négyhengeres, akár RoverV8) való helyettesítésen, mert a sorhat restaurálásához irreálisan sok pénz kellhet. Ennek tükrében, amíg a motor állapotáról nincsenek megfelelő és részletes információk, várnék minden további lépéssel.

Üdv,

Polyák László

Land Rovert akarok, de régit

2012. október 16., 18:28 Módosítva: 2016.02.18 09:57
73

Tisztelt László!

Elõször is, köszönöm a rengeteg infót, sokat tanulhatott a nép a hajtásokról.

Másodszor, szeretném kérni a véleményét az alant jövõ elmeborult ötletemrõl.

Több érvet is fel tudok sorakoztatni, de végül is mindegyik csak az elmebajra mutat vissza, de tervezek venni a nem túl távoli jovõben egy LR Series II v. III-at. Szükségem egyáltalán nics rá. Ez a legszebb. Nem járok terepre, az a fajta vagyok, aki rosszabb úton inkább lelassít, vagy inkább keres már parkolót, ha magasabb a padka, mert sajnálom a gépet. Mégis... a Landy... Szóval közúton lenne használva, mondjuk hetente, esetleg hosszabb utakra. Kérdésem, vajon a gyári futómûvel, nem-terep gumikkal mennyire lesz ez nekem rosz közúton? :P Nem vagyok száguldozós sem, 100 felett max sztrádán megyek, ha 2 havonta egyszer rátévedek, szóval az LR 80-90-je elfogadthatónak tûnik... overdrive-val.

Vajon mennyire zajos? Mennyire fogom magam összefosni a fékek, vagy a nem-épp-modern futómû miatt?

Egy apróság: volt pár lomha nagy gépem az évek soran, furgonok, nem terepjárók. Egy LDV400-as lakóbusszal mászkáltam Angolban, meg egy 82-es Masterral mentem át Europán egyszer. Imádtam mindkét kocsit.

Elõre is köszönöm a válaszát,

Tisztelettel,

Horváth Zoltán

Kedves Zoltán,

Köszönöm a megkeresést, nagyon örülök, hogy tetszettek az írások, különösen örülök, hogy úgy gondolja, informatívak voltak.

Nagyon szívesen mesélek az öreg Land Roverekről, mivel személyes kedvenceim, úgyhogy jó helyen jár - ez viszont nem jelenti azt, hogy feltétlenül rá akarok beszélni mindenkit ezekre az autókra.

Pár szót összeszednék a két típusról, amikre gondolt, az SII és az SIII Landy-król, hogy teljesebb képe legyen róluk, azt hiszem ezek azért fontosak, mielőtt eldönti, tényleg szeretne-e ilyet.

A két modell között ránézésre nem sok különbség van (szakértő szem ettől még azonnal megmondja az apróságokból, hogy melyik áll előtte, mások pl. az ajtók és a géptető zsanérjai, bizonyos típusoknál a lámpák máshol vannak, stb), műszakilag sincs nagy különbség köztük. A futóművük, fékjeik, motorjaik megegyeznek, a legjelentősebb különbség a váltójukban van. A SII manuális váltójában az első és a második fokozat ugyanis még nem szinkronizált, tehát ott rugdosni kell a duplakupplungot meg a gázfröccsöt a váltogatásnál, az SIII váltójában viszont már mindegyik fokozat szinkronizált lett. Emiatt hosszú távon talán kényelmesebb választás az SIII. A beltérben vannak változások az SII-SIII között, az SII műszerfala - ha rákeres a neten képeket, azonnal látszik - még egy burkolatlan lemez-motyó. Ha gyári, akkor a kulccsal csak gyújtást ad rá, a motor egy gombbal indul. Az SIII már valamivel modernebb - és szerintem csúnyább - műszerfalat kapott, fekete műanyagból. Sajnos a restaurálatlan darabok műszerfalai öregkorukra elég leharcoltak, repedtek, töröttek tudnak lenni, gyakran furkálják szét mindenféle utólagos kapcsolókkal - az utólagos lámpáknak. Nagyon hasonlít a későbbi, Defenderek műszerfalára. Más még a két modell fűtése (de ez tulajdonképpen lényegtelen, mivel sem az SII, sem az SIII fűtése nem képvisel számottevő teljesítményt, inkább a placebohatás elvén működnek: Zörög a fűtőmotor, akkor fűtünk. ), az ablaktörlő mechanikájuk más még, és nagyjából ezzel vége is a fejlesztéseknek.

A futóműveik egyformák, kőkemény laprugók, amik terepen meglepő rugóutakra képesek, a nehéz merevhidakkal viszont közúton meglehetősen khm... feszes élményt nyújtanak. Cserébe a gyári ülések bármennyire is mókás hokedliknek tűnnek, jól rugózott kis párnák, amik sokat csillapítanak ezen. De ettől még a rugózás betonkemény. 100 kilóval is ugrálhat az első lökhárítón, akkor se fog észrevenni a rugózásból semmit sem. Ez nem az az autó, aminek a lengéscsillapítóit ellenőrizheti az autó sarkait nyomogatva. Lehet fejleszteni rajta, esetleg kivenni a rugókból egy-egy lapot, hogy puhábbak legyenek, vagy speciális parabolikus laprugókat beépíteni, Angliából az utólagos alkatrészek elképzelhetetlenül széles választékban kaphatók, adott esetben nem kivitelezhetetlen az sem, hogy egy teljes átalakítás során pl. a korai Range Roverek tekercsrugózását építse be az autóba, de ehhez az alvázon is el kell végezni módosításokat, felső rugótányérokat kell felhegeszteni, stb. Nem kivitelezhetetlen, sőt, nagyságrendekkel egyszerűbb, mint egy személyautónál, de azért ehhez már felkészült, a típust ismerő műhely kell.

Hosszú távon meglehetősen zajos gépek ezek, részben azért, mert szinte semmi hangszigetelés nincs a tűzfalon a motor és az utastér között, részben pedig a rövid áttételek miatt. 90-nél már annyira nagy a motor fordulatszáma, hogy ettől lesz zajos az autó. Ami még mindenkinek kellemes, az olyan 70-80km/h. Szerencsére ezen sem lehetetlen javítani, ahogy írja is, gyakori a típusokban az utólagos overdrive, ami hosszítja az összes fokozatot (és egyben meg is duplázza azok számát, így vigyorogva lehet mondani, hogy van 16 előre és 4 hátrameneti fokozatunk), és mivel a Land Rover egy óriási lego, gond nélkül beépíthető a korai Range Roverek difije is a hidakba, ami jóval hosszabb áttételű. Bár az autó kicsit még lomhább lesz vele, de nagyobb sebességnél kicsit kevesebbet fog forogni a motor, így csendesebb is lesz. A motorok bár nem tűnnek erősnek, a benzines 2.25l-es soros négyhengeres is alig több mint 70 lóerő, a dízel pedig csupán hatvenegynéhány, mégsem erőtlenek velük ezek az autók. Régimódi motorok, kis teljesítménnyel, ám annál nagyobb nyomatékkal. Sokat elmesél róluk, hogy a benzines változat se nagyon ér el 4500 feletti fordulatot. Létezik még egy motorváltozat a 2.6 soros hathengeres, ami mára már nagyon ritkává vált. Nagyon jó motor, szeret pörögni is, valamivel több, mint 100 lóerő, nagyon jó autó vele a hosszú változat (kizárólag a 109" tengelytávú változathoz volt rendelhető ez a motor), bár a fogyasztása inkább a 20 literhez van közelebb, mint a 10-hez, a legnagyobb probléma vele a ritkasága. Ami akkor lesz nagy probléma, amikor felújításra kerülne sor. Csapágyak, és a többi alkatrész még csak-csak van hozzá, de pl. ha dugattyú kell, akkor már nagyon zsebbe kell nyúlni (60-70ezer forint darabja), főtengelyt pedig senki sem látott évek óta hozzá, Angliában sem. Semennyi pénzért. A soros négyhengeres motorokhoz, és a többi alkatrészhez viszont szerencsére minden kapható Angliából is többféle gyártótól, mindent azonnal, polcról, pár napos szállítási idővel, és ráadásul gyakran nevetséges árakon.

A fékek egyszerű dobfékek, ha karban vannak tartva, akkor bőven elegendőek az autóhoz. Jól beállított, beszabályozott dobfékekkel képes blokkolóra fékezni a nagy terepgumikat is, szóval ettől a részétől nem kell tartania. Nem azt mondom, hogy mindegyik patika fékrendszerű, könnyen lehet, hogy költeni kell rá, de egyrészt nincsenek alulméretezve a fékei, másrészt pedig röhejesen filléres alkatrészárak vannak. Egy fékmunkahenger pl. az első dobfékekhez 3000 forint alatt van, minden kellékével együtt. Ha van egy kis affinitása a szereléshez, akkor gond nélkül játszva karbantartható autó az öreg Land Rover, nagyságrendekkel egyszerűbb minden korabeli személyautó típusnál. Nem lesznek Csikós-féle rémálmai a beszerezhetetlen alkatrészekről, vagy a már-már reprodukálhatatlanul bonyolult megoldásoktól, ezek az autók műszaki bonyolultságukat tekintve nagyjából egy Zsiguli szintjén állnak.

Ami megrémítheti, a kormányzás. Globoid-csigás kormányműveik vannak, amik ugye nem a legpontosabb szerkezetek, szervóról és hasonló dolgokról ne is álmodjon. Ezt megoldották azzal, hogy hatalmas pereckormányt raktak az autóba. Nem nehézkes tekergetni, de legalább menet közben folyamatosan kell matatni vele, tényleg úgy, mint az amerikai filmekben, amikben a vezető ide-oda tekergeti a kormányt, miközben egyenesen megy. Vagy legalábbis próbál egy képzeletbeli egyeneshez folyamatosan konvergálni kisebb-nagyobb eltérésekkel. Ha a kormánymű rossz állapotban van, akkor ez egészen mókás méreteket is ölthet, szóval erre oda kell figyelni. Ha hosszú tengelytávú modellt választ (109"), az azért sokat segít az egyenesfutásban, de azért ne várjon tőle Maybach-szintű menetkomfortot.

Nem mondom, hogy személyautóból kinézve elképzelhetetlen volna egy ilyen öreg Landy futása, zaja, gépszerűsége, de eddig azért mégis az a helyzet, hogy mindenkit meglepett. Nem azt mondom, hogy annyira borzalmas volna, annyira vállalhatatlan, hogy balesetveszélyes lenne, egyszerűen csak MÁS. És ebben messze túlszárnyalja az emberek fantáziáját, annyira más. Ki kell próbálni, és kiderül, hogy mennyire vág össze a valóság azzal, amit az ember elképzelt róla. A hazai piac nem bővelkedik különösebben ezekben a típusokban, de annyi mindenesetre van, amiből ki tud választani egyet-egyet a rövid és a hosszú tengelytávú típusokból, hogy egy próbaúton kipróbálja, mennyire zajos, milyen vezetni, mennyire üt-vág a futóműve, hogy egyáltalán mennyire tudna együtt élni vele. Én magam nagyon is elfogult vagyok velük kapcsolatban, de nem biztos, hogy másoknak is tetszik. Az biztos, hogy egyedi élmény egy ilyen autóval közlekedni, nagyon gépszerűek, az ember nem is igazándiból vezeti őket. Kicsit megélheti azt, milyen az, amikor gépet kezel. De ettől még élvezetes, és bár követel kompromisszumot, mégis nagy élményt tudnak nyújtani. Ha valahol dugó van, vagy egyszerűen csak meglát egy hívogató domboldalt, gond nélkül lekanyarodhat az aszfaltútról, hogy az erdőn át rövidebb utat válasszon, csak csak kiránduljon egyet. Sokkal lassabban úgyse fog célhoz érni, mintha aszfalton battyogna 65-tel.

A hazai, német, osztrák és svájci piacok leginkább fájdalmasan és értelmetlenül túlárazottak, és a kínálat is szűkös, de nagy ritkán előfordul egy-két jó fogás, mégis inkább két helyen érdemes nézelődni Series Landy után. Az egyik természetesen az angol piac, az ebay tele van velük a hétköznapi ütött-kopott, néhányszáz Fontért megvehető daraboktól a 6-7ezer Fontért kapható, az utolsó szegecsig makulátlanul restaurált példányokig. A másik pedig, meglepő, de a spanyol piac, ahol Santanakat lehet találni túlnyomó részt, amiket ugyebár licenc alapján gyártottak Spanyolországban. Mindenképpen azt javaslom, próbáljon ki néhányat, ebből a szempontból itt még mindegy, hogy SII-ről vagy SIII-ról van szó, aztán ha tetszett, utána el lehet kezdeni bújni az internetet használható példány után kutatva.

Üdvözlettel

Polyák László

Buszt a családnak - milyet?

2012. október 4., 11:09 Módosítva: 2012.10.04 11:09

Cégen belül jött a kérdés

B: Az emberem kérdezné:
Szabad-e venni Opel Vivaro 2012-es, 2.0 turbo diesel (114 LE) easytronic automata váltóval.

Z: De miért, kérdem én, miért easytronic? Vezetett már olyat?

B: Passz. Céges autóra van egy meghatározott keret náluk. Ebbe befér a család, különben pedig 9 hónapon keresztül motorral jár. Hogy miért easytronic, arról nem mondott semmit.

Z: Az autó maga amúgy nem rossz, csak az az easytronic egy borzalmas bólogató izé (és mellesleg nem is igazi automata). Én tuti kézivel venném, szimpla utasüléssel, dupla klímával, kiegészítő fűtéssel.

B: És árban valami hasonló, ami akár családi batárnak is jó?

P: Lodgy hétszemélyesként abszolút megfelel, a kilencven lovas dízellel 4 milla és új, klímával ha nem, akkor használt Transporter szerintem.

B: Lodgy nem lehet. A Transportert felvetem neki.

P: Román autót nem vehet?

B: Mittomén a policybe nem fér bele.

P: Pedig keresve sem találsz jobb ár-érték arányút. Ha előítéletekkel küzd, akkor mondjuk meg is érdemel egy easytronic váltót. Valamirevaló használt tranyó, klímával, kárpittal-ülésekkel (nem hokedlikkel, mint a melósbuszban) sem áll meg négy alatt

Z: Gondolom új autó a policy. Akkor még lehet Fiat Scudo is, az még jobban is variálható. Hosszút, dupla klímást, kieg fűtésest, talán még olcsóbb is (listaáron), mint az Opel (ami Renault). A Transporterből csak a Kombi munkásbusz van tíz milla alatt, de abból is csak az alap 84 lovas. A Lodgyval az a baj, hogy a hétszemélyesbe nem nagyon lesz hova pakolni.

P: Jaja, a nyolcszemélyessel voltunk Brnóban, tök kényelmes és megy is.

Rovatok