Totalcar Vakbarát Hírportál

2020. május 19., 15:15 Módosítva: 2020.06.03 06:37
68

Tisztelt Gumidoktor,

Citroen C-Zero autóra szeretnék gumit vásárolni. A gyári méret 145/65R15, de olvastam olyat is, hogy hátra szélesebb, 175/65R15 való. Érdemesebb hátra a szélesebbet venni?

Ha összefutok egy rendőrrel, hogy magyarázom meg neki, hogy ez a gyári előírás és nem én vagánykodom? Egyébként évi 5000 km-es, tisztán városi használat esetén Ön szerint vehetek négyévszakos gumit vagy maradjon a hagyományos két szett?

Köszönöm, Gábor

Kedves Gábor,

A C_Zero gyárilag aszimmetrikus méretekkel készült és ez igaz az elől-hátul eltérő gumira és felnire is. Elöl alapban 145/65 R15 a gyári méret 4Jx15" ET35 méretű felnin, míg hátul a 175/55 R15 5Jx15" ET35.

A felnik osztóköre mindkét esetben 4x100 mm, középfuratuk pedig 56,1 mm. Sőt létezik olyan kivitel is, amelyen elöl 155/60 R15 a gyári abroncs-dimenzió 4,5Jx15" ET38-as felnin, míg hátul 185/50 R15 van 5,5Jx15" ET38-as felnin.

A 16"-os kerékkel szerelt változatok szintén különböző méretekkel futnak, ami 165/50 R16 és 195/45 R16. Az autó gépkönyvében, illetve a karosszérián elhelyezett adattáblán láthatók ezek a méretek, a rendőr számára is, nem lehet ebből félreértés.

Az ön által leírt felhasználás abszolút alkalmas arra, hogy négyévszakos abroncsokkal abszolválja az egész évet. Ez nem probléma abból a szempontból sem, hogy kapható a fenti alap 15"-os méretekben többféle egész évben használható mintázat.

Üdv, Gumidoki

2020. május 14., 16:24 Módosítva: 2020.05.20 16:49
268

Kedves Gumidoki!

Csere érett lett a nyári gumi az autón (Volvo S60 2001). Téli gumi vásárlási tanácsa nagyon bevált, ezért újra önhöz fordulok. 225/45R17-es méretben keresek, ettől nem szeretnék eltérni.

A gumis a Point S márkát ajánlotta, mint a Continental középkategóriás terméke, de még sosem hallottam róla. Az ára nagyon kedvező és van hozzá kátyú garancia. Ön ajánlaná ezt a márkát? Amennyiben nem akkor mi lenne az ön titkos befutója? Darabonként maximum 25e Ft-ot szánnék a gumikra.

Válaszát előre is köszönöm! Üdv, Richárd

Kedves Richárd,

Köszönöm az ismételt bizalmat! :)

A Point's egy nagy gumis franchise hálózat, ám saját fejlesztő- és gyártókapacitása nem lévén valóban bérgyártásban készülnek a termékei, jellemzően valóban a Continental égisze alatt. Ha már e multinál maradunk, akkor a Matador, vagy Viking márkák termékeinek szintjére tenném én a Point's mintázatokat. Ennek megfelelően nem feltétlenül rossz választás ez egy nem túl erős és nehéz járműre; normál helyváltoztatáshoz megfelelő partner lehet.

De ha már említette ezt a 25 ezer Ft/db limitet, szétnéztem kicsit. Arra jutottam, hogy ebbe azért nagyon sok - szerintem - jobb termék is belefér, még prémium gyártmányok is!

Ha szeret sportosabban haladni, akkor ajánlom figyelmébe pl. a Toyo T1R-t, de még akcióban költséghatáron belül kifogható akár a Pirelli PZero Nero GT is. De 25 ezer alatt kapható a Vredestein Ultrac Satin, amit szintén jó szívvel ajánlok figyelmébe. Ezek mind sokkal pengébb mintázatok, mint a Point's, igaz drágábbak is.

Üdv, Gumidoki

Tengelyenként különböző típusú abroncs - szabályos?

2020. május 3., 13:37 Módosítva: 2020.05.20 08:57
14

Tisztelt Gumidoktor!

Vásároltam egy használt Suzukit, amin az első tengelyen Firestone, a hátsó tengelyen Sava abroncsokkal szereltek.

Elgondolkodtatott ez az elrendezés több szempontból is:

- szabályos ilyen "vegyes" típusú abroncsokkal közlekedni. Úgy tudom, hogy igen, tengelyenként kell azonos abroncsnak lennie (típus / minta).

- Származhat valami előny abból, ha az első meghajtott és nagyobb igénybevételnek kitett kerekekre (gyorsítás, kanyarodás, nagyobb fékráhatás, mint a hátsókon), jobb minőségű gumikat tegyünk, mint a hátsókra? Ha igen milyen szempontokat vegyünk figyelembe a választásnál, vagy maradjunk a 4 azonos abroncsnál.

Köszönettel, Lajos

Kedves Lajos,

Üdvözlöm, hogy ilyen nagy figyelmet fordít az abroncsokra, legtöbben - sajnos - nem teszik.

Válaszaim a következők:

Így van, ahogy írta, előírás szerint tengelyenként kell azonos jellegűek legyenek az abroncsok, a két tengely abroncsai eltérhetnek egymástól. Ugyanakkor nyilván a méreteknek megfelelőeknek kell lenniük mindkét tengelyen. Műszaki és biztonsági szempontból természetesen az a legoptimálisabb elrendezés, ha mind a négy keréken azonos mintázatú - és nem utolsósorban állapotú - abroncs fut, így lesz legkiszámíthatóbb az autó viselkedése minden helyzetben (kanyarban, fékezéskor, nagy sebességnél, vizes úton stb.).

Ezzel nagyjából a második kérdését is megválaszoltam. Annyit tennék még hozzá, hogy a szakma, ha azonosak is a gumik, a jobb állapotúakat javasolja hátra tenni minden esetben. Ez azért van így, mert egy normál autóvezető számára sokkal könnyebben menthető és kezelhető helyzet az alulkormányzottság, mint, ha az autó hátulja tör ki, azaz túlkormányzottá válik a jármű.

Üdv, Gumidoki

Nincs meghatározott forgásiránya a gumimnak?

2020. május 1., 07:57 Módosítva: 2020.05.15 10:51
526

T.Gumidoktor!

Vettem a Galloperre nyári Continental CrossContact ATR típusú gumiköpenyt. A felszerelő szervizben azt mondták, nincs forgásirány a gumiköpenyre meghatározva. Arra kell figyelni, hogy mindig az első használatnak megfelelően legyenek fenn a kerekek. Amelyik jobb oldalon volt, az mindig jobb oldalon legyen, amelyik bal oldalon volt, az bal oldalon legyen. A kérdés, ez így igaz-e?

Várom válaszát tisztelettel: Pataki Antal

Kedves Attila,

A gumis a tuti biztos megoldást javasolta. Abból ugyanis baj nem lehet, ha a forgásirányt nem változtatva cserélünk kereket. Ez a pár generációval ezelőtti gumikra igaz is volt. Manapság azonban egyik komoly gyártó sem köti ki, hogy - nem forgásirányos kialakítású - mintázatainak forgásiránya állandó kell legyen. Sőt, sokszor a kezdődő rendellenes kopást meg lehet előzni forgásirány-változtatással.

A konkrét Conti CrossContact ATR valóban nem kötött forgásirányú mintázat. Véleményem szerint az időszakonkénti első-hátsó csere azonban itt is elengedhetetlen, ám nem ördögtől való az sem, ha keresztben cseréli meg az autón alkalmanként a kerekeket.

4x4-nél ez a javasolt séma:

Üdv, Gumidoki

Számít-e felniprofil?

2020. április 26., 15:53 Módosítva: 2020.05.03 13:38

Üdvözletem!

Van egy 175/65 R13 80T Firestone Multihawk típusú nyári gumi garnitúrám, amely a VW Polo 6N és 6N2, VW Lupo és a Seat Arosa gyári méretű gumija. 5,5J profilú felnire valók eredetileg.

Gumiméret alapján történő keresés után az interneten több oldal is 5B, 5,5B illetve 6B profilú felnit tüntet fel gyári méretű felninek. Ez esetben bátran ajánlhatom B profilú felnire is, ha a gyári- és a váltóméret közötti átmérőkülönbség 2%-on belül marad?

Válaszukat köszönöm!

Kedves Levélíró,

A 175/65 R13 méretű abroncs 4,5-6,5" szélességű felnin használható biztonsággal. Ami tehát ebbe az intervallumba belefér, arra szerelhető bátran.

A 'B', 'J' stb. betűjel a felniperem alakjára, kialakítására utal, a kérdése szempontjából nincs markáns jelentősége. A felni szélessége a mérvadó.

Egyébként az ön által említetteken kívül van még pár típus, amit ezzel a gumimérettel szereltek, mint pl. a Daihatsu Charade, a Ford Fiesta és Courier, valamint a Subaru Justy, illetve Libero, vagy a Daewoo Kalos pl. Váltóméretnek pedig én azokat az abroncsméreteket hívom, amelyek átmérőkülönbsége nem haladja meg az egy, azaz 1 %-ot! A 2% ennek pont a duplája, azaz az már - az én szememben - nem váltóméret.

Üdv, Gumidoki

2020. április 17., 11:05 Módosítva: 2020.04.26 13:15
1508

Kedves Totalcar.hu,

Szeretném kikérni a véleményeteket nyári gumiabroncs vásárlásával kapcsolatban. Egy 2012 A5 3.0 TDI Quattro (abból is a 245 lóerős változatú) járművet használok vegyesen hosszú és rövidebb utak megtételére. Eddig használt nyári gumiabroncs amit használtam egy 255/35 R19-es Dunlop SP Sport Maxx volt.

A cél fogyasztás, zaj és költségcsökkentés lenne, tehát szeretnék egy csöndesen guruló alacsony fogyasztású, olcsóbb márkájú gumiabroncsot vásárolni. Ezek az igények alapján van ajánlásotok?

Üdv, Gábor

Kedves Gábor,

Én egy ilyen teljesítményű, valamint 19"-os kerekeken guruló prémiumautóra minimum egy erős középkategóriás abroncsot javasolnék, de leginkább prémiumszegmensűt. Mert ugye, minek a komfort, az erő, a finomság, ha ezt a gumi nem tudja?!

Az eddig használt Dunlop SP Sport Maxx ezen kritériumoknak megfelel, egy sportosabb beállítottságú, remek mintázat. Mondjuk ez a méret eleve nem a spórolásról szól...

De nézzük az aktuális lehetőségeket! Árban hatalmas a szórás a 255/35 R19 méretben: míg a kínai csodák már 20 ezer Ft környékén elérhetők, a prémiumszegmens majd' 50 ezernél kezdődik. De ahogy mondtam, ez nem az a kategória, ahol érdemes spórolni a gumiabroncson, de persze lehet.

A szóba jöhető márkák sorát én a Falkennél, Nexennél, illetve Toyónál semmiképp nem kezdeném lejjebb, de igazából Hankooknál, Vredesteinnél - jó szívvel - nem ajánlanék gyengébb brandet erre az autóra.

De tovább megyek. Ez már az a szint, ahol érdemes megfontolni a gyári, homológ (azaz speciálisan az adott típusra fejlesztett) abroncsok beszerzését. Ugyanis minden kétséget kizáróan ezek az abroncsok működnek legoptimálisabban - főleg hosszú távon - az adott járművel együtt.

A kérdéses méretben a Dunlopnak, Pirellinek, Continentalnak és a Michelinnek vannak-e A0, illetve R01 jelzéssel ellátott Audi-homológ termékei.

Javaslatom tehát ha a fentiek szerinti legolcsóbb megoldásra törekszünk: Toyo Proxes Sport. Ha a középutat keressük: Vredestein Ultrac Vorti. Ha a legjobbak közül válogatunk: Pirelli P-Zero Luxury A0.

Üdv, Gumidoki

2020. április 7., 11:17 Módosítva: 2020.04.18 06:43
571

Jó napot!

Arra lennék kíváncsi, hogy az itthoni pocsék utak miatt érdemes-e egy kicsit ballonosabb gumit választani a gyárinál? Pl nem 175/65 hanem mondjuk egy picit magasabb 175/70-est. Van-e érezhető javulás az amortizálódott utak és kátyúk kezelésében?

A választ előre is köszönöm, Feri

Kedves Feri,

Lehet, de csak akkor, ha erre lehetőség van, illetve az a gyárinak váltómérete. Váltóméret az, amikor a két abroncs átmérőkülönbsége nem haladja meg az 1%-ot. Kisebb méreteknél működő gyakorlat még az, hogy eggyel keskenyebb és ballonosabb abroncsot szerelnek fel. Pl. a 175/65 R14 helyett 165/70 R14-et, a 195/55 R15 helyett 185/60 R15-öt stb-stb. Az nem működik, amit ön írt, azaz a 175/65 helyett nem megfelelő a 175/70. Átmérőkülönbségük több, mint 3%.

Én nem tapasztalok lényegi javulást a kátyú-helyzetben. Nyilván részsikerek, meg regionális eredmények vannak, de az összkép véleményem szerint továbbra is siralmas. Ezek nem számszerű tényeken alapuló kijelentések, hanem az alapján mondom mindezt, amit az országban jártamban-keltemben tapasztalok.

Üdvözlettel, Gumidoki

Minire vennék felnit

2020. április 6., 10:22 Módosítva: 2020.04.18 17:51

Kedves Gumidoktor,

Mini-re szeretnék felnit vásárolni. Gyári ET szám: ET54 és a kinézett felni eltér az ET45, tehát a kerék helyzete 9 mm-rel kintebb lenne. Ez már túl nagy eltérés és okoz gondokat az autó futásánál vagy még belefér?

Köszi előre is! László

Kedves László,

Az ET-t a felni szélességével együtt van értelme vizsgálni, önmagában nem.. Kérdés az, hogy vajon a kinézett felni szélessége ugyanaz-e, mint a gyári felnié? Mert ha igen, akkor soknak tartom ezt az ET-eltérést. Ettől még gyakorlatban működhet a dolog, de ennek kiderítése csakis a felni autóra próbálásával lehet.

Ha viszont a kérdéses felni szélesebb is, mint a gyári, azaz nem csak az ET-értékükben térnek el egymástól, ez utóbbi akár kompenzálhatja a szélesség-differenciát, azaz passzol a kerék majd az autóra.

Mivel levelében az ET-ken kívül más felni-adatot nem írt, nem tudom, melyik fenti bekezdés a megfelelő válasz az ön számára? Ám viszonylag laikusként is a megfelelő adatok beírásával nagyon jó kis kalkulátorok segítenek a neten az ilyen és hasonló kérdések eldöntésében.

Üdv, Gumidoki

Lecserélném már a kilencéves abroncsomat

2020. április 1., 13:52 Módosítva: 2020.04.07 17:43

Kedves Gumidoki!

Egy 205/55 R16-os nyári abroncs vásárlását tervezem (Toyota Corolla 1,4 D4D személyautóra). Az ADAC tavalyi tesztje alapján van három jelöltem, Good Year Efficientgrip,Dunlop Sport Blue Response, illetve a Bridgestone Turanza T005 (esetleg a Continental EcoContact 6 ?).

Ön szerint melyik gumit lenne érdemes megvenni, melyik miben előnyösebb / hátrányosabb, évi kb. 10 000 km futással számolva?

A Bridgestonerol azt hallottam, hogy kemény (ezért ráz), zajos. A Dunlop japán (tehát jobb anyagösszetétellel rendelkezik). Jelenleg Godyear Optigrip van felszerelve, a profilmélység még nem indokolná a cserét, viszont meg van keményedve, töredezik le a futófelület (igaz már 9 éves az abroncs).

Válaszát előre is megköszönöm: Csaba

Kedves Csaba,

Egy kilencéves abroncsnak profilmélységtől függetlenül bizony időszerű már a cseréje, pláne, ha a leírt jelenségeket mutatja. Ez tehát nem kérdés.

Tulajdonképpen prémiummárkákat sorol fel, mint szóba jöhető választások, így szerencsés helyzetben van; azaz mellényúlni nagyon nem fog, bármelyik lesz a befutó.

Azzal nem értek egyet, hogy a Turanza T005 kemény, sportos, mert nem igazán az. A Dunlop pedig nem japán, hiszen eredendően brit (ír) márka volt, most alapvetően az amerikai GoodYear-csoport tagja, bár a tulajdonosi viszonyai elég kuszák világszinten.

Én egyébként a felsoroltak közül pont a GY, vagy a Dunlop felé terelném, mert szerintem nekik a legjobbak az aktuális mintázataik. Úgy árnyalnám a képet, hogy ha sportosabbat szeretne, akkor SP Sport Blue Response, ha a komfortosabb-ecosabb mintázatot, akkor pedig az EfficientGrip a praktikusabb választás.

Üdv, Gumidoki

2020. március 24., 16:42 Módosítva: 2020.04.05 08:57
257

Kedves Gumidoktor,

Van egy farmotoros Skodám, amire gyári méretű gumit vennék. Ez ugye 155/80R14-es dimenziót jelent, nem is jelent gondot rábökni egyre a választékból.

Viszont olyat keresnék, ha van egyáltalán ilyen, ami kimondottan egy versenyszámban teljesít jól: a legkevésbé öregszik, puha marad sokáig.

Elkopni nem fog, évente ha kétezer kilométert megyek vele (nyáron, hobbiautó), amúgy fűtött garázsban áll. A tapadáshatárt sem ezzel a kocsival keresem, téli viselkedés se érdekel és a zaját is elnyomja a motor. Szóval azt venném, ami mondjuk tíz év múlva is gumi lesz (természetesen belsővel használnám).

Köszönettel: Szabolcs

Kedves Szabolcs,

Szerintem sokkal bonyolultabb a helyzet, mint ahogy gondolja. Ha ugyanis a felnije kialakítása és/vagy küllőssége miatt belsős gumiabroncsot igényel, akkor kiesik az összes modern TL (tubeless) kivitelű abroncs a választható körből.

A TL jelölésű abroncsokba ugyanis tilos belsőt használni, mert a légzárón lévő gumihornyok előbb-utóbb kidörzsölik azt azonnali légvesztést okozva.

Maradnak így a veterán, zömében diagonál TT (Tube type) jelű belsős abroncsok, amiből viszont nem egyszerű megfelelő méretet, pláne jó áron találni.

A tartósság miatt nem aggódnék annyira a fűtött garázs megléte és a kevés (gondolom alapvetően kímélő) használat miatt. Kis glicerines gumiápolás időnként nyilván segít megnyújtani az élettartamot természetesen. Tíz évet egy normál, jó minőségű abroncs bőven ki kell bírjon ilyen körülmények között véleményem szerint.

Üdv, Gumidoki

Négyévszakos gumik Yaris Hybridre

2020. március 19., 11:03 Módosítva: 2020.03.30 06:12

Kedves Gumidoki,

egy jó éve már nagyon jó tanácsot adott, ezért ismét Önhöz fordulnék egy gyors tanácsért. Lakásvásárlás miatt eladtam a RAV4 Hybrid autómat (bár nagyon szerettem, nem állhatott/amortizálódhatott ebben a pénz), s vettem egy használt Yaris Hybridet.

A gumikat cserélném rajta (175/65 R15). Alapvetően városban használom majd, de nyáron a hétvégeken legurulnék majd vele a Balcsira, s Bécsbe is elmennénk egyszer-kétszer. A tervek szerint valahol 10-15e km-t megyek majd vele. Alapvetően négyévszakos gumit vennék rá: egyrészt max 2-3 évig használom majd a Yaris, másrészt utána olvasgattam, s úgy tűnik, már elég jók ezek a gumik ilyen kisautóra, különösen az én vezetési stílusom mellett (=nincs nagy súly, nincs nagy teljesítmény, s amúgy sem száguldozom, kulturáltan, udvariasan vezetek).

Szóval nem feltétlen prémium négyévszakost vennék, hanem jó közepest. A tesztek alapján a Nexen N Blue 4 Season illetve a Vredestein Quatrac 5 gumikat néztem. A koreai 15 000 HUF körül van, a holland pedig 20 000 HUF felett. A kérdéseim ezek lennének:

1. Ezek a sub-prémium gumik elég jók már a fenti autóra/használatra?

2. Van 5000/gumi, azaz összese 20 000 forintnyi különség a Nexen és a Vredestain tudása között? Nekem úgy tűnik nincs, még ha a Nexen gyorsabban is kopik.

3. Van esetleg más ötlete, javaslata is? (Nem upgrade-elnék erre a 2-3 évre GoodYear/Continental-ra, ha nem muszáj.) Nagyon hálás lennék egy gyors válaszért. (Minden formaság nélküli egyszavas válaszok is tökéletesek.)

Köszönettel: Tamás

Kedves Tamás,

Üdvözlöm visszatérő ügyfélként! :) Válaszaim a következők.

1. Én a Vredesteint mondanám sub-prémiumnak, a Nexen-t erős középkategóriásnak, de ezt az áruk is nagyjából tükrözi. A Vredestein négyévszakosai hagyományosan jók, érdemes velük számolni a választáskor. A Nexen feltörekvő márka, amely ezzel a legújabb fejlesztésű négyévszakosával nagyott lépett előre, jó választás szintén. Én egyébként mindig azt mondom, ha valaki négyévszakossal kíván boldogulni, nem szabad rajta spórolni, mert aztán nem fog működni a dolog és az nagyon bosszantó, sőt adott esetben balesetveszélyes is tud lenni.

2. Tudásuk között szerintem sincs ennyi különbség, az előző pontban leírt presztízs-különbéget is meg kell fizetni itt.

3. Nagyon jó tapasztalatok vannak a Vredestein-t megvásároló Apollo (a márkanévvel együtt a "tudást" is megvette) négyévszakosával, amely Alnac 4G All Season névre hallgat. Érdemes vetni rá egy pillantást!

Üdv, Gumidoki

Kötelező a széles gumi?

2020. február 22., 09:47 Módosítva: 2020.03.20 06:15

Üdvözlöm!

Sok helyen kerestem választ de nem sikerült megfelelő választ kapnom, bízom benne most sikerrel járok. Adott egy BMW 525i sedan 2003-as modell. A javaslat nyári gumiabroncsban a gyártó, és sok más oldal szerint 17"-os méretben 235/45 elöl, 255/40 hátul.

A kérdésem a következő: Jelenthet-e bármilyen problémát ha hátra is a kisebb 235/45 gumikat rakom fel. Kötelező-e a két széles gumi használata?

Köszönöm válaszát: Pali

Kedves Pali,

Nem kötelező, csak akkor, ha kétszéles a felni is, azaz a hátsó pár szélesebb (9Jx17" ET26), minta az elsők (8Jx17" ET20). Illetve akkor sem feltétlenül, mert a 9" széles hátsót is "elbírja még" épp a 235/45 R17 gumiméret. Ha a felnik azonban egyformák (gyári méret: 8Jx17" ET20) körben, akkor viszont csak a 235/45 R17 mehet mind a négyre.

Ilyen egyszerű ez... :) Üdv, Gumidoki

Fura téligumi méret Ford Streetka-n

2020. február 9., 10:50 Módosítva: 2020.02.25 21:45

Kedves Gumidoktor,

2003-as Ford Streetka kabrióra szeretnék egy téli szettet, leginkább rövid városi utakra. Mivel az autónak eleve elég kemény a felfüggesztése, ezért arra gondoltam hogy a gyári 195/45 r16-os méretet ballonosabb váltóméretre cserélném.

Viszont számomra érthetetlen módon a használati utasítás télre 155/65 R14-es méretet javasol, ami jelentősen kisebb kerületet jelent. Rakhatok magasabb oldal falú, esetleg szélesebb abroncsot, pl: 175/65 R14, vagy mindenképpen kövessem ezt az érdekes gyártói utasítást?

Köszönettel, Marci

Kedves Marci,

Valóban érdekes ez a gyártói ajánlás és valóban igaz; furcsa nekem is.

Én ebben az esetben azt mondom, hogy abból baj nem lehet, ha megtartjuk a 195/45 R16 átmérőjét, hiszen azzal jól működik az autó. Ebben a helyzetben én magam is inkább a 175/65 R14-et preferálnám télire.

Persze nem gyári méret, de ha a 16"-os felől nézzük, annak a tökéletes váltómérete. Az sem elhanyagolható tényező, hogy terhelhetőségben többet tud jóval (475kg vs 387kg) a 155/65 R14-nél.

Üdv, Gumidoki

C-s gumi vagy XL?

2020. február 2., 11:14 Módosítva: 2020.02.09 10:51

Kedves Gumidoktor!

Kérdésem a következő: Adott egy Ford Tourneo Custom 2019 kisbusz gyárilag 215/65/16C 109/107 terhelhetőséggel, de én téli guminak 215/65/16 XL 102 gumit tennék fel. A súlyindex szerintem megfelelő (4x850kg), hisz több mint az autó maximális súlya (3150 kg).

Lehet ebből gond? Műszaki vizsgán beleköthetnek? Előre is köszönöm!

Kedves Levélíró,

Igen, papír szerint beleköthetnek bizony a nem gyári specifikációjú abroncsba, lássuk be, jogosan. A nem megfelelő, vagy éppen a határon levő terhelhetőség biztos, hogy jóval rövidebb abroncs élettartamot is jelent, de hirtelen szerkezeti felbomlás, anomália oka is lehet, ami viszont már balesetveszélyes.

Ha gyárilag C-s gumival jött ki az autó, az kell rá szerelni téliben is. Gumisnál tapogasson, nyomkodjon meg, emeljen fel egy ugyanolyan méretű C-s, illetve XL-es gumit, mindent meg fog érteni!

Üdv, Gumidoki

Mindenképpen gyári méret?

2020. január 25., 11:43 Módosítva: 2020.02.09 10:56

Tisztelt Gumidoktor!

2,0 Td Chevrolet Lacettimre (2007) szeretnék téli gumit. Viszonylag sokat megyek vele városban és havonta kétszer vidékre is pályán, hosszabb útra, kb 500 km. A kérdésem az, hogy a gyári 195/55R15-mérettől eltérhetek-e, mert ez nagyon drága méret. Ha nem ezt, hanem mondjuk 185/60R15 méretet vásárolok, az balesetveszélyes? Rendőr, biztosító felróhatja egy baleset esetén? Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel Gyula

Kedves Gyula,

A gyárinak - váltóméretként megfelelő - abroncsméretbe nem fog senki sem belekötni az ön esetében. Ahogy ön is írja, erre az autóra vagy a gyári 195/55 R15, vagy a ballonosabb-keskenyebb váltó, a 185/60 jöhet szóba, ha maradunk a 15"-os felninél. Ebben a helyzetben praktikus okokból én is az utóbbit választanám télre. Nem lesz vele semmi gondja, tökéletesen működni fog a dolog, hajrá!

Üdv, Gumidoki

Felni homologizációs papír

2020. január 17., 14:03 Módosítva: 2020.01.25 18:17

Tisztelt Gumidoktor!

Szakmai segítséget szeretnék kérni Öntől. Vettem egy Aez Icon 5 4x11,3 R17 felnit nyárra. Azt szeretném megkérdezni, hogy a felnihez a TÜV vagy Abe engedélyt honnan lehet megszerezni? Használtan vettem és nem adtak hozzá semmi papírt.

Olvastam egy korábbi cikkünkben, hogy minden felnihez van ilyen igazolás. Az Aez weboldalán nem találtam meg ezt a dokumentációt. Az autó egy 2003-as Nissan Almera N16 1.8. Hol kell keresnem vagy érdeklődnöm ebben az ügyben?

Válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel: Dávid

Kedves Dávid,

Azért az korántsem igaz, hogy minden felni rendelkezik TÜV és/vagy ABE minősítéssel. Ám az AEZ márka felnijeihez találunk ilyen dokumentumokat. Ha régebbi kiadású felniről van szó, én első körben az AEZ hazai forgalmazójánál próbálkoznék, az Alcar Hungária Kft-nél. Ők biztosan tudnak segíteni és saját adatbázisukban elérhető a kívánt igazolás.

Üdv és BÚÉK, Gumidoki

Kugára Volvo-felnit?

2020. január 7., 11:48 Módosítva: 2020.01.25 11:43

Kedves Gumidoktor!

Van egy 2011-es 2.0 diesel 120 Kw-os Ford Kugám. Gyárilag 19-es Felni van alatta, amit szeretnék télire 18-asrsa cserélni. Találtam hozzá 18-as felnit, ami Volvo-ról való, a szélessége azonos, viszont az ET száma eltér. A gyári Ford felni Et 52,5, a 18-as Volvo felni viszont ET 55. Jelent ez gondot? Fel tudom szerelni, vagy kell esetleg nyomtáv szélesítővel korrigálnom az ET különbséget? Valamint téli gumi ügyben kérnék tanácsot. A Continental ts850p-suv, és a Pirelli Scorpion Winter között vacilálok. Esetleg más alternatíva, ami ár-érték arányban jó lenne?

Előre is köszönöm válaszát!

Sándor

Kedves Sándor!

Ha valóban ennyi csak a különbség ez nem fog gondot okozni, pogácsa sem kell alá. Feltéve, hogy a felnik szélessége is ugyanaz. Illetve figyelni kell arra is, hogy a Volvo-felnik némelyike 65 mm-es középfurattal bír, nem 63,3-assal, mint a Ford. Ez a különbség pedig ebben az esetben elég arra, hogy ne legyen megfelelően központosítva a kerék, ami vibrációkhoz, rázkódáshoz vezet(het).

Téli gumik tekintetében két prémiummárkát említ. Bármelyikkel jól jár, nüansznyi köztük a különbség. A Conti inkább a komfort, a Pirelli pedig a sportosság irányába van kicsit eltolva. Sok jó mintázat létezik még természetesen e kettőn kívül is, de ha már valamiért ezek kerültek önnél a képbe, nem zavarnék abba bele további termékek idecitálásával. Pláne, hogy bármelyik is lesz végül a befutó, nem fogja csalódás érni. (o;

Üdv és BÚÉK, Gumidoki

Használhatok-e görgőzött felnit?

2019. december 29., 10:21 Módosítva: 2020.01.17 14:04
3

Kedves Gumidoktor,

Egy felni görgőzéssel kapcsolatos kérdéssel fordulok Önhöz. Vásároltam egy szett eredeti BMW alufelnit használtan, jó állapotban (17"), hogy ne kelljen cserélgetnem a papucsokat. Sajnos felgumizásnál kijött, hogy van egy pici ütése 2 db-nak, és ki kell görgőzni. Természetesen ezt el is végeztetem. A kérdésem csupán annyi lenne, hogy egy tökéletesen kigörgőzött felni okozhat-e valami kárt a futóműben vagy bármiben? Véleményem szerint nyilván nem, de gondoltam szakemberre bízom a választ. Nagyon szépen köszönöm.

Tisztelettel, Zoltán

Kedves Zoltán,

Megnyugtatom, természetesen egy szakszerűen tökéletesre javított (görgőzött) felni nem okozhat semmiféle problémát a futóműben, vagy az autó egyéb alkatrészeiben. Amennyiben az autója specifikációja szerint defekttűrő abroncsokat kell rajta használni, akkor sokkal egészségesebb is a külön felnis megoldás, mert ezeket az abroncsokat nem javasolt szerelgetni szezononként, mivel könnyen sérül a peremük. Viszont érdemes tudni, hogy a defekttűrő gumikhoz úgynevezett "double hump" felni kell, amiről teljes nyomásvesztés esetén sem tud leugrani az abroncsperem. Ilyen:

Üdv, Gumidoki

Négy évszakos mellé téli vagy nyári pótkerék?

2019. december 6., 15:52 Módosítva: 2019.12.29 10:22

Tisztelt Gumidoktor,

Városi autómon mind a téli, mind a nyári szett csereérett lett. Hosszú megfontolás és a használati szokások átgondolása 4 évszakos abroncs beszerzését eredményezte (Goodyear). A teljes értékű pótkerék a gyári - maximális profilmélységű, nyári abronccsal. A kopottas téli szettből a hátsó tengelyen többet futott gumik még ~5-5.5 mm profilúak.

Kérdésem: 4 évszakos abroncs mellé, teljes értékű pótkerékre nyári vagy téli abroncs a biztonságosabb döntés? Érdemes átgumiztatnom a gyárilag nyári pótkereket egyidős, még megfelelő profilmélységű téli abroncsra?

Köszönettel, D.

Kedves D,

Szerintem nincs túl nagy jelentősége. Ha abból indulunk ki ugyanis, hogy a pótkerék csak szükséghelyzetben (defekt esetén) kerül bevetésre, akkor is csak ideiglenesen, hogy az autó mobilitását biztosítsa a legközelebbi gumisig, szinte mindegy, hogy milyen mintázattal teszi meg ezt a viszonylag rövid utat.

Nyilván, ha amúgy régi gyártású a pótkeréken lévő abroncs, praktikusabb lecserélni egy újabb, még megfelelő profilmélységgel rendelkező téligumira, hiszen a téli útviszonyok a szűkebb keresztmetszet a menetbiztonság szempontjából. De tényleg nem kell túlzott jelentőséget tulajdonítani ennek a dolognak véleményem szerint. Ha valaki jó minőségű és állapotú gumikkal, kerekekkel jár megfelelő nyomással és körültekintően vezet, a durrdefektek száma is elenyésző. Én pl. bőven egymillió kilométert vezettem már és soha nem volt még olyan defektem, amit az út szélén kellett volna cserélni.

Üdv, Gumidoki

2019. november 28., 11:20 Módosítva: 2019.12.15 14:20
1104

Kedves Gumidoki,

Tavasszal vásároltam használt autót (2001-es Megane kombi, 107 Le) 4 évszakos Michelin Crossclimate gumiabroncsokkal, (185/60 R15 méretben, 2018. 10. heti gyártású) Az autót BP-en használták, a városi körülményekhez ez a gumi gondolom megfelelt.

Én munkába járáshoz a városon kívül autópályán is járok kb 40 km-ert oda majd vissza + kevés fő út. Ha vásárolok az autóra téli gumit, az valószínűleg max 14-15 e Ft/db áras beruházás lenne, amiből Matador, Firestone, Fulda... stb. típusú abroncsok jönnek ki ebben a méretben. Egy ilyen összehasonlításban ezek a téli gumik még mindig megbízhatóbb használatot képviselnek mint az említett négyévszakos?

Válaszát köszönöm, Üdv, Gergő

Kedves Gergő,

Azt gondolom, hogy igen. A négyévszakos gumik nem autópályára valók, pláne nem napi szinten és kötelező jelleggel. A felsorolt márkák ráadásul egyáltalán nem rosszak, a felső középkategóriába tartoznak.

Mindenképpen biztonságosabban közlekedne, ha valamelyik termékükre cserélné a hideg évszakra a Michelin-eket. Nyárra maradhatna a CrossClimate, aztán ha elfogy, majd azt is lecseréli nyáriakra. A leírása alapján én így oldanám meg ezt a feladványt.

Üdv, Gumidoki

Az ADAC friss, négyévszakos gumikról készített tesztjéről itt olvashattok:

2019. október 28., 10:19 Módosítva: 2019.11.29 06:24
429

Tisztelt Gumidoki!

A minap az autómmal (Audi A4 b6, 1,9 TDI Quattro) sikerült ügyesen parkolni, minek eredménye egy nem javítható defekt. A kérdésem, hogy ilyenkor elegendő párban cserélni a gumikat, vagy a hajtáslánc miatt szükséges az összeset?

Köszönöm a válaszát! Zoli

Kedves Zoli,

Tényleg nem szerencsés a helyzet, ez tény, sajnálom! Az, hogy hány darab abroncsot kell most cserélnie, a meglévők kopásának a mértékétől függ. Mindenek előtt érdemes tanulmányozni az adott típus kézikönyvét. Az Audi bizonyos értelemben lazább, bizonyos értelemben viszont megengedőbb ebben a kérdésben, mint más, 4x4-es járműveket (is) gyártó márka.

Az ingolstadtiak azt javasolják, hogy a quattro típusaikon az összes abroncs profilmélysége nem térhet el 3 mm-nél nagyobb mértékben egymástól, de azonos tengelyen lehetőleg közel egyforma kopottságú abroncs legyen. Vannak gyártók, akik ennél lazább határokat adnak meg (pl. Porsche, Nissan), vannak, akik még szigorúbbak (l. BMW, Subaru). Szóval méricskélni kell, pontosan, majd az eredmények és a fentiek tudatában lehet dönteni.

Üdv, Gumidoki

2019. október 16., 09:25 Módosítva: 2019.10.28 17:12
333

Tisztelt Gumidoktor!

Családom 2016-ban vásárolt újonnan egy Ford Ranger típusú gépjárművet, melyen gyárilag Goodyear gumiabroncsok voltak felszerelve. A gépjárműben jelenleg mindösszesen 47 520 km van, azzal a megjegyzéssel hogy télen a fent említett gumiabroncsokat (négy évszakos) egy téli gumi garnitúrára cseréljük (külön felnire szerelve) a jobb tapadás érdekében. Sajnos ennek ellenére a Goodyear gumiabroncsok felülete erősen töredezetté vált (mind a négy).

Felvettük a kapcsolatot az illetékes márkakereskedéssel, akik a Goodyear Dunlop Hungary-nek továbbították reklamációnkat. Álláspontjuk szerint a gumiabroncs állapota nincs összefüggésben a gyártással, továbbá véleményük szerint a reklamált kopáskép az üzemeltetési kondíciók és a használat egyéb körülményei miatt jöhetett létre. Érdeklődni szeretnék, hogy érdemes-e ebben az ügyben további lépéseket tenni vagy engedjük el magunk mellett a történetet?

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Richárd

Kedves Richárd,

Az alapvetően terepre szánt és tradicionális M+S jellel ellátott abroncsok túlnyomórészt aszfalton használva bizony mutathat rendellenes töredezettséget. Erre a kelleténél kisebb nyomás és a használat módja nagyban rá tud még segíteni.

Nem tudom, hogy ebben a konkrét esetben erről van-e szó, mert sok részletet nem írt le például az érintett mintázat nevét, a méretet, a töredezés jellegét, mértékét stb-stb. A gyártó véleményét tudomásul kell venni, de nem kell vele feltétlenül egyet érteni.

Ha ön úgy gondolja, hogy gyártási- vagy anyaghibából adódó a rendellenesség, akkor lehet továbbmenni az üggyel. Magánszemélyként a fogyasztóvédelem, cégként a peres út a következő lépcső. Független abroncsszakértőt is be lehet vonni, ami nyilván plusz költségekkel jár. Fontolja meg, érdemes-e az eset a feljebb vitelhez és ha úgy ítéli meg, hogy igen, akkor lépje meg! 

Üdv, Gumidoki

2019. október 14., 13:56 Módosítva: 2019.10.18 17:11

Kedves Gumidoki!

Jelenleg egy Opel Astra H-m van, aminek a felni lyukkiosztása 5*110. Egy Opel Combót rendeltem, aminek - tudomásom szerint - 5*108-as a lyukkiosztása.

Az a kérdésem, hogy az Astrán jelenleg használt téli kerekeimet (lemezfelni) fel tudom-e majd tenni a Combóra, vagy sem. Tudom, hogy 2 mm az "sok", de az Astra H-hoz is látok az interneten olyat, hogy ajánlanak ugyanahhoz a típushoz (évjárat, motor stb.) 5*110-es és 5*112-es felnit is, mintha mind a kettő méret jó lenne hozzá.

Köszönettel: Rimaszombati Károly

Kedves Károly,

Tervének kivitelezésére nincs sajnos lehetőség. Azért nem, mert alufelninél még csak-csak át lehet hidalni ilyen mértékű méretkülönbséget excenteres csavarokkal, de lemezfelninél ez nem működik.

Az excenteres megoldást egyénként én eleve nem érzem "atombiztosnak", bár kétségtelen, hogy sokan gond nélkül használják. A H-Astra pedig kétféle kerékaggyal készült anno, 4x100x56,5, illetve 5x110x65 (ilyen az öné). 5x112-es körosztóról én Astra esetében nem hallottam még. Végül valóban, az aktuális, PSA-alapokon épült Combo 5x108x65-ös kerékaggyal rendelkezik.

Üdv, Gumidoki

2019. október 9., 11:30 Módosítva: 2019.10.17 07:39

Üdvözlöm!

Segítségét szeretném kérni gumi választás ügyében. Van egy 1993-as Suzuki Swiftem, ami szlalom versenyekre készül. R13 5,5" széles felni van rajt és 175/60 vagy 175/50-es gumi méretet szeretnék a hosszú váltó áttétel miatt.

A 175/50-es kategóriában a Nankang NS2R gumit néztem, ezzel kapcsolatban mi a véleménye, mennyire jó a tapadása száraz úton? A másik kiszemeltem a Yokohama A539. Ön melyiket ajánlaná vagy esetleg tudna jobbat vagy a 175/60 méretből válasszak más fajtát? Segítségét előre is köszönöm.

Tisztelettel: Tamás

Kedves Tamás,

A 175/50 R13 jobb méret választék szempontjából. A Yokohama széles körben használt semi.slick, sokan szeretik, van vele tapasztalat. A Nankang-gal kevésbé, de szerintem az is jó választás lehet a célra, bár van egy újabb, keményebb verziója, a Sportnex AR-1, ami még hatékonyabbnak ígérkezik.

De ha már itt tartunk a Yokohamának is van egy A048R-je, bár az tudomásom szerint nem E-jeles, tehát nem biztos, hogy itt jó lehet. Nem tudom, mik a szabályok... Ha a 13"-os méret nem annyira kötött, akkor említem még a Toyo Proxes R888R, Avon ZZR, Kumho Ecsta V70A mintázatokat is. Van tehát miből választani.

Üdv, Gumidoki

2019. szeptember 25., 11:22 Módosítva: 2019.10.09 17:39
81

Tisztelt Gumidoktor!

Az autómon Goodyear Duragrip típusú gumi van. A két szélén és a közepén a vastagabb vízelvezető árkok között vannak kesenyebb kb fele olyan mély árkok, amik mostanra elkoptak. (nem rendellenes kopásra gondolok, hanem a gumi rendes normál kopására) Viszont a rendes profilmélység még kb 5 mm. Mi szerepe van ezekenek az árkoknak, és kell e valami problémára számítanom, most hogy ott elvileg "sima" lett a gumi?

Köszönettel: Schimpf Tamás

Kedves Tamás,

Ha valóban egyenletes kopással jutott el az abroncs ebbe az állapotába, akkor nincs miért aggódnia! Ezeknek az apróbb, lamella-szerű, mintablokk tagoló elemeknek nincs olyan jelentős szerepük az abroncs össz-tudásában, aminek az eltűnése gondot okozna.

Ha változott is közben valamelyest valami az abroncs teljesítményében a kopással, ahhoz a sofőr, azaz ön is fokozatosan hozzászokott. Egyébként pedig a gyártók tudnak trükközni azzal, hogy a mintázat egyes - használattal, kopással "eltűnő" - elemeinek segítségével termékük új korában jobb értékeket tud felmutatni ---> lásd EU-abroncscímke.

De tényleg nincs ok aggodalomra, csak a tapadó felülete lett nagyobb az abroncsnak úgy, hogy közben a fő, hosszanti vízkivezető csatornák is megmaradtak. A zaj- és komfortszintje ha változott is kicsit a mintázatnak, ahhoz hozzászokott és valószínűleg nem zavaró. 

Üdv, Gumidoki

Rovatok