Kedves Gumidoktor!
Nemrég megvettem az áhított terepjárómat egy 2004-es Toyota Land Cruiser Pradot (4.0 V6). Mivel második autónak szántam, főként terepezés céljából, meg is vettem rá az 5 db nagy ballonos mud mintás legterepesebb gumit, amit csak találtam. Majd 5000 km megtétele után észrevettem rajta a hópihe + hegycsúcs jelet. A probléma az, hogy ahol én lakom, a legzordabb téli hajnal sem hűvösebb 9-10 foknál és nappal simán van 20-22 fok. Nyáron meg 30-35 fok az általános. Nem is gondoltam volna, hogy itt lehet téligumit kapni, ezért nem is ellenőriztem.
A kérdésem az lenne hogy mennyire veszélyes ezt használni aszfaltos úton, vagy akár autópályán? Mire figyeljek? Vagy cseréljem le azonnal?
Köszönettel: Péter
Kedves Péter,
Ha terepgumit vásárol, azon mindegyiken rajta lesz az M+S jelölés, ez hagyományosan rajta van az erre a szegmensre gyártott abroncsokon. Ez kiegészítve a három hegycsúcs-hópihe szimbólummal pedig a modernebb, négyévszakos, elsősorban az EU-piacra szánt mintázatokon egyre gyakrabban megfigyelhető, ugyanis ezeket az EU-hatóságok teljes értékű téliabroncsnak fogadják el, ami fontos tényező, ugye.
Mivel azt írja, hogy alapvetően terepen fogja használni ezeket a gumikat, a mintázata pedig erre amúgy tökéletesen alkalmas, akkor nincs miért lecserélje. Bár nem arra fejlesztették, de autópályán meg autóúton sem tilos ezeket használni, az oldalfalukon látható sebességindex határain belül. Szóval idegeskedésre oka nincs, az abroncsaival - szerintem - minden rendben van!
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor,
Lesz-e baja a keréknyomás-ellenőrző szenzornak (VW, ahol magán a szelepen van a szenzor) defektjavító (pl. Slime) használata után? Sehol nem találtam erről bővebb információt.
Üdv, Adrián
Kedves Adrián,
A TPMS jeladó gyárilag egy zárt, kompakt rendszer. Abba elvileg a nedvességnek sem szabad bejutnia. A nedvesség - jó esetben - azonban csak pára formájában van jelen az abroncs belsejében, míg a defektjavító konkrét, folyós anyag formájában kerül bele.
A sok éves tapasztalat azt mutatja, hogy évek alatt bizony elő-előfordul, hogy még a nedvesség is belejuthat a zárt TPMS házba, és tönkreteszi a jeladót. Ez értelemszerűen sokkal nagyobb eséllyel megtörténik a defektjavítóval ugyanúgy.
Tehát elvileg nem árt neki, de a gyakorlat azt mutatja, hogy az esetek döntő többségben tönkreteszi, főleg egy régebbi, jó pár évet használt TPMS-szenzor esetében. A legtöbb gyártó ezért szenzorcserét javasol a konkrét kerékben defektjavító használata után.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Sikerült szert tennem egy eredeti, használt F40-es hátsó kerékre, melyet dísztárgyként szeretnék megőrizni az utókornak. A felnin lévő mintegy 30 éves gumi a lamellák között már erősen repedezett. Mivel kezeljem a gumit, hogy konzerváljam állapotát, megállítsam pusztulását? Itt ugye nem fontos a gumi klasszikus használhatósága, hiszen azt egyrészt rég elvesztette, másrészt sosem kell már ezen túl a saját súlyán kívül mást elviselnie, azt is csak álló helyzetben. Az egyedüli szempont tehát optikailag megőrizni az épségét. Tudna valami jó tippet adni, mivel lehet évtizedek távlatában a gumi lebomlását késleltetni?
Köszönettel, Péter
Kedves Péter,
Gratulálok e remek relikviához! :)
Az abroncsok öregedését legjobban glicerines ápolóval lehet lassítani, kezelni. A sokak által kedvelt és a gumifelületnek csillogó fényt adó szilikonos készítmények nagyon kiszárítják a keveréket, nem jók. Konkrét termékötletem nincs, de amiben szilikon helyett glicerin van, az bármelyik jó lehet a célra.
Üdv, Gumidoki
Címlapkép forrása: Ferrari
Tisztelt Gumidoktor!
Az lenne a kérdésem, hogy egy 5J 14" acél felnire (Suzuki Splash) feltehető-e 185/65 R14 gumi? A gyári gumimérete az autónak 165/70 R14, így a két méret közötti váltószám úgy néztem, hogy megfelelő, de a kérdés inkább arra vonatkozik, hogy erre a felnire nem lesz-e túl széles a gumi, illetve milyen negatív következményei lehetnek? (Pl. nagyobb üzemanyag fogyasztás, vagy parkolásnál nehezebb kormányzás? Illetve ezek lehet, hogy nem is érezhető változások lennének?)
Köszönettel: Máté József
Kedves József!
Kezdem azzal a ténnyel, hogy a 185/65 R14 méretű gumiabroncs 5,5 - 7,0" széles felnin használható biztonsággal. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a Splash 5,0" széles papucsa túl keskeny, azaz nem megfelelő hozzá. Megjegyzem, ez amúgy sem tökéletes váltómérete a gyári 165/70 R14-nek, úgyhogy nem is oly' nagy baj ez.
Ha szélesebb kerekeket szeretne az autóra, ahhoz felnicsere szükségeltetik tehát. Ám akkor már lehet, érdemesebb felmenni 15"-ra.
Üdv, Gumidoki
Üdvözlöm,
segítséget szeretnék kérni, 2022-es Seat Leon kombi autón (céges lízingelt) téligumi csere után 100 km/h felett elkezdett kicsit remegni az autó, így elvittem egy független gumishoz, (mivel nem az első alkalom, hogy a szolgáltató nem képes megfelelő munkát elvégezni) a gumicserénél centríroztatni, ezután még rosszabb lett.
Újra elvittem, volt eltérés, megesküdtek, rendben lesz. Ismét teszt (Budapest-Nagykanizsa) ahol 100-120 között enyhén remeg az autó, de nem minden esetben, próbáltam a sebességgel is játszani, eltérő útminőség mellett (autópálya - M7), de nem tudtam egyértelműsíteni, gyorsítás során hol erősebben, hol gyengébben kezd el remegni az autó, amit az utasok is éreznek. Nyári gumival ilyen helyzet nem fordult elő.
Mit javasol, gumi lehet a hibás vagy menjek egy másik gumishoz ismét centríroztatni?
Kedves Levélíró,
A menet közben tapasztalható rezgésnek, remegésnek számtalan oka lehet, amely közül csak egy a kiegyensúlyozatlan kerék. Egy tapasztalt, sokat látott gumis kolléga mondása volt az, hogy egy téglát is ki lehet centrírozni, de attól az még tégla marad.
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy ha a kerekeknél maradunk, akkor egy sérült, akár csak enyhén deformált felni is okozhat vibrációkat, egyénként tökéletesen kiegyensúlyozható. Vagy lehet egyik abroncsnak (szinte nulla az esélye, hogy mind a négy abroncs rossz legyen) olyan jellegű gyártási hibája, hogy bár a gumi tökéletesen kerek, az oldalfalának, vagy akár az egész szerkezetének a rugalmassága körkörösen mégsem egyforma. Így van egy olyan frekvencia, ahol nagyon be tud rázkódni a kerék.... De több futóműalkatrész, vagy éppen a hajtáslánc hibája is generálhat rezgéseket.
De ha a kerekeknél maradunk, létezik olyan műszer, amely kiválóan alkalmas a kerekek anomáliáinak felderítésére és kiszűrésére. Ilyen a műszerrel pár hazai szakműhely is fel van szerelve. Én egy ilyen vizsgálatot tartanék a legjobb következő lépésnek. Ha fényt derít a valós okra, már csak meg kell oldani azt.
Üdv és B.Ú.É.K. Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Az köztudott, hogy a téli guminak nem tesz jót, ha meleg időben fent hagyjuk, de arra nem igazán találtam választ eddig, hogy a nyári guminak árt-e, ha nulla fok környékén használjuk? A télen használt nyári gumi menetstabilitásra gyakorolt negatív hatásaival tisztában vagyok, konkrétan az érdekel, hogy a nyári gumit károsítja-e, ha hideg, de száraz időben használjuk?
Előre is köszönöm!
Kedves Levélíróm,
A nyári gumiabroncsban a - nálunk megszokott téli hideg - nem tud olyan maradandó károsodást okozni, mint a téliekben a nyári forróság. Utóbbiaknak sem a meleg levegő, sokkal inkább a felforrósodott útfelülettel való érintkezés árt. Persze minden relatív, mert a saját szememmel láttam olyan nyári gumiabroncsot, amelyet véletlenül kézből leejtettek -44 fokban és úgy összetörött szilánkosra, mint az üveg, csak a szerkezeti szálak tartották egyben. De ez egy skandináv sztori , nálunk azért ettől nem kell tartani. :o)
Üdv és B.Ú.É.K. Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Napi városi közlekedésre használok egy Yamaha Aerox 50 köbcentis robogót. A robogó 2006-os évjáratú, 12 000 km van benne, és még gyári első és hátsó gumival szerelt. A gumik állapota ránézésre megfelelő, még nem kopottak. Az lenne a kérdésem, hogy a több mint 16 éves gumit érdemes-e kicserélni a gumik öregedése miatt, függetlenül attól, hogy még nem kopottak?
Válaszát előre is köszönöm! Üdv, Zsolt
Kedves Zsolt,
Mindenképpen érdemes! Ezt akkor fogja megtapasztalni és bizonyítottnak érezni, ha kipróbálja a robogóját friss gumikon. Főleg nedves, vizes útfelületen. Nyilván a használat évei alatt hozzászokott a gumiabroncs határainak szűküléséhez, tán nagyon észre sem vette, ha nem forszírozza a gépet nagyon. De sokkal több biztonsági tartalék lesz az új abroncsokban, ezt garantálhatom!
Hajrá! Üdv és B.Ú.É.K. Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Legutóbbi kerékcserekor elkövettem azt a hibát, hogy nem jelöltem meg a lecserélt kerekeket. Egy 2008-as Kia Rio 1,4 (G4EE) autómon a téli és a nyári szett is felnin van, mindkettő 175/70 R14. A téli forgásirányos (Kumho WinterCraft), a nyári aszimmetrikus (Kumho Ecowing). Sajnos utóbbin maradt el a jelölés, így még az oldalak és ezzel a forgás iránya sem ismert számomra.
Azt szeretném kérdezni, hogy
- van-e módszer arra, hogy tavasszal jól kerüljenek vissza? Vagy most már csak lutri, hogy megmarad-e az eredeti forgásirány?
- ha nincs, akkor kell-e aggódjak a biztonság miatt?
Ha nem feltétlenül fontos, akkor nem cserélném a nyári gumikat. Még legalább 80%-osak, 4 szezont futottak, kb. 40E km van bennük. Válaszát érdeklődve várom és előre is köszönöm!
Kelemen Attila
Kedves Attila,
Aggodalomra semmi oka. Ugyanis akkor sincs semmi baj, ha random kerülnek fel a kerekek az autóra és ezzel esetleg megváltozik a korábbi forgásirányuk. A mai modern gumiknál semmiféle gondot nem jelenthet ez. Azért bizonyos futásteljesítmény után a kopás képéből értő szem (és kéz) meg tudja állapítani a forgás korábbi irányát. Egy elsőkerekes autónál pedig általában az első tengelyen lévő gumik intenzívebb kopást mutatnak, ez is lehet segítség a pozíció megállapításához. Ha mindezzel mégsem jut dűlőre, akkor az első két mondatom lép érvénybe. ;o)
Üdv, Gumidoki
Címlapkép forrása:Kelemen László/Totalcar
Kedves Gumidoki!
Lassan itt a tél. Kérdezném, hogy a Hondámra: 1,8 140LE 2006 4D Civic-re milyen gumikat vegyek? Négyévszakos vagy téli/nyári? Most 205 55 R16-os felnik vannak fent. Benne lennék a négyévszakosban is, és sejtem, hogy a Goodyear Vector 4Seasons Gen-2-t fogod ajánlani, aminek vannak előnyei, nedves úton, kényelmes, defekttűrő, viszont állítólag gyorsan kopik, most vettem áprilisban a Hondát és már mentem vele 14 ezer km-t, aggódom, hogy nem bírná sokáig. Ha téliket vennék, akkor felnit is kellene vennem, mert az sincs, kiváncsi lennék a tanácsaidra! Az előző Hondával Dunlop-okon jártam téli/nyári kombinációban, szerettem. Szeretek a belső sávban autózni !! :-)
Válaszodat előre is köszönöm! Üdvözlettel : Marci
Kedves Marci,
A négyévszakos mintázatok alapvetően azoknak valók, akik kisebb méretű és teljesítményű autóval közlekednek főleg városban, esetleg elővárosban és éves szinten nem mennek többet, mint 10 ezer kilométer. A leírásodból az derül ki, hogy tulajdonképpen egyik pont sem igaz rád és a vezetési szokásaidra. Azaz a te esetedben sokkal hatékonyabb és biztonságosabb megoldás a szezonális csere. Innentől kezdve mindegy is, hogy milyen négyévszakosokat preferálok én, mert az - sajnos, vagy nem, de - nem a te pályád... ;)
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Új Vitarámra most szereltettem fel új téli gumikat. Az új gumikon erős gyorsításkor jobbra húz a kormány és vele az autó is. Ránézésre a gumi sértetlen, a nyomás egyforma 2,4 bar, forgásirány megfelelő. Mielőtt visszamennék a gumishoz: Más a téli kerék méret, lehet, hogy ez a gond? Nyári: 215/55R17 Continental, téli: 205/65R16 Nokian wr d4. A téli felni a klasszik SX4 alufelnije, 205-ös gumik voltak rajta. Az autó szinte új, a nyári gumival nem volt ilyen probléma.
Köszönettel: Bálint
Kedves Bálint
Nem szerencsés, hogy sem a felni, sem a gumiméret nm specifikus az autón. A régi SX4 felnije fél collal keskenyebb, mint a Vitaráé, a gumiméret sem a gyári 215/60 R16. A felsorolt tények meg tudják zavarni az autó futóművét, illetve érzékenyebbé tudják tenni a viselkedését a nyomvályúkra, útegyenetlenségekre. Mindezekkel együtt lehet a gumiban is a hiba. Ez viszont műszeresen ellenőrizhető; igazolható, vagy éppen zárható ki. Az ennek kimutatására alkalmas gépet úgy hívják, hogy Hunter GSP9700, amelynek működéséről a forgalmazó honlapján olvashat, ahol talál műhelyeket is, amelyek rendelkeznek ezzel a masinériával.
Érdemes mindezek előtt egy olyan próbát csinálni, hogy megcserélve a két első kereket egymással, mi a tapasztalat? Más-más a konzekvencia, ha marad a jobbra húzás, vagy épp balra kezd el menni az autó, esetleg semleges marad a viselkedés... ;)
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Téli gumi választás előtt állok kisautómra. Eddig Linglong Green Max Winter HP volt, amit nagyon csúszósnak éreztem. Jelenleg a Kumho Wp52, Debica Frigo 2 New, Sava Eskimo S3+ és a Falken Hs01 között vacilálok. Árban is ez a növekvő sorrend, vegyesen használom városban és hosszabb utakon is. Elsősorban a Kumho és a Sava lenne a befutó, a Falkennel is jo tapasztalataim voltak, de árban nem tudom megéri-e a kulönbséget. 155/70 R13 a méret.
Köszönöm!
Kedves Levélíró,
A Linglong és hasonló kaliberű társai pont ott kezdenek elvérezni, ahol az ember téli használatban számítana rájuk, a nyálkás-vizes, illetve a havas-latyakos úton. Amíg az aszfalt száraz, egész kiszámíthatóan viselkedik...
Az ön által említett egyéb mintázatok mindegyike előrelépés a Green Max Winterhez képest, ez egyértelmű. Sőt, ebben a felsorolásban az ár tulajdonképpen nagyjából tükrözi a termékek kvalitásait. Kérdés az is, hogy mennyit szán a projektre. Fontos paraméter lehet a választásnál, hogy a jobb abroncs tudása egyéb dolgokban is megnyilvánul, gondolok itt pl. a komfortra, futásteljesítményre is. Hadd ajánljak még a figyelmébe egy ár-érték tekintetében jó választást ebben a méretkategóriában, ez pedig a Matador MP93 Nordicca. ;)
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
2018-as gyártású Ford Kuga 1,5 Ecoboost típusú autómra keresek téligumit acélfelnivel. A gyári méret ami most rajta van alufelnivel 235/55R17. Az lenne az elsődleges kérdésem, hogy lehetne-e olcsóbb alternatívaként 215/65R16 méretű gumit használni, és ha lehet akkor ehhez milyen felniméretet kell választani? Azért vagyok bizonytalan, mert azt hallottam, hogy a fék miatt nem jó hozzá csak a 17"-os kerék, ezért lenne szükségem a szakértelmére.
Ha nem jó akkor milyen alternatívát lehetne használni, vagy csak a gyári méret a megfelelő?
Ezenfelül kérem írja meg milyen téli gumit ajánl erre a kocsira. Évente összesen kb. 10 000 km-t megyek az autóval, és ha nagy hó van nem hozom elő az autót, így a négyévszakos is szóba került, de mivel szinte új Michelin nyári gumi van rajta, ezért hogy ne kótyavetyéljem el inkább vennék téli gumi felni garnitúrát, hiszen ez biztonságosabb is. Eddig a GoodYear és a Continental gumival szemeztem, de nem tudom most melyik lenne jobb ár érték arányú, vagy mi mást érdemes venni?
Üdvözlettel: Viktor
Kedves Viktor,
Jól hallotta, megerősítem, hogy a '18-as évjáratú Kugán a fékek mérete miatt nem használható a 16"-os kerék, minimum 17" kell rá. Innentől kezdve viszont lehet, nem is kellene új felniszettet vásárolnia, elég lenne a meglévőn cserélgetni a szezonnak megfelelő gumikat. Télre is természetesen a gyári, 235/55-ös méret javasolt erre az autóra. Persze ettől még vehet külön felnigarnitúrát a téligumikhoz, csak nem szükségszerű. Ha mégis így dönt, ehhez irányadónak leírom a gyári felni méretét: 7,5x17" ET52,5 5x108x63,4 mm.
A jelzett futásteljesítmény miatt valóban lehet(ne) létjogosultsága esetében a négyévszakos gumikon való elmerengésnek, de ha nem bízik ebben a megoldásban, egy ilyen méretű és tömegű autón én sem forszírozom ezt. Nagyon sok remek mintázat van a piacon, amelyek külön kategóriába sorolhatóak. Ha szeretné megőrizni a Michelinnel megszokott futáskultúráját az autónak és a büdzsé is megengedi, akkor érdemes a prémium szegmensből válogatnia. Az ön által felsorolt két márka is ide tartozik. Mindkettőnek szuper téli termékei vannak, ha bízik bennük, nem beszélem le egyikről sem. Annyit írok csak, én a kettő közül a GY-t érzem kicsit jobbnak. De nem beszéltünk akkor a szintén prémium Pirelli, Bridgestone, vagy éppen Michelin vonatkozó mintázatairól sem még... :)
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor,
Egy elég elkeserítő probléma miatt írok. Az autóm egy kétéves Toyota Corolla, de esetemben a típus nem is annyira érdekes. Nemrég egy kátyúba hajtottam, ami az autó jobb oldali futóművét érintette. Mindkét felni deformálódott, a hátsó gumi ki is szakadt.
Első körben mindkét felnit és mindkét gumit újra cseréltettem, nem akartam javítással kockáztatni. De a problémám itt kezdődik: az autó kasznija és a kormánykerék is vibrál. 3x lett a kerékszett egyensúlyozva, nem hozott eredményt. A futómű márkaszervizben lett ellenőrizve.
Próbáltam, hogy megcserélem az első és hátsó kerekeket, nem változik semmi, nyilván nem az amúgy új kerekekkel lesz gond.
Azt kérem, hogy adj lehetőleg tippet, mivel lehet gond. Illetve én már áttúrtam a netet, de nem találtam olyat, ahol specifikusan ilyen problémával foglalkoznának. Lehet egy féltengelyt, egy kerékagyat ellenőriztetni ebből a szempontból? A próbaszerű cserélgetést nem erőltetném. Ahova eddig vittem az autót, mindenhol centríroztak, és mindenhol találtak hibát az előző munkában. Azt hiszem, másfele kell keresgélnem, de úgy látom, nehéz helyzetben van az, akit a legkisebb vibráció is zavar az autóján. Köszönöm, ha tudsz tippet adni, mit vizsgáltassak, és hogy hol.
Köszönöm, Gábor
Kedves Gábor,
Leírása alapján szinte bizonyos, hogy nem az új kerekek okozzák a jelenséget. Kérdés, hogy milyen sebességnél jelentkezik a vibrálás, ha növeli a tempót, kisimul vagy erősödik? Jellemzően a gyorsítás, lassítás, kormányzás befolyásolja-e a rázkódást, terheletlenül gurulva mi a helyzet? Sok a kérdés...
A futóművet ellenőriztetném én első körben egy kifejezetten erre szakosodott szervizben, ha ott minden rendben találtatik, akkor mennék tovább a hajtásláncra. Nem egyszerű feladat, de a végére lehet járni.
Üdv, Gumidoki
A címlapkép illusztráció, forrása: Boston Globe/Getty Images
Kedves Gumidoki!
Nankang NS2-t néztem ki új guminak, elég jó az ára. Feleannyiért kapok 4-5 éves márkás (Conti, Michelin) 5-6 mm használt abroncsot. Melyik legyen?
Kedves Levélíró,
Leírom az érveket pro és kontra, aztán döntse el ön! ;)
A használt abroncs mindig lutri. Nem ismerjük az előéletét; hogyan és min használták, hogy volt tárolva? Persze nyilván vannak tuti vételek és kivételek, de nem ez a jellemző. Az 5-6 mm-es profil még bőven használható, de hendikeppel indul egy újhoz képest. 4-5 éves gyártású gumiabroncs kb. 8-10 évvel korábbi technológiát és fejlesztési szintet jelent, azaz generációkkal korábbi termékkel van dolgunk. A laikus könnyen belefuthat sérült abroncsba is, ha a használtak között keresgél, aztán jön az egymásra mutogatás kellemetlen procedúrája. Viszont sokszor valóban meglepően jó állapotú, jó kondíciójú abroncs érhető el az új töredékáráért. Megértem, akiket ez vonz.
Az új abroncs viszont, még ha nem is a legnevesebb gyártótól való, általában naprakész fejlesztés, friss anyagokból összerakva. Garancia van rá, ami probléma esetén érvényesíthető. Sőt, sokszor a kötelezőn túl ún. kátyúgaranciát is adnak hozzá, ami ismerve a hazai utak állapotát igen jól jöhet. Sokszor a náluk vásárolt új abroncsot a gumiszervizek akár ingyen, vagy kedvezménnyel szerelik, míg az ügyfél által hozott használtat felárral.
Összegezve tehát nem feltétlenül rossz vétel egy használt abroncs, de aki nem ért hozzá, könnyen csőbe húzható. Viszont olcsó. Az új abroncs vásárlása kiszámítható, sokkal jobban körüljárható a termék, és plusz szolgáltatások is elérhetők hozzá, igaz magasabb áron. Kinek mi a fontos... :)
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Ma olvastam cikkét, melyben arról is ír, hogy egy gumi 10 éves koráig biztonsággal használható. Felmerül bennem a kérdés, hogy mi a helyzet az 5-6-700 lóerő fölötti szupersportkocsiknál, ahol ugye nem ritka, hogy 5-10 évesen kevesebb mint 10 ezer km van az autókban, gyűjtői darabok lévén egészen biztosan jól is lettek tárolva, ápolva, így a gumijaik is. De valóban rá lehet biztonsággal szabadítani nagyonsokszáz lóerőt és rettenetes kanyarsebességet egy idős, de keveset futott és jól tárolt gumira?
Köszönettel, Péter
Kedves Péter,
nyilván egy ilyen extrém autón a gumik is extrém terhelésnek vannak kitéve. Azaz nem mindegy, hogy akár csak pár száz kilométeres éves használat során milyen élmény, és mennyire biztonságos azt vezetni.
Higgye el, hogy aki ilyen autókból rendelkezik gyűjteménnyel, vagy akár csak egy példánnyal, az gondot fordít erre is. Azaz futástól függetlenül 2-3-4 évente lecserélik a gumikat újakra, én magam is tudok nem egy ilyenről.
Üdv, Gumidoki
Üdv.
Sikerült beszereznem egy viszonylag ritka pickupot. Fiat Fullback single cab 4x2 benzin. Szeretnék rá 4 évszakos gumit venni, az A/T gumit nem erőltetném, mivel inkább súlyt hordok vele, mint terepezek, és nem találtam megfelelő súly-index számút.
A gyári gumiméret 195R15C 106/104R 8PR. És itt jött a probléma, hogy nincs megadva a profil magassága, találtam pár gumit konkrétan ezekkel a paraméterekkel, de jobbára csak nyárit. Létezik erre valami alternatíva, hogy milyen profilszámmal lehet kiváltani? Mondjuk 195/80 R15C? 6J felnire megy, szóval maradnék a gyári keskeny, magas guminál.
Köszönöm üdv Gedeon
Kedves Gedeon,
Jól érzi, amikor nincs külön feltüntetve a szériaszám a személy- és kisteherabroncsok méretjelölésében, akkor az /80-at jelent.
Így a Fullback esetében a 195/80 R15C is megfelelő méret. Egy dologra kell odafigyelni, hogy a terhelési index 106 (nem 96 vagy 100) kell legyen, azaz nehogy személyautóra való abroncsot vegyen véletlenül. ;)
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Azzal tisztában vagyok, hogy tengelyenként eltérő típusú (téli-nyári) nem lehet, de azt nem tudom, hogy lehet-e pl. elől téli, hátul 4 évszakos, mert ez nem teljesen egyértelmű számomra, ebben kérem a segítségét!
Köszönöm Zoltán
Kedves Zoltán,
Mit lehet, és mit szabad, nem ugyanaz, tisztázzuk először ezt! A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet így fogalmaz: (5) Gépjárművön, mezőgazdasági vontatón, lassú járművön és pótkocsin az azonos tengelyen lévő kerekekre csak olyan gumiabroncsok szerelhetők, amelyeknek mérete, szerkezete, teherbírása, mintázati jellege (nyári, téli, illetőleg országúti, terep) azonos.
Azaz ugyanazon tengelyen kell azonos jellegű (téli, nyári, négyévszakos) gumikat használni. A másik tengelyen már lehet más jellegű. Ez a jogszabály.
Ugyanakkor én műszaki szempontok szerint sokkal szigorúbb lennék. Hiszen tud meglepetéseket okozni a vezetőjének egy olyan autó, amin elöl pl. nyári, hátul téli mintázat van felszerelve. Tehát a kérdésére az a válasz, hogy lehet, de egyáltalán nem ajánlott egyik tengelyen téli, másikon négyévszakos abroncsokkal járni.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Ahogy nézem, a Continental gumik esetében az FR jelölés peremvédőt jelent, de mi is ez pontosan? Ez erősített oldalfal? Olyat is olvastam, hogy kicsit jobban kiáll, ezzel védve a felnit a dörzsölődéstől, hisz a gumi találkozik először a padkával. Ez nekem furcsa, nem inkább a gumit kellene védeni vezetésbiztonsági szempontból? A kérdésem lényege tulajdonképpen az, hogy emiatt a gumis nem fog szentségelni, mert mondjuk nehezebb szerelni?
Előre is köszönöm válaszát! Gergely
Kedves Gergely,
Így van, a német Continental abroncsgyártó FR rövidítéssel (felgen ripen) jelöli az úgynevezet peremvédő jelenlétét termékein. Nem egységes nomenklatúra ez, más gyártók másképp jelölik ugyanezt, például:
RFP azaz Rim Fringe Protector
FP azaz Fringe Protector
MFS azaz Maximum Flange Shield
FR azaz Felgen Ripen
FSL azaz Felgenschutzleiste
ML azaz Mit Leiste
Ennek azért van jelentősége, mert ez a rugalmas gumikitüremkedés sokszor maradandó sérülés nélkül vészeli át a padkával való találkozást, míg a felni azonnal karcolódik ilyen esetben. Nagyobb, peresebb abroncsméretekben megszokott a peremvédős kivitel, így a gumis sem fog szentségelni, ha éppen ilyen gumit kell szerelnie, mert a szerelés szempontjából ennek tulajdonképpen nincs jelentősége. Ám ha a gumis szentségelne mégis emiatt, azonnal állj tovább és keress egy másikat! ;)
Üdv, Gumidoki
T. Gumidoki!
Talán már volt, szinte biztos, de mivel örök a kérdés: gyári állapotú, vadiúj, kocsin sose járt 5-6-7 éves abroncsot szabad-e venni/használni?
Illetve mennyivel kockázatosabb/rosszabb egy 2. vagy 3. osztályú (Barum, Debica, Matador, Viking stb.) ilyen típusú gumi (X éves), mint egy (X éves) Conti, GY, Dunlop? Téli gumit keresve ajánlottak egy szett 2015-ös Conti TS850-et, vagy 2016-os Nokiant, azzal érvelve, hogy még mindig jobb gumik, mint a nexcsingcsungok és társaik.
Köszönettel, Fekete Levente
Kedves Levente,
Az általános javaslat, amivel nagyjából minden abroncsgyártó egyetért az az, hogy 10 éves koráig használható egy gumiabroncs biztonsággal. Ez kb. működik is. Az abroncs a hőváltozások, a levegővel történő érintkezés hatására álltában is öregszik. Pláne, ha napsugárzás is éri közben. Azért lutri ilyen szempontból egy használt, vagy akár új, de régebbi gyártású gumi, mert senki nem tudja megmondani/garantálni, hogy azt milyen körülmények között tárolták. Éppen ezért nincs egzakt és korrekt válasz a kérdésére sem. Nyilván nagyon sok mindent elárul az abroncs állapota, színe, szaga (nem vicc!), repedezések jelenléte, vagy épp hiánya stb. Simán lehet egy példásan tárolt 6 éves gumi jobb kondícióban, mint egy 2 éves, kert végébe dobott...
Az megint más, ha egy 6-7 éves autón a saját, gyári abroncsai vannak még megfelelő profilmélységgel. Az - ha állapotra megfelelőnek tűnik - sokkal bizalomgerjesztőbb lehet, mint egy ki tudja honnan előszedett használt gumi. Nem mondom, hogy a mai abroncsárak mellett nincs létjogosultsága a használt vásárlásának, csak nagyon észnél kell lenni. Minden ilyen eset egyedi tehát, de a kockázat benne van. Végül azt sem érdemes elfelejteni, hogy az abroncsipar is nagy lépésekkel halad előre, a fejlődés ezen a területen is töretlen; tehát egy mai középkategóriájú abroncs lehet, hogy simán tudja egy 6-8 éves, két generációval ezelőtti prémium nívóját... ;)
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
A problémám és ezzel együtt a kérdésem is kissé bonyolult és komplex lesz, előre is elnézését kérem. Az érintett jármű -talán kissé meglepő lesz- egy nyerges vontató, egy Renault T480, 2019-es évjárat, na de hiszen gumikon gurul ez is.:) Körülbelül egy hónappal ezelőtt két új Bridgestone RW-Steer 001, 385/55R 22.5 tipusú/méretű gumi került felszerelésre a kormányzott kerekekre, miután az előző szett elkopott meglehetősen rendellenes módon.
Első ránézésre úgy tűnt alacsony guminyomás volt az oka, mivel a tipikus jele látszott ennek, mindkét gumi külső és belső széle egyszerre elkopott, a bal oldali gumi külső szélén több helyen már a drót is kilátszott (jobb kormányos országból írok). Ezzel együtt mindkét oldalon a futófelület középső szekciója még bő 50-60 százalékos maradt. Az alkalmazott nyomás pedig az itt "szokásos" 120psi volt. És itt kezd érdekessé válni a történet... Miután az új gumik felnire kerültek, kértem a szerelőt, hogy a nyomás legyen 130psi azaz majd' 9 bar. Ő ezt fejét rázva sokallta, viszont az előző gumik kopására apellálva mégiscsak felpumpálta erre az értékre, hozzátéve, hogy sose fújt még első kereket 120psi-nél keményebbre egyetlen teherjárművön sem.
Körülbelül egy héttel később enyhe vibrációt kezdtem érezni az autó elején de a kormánykereket nem rázta. Aztán a vibráció egyre erősödött, ráadásul fékezéskor elég durván kezdett rázni az eleje, azonban nem minden fékezésnél és nem egyforma intenzitással. A vibráció állandósult, a külső tükrök, és a fülkében minden folyamatosan rázkódott. Visszamentem a gumishoz, ahol kiderült, hogy a szereléskor centírozó granulátumot nem használt, mondván, ezek olyan jó minőségű gumiabroncsok amelyek ezt nem igénylik. Végül azonban ez mégiscsak pótolva lett. Viszont az új gumik kopása zavarba ejtő így alig 8-9 ezer km futást követően. Ugyanis a magasabb nyomás -9bar- ellenére ismét látványosan kopik mindkét gumi külső és belső széle egyszerre ugyanúgy, mint ahogy az előző garnitúrával történt és a centírozó granulátum ellenére a vibráció és rázkódás továbbra is megmaradt. Sajnos a gumisnak nincs ötlete mi lehet a gond, illetve annyi, hogy teszünk fel két új abroncsot, mert ezek lehet, hogy gyári hibásak.
Esetleg Ön találkozott már hasonló esettel akár személyautón is és van gyanúja, mi okozhat rövid időn belül ilyen érthetetlen kopást illetve a vibrációt és rázkódást? Elképzelhetőnek tart e egy olyan komplex hibát, ahol rossz futómű beállítás párosul gyári hibás merev hídtesttel rossz kerékdőlést eredményezve, ezáltal koptatva a gumik külső és belső szélét egyszerre? Arra gondolok, hogy esetleg a hídtest végein a csonkállványok szöge gyárilag hibás lehet.
Köszönöm megtisztelő válaszát, Károly Írországból
Kedves Károly,
Sorai elolvasása után azt mondom, hogy igen, teljes mértékben egyetértek feltevésével, egyértelműen a futómű irányába javasolt tovább vizsgálódni az adott tények esetében! Én nem is elsősorban a -dőlésre, inkább a kerékösszetartásra gyanakodnék. Ha esetleg kiderült valami és megoldásra talált a probléma, szívesen olvasnám azt is. ;)
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
A gyári előírás tömlős abroncs (mivel küllős a felni, ez nem is probléma) A gond, hogy a piacon nem (vagy gondolom igen nehezen) találok TT-s abroncsot. Kérdésem, hogy szabad-e TL-es abroncsot venni és tömlővel használni? (vagy van ennek kizáró magyarázata?)
Köszönettel Illés Zsolt
Kedves Zsolt,
Ha lehetne variálni a tömlőt TL (tubeless) gumival, akkor minek különböztetnék meg a kettő, ugye? :) De nem lehet.
A TL abroncsok belső, légzáró rétege ugyanis érdes, bordázott, ami előbb-utóbb egyszerűen kidörzsölné a belsőt, így okozva defektet. Ez pedig bármilyen járművön kockázatos, motorkerékpáron meg pláne elkerülendő. Ha belsős a kerék, akkor oda bizony TT (tube type) abroncsot kell keríteni, nincs más megoldás. ;)
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Adott egy 2015-ös évjáratú F10 BMW (530xd), melyre aktuális lenne egy új 245/45 R18 méretű nyári gumiszett. A gyári "csillagos" specifikáció szerint a defekttűrő abroncs (P7 Cinturato*)lenne az evidens választás (eddig is defekttűrő volt felszerelve télen-nyáron), de régóta filózok alternatíván és most, hogy megjelentek az ún. "seal" gumik tényleg fontolóra vettem, hogy váltok.
Kérem, ha van rá módja adjon szakmai tanácsot mennyire ajánlható a "runflat" helyett bármi más, figyelemmel arra, hogy az autó konstrukciója nyilván a defekttűrő verzióra van tervezve, de komfort és más szempontból (itt nem a költségoldalra célzok :)) esetleg már jobb választás lehet egy friss fejlesztésű és technológiájú (pl.: seal) abroncs.
Igazán örülnék egy segítő válasznak! Előre is köszönöm! Üdvözlettel, Zoli
Kedves Zoli,
Kezdem a lényeggel, erre az autóra defekttűrő abroncsok kellenek. Azt is megmagyarázom, hogy miért. A runflat gumik ugyanis a hagyományostól merőben eltérő szerkezettel készülnek. Egy komoly, vaskos, merev kevlárbetét fut bennük az oldalfalban körkörösen. A futófelület alatt használt övszerkezet is masszívabb, strapabíróbb. Ez azt eredményezi, hogy ezek az abroncsok sokkal merevebb, alaktartóbb szerkezetűek, mint a hagyományos technológiával készültek, hisz el kell viselniük - nyilván bizonyos határok között - akár a teljes légvesztéses használatot is. A tömegük is jóval nagyobb, akár 2-2,5 kg-mal nehezebbek darabonként. Az autó futóműve pedig mindezekre van optimalizálva, felkészítve.
Ha tehát e helyett feltesz egy egyébként mérethelyes, de sokkal könnyebb, "nyúlósabb" szerkezettel bíró hagyományos gumit, a jármű instabilabb lesz, kúszik-mászik az úton, pláne nagyobb tempónál, illetve kanyarokban. A hatóság sem "nézi jó szemmel", ha egy autón nem a gyári specifikációjú abroncs van. Szóval lehet kísérletezni, de - szerintem - nem érdemes. ;) A tapasztalat is ezt mutatja. Az pedig már tényleg csak hab a tortán, hogy a "csillagos" BMW-homológ terméket választja a defekttűrőkön belül is. Az autó viselkedésével, teljesítményével meghálálja ezt. (o:
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Ismét a tanácsát kérném. 185/55R15 méretben szeretnénk nyári gumit venni 2005-ös Jazz-ünkre. Eddig abban a hitben voltam, hogy 20 ezres darabáron már a középkategória tetejéről válogathatunk, de megdöbbenve láttam, hogy ebbe az árba leginkább csak a kínai minták férnek bele. Az autóval nem megyünk sokat, így a kopás, fogyasztás nem számít. A legjobb tapadást keressük abroncsonként 22-23 ezer forintért. A tuti tippért egy hajszálnyival magasabb ár is beleférhet. Melyik gyártókat ajánlaná a fentiek ismeretében? Válaszát előre is köszönöm.
Üdv: Richárd
Kedves Richárd,
Sajnos a gumiabroncsok piacán is megfigyelhető az, ami manapság az élet szinte minden más területén: elképesztő mértékben ugranak meg az árak... :/ Van olyan gyártó, aki idén háromszor!!! emelt már árat és még csaj most kezdjük a második negyedévet. Durva...
De, hogy érdemi választ kapjon kérdésére is, koncentráljunk a feladatra! (o; Az ön által említett ársávban megbízható ajánlatot jelentenek a Kumho és a Nexen aktuális mintázatai. Nagyon kicsit feljebb a Falken, a Barum és a Firestone is bejöhet már a képbe. De ezek nem jelentenek az első kettőhöz érdemben óriási előrelépést, azok is bőven megfelelnek a hétköznapi, nyugodt, biztonságos autózás kritériumainak. Ahhoz, hogy sokkal jobb gumit vegyen, már legalább 28-32 ezret kéne kiadnia darabonként a prémiumok pedig még ennél is többe kerülhetnek. De ne csüggedjen, az először említett dél-koreaikban nem fog csalódni! (;
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
2016-os B8-as Passat Varianton felni- és gumicserét szeretnék végrehajtani. Jelenleg: 6,5J 5*112 Et42 215/60 R16 os téli gumikkal szerelt. Nyárra szeretnék cserélni, a gumis műhelyben ajánlották a következő méretet. 7,5J 5*112 Et45 235/45 R18 at. Ön szerint megfelelő váltómérete ez, valamint befér-e az ET szám miatt? Köszönöm válaszát!
Üdvözlettel: Árpád
Kedves Árpád,
Igen, a gumis által ajánlott kerékszett passzol a B8 Passat Variantra. Bár a felni nem teljesen gyári méretű, de attól tűréshatáron belül tér csak el. A 235/45 R18 gyárilag ajánlott gumiméret erre az autóra. A z osztókör is rendben van, csupán egy dolog maradt, ami kérdőjeles. Ez pedig a felni középfurata. A B8-asra ugyanis ennek 57,1 mm-esnek kell lennie. Ha az, akkor tuti, ha pedig nem, akkor erre a méretre kell leszűkítenie tehermentesítő gyűrűvel. Minden más OK, úgyhogy hajrá! (o:
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
A napokban sikerült megvásárolnunk egy használt autót a családnak. Egészen jó 1 éves nyári gumi szettel volt szerelve. Kaptunk grátiszként egy szett lemezfelnire szerelt téli gumit is hozzá, becsomagolva. Felületesen átnéztem, rendben van, jöhet!
Gondoltam, mivel mostanában a nyuszi szánkón jön, ezért nem kockáztatnék, és a maradék időre felraknám a téli gumikat. Otthoni szerelés előkészületekor jött a virgács! Nem is téli gumi hanem négy évszakos. No de sebaj. Aztán a következő, amin fennakadtam, hogy aszimmetrikus a futófelület mintázata. Oké, végül is csak tudja gyártó, hogy mi jó a népnek.
A végső elrettentő képet az adta, hogy felnihez képest jól szerelt (külső-belső oldal), az oldalak nem tükrösek. Vagyis az egyik oldali gumik középső szigetcsoport része előre gurulva a vizet a gumi hosszanti vájatába vezeti, míg a másik oldalt előre felé gurítva a gumi felületi kiképzése inkább a futófelület belseje felé vezetné a vizet, szerintem. Az engem megviccelni próbáló gumi szett: Platin RP 100 All Season.
Kérdezném tisztelt Gumidoktort, hogy ez így rendben van? Vagy csak én agyaltam túl? Köszönöm!
Kedves Levélíró,
Jót kacagtam sorain... :) Megviccelt, mint önt ezek a gumik. Mert megnyugtatom, rendben van ez így! Az a lényeg az aszimmetrikus mintázat-kialakítású gumiknál, hogy az oldalfalon több nyelven is jelzett külső oldal kifelé nézzen, ha a kerék felkerül az autóra. A két oldali papucs természetesen nem lesz így tükörképe egymásnak, de ettől a mintaelemek még teszik a dolgukat, higgye el! ;)
Képzelje csak el, ha egy aszimmetrikus gumi jobb és bal oldalon tükörképe lenne egymásnak, azt azt jelentené, hogy kéne belőle külön jobbos és külön balos verziót is gyártani. Azaz kötött forgásirányuk is lenne. Ez igen sok logisztikai problémát generálna, az utcai gumik soha nem ennyire kihegyezettek, így ettől a megoldástól eltekintenek a gyártók. Versenyabroncsok között már több olyan akad, amely aszimmetrikus és egyben forgásiránya is van, de ott minden a teljesítményre van kihegyezve, továbbá a szervizcsapatok képesek kezelni a kérdést.
Szóval minden rendben, nincs itt kérem semmi látnivaló, haladjanak tovább! :D
Üdv, Gumidoki