Totalcar Vakbarát Hírportál

2015. október 7., 14:52 Módosítva: 2015.10.13 11:40
2

Tisztelt Gumidoki,

Legújabb 2015-s Auris Touring Sports 1,8 Hybridre szeretnék téli gumit venni. A jelenlegi nyári szett 225/45 R17-es kivitel és a kérdésem az, tehetnék-e az autóra 205/55 R16-s gumit, melyet új R16/6,5J felnire szerelnék fel.

Köszönöm tanácsát. Attila

Kedves Attila,

Semmi akadálya ennek a méretváltásnak, erre az autóra akár még a 15"-os felni is felmegy. Ha a 16"-ost választja, akkor a helyes lemezfelniméret a 6,5J*16" 5*114,3*60 ET45 és ahogy ön is írta, 205/55 R16-os méretű gumi való rá.

Üdv, Gumidoki

2015. október 3., 11:26 Módosítva: 2015.10.07 15:01
114

Tisztelt Gumidoktor!

Nekem az lenne a kérdésem, hogy van egy Honda Delsol (CRX) Esi (125 LE). Gyárilag, ha nem tévedek, 185/65 R14 van alatta. Nekem viszont 215/40 R17. Tudom, hogy nem váltóméret, de az egész futómű át van alakítva.

Az lenne a kérdésem, hogy ismerőseim ugyan ezen motorral szerelt Civicje 195-ös gumikkal városban nem nagyon eszik 7 liter felett, nekem viszont 9 alá nem nagyon megy. Betudható ez a széles gumiknak?

Köszönettel: Martin

Kedves Martin,

Ennek a Honda típusnak gyárilag 175/65 R14, vagy 185/60 R14 méretű gumijai voltak kiviteltől függően. Ha ebből indulunk ki, akkor 17"-ban a 195/40 R17 lenne az elfogadható váltóméret. A 215/40 R17 ennél jó 4%-al nagyobb átmérőben.

Két dolog tehát biztos, hogy fogyasztásnövelő tényező ebben az esetben. A feleslegesen széles és nehéz abroncsprofil, valamint az a tény, hogy a gyárinál nagyobb kerületű kerék becsapja a számolást. Hogy ezek önmagukban indokolják-e a plusz két litert, azt igen nehéz megmondani.

Üdv, Gumidoki

2015. október 1., 14:22 Módosítva: 2015.10.04 10:19
30

Hogyan tudom megállapítani a felni méretét, az be van-e ütve valahová? Van egy 1997-es gyártású Ford Escortom, amelynek a kereke 5 kerékcsavaros, viszont az interneten csak 4 lyuku felnit találok.

Kőszönettel, szati

Kedves szati,

A felniknek általában a küllők belsejében, vagy a peremén találjuk a méretjelzéseket. Ám nem minden esetben van ez feltüntetve rajta. Ha jól értem, itt az osztókör lenne a lényeg, ami pl. tolómérővel könnyen mérhető házilag is. Gumisoknak van egy spéci műanyag eszközük erre a célra.

Végül Ford Escort gyárilag nem készült csak és kizárólag négycsavaros, pontosan 4*108-as osztókörű kerékaggyal. Ha az öné ötcsavaros, az már valamilyen okból át van alakítva, ami nem feltétlenül jó hír.

Üdv, Gumidoki

2015. szeptember 27., 16:53 Módosítva: 2015.10.01 14:27
106

Kedves Gumidoktor!

Most vettem egy Suzuki Swiftet (2005). Új gumik vannak rajta, viszont két gyártótól. Úgy kaptam az autót, hogy a két oldalán volt a 2-2 fajta gumi. A kérdésem az lenne, hogy így lehet-e hagyni, vagy egy tengelyre kell tenni az egyforma gumikat?

Üdv, Zsófi

Kedves Zsófi,

Jól érzi, műszakilag indokoltabb, hogy egy tengelyen legyenek az azonos mintázatú (terhelési- és sebességindexű) gumik. Hozzáteszem, a jogszabályi előírásoknak a jelenlegi helyzet is megfelel, már amennyiben a gumik méretileg az autóra valók és profilmélységük is megfelelő. Vigyázat, ha forgásirányos a gumi, akkor nem elég átcsavarozni a kerekeket, azokon a gumit is fordítani kell!

Üdv, Gumidoki

2015. szeptember 18., 13:56 Módosítva: 2015.09.27 17:01
1

Kedves Gumidoktor!

A 185/60R15 helyett feltehetek-e 185/65R15-ös méretűt?

Kedves Levélíró,

Az autó gumiabroncsa abban különbözik pl. a cipőtől, hogy amíg utóbbiból ha nem megfelelő méretűt választunk, legfeljebb nekünk nyomja a lábunkat, vagy éppen slattyogunk benne. Utóbbinál egy rossz méret azonban instabilitást és balesetveszélyes szituációkat is okozhat, ami ugye a körülöttünk közlekedőket is érinti.

De ártalmatlanabb esetben is jelentős lehet az anyagi vonzata (rendellenes kopások, futómű-alkatrészek idő előtti cseréje stb). Szóval nem javaslom ezt a méretváltást, a kerékátmérő ilyetén módon való önkényes megváltoztatását!

Üdv, Gumidoki

2015. szeptember 14., 15:34 Módosítva: 2015.09.18 13:58
1
Tisztelt Gumidoki!

Érdeklődöm,hogy Passat 1.9 TDI 2003-as 74kw-os autómra a 6J15H2 Et45 típusú felnire felszerelhetek-e 205/60 15"-os téligumit?

Köszönettel:LL
Kedves LL,
 

Két gondom van a leírtakkal kapcsolatban.

Kicsit soknak találom a felni ET-jét. Nem vagyok biztos benne, hogy gond nélkül felfeküdne a kerékagyra, illetve nem érne-e bele valamibe...

Ennek az autónak a 195/65 R15 a gyári, homológ 15"-os abroncsmérete. A 205/60 R15 ennél átmérőben kisebb, nem a legszerencsésebb választás, mert váltóméretnek nem mondható.


Üdv,

Gumidoki

2015. szeptember 9., 15:48 Módosítva: 2015.09.14 15:35
447

Kedves Gumidoktor!

Nemrég új autóra váltottam, és most fogom majd beszerezni a téli gumi garnitúrát. Kérdésem a következő: jobb-e, ha a téli és nyári garnitúra külön felnire van szerelve. Így ugye egyszerűbb a váltás, ez komoly előny. Ugyanakkor azt mondta nekem múltkor valaki, hogy felesleges beruházás. Ugyanis "a guminak nem árt, ha félévente szerelik, amúgy is egy bizonyos idő után az anyaga elöregszik. Ráadásul - a hiedelemmel ellentétben - még előnyös is a gumi számára, hogy szezononként a peremeket körbe kenik a szerelésnél". Bevallom én kételkedtem ebben, szóval nem tudom, mi az igazság. Ön szerint?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel: Tamás

Kedves Tamás,


Az átszerelés mindig kockázattal jár, mert közben sérülhet a gumi, pláne a szezon közbeni rohammunkában. Az abroncsnak nem kell és nem tesz jót, ha szerelgetik. A guminak amikor használják mindig optimális nyomással és jól beállított futóművel kell működnie, amikor meg szezonon kívül pihen, nem kell hogy érje fény, hősugárzás, kemikáliák. viszont

meghálálja a kiegyenlített hőmérsékletet és páratartalmat. Amit még ehhez hozzátehet, hogy glicerines ápolóval néha átkeni az oldalfalait.

Így fog legtovább hatékonyan működni az abroncs. A külön felniszett tehát igenis hasznos dolog és hosszabb távon kifizetődő is.

Üdv,

Gumidoki

2015. szeptember 7., 15:11 Módosítva: 2015.09.11 11:11
1

Tisztelt Gumidoki!

Skoda Octavia II Facelift kombim van. 195/65 R15-ös gumikkal. Tervben van, hogy veszek egy 17-es szettet nyárra. A gyári mérete 225/45, legalábbis ez van a könyvben.

A kérdésem az lenne, hogy ha 205/50-et raknék rá, akkor az jó lenne? Ez azért érdekelne, mert 1.6 crtdi motor van benne, és jelenleg 6-6,5l/100km a fogyasztása vegyesen, és szerintem a 225/45 nagyon-nagyon megdobná. 17-esben meg 205 a legkeskenyebb gumi. 7x17 vagy esetleg 7,5x17-es felniben gondolkodom, megfelelő ET számmal. Illetve mennyire használható ez a méret a magyar utakon? Úgy gondolom, a 17 még talán optimális erre az autóra. Valamint milyen gumit ajánlana az autóra? Használtan vettük, a nyári gumijaim Michelin Energy Saver, de nem vagyok velük egyáltalán megelégedve. Ha esik egy kis eső, eléggé csúszik. Téliguminak pedig Hankook Winter Icept RS W442-t használok.

Köszönettel, Egy Octavia tulaj, aki nincs megelégedve az 1.6crtdi fogyasztásával...

Kedves Levélíró,

Igaz, az Octavia II gyári 17"-os abroncsmérete valóban a 225/45 R17. De lehetőség van 7,5" felniszélességig ezt 205/50 R17-re váltani, ennek akadálya nincs. Ez kis körültekintéssel gond nélkül használható még a hazai - helyenként silány minőségű - utakon.

Minél nevesebb és ismertebb gyártó termékét választja és minél jobb üzemanyag-hatékonysági, illetve vizes úton való tapadásra vonatkozó EU-címke besorolással (lásd a mellékelt képet!) rendelkezik az adott mintázat, annál nagyobb eséllyel lesz elégedett vele. Hisz ahogy írja a fogyasztás és a vizes útviszonyok közepette mutatott teljesítmény igen fontos önnek.

Üdv, Gumidoki

2015. szeptember 5., 12:18 Módosítva: 2015.09.09 17:56
1

Tisztelt Gumidoktor,

Segítséget szeretnék kérni, elveszek a gumis információk tengerében. Némi keresgélés után autómra (2006-os E90 325i) kinéztem a Michelin Pilot Sport PS2 N3 gumit. Ma reggel rendeltem volna, de rákerestem mit jelent az N3. Megtudtam, ezek külön a Porsche számára készült abroncsok. Elkezdtem keresni, hátha valakinek van vele tapasztalata. A bimmerpost.com-on találtam egy hozzászólót, aki ugyanígy BMW-re rakta volna, de a gumikereskedő azt mondta, N3 csak Porsche-ra. Hát írt egy levelet a Michelinnek, akik egy nap alatt válaszoltak: nem ajánlják, hogy hátra feltegye az adott gumit. Alternatívát se tudnak mondani. Kérdésem az lenne, ez mennyire reális, okozhat-e problémákat a későbbiekben, vagy nem kell foglalkozni vele?

Előre is köszönöm válaszát:  Deák Gábor

Kedves Gábor,

Bonyolult kissé az ügy. Minden autón ugyanis a rá homologizált, azaz hosszú kísérletekkel, tesztekkel kifejlesztett abroncs fog a leghatékonyabban működni. Minél nagyobb teljesítményekről és kifinomultabb technikákról beszélünk, annál inkább igaz ez. Porschéra tehát nem tennék és javasolnék mást, mint N-es, Porsche-homológ abroncsot

A BMW-re is van szép számmal homologizált termék, ezek "csillag" (*) jelöléssel vannak ellátva. Nyilván lehet olyan helyzet, amikor nem találok homológ terméket az adott autóra. Ilyenkor - ha egyébként méretben, SI-ben, LI-ben - megfelel rá, felszerelhetem rá a más autóra kifejlesztett abroncsot. Akár a BMW-re a Porschéét.

Ám előjöhetnek kis százalékban olyan következmények, amiket az abroncsgyártó simán elutasít, mondván a terméküket nem a megfelelő autón használják. Ilyen következmény lehet: stabilitásgondok, zajos futás, rendellenes kopásképek, kis futásteljesítmény. Persze ezek nem törvényszerű, hogy előjönnek, de számításba kell venni az esélyét. Továbbá az autógyártó is elutasított már garanciát nem homológ abroncs használatára hivatkozva. Szóval ezeket kell megfontolni és dönteni.... nem egyszerű.

Üdv, Gumidoki

2015. augusztus 25., 17:42 Módosítva: 2015.09.01 10:32
4

Tisztelt Gumidoki!

Nyári gumit szeretnék alufelnivel vásárolni Renault Fluence gépkocsimra. 2011 11.havi 1.5-ös diesel. Mi a legmegfelelőbb erre az autóra? Érdemes-e használtan vásárolni?

Kedves Levélíró,

Természetesen járható ez az út, nincs akadálya a dolognak. Csak azt kell eldöntenie, hogy milyen méretben keresgél? A Fluence 1.5dci-n gyárilag vagy 205/65 R15, vagy 205/60 R16 méretű abroncsok vannak. Utóbbi pl. már egész jól nézhet ki egy jól megválasztott alufelnin.

De természetesen lehet méretet növelni: a 215/50 R17, a 235/45 R17, vagy a 215/45 R18, esetleg 235/40 R18, sőt a 235/35 R19 megfelelő felnin mind jó erre az autóra. Nyilván napi, normál használatra maximum 17"-os felniket ajánlok.

Lehet nézegetni a felnipróbálgatós oldalakat, ahol a típus megadásával fel is próbálhatja az autóra a méretben megfelelő felniket. De persze keresgélhet a használtak között is, de hozzáértés nélkül könnyen futhat bele fiaskókba. Egy biztos, a Fluence-re 5*114.3-as osztókörű és 66 mm-es középfuratú felni kell, viszonylag nagy ET-vel.

Üdv, Gumidoki

2015. augusztus 19., 18:07 Módosítva: 2015.08.24 13:15
1

Tisztelt Tisztelt Gumidoki!

Skoda Fabia 1,4 (75kw)2005 kombi évjáratú autót vasaroltam. A rajta lévő felnik nem a gyáriak. A gyári lemezfelni méretét szeretném megtudni.

Továbbá van 4db michelin nyári gumiabroncsom méretük:195/65 R15, ezek felszerelhetők a fent említett skodára.

Köszönettel:Farkas János

Kedves János,

A 2005-ös 1.4 16V Fabia Combi az alábbi gyári lemezfelnikkel gurulhatott

ki a gyárból:

  • 5.0J*14" ET35 - 165/70 R14
  • 6.0J*14" ET43 - 185/60 R14
  • 6.0J*15" ET43 - 185/55 R15 (195/50 R15)
  • 6.5J*16" ET42 - 205/45 R16 gumival.

Hogy ezek közül melyik lehetett az önén...? Talán egy Skoda márkaszerviz az alvázszáma alapján le tudja kérni a gyári specifikációt. Egy biztos, a 195/65 R15-ös abroncs átmérőben óriási az ön autójára, nem használható rajta sajnos.

Üdv,

Gumidoki

2015. augusztus 15., 08:43 Módosítva: 2015.08.20 14:20
1

Tisztelt Gumidoki!

Honda Civic fd autóra szeretnék felnit venni(2007-es évjáratú 1.8as). A kiszemelt felni 18x8" 5x112 lenne. Ami most fent van felni: 16x6.5" 5x114.3-as.

Úgy hallottam, hogy megoldható ha mozgókúpos csavarral rögzítem, s így nem baj h 5x112-es. Ez valóban így van?

Viszont a felni elférne az autó alatt? Mint szélesség ügyileg mint nagysága szerint?

A másik kérdésem az lenne, hogy ha mind jó akkor mekkora gumit érdemes rá venni?

A mostani 205/55R16. Viszont ha nem jó, akkor melyik az a maximum felniméret amit alá lehetne rakni?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv.: Zsombor

Kedves Zsombor,

A mozgókúpos (vagy excenteres) csavarok max. 2 mm-ig képesek "biztonsággal "áthidalni" az osztókör-különbségeket. Itt ugye 2,3 mm-ről beszélünk, ami túl van sajnos ezen a limiten, itt nem használható ez a megoldás.

A kérdéses Hondára akár 20"-os kerék is mehet elméletileg 225/30 R20-es gumikkal. (o: A max. felni-szélesség, ami működhet átalakítás nélkül ezen az autón az a 8,5". Ehhez kb. 40-es ET kell.

Persze vannak azért lépcsők a 16" és 20" között; 225/45 R17, 225/40 R18, 225/35 R19 stb.

Az osztókör minden esetben 5*114,3, a középfurat pedig 64 mm.

Üdv,

Gumidoki

Gumidoki

2015. augusztus 14., 10:25 Módosítva: 2015.08.17 11:43
243

Tisztelt Gumidoki!

225/45 R17 nyári gumit szeretnék venni. Kérdésem egyszerű... Teljesen új kínai gumi, vagy neves 2-3 éves félkopott?

Árban megegyezik.

Üdvözlettel:

T. Dániel

Kedves Dániel,

Jó kérdés!

Én nem vagyok híve a használt gumiknak, ennek itt többször hangot is adtam már. Én azt gondolom, hogy darabonként 2-3 ezret "rádobva" egy akciós áron kínált új középmárkát vennék inkább. De komolyra fordítva a szót, kínai és kínai között is nagy különbségek tudnak lenni, vannak köztük egész jók, erről személyes tapasztalatom is van. Szóval nem reménytelen az az irány sem. És - ami nagyon fontos - új gumira van garancia, ami ugye a használtról nem mondható el...

Üdv,

Gumidoki

2015. augusztus 13., 18:01 Módosítva: 2015.08.14 10:28
1

Tisztelt cím!

Bmw Z3-as automon 225/45×17" Pirelli P Zero gumik vannak. Hosszanti utbordák nagyon megvezetik az autot és eltekerik a kormányt. Futómű beállítás sem segített. Kérdésem az lenne a 205/50×17" gumik segíthet -e a problémán?

Köszönettel.

Udvözlettel:

Attila

Kedves Attila,

Elméletileg igen, de csak, ha a felni maximum 7,5" széles elöl. Ám csodát ne várjon!

Az autó viszonylag nagy tengelytávú és nem túl súlyos, valamint hátul hajt, így a rossz utak, nyomvályúk hatásait sajnos fokozottan "megérzi".

Két kéz a kormányon az igazi megoldás. (o;

Üdv, Gumidoki

2015. augusztus 10., 10:44 Módosítva: 2015.08.13 18:07
1

Tisztelt Cím!

Gyerekeimtől kaptam a Daewoo Matizomra acélfelnit. Az eladók átejtették őket, mert a megvett felni adatai 41/2Jx13 4x114,3x60,1 ET45, és a Matiz tengelymérete 69,1. A 60,1 méréssel lett megállapítva. Kérdésem milyen autóra jó ez a felni?

Köszönettel: Átvert ajándékozott

Kedves Levélíró,

Sajnálom a fiaskót!

A válasz - szerintem - egyszerű, ez egy régebbi (2005 előtti) Suzuki Swiftre való felni. A jó hír, hogy ebből a típusból rengeteg fut még, nem lesz nehéz eladni valakinek a felniket, van rá igény.

Üdv, Gumidoki

2015. augusztus 5., 12:07 Módosítva: 2015.08.09 10:26
2

Kedves Gumidoki,

Az autóm jobb hátsó gumiabroncsán (185/65R15 88H) az alábbi linkeken látható sérülés van.

A kérdésem az lenne, hogy ezzel egyáltalán nem tanácsos közlekedni, vagy csak kisebb felületi sérülés?

Segítséged előre is köszönöm! Gábor

Kedves Gábor,

Természetesen nem lehet felelős véleményt kialakítani egy kép alapján. De én itt úgy látom, hogy ott csípett ki a padka egy darabot az oldalfalból, ahol az a legvastagabb. Illetve nem látok dudort sem a sérülés körül. Azaz felületinek látszódik a kép alapján a sérülés.

Nézesd meg egy-két jobb gumissal is, élőben látva vajon megerősítik, vagy cáfolják ezt az álláspontot?! Ha marad is végül a gumi az autón, biztos, ami biztos, kerüljön hátsó pozícióba!

Üdv, Gumidoki

2015. augusztus 1., 15:30 Módosítva: 2015.08.08 06:52
2

T. Gumidoktor!

Szeretném megtudni, ha 195/50 R15-ös kerék helyett 175/65 R14-es kereket rakok az autóra, mennyiben változik a km óra szerinti különbség? Ford Fiestáról van szó. Mivel megvan a régi autó téli gumija, így azt szeretném használni.

Köszönöm a válaszát: Attila

Kedves Attila,

Az abroncsméretek alapján gondolom, hogy egy 2002 utáni, de nem a legfrissebb Fiestáról van szó. Ebben az esetben mindkét méret az autó gyári, homológ mérete, azaz - megfelelő méretű felnin - gond nélkül használhatók az autón (kivéve ST, mert arra a nagyobb fékek miatt nem megy fel a 14"-os kerék). A két abroncsméret között átmérőben 1,2% a különbség (a 14"-osé ennyivel nagyobb), így a km-óra is ennyit fog csalni lefelé.

Üdv, Gumidoki

Eltérés az abroncs sebességindexében az előírttól

2015. július 22., 12:59 Módosítva: 2015.07.22 12:59
2

Kedves Gumidoktor!

Sikeresen megrendeltem, majd fölszereltettem a kocsimra egy garnitúra új abroncsot, ám ma észrevettem, hogy a kocsinak V jelzésű a gyári sebességindexe, az abroncsoké pedig H. Műszaki vizsgán, rutin ellenőrzésen okozhat-e ez számomra problémát? 150 felett sosem autózom,így jómagam, laikusként ugyan, de nem tartom veszélyesnek a kissebb sebességindexű abroncsokat. Tévedek?

Üdvözlettel, Zsolt

Kedves Zsolt,

Igen, ha szigorúan vesszük az előírásokat, műszakin, NKH-s ellenőrzésen lehet gond ebből sajnos. Ha azonban a gyakorlatot nézzük - sajnos, vagy nem - kis országunk nem tart még ott, hogy ilyen szinten vizsgálják ezeket a paramétereket. Beérik már azzal, ha mérethelyes, jó állapotú és megfelelő profilmélységűek az abroncsok.

Üdv, Gumidoki

Középfurat átmérőt szabad növelni?

2015. július 19., 09:41 Módosítva: 2015.07.19 09:41
2

Kedves Gumidoki!

Felni középfurat átmérőt szabad felesztergáltatni? Esetemben 50mm-ről 60mm-re?

Köszönöm, Tomi

Kedves Tomi,

Igen, szokták ezt a megoldást alkalmazni, bár nem túl legális eme beavatkozás, azt tudnia kell. Az, hogy a konkrét eset elbír-e egy fél centis "tágítást", az adott felni dönti el. Látni kéne tehát a felnit, illetve megmutatni olyannak, aki már csinált ilyet, hogy "kiadja-e" ez esetben az átmérőbővítés?

Én azt javasolnám, keressen inkább középfuratban (illetve más paraméterben is) az autójára passzoló darabot!

Üdv, Gumidoki

Stabilitási problémák a BMW-vel

2015. július 14., 08:45 Módosítva: 2015.08.02 14:28
2

Tisztelt Cím!

Érdeklődnék, hogy BMW E46 17"-os felnikre milyen gumiméretet, és márkát ajánl? Stabilitási problémái vannak az autónak, és úgy gondoljuk, hogy a rossz gumiminőség miatt, mert a futómű jó. Most 215*45-ös gumik vannak rajta. Hátul Goodyear, elől Marshall. Érdekelne még, hogy egyforma méretűt ajánlana előre és hátra is, vagy hátulra szélesebbet?

Kedves Levélíró,

A BMW-k alapvetően sportos hangolású, így precíz futóművel rendelkező autók. Rossz abroncsméretre is igen érzékenyen reagálnak. Mint ahogy esetünkben is. Erre az autóra ugyanis 17"-ban a 205/50 R17, vagy inkább a 225/45 R17 (szélesebb hátsó felni esetén hátra a 245/40 R17). A 215/45 ezeknél átmérőben kisebb, ami simán magyarázhatja a stabilitásbeli gondokat.

Akkor javasolt előre-hátra más méretet tenni, ha a felnik szélessége - és ET-je - is különbözik elöl, illetve hátul (pl. 7,5"-8,5"). Ha egyforma szélesek a felnik, akkor a gumik is legyenek azonos méretűek. Segítségül a 205/50 R17 maximum 7,5" széles felnire, míg a 225/45 R17 max. 8,5" széles felnin használható biztonsággal. Nyilván az is szerencsés, ha mindkét tengelyen ugyanaz a mintázat van használatban. Ilyen szintű autónál javasolt valamely prémiumgyártó (Michelin, Conti, Pirelli, GoodYear, Bridgestone) termékét választani, de legalább egy erős középkategóriást (pl. Dunlop stb.).

Üdv, Gumidoki

Kedves Gumidoki!

Nagyon szépen köszönöm a válaszát, sokat segített vele. Még annyi kérdésem lenne, hogy eső vagy sima mintás gumit ajánl inkább? Várom válaszát.

Üdv.: Nagy Henriett

Kedves Henriett,

Örülök, ha segítettem! Gumi és gumi között esőben, vizes úton jön elő a különbség igazán. (o; Azt javaslom, az EU-s abroncscímke besorolása szerint lehetőség szerint a legjobbak (A, vagy B) közül válogasson, ami a vizes felületen mutatott tulajdonságokat illeti (lásd a mellékelt magyarázó ábrát!).

Üdv, Gumidoki

Nagyfelni a Mondeóra

2015. július 9., 13:28 Módosítva: 2015.07.30 15:37
1

Szép napot Doki!

Abban szeretném ki kérni a véleményét, hogy 1994-es mk1 Ford Mondeora (csapott hátú) elférne a 17 et37 7j felni 225/45rz gumival? Válaszát előre is köszönöm.

Köszönettel: Polgár Norbert

Kedves Norbert,

Egy 7" széles felni 37-es ET-vel jó lesz erre az autóra, amennyiben 4x108-as az osztóköre ás 63,5 mm a középfurata (vagy erre tehermentesítő gyűrűvel szűkített). A 225/45 R17-es gumi viszont átmérőben óriási lenne erre az autóra (a kívánatosnál átmérőben majd' 4 cm-rel nagyobb!), a gyári abroncsméretekből kiindulva a 205/40 R17 lenne a helyes váltóméret. Ez elég peres, alacsony oldalfalú méret, használata meggondolandó a hazai - nem túl rózsás - útviszonyok között.../o:

Üdv, Gumidoki

Szélesebb gumi, jobb fogyasztás?

2015. július 7., 16:24 Módosítva: 2015.07.30 15:37
1

Üdvözlöm.

A véleményét szeretném kérni abban,hogy 2001-es 1.4Tdi Audi A2-re milyen nyári gumi méretet javasolna? A jelenlegi és a gyári mérete is 175/60 r15,de szeretnék egy kicsit szélesebb gumit rárakni,ami szintén 15" és nem dobja meg az autó fogyasztását.

Üdvözlettel,Tomi

Kedves Tomi,

A szélesítés és a fogyasztás szinten tartása együtt nem nagyon megy; valamit valamiért. A 175/60 R15 váltóméreteként egyedül a 195/55 R15 jöhet szóba, ami még szerelhető az 5,5" széles gyári felnire. A fogyasztáson azonban ez a méretváltás biztos "nyomot hagyna"!

Üdv, Gumidoki

Átvertek?

2015. július 3., 13:48 Módosítva: 2015.07.03 13:48
1

Tisztelt Gumidoki!

A mai napon leszállították részemre a tegnap megrendelt 4 db Michelin Prymaci 3 GRNX 205/55 16 R 91 V gumiabroncsot. Darabja 23 400 Ft-ba került + 600 Ft szállítási költség. Megnéztem a DOT számát: 22wc 03rx. Made in Russia. Létezik, hogy 2003 22. hetében gyártották? Hogy lehet ezt új gumiként árulni? Átvágtak, vagy ennyit megér így is?

Kedves Levélíró,

Nem létezik. Nézze meg jobban az abroncs másik oldalfalát, ahol a teljes DOT-szám megtalálható, abból derül ki a gyártás ideje! Megnyugtatom tehát, mert amit leírt, az a DOT-számnak csak egy részlete, ami nem tartalmazza a gyártás hetét.

Üdv, Gumidoki

Gyári értéken laposnak tűnik a gumi

2015. július 2., 09:02 Módosítva: 2015.07.02 09:02
1

Tisztelt Gumidoktor!

Lexus RX400h autómra gyári méretű 235/55/r18-as gumik valók. Az ajánlott gyári guminyomás 2,2 bar. Jelenleg Falken Azenis FK-453cc van rajta, amely a gyári értéken nagyon laposnak tűnik az első gumiknál. Sajnos azonban nem csak optikailag tűnik laposnak, a kormányzásánál is érezhető, hogy valami nincs rendben.

Ha próbálgatom a guminyomást, akkor kb. 2,6 bar nyomásnál érzem jónak az első gumikat. 

Üdvözlettel, Greskovics István

Kedves István,

Egy dologra tudok gondolni. Arra, hogy nem a megfelelő terhelési indexű abroncs van az autóján. Konkrétan a 235/55 R18-as abroncsméret sztenderd terhelési indexe 100, ami kerekenként maximálisan 800kg-ot engedélyez. Ezzel szemben ugyanezen méret XL-es verziója 104-es terhelési indexszel bír, ami már 900kg-os maximumot jelent kerekenként.

Ez lássuk be, igen nagy különbség. Ha önnek az autójára az XL-es változat az előírás és ennek ellenére "csak" a kisebb terhelhetőségű van rá felszerelve, ez okozhatja a leírt jelenséget. Egyébként az előírtnál 0,4 barral nagyobb nyomással használhatja nyugodtan a gumijait, sokkal kevésbé van negatív hozománya ennek, mintha negatív lenne az előjel.

Üdv, Gumidoki

Zene a külső merevlemezről

2015. június 30., 15:34 Módosítva: 2015.06.30 15:34
1

Üdvözlöm!

Autórádió vásárlás előtt állok, és érdekelne, hogy az USB-ről történő MP3 zenelejátszásra alkalmas hifi fejegység egy hdd külső merevlemez csatlakoztatása során is lejátsza az azon tárolt zenéket (MP3/Flac)?

Köszönöm válaszát.

Már a Pioneer MVH170 is játszik USB-ről Flac formátumot, de, hogy milyen USB eszközről mit tud, arra nincs leírás. Ennek az a magyarázata, hogy az USB szabvány csak az USB alapokra vonatkozik. Gyártói szinten lehet eltérés, ami nem feltétlenül követnek az autórádió gyártók, hiszen nem lehet mindennel tesztelni.

Elméleti szinten természetesen lejátssza a külső merevlemez tartalmát, de a vásárlás előtt, érdemes kipróbálni. Kihangsúlyozom, hogy ez nem hiba vagy hiányosság, ez minden gyártó esetében így van. Az USB eszközök olyan mértékben és gyorsasággal változnak, hogy azt lekövetni lehetetlen.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Rovatok