Totalcar Vakbarát Hírportál

2022. október 13., 10:18 Módosítva: 2022.10.17 06:07
50

Tisztelt Autódoki,

Nissan X-Trail T32 dízel, 2016-os évjárathoz kapcsolódóan lenne kérdésem. Motorkód R9ME414. Ha autópályán 100-as tempó felett megyek tartósan, akkor kb. 10 perc után megjelenik a check engine lámpa.

A hibakód P1493 (RCNT Solenoid Circuit Malfunction) és P2000 (Nitrogen oxides trap, bank 1 efficiency below threshold) vagy pedig P049C (EGR valve actuator B-excessive flow detected). A kocsiban most 65.000 km van. Szakszervizben egyszer megtisztították az EGR mögötti szűrőt, de a hiba nem sokkal utána jelentkezett.

Most azt tanácsolták, hogy tankoljak máshol, mert sok korom képződik, és ez lehet a probléma. Városi használatnál miért nem jön akkor elő a probléma?  Tudna tippet adni, hogy mi lehet a jelenség vélhető oka?

Sándor

Kedves Sándor!

A levelezős hibamegoldás egyik hátulütője, hogy csak a kapott infók alapján lehet bogozgatni valamit a virtuálisan felvázolt csomón, fizikailag viszont az autó elérhetetlen marad. Élhetek azzal a gyanúval, hogy a hibakódokat egy egyszerűbb (pl. mobiltelefonos/bluetoothos) kiolvasóval jelenítette meg esetleg? A P1493 az én rendszerem szerint nem passzol a nevezett típushoz, nem is szerepel a táblázatában. A másik kettő már elfogadhatóbb kód, de konkrétumokkal nem tudok szolgálni.

Ha az EGR (kipufogógáz-visszavezetés) rendszere nem üzemel megfelelően, akkor a nitrogén-oxidok mennyiségének szabályozhatósága is odavész, amit a rendszerben alkalmazott szonda jelez, illetve a releváns tároló is hamar telített lesz. (Így rendezhetőek a megadott kódok egy sorba) A mai, túlkomplikált rendszerek nagy mértékben egymásra épülnek, nagyon figyelni kell minden kiolvasható értékre és változásra, a probléma gyökerét pedig javarészt a változásokra lehet visszavezetni.

Ellenőriztesse a kipufogógáz-visszavezetés rendszereit (elvileg a nevezett típusban kis- és nagynyomású EGR is üzemel). A rendszer működésének megfigyelésére a célműszer képernyőjén van mód, egyéb lehetőség nem nagyon adódik. Összefüggéseiben az NOx tároló és szonda üzeme is megfigyelhető lesz. A metódus sajnos nem rövid, leginkább autópályás üzem közben gyűjthető a legtöbb infó, ami időigényes, tehát a jelenleg túlterhelt szervizek bajosan tudják majd alaposan, kapkodás nélkül elvégezni. Szerencsére a legtöbb diagnosztikai rendszerhez elérhető a fedélzeti adatrögzítő, amely akár táveléréssel is üzemel, de okos felvevőként mindenképpen. Ezzel megoldható, hogy az autós napi rutinja mellett az adatok eltárolásra kerülnek, a szerviz is tud dolgozni a heti programja alapján, majd néhány száz kilométer után már kiértékelhető adatcsomag keletkezik.

A P049A/C kódra elvileg volt szoftverfrissítéses megoldás gyári berkeken belül, ahogy a szívórendszer csappantyúinak szorulása is ismert probléma (melyik dízelnél nem az?). A téma elvi megoldásairól még oldalakat lehetne írni, de itt is inkább a gyakorlati síkon kellene elmozdulni a megoldás irányába. A mai autók összetett rendszerei miatt ez egyre több, a szerkesztőséghez beérkezett műszaki kérdésre igaz. Elnézést kérek azoktól, akik nem kapnak (időben) választ, szeretettel várok mindenkit a Parkoló Parádé "dokisátrában", ahol talán gyorsabban megvitathatóak a felmerült kérdések.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2022. augusztus 16., 16:05 Módosítva: 2022.10.07 06:12

Helló doki,

A beteg egy 2005-ös E12 2.0 D4D Toyota Corolla. Egy idő után (10-20 km) valami elkezd feszülni az autó elejében. Érezni a kormányon, a féken. A fék fentebb fog, keményebb lesz, a kormány mintha feszülne. A fék nem fog be, emelőn mind a 4 kerék könnyen forog. Néha, ha úgy dől az út, meg-megindul az autó. Nem tudom, mire gondoljak. Talán motortartó vagy kerékcsapágy? Ami érdekes, hogy hidegen viszont egy darabig rendben van..Esetleg lehet váltó?

Eléggé bosszantó hiba. Válaszát előre is köszönöm.

Csaba

Kedves Csaba!

Induljunk ki a fékpedál felkeményedéséből, amely a biztonságot is veszélyeztetheti. Mivel az autón emlékezetem szerint a régi iskola szerint a kipufogógáz-visszavezetés és a VTG (változtatható geometriájú) turbófeltöltő szabályozása is a motor által termelt vákuummal üzemel, elég esélyes, hogy a lecsökkent vákuum okozza az anomáliát. A termelt vákuum pedig elsődlegesen a fékrásegítő működéséhez szükséges.

Tehát ha a problémák egyszerre jelentkeznek, talán már fogadni is mernék arra (egy tábla csoki következő Parkoló Parádén?), hogy a vákuum megszűnése/erős csökkenése áll a problémák hátterében. A szivattyú megkopásán túl prózaibb okok is lehetnének a háttérben: vákuumcső-repedés, mágnesszelep-tömítetlenség, kezdődő fékrásegítő-vákuumdob hiba, de akár egy pákosztos nyest rágcsálására is visszavezethető valamelyik cső sérülése. A típushoz tartoznak további tipikus meghibásodások, amelyek a teljesítmény részleges elvesztését okozzák (kipufogógáz-visszavezetés problémák, railszivattyú szívólöket-szelep hiba, légtömegmérő gondok, stb.) de ezek közt nincs olyan, amely a fék működésére kihatna közvetlenül.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2022. április 22., 16:21 Módosítva: 2022.04.28 10:56
617
Helló Doki!

Családi autó vásárlás előtt állunk. Valószínűleg Citroen C4 Picasso lesz 1.6 HDI-vel. Ha meglesz az autó, az általános olajok, szűrők, vezérlésszett mellett mi az, amit érdemes cserélni, megnézni? Hallottam a tűzkarikacseréről, mi az amit mindenképp javasolnál, mert nagy gondot előzhetek meg vele?

2009-2011. körüliket néztünk. Turbóval kapcsolatban valami? Mégse fiatal már...

Az autó átnézésekor mi az, amire nagyon figyeljünk? Típushibák, betegségek? Plusz ha meglesz, tízezrenként olajcsere, idő a turbónak visszahűlni, még valami, amire figyelni kell ennél a típusnál?

Ákos

Kedves Ákos!

Ez egy nagyon megosztó motor. Vannak, akik istenítik, mert sosem megy tönkre, és megtettek vele csilliárd kilométert. Márkaklubokban látható számos példány, amelyik félmillió kilométert (vagy többet) megfutott - a szervizháttérről/költségekről nincs infó. A másik tábor rendszeresen megszívja vele, és lefelé mutat a hüvelykujja az eredmények osztályzásakor.

Mivel szervizben dolgozom, nálunk ez utóbbi a gyakoribb, általában levüket eresztve, csühögő injektorokkal, zörgős lendkerékkel, világító hibalámpával, EGR-hibával, izzítógyertya-problémával, vagy teli/kiütött részecskeszűrővel érkeznek be ezek a járművek (is) a parkolónkba. Szívből kívánom az 1.6 HDI-t kedvelő autósoknak, hogy továbbra is gondmentesen suhanjanak a járműveikkel, de én nem javasolhatok egy olyan járművet megvételre, amelyet magamnak soha nem vennék meg.

Sajnos az említett típus benzinmotorja sem a hagyományos PSA erőforrás, viszont Novoth Tibi rendesen felkészült a Prince-motoros autók javítására, megfelelő karbantartással kellemesen üzemeltethetőek.

Csak akkor vegyél dízelt, ha valóban sokat és hosszú távokon utazol. A megtérülés is csak ebben a felhasználásban realizálható, minden más esetben leginkább kockázatot és fejfájást veszel borítékolt kivitelben. Európa-kerülésre azonban nem a szóban forgó dízelt venném, akkor már legyen mondjuk egy D5 Volvo akár SUV, akár kombi kivitelben.

Az injektorok tűzkarikáinak és a szívócső tömítéseinek cseréje valóban előfordul a nevezett motornál, az injektor leszorítóinak rendszeres utánhúzásával a probléma elodázható, de idővel sor kerül rá. Megelőzőleg megbontani esetleg akkor érdemes, ha a szívócső olajfolyása látható (a szelepfedél környéke nagyon olajos ebben az esetben). A berohadt izzítógyertyáktól viszont mentsenek az égiek, a motor tervezésénél egy cseppet sem gondoltak a javíthatóságra (ez általános mai gyártói szemlélet).

Megvásárlás után egy teljes körű műszaki átvizsgálás alapvető, legyen pontos képed az állapotról. Így a várható költségek tervezhetővé válnak. Az olajcsere említett gyakorisága a gépnek jót tesz, a környezetnek kevésbé, de ez van. A fentebb említett pár hibagócot tartsd szem előtt, a szervizmúlt itt NAGYON fontos. A vezérlést inkább 150 ezer km körül érdemes cseréltetni, a gyári 180 ezer (más gyártónál akár 240 ezer km) tartalmaz kockázatokat.

Ha gondmentes autózásra vágysz családi méretben, én vennék egy benzines egyterű/SUV/kombi Hondát (vagy bármit, ami EGYSZERŰ), esetleg megbolondítanám LPG-vel (mert a kettős üzem gyorsan megtérül és kockázatmentes), és uccu neki! De a kommentszekcióban úgyis megkapom a magamét. Ez van, állom a sarat. Nemsokára Parkoló Parádé! Gyertek csevegni, hibát elemezni, diagnosztikai adatlapok felett hümmögni. Szimatoljunk jó öreg benzinszagot, amíg tehetjük.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2021. szeptember 8., 11:15 Módosítva: 2022.01.10 13:12
16

Tisztelt Autódoktor!

Tegnapi nap az autóm fordulatszámmérője megakadt, és csak leállítás után mozdult el. Újra beindításnál felmegy 1000-ig, ott tartja, nem ugrál, majd gázadás után 2-3000 környékén megint beakad. Az autó nem rángat, semmi más hibát nem érzek. Tudna tanácsolni valamit, hogy mi lehet a probléma?

Máté

Kedves Máté!

Műszerhiba lesz ez szerintem. Célműszerrel meg lehet próbálni megmozgatni a mutatókat, talán alapbeállítás is van hozzá, de sajnos esélyesebb, hogy a műszer romlott el. Szerencsére a javítás lehetséges, országszerte talál a témában jártas műszerészeket a neten, lakóhelye szerint. A bontott is opció, de vagy elviszi az előbb említett helyekre az új szerzeményt, hogy az ön autójában levő összkilométerre állítsák át a használt egység számlálóját, vagy a következő műszaki vizsgán rákerül a "manipulált számláló" bejegyzés az adatlapra, amivel simán együtt lehet élni, de eladásnál sokat kell magyarázkodni az érdeklődőknek.

Hamarosan itt az év első őszi Parkoló Parádéja! Ha ellátogat a dokisátorba, szívesen teszek egy próbát a célműszeres megoldás reményében - aztán együtt megkeressük Haudekék (autóműszer) telefonszámát a neten: igazi közösségi élmény. (mosolygós szmájli). A sok izgalmas autó garantált, a jó időben csak bízni lehet. Nem győzöm hangsúlyozni és sokan a mai napig nem tudják, hogy a dokisátorban díjmentesen igénybe lehet venni a célműszeres szolgáltatást, valamint bármilyen autós témában való trécselésre szeretettel várunk mindenkit. Amire levélben nem tudok válaszolni, a helyszínen igyekszem megtenni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2021. július 15., 14:04 Módosítva: 2021.08.14 06:24

Kedves Doki!

A páromnak van egy 2006-os Ford C-Max 1,6i járműve. Ma mesélte, hogy nem hűt a klíma. A munkahelye nincs messze (kb. 18 km), ahonnan a mostani melegben bekapcsolt klímával szeretett volna hazajönni, de csak "szörcsögést" hallott, és úgy érezte, nem hűt a klíma. Egyből kipróbáltam én is, miután hazatért.

A leghidegebb fokozaton (LO) és max. ventiláció mellett éreztem "hűvöset" (igaz, a kocsi a ház előtt állt, és csak max. két percig járattam), de nem volt az az érzésem, hogy na, jó ez... Tudom, ebben a korban vannak bőven gondok az ilyen autóval. Két éve vettük, és akkor volt feltöltve a klímája utoljára. Minden évszakban szoktam járatni a klímát (tél, tavasz, nyár-pláne, ősz).

Az autóban dupla digitális kijelző van - oldalanként szabályozható (elvileg). Mindkét oldal LO állásban volt. Jó gondolat, hogy valahol szivároghat a rendszer (talán kavicsfelverődés miatt kilyukadhatott a hűtő)? Mert pontosan két nappal a jelenség előtt használtam az autót - és persze a klímát -, nem volt vele baj.

Péter

Kedves Péter!

Remélhetőleg a legutóbbi klímatöltésnél UV-adalékot is tettek a rendszerbe. Ez olyan szükséges rossz, mert az autó- és alkatrészgyártók összeráncolt homlokkal néznek az adalék miatt (és a garancia is sok esetben elbukik a plusz anyag okán), de nélküle sokkal nagyobb mennyiségű klíma-hűtőközeg távozna a sztratoszféra felé, hiszen a klímák szivárgásának okait sokkal könnyebb megtalálni, ha meg van festve a szökés helye.

Én még emlékszem a kilencvenes évek közepén végzett hősies szivárgáskeresésre, amikor a részlegesen lebontott műszerfalak alatt fekvő szerelők fújták a szappanos vizet, hátha mutatkozik az elpárologtató hibája. Ezt a módszert gyorsan megkerüli a kontrasztanyagos megoldás.

A szörcsögő/sziszegő hang olyan rendszereknél engedhető meg - akkor is csak leállítás után hallható általában - ahol nem tágulószelepet, hanem a sokkal egyszerűbb kivitelű kapilláris csöves megoldást alkalmaz a gyártó, ez utóbbi az ön Fordjánál nem aktuális. A szörcsögés és a lecsökkent hűtési hatásfok tehát a szerviz felkeresését jelenti, ahol először a működési nyomások megfigyelése, majd a szivárgás helyének megállapítása lesz a teendő.

Egy új autó is elveszítheti a klíma töltetének nagyjából tíz százalékát évente anélkül, hogy nyoma legyen, és még hibának sem lehet nevezni. Tehát egy ötéves autónál már jelentkezhet a "volt ez már hidegebb is" érzés, amit nem a klímaváltozásra kell fogni, azaz mégis, de csak a lokális - jelen esetben a fedélzeti - klímára.

A nevezett típus is szenved a kondenzátor (alias klímahűtő) meghibásodásától, ami nem csoda, hiszen ez az elsődleges védvonal az autó orrában a bogarak, kövek, csapadék, sós latyak ellen. Továbbá a kompresszor csövei is hajlamosak a repedésre, sőt maga a kompresszor is szivároghat - amelynek kontrasztanyagos elszíneződése nem mindig mutatkozik, csak a hajtott oldal lebontása után. A lecsökkent hűtőközeggel működő duplazónás klímák néha hozzák a kísérteties jelenséget, amikor az egyik oldal még képes hideget lehelni magából, a másik pedig már csak a külső - melegnek érezhető - áramlatokat tudja a rácsok felé terelni.

A hétvégi Parkoló Parádé Doki-sátrában a klímás nyűgökről is lehet majd beszélgetni, de gyakorlatilag minden jöhet, ami kerekeken gurul (talicskára lesz nálam WD40).

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Rovatok