Ha nem látod a beágyazott kérdőívet, akkor ezen a linken érheted el.
Ma kereken kilencven éve, hogy a vasi Balozsameggyesen megszületett az ember, akiből a holdutazás egyik kulcsembere lett. A forradalom, egy szerencsés emigráció, sok szorgalom és szerencse kellett hozzá, hogy a nyugdíjas éveit manapság Kaliforniában élő Pavlics Ferenc legyen, akinek autójával először és eddig utoljára autózzon az emberiség egy idegen égitesten.
Nem tudom, emlékeztek-e még arra a posztra kilenc évvel ezelőttről, amikor Borsi Miki barátom - szintén zuglói lakos - talált egy háború előtti Mercedes 170-est egy garázsban? Olyan Mercedest, amilyet Stirlitz is használt a Tavasz 17 pillanatában?
Eddig nem tudtam pontosan, miért viszik az újságírókat kisebb vagyonokért mindenféle távoli helyekre terepjárókat tesztelni. 2005-ben jártam már Zambiában és Botswanában egy halvány Jeep Cherokee faceliften, s mivel Zambia (ahol az időnk nagy részét töltöttük) egy hatalmas, sík ország, szemmagasságban húzódó, átláthatatlan bozóttal és sima aszfaltutakkal, Botswanából (ami érdekesebb lett volna) pedig fél nap után kizavartak száj- és körömfájás miatt, ezért nem sokat tudtam meg a kocsiról. Talán jobb is – a túrát köszönöm, igen jó volt.
A jó reklám az, ami elad - lehet pufogtatni a régi bölcsességet, de az igazságtartalmával kár vitatkozni. Ez a Kia az abszurditásra játszik, és szépen végigelemzi, hogy miben tud többet a Kia Forte, mint a Lamborghini Aventador.
Meglepő találatot hozott fel egy használt autós oldal. Valaki egy MiG 21-est árul kicsi pénzért, természetesen lejárt okmányokkal (persze nem dohányzó, garázsban tartott ;) ).
Holnap reggel pedig elmondjuk, milyen is a Jaguar E-Pace.
Update: közben holnap lett, és megjelent a teszt.
A projektnek némi tapogatózás után úgy indultam neki, hogy 1,5 évig legalább nem fogok tudni járni az autóval. ehhez képest - ha nem is teljesen üzembiztosan, és csak P-rendszámmal, de - 1/2 év elteltével már el lehetett vele látogatni eseményekre, kiállításra, találkozókra.
Bár gyerekkoromban párszor kerültem már dokihoz biciklis sérülések miatt, szerelésből fakadóan először csak tizenkilenc éves koromban kellett beesnem az ügyeletre. Ha belegondolok, az egész korán volt...
A rémes első autómat, az akkor tizenöt éves, de már porrá rohadt Fiat 500-ast hegesztettük Wéber Győzi barátom nagybátyjánál, Ertl Pityuapunál – azért ott, mert az ezer forintnyi összvagyonomból, ami nyár elején volt, csak ingyenmunkára telt. Pityuapuéknál laktunk tehát Tata-Kertvárosban, az autót a kertben faragtuk vagy egy hónapon át, készítettük elő hegesztésre. Amikor eljött a nap, hogy felmenjenek a Váci úton vett küszöbprofilok (azt hiszem, azzal kezdte az ipart a Szegvári Viktor), Pityuapu éppen valami távoli helyszínen melózott a csőszerelő csapatával, s a segédjére bízta a melót - amiért beígértem két egész üveg Kőbambit. A srác profi csőhegesztő volt, olyan varratot tudott készíteni, amilyet Audi-műszerfalon nem lát ma az ember. De hozzá volt szokva, hogy profik veszik körül.
.
Holnap reggel pedig X3 teszt, stay tuned!
Imádom az expedíciós autókat, nem is magát a technikát, hanem amit sugároznak, vagyis, hogy addig mennek, amíg tart a bolygó. Kalandok a sivatagban, a sarkkörön, a tajgán, mikor merre, legalább olyan komoly élmény, mint sportautózni valahol.
Ma egy pillanatra megállt az élet a szerkesztőségben, mindenki a monitor köré gyűlt, és elakadt a szavunk. Néztük, néztük, de nem hittük el, Iván is csak annyit bírt hozzáfűzni, hogy ennek biztos nincs csaja. Bármit írok ide, csak elvesz belőle, úgyhogy inkább nézzék meg:
(Akit szintén áthatott a vallásos áhitat, az a srác YouTube csatornáján folytathatja az álla keresését.)
A Volkswagen-csoport 1,9-es TDI motorja köré legendák épülnek: bármennyit elmegy , szinte bármeddig húzható, ráadásul keveset is fogyaszt. Nem csoda, hogy nemcsak a használtpiacon népszerűek az ilyen motorral szerelt autók, hanem számos átalakításhoz is szívesen használják. Szeretik az offroadosok, és olyat is láttunk már, hogy egy problémás Subaru-dízel helyére szerelték be. Miért ne lehetne Smartba is?
Ezeknek a nagy egyterűeknek az ára mára bezuhant egymillió forint környékére, így nem csoda, ha sokan számításba veszik őket, amikor családi autót keresnek. A Citroen C8 az Eurovan 2 sorozat tagja, némi átmaszkírozással nagyjából egy időben forgalmazták Fiat Ulysse, Peugeot 807, Lancia Phedra néven is és a 2002-től 2014-ig gyártott típuscsaládhoz összesen kilencféle motort lehetett rendelni.
Az alapot a kétliteres benzines jelentette, de az EV2-k kaphatóak voltak 2,2-es, szintén soros, négyhengeres és háromezres V6-os motorral, valamint többféle PSA-eredetű, közös nyomócsöves dízellel is. A nagy forgatónyomaték-alacsony fogyasztás kombináció miatt elvileg a dízelek ideálisak ehhez az autóhoz, ám mivel az Eurovan 2 nem mai konstrukció, éppen ezekkel kell a leginkább vigyázni. Nehézkes szerelhetőségük és összetettségük, illetve a common rail rendszer drága elemei miatt súlyos szervizszámlákkal tehetik pokollá a valahányadik tulajdonos életét.
Van olyan jármű, amivel simán lejutunk, és még szabályt se kell szegni. A lakóautók/kocsik és a pickupok mellett a repülés is a mániáim közé tartozik. Na nem az utasszállítókkal, azt meghagyom a nemzetközi tesztekre, meg amúgy se nagy élmény egy zajos csőben kuporogni. Bár a Toyota Proace lengyel bemutatójára vivő Dash 8 kellemes meglepetés volt.
Miért, mit vegyek b.meg!? Skodát?
Tehetős, fiatal barátaim beszélgetése közben hangzott el a címben szereplő mondat, amikor egyikük autóvásárlási terveit tárgyalták meg néhány pohár sör mellett. A szóba kerülő prémium autókkal kapcsolatban ugyanis valakinek biztosan volt valami rossz tapasztalata: zörög a műszerfal, drága a javítás, nehezen elérhető alkatrészek stb. Erre fakadt ki keserűen az autóvásárlás előtt álló cimbora: „Miért? Mit vegyek b.meg? Škodát?”
A kíváncsiságból beszerzett Lidl-tetőcsomagtartó, amit azért vettünk meg, hogy tudjuk, neked érdemes-e kiadnod pénzt érte, csak árválkodott a szerkesztőségben. Épp senkinek nem volt tetőcsomagtartani valója (vagy ha igen, nem volt a kombiján tetősín). Ahogy nézegettem a dobozát, eszembe jutott pár régi KRESZ-film, amikben mindig elmondták, az üzemanyag-takarékos vezetés egyik fontos eleme, hogy ne hurcolj egy rakás felesleges dolgot a kocsidban, illetve csak akkor vigyél bármit a tetőn, ha a kocsiban tényleg nem fér el. És a tetőcsomagtartót szereljed le, mert már az a nem túl terjedelmes szerkezet önmagában is túlfogyasztást okoz. (Itt ez a csodás kisfilm, 9:30-tól épp ezt a témát feszegetik. Pedig akkoriban 50 forintból megvolt a telitank :) )
Oké, azt mondják, többet fogyaszt ha fent van a tetőcsomagtartó. De ez csak két, viszonylag áramvonalas profilú rúd, ugyan, mennyivel lehet magasabb a fogyasztás? Nagyon sok autót lehet látni az utcán, amelyiken éjjel-nappal fent van a tetőcsomi. Most akkor őket nem érdekli a pazarlás, vagy kamu az egész, ennyit nem is számít? Ki kell próbálni, úgyis megyek hosszabb útra, akkor a Škodára feldobom a két keresztrudat, megmérem oda meg vissza is a fogyasztást.
Bár két játék már lement, még mindig van nálunk pár jegy a jövő heti AgrárgépShow-ra. Mindjárt indul a program, szóval hagyjuk a felesleges ömlengést: a kép alatt a feladat az újabb négyszer három jegyért, plusz az axiálos szakácskönyvekért.
Bár a Tax The Rich nevű bagázs, az extrémdrága sportautókkal nem sportautóknak való helyeken csapató őrültek csapata egy ideje nem aktív, kaptak egy erős kihívót. Ez a huracanos srác olyat dagonyázott Lamborghinijével, amit szándékosan talán soha többé nem fog senki.
Időnként feltűnik a YouTube-on egy-egy új videó egy keskeny hídról, ami látszólag a nagy büdös semmiből a nagy büdös semmibe vezet. Mintha épp összedőlni készülne, miközben alatta sebesen folyik egy szürke, rideg folyó, majd ezeken a videókon aztán rendre átkel valaki valamivel, mondjuk a rozoga deszkáknál alig keskenyebb nyomtávú terepjáróval. Ez a híd volna Kandinszkij-híd, amiről mostanság ez a bő egyéves drónvideó virál a neten.
Évekkel ezelőtt egy belsőkamerás felvételen néztem, hogyan próbál meg egy mentőautó a dugón keresztülvágva eljutni a beteghez (igen, néha szoktam ilyenekkel időt múlatni), megdöbbenten néztem a monitort. Mi van? Ez a sziréna lenne, amit épp hallok? Az nem lehet. Ettől nem kapod fel a fejedet, hogy hoppá, valakinek sietnie kell. Inkább azt nézed, hol jön a fagyi, vagy a mélyhűtött pizza. Sajnos azt a régi videót nem találtam meg, de erről beszélek:
Akárcsak a Breaking Bad, vagy a Stranger Things a Narcos is azután jutott el hozzám, amikor a többség már túl volt rajta. A sorozat jelenleg a harmadik évadánál tart, az első kettő Pablo Escobar felemelkedését és bukását meséli el, a harmadik pedig a halála után időszakról, és a rivális drogbárókról szól. Wagner Moura mint Escobar hibátlan, igaz, a helyi nézők kritizálták, hogy a brazil akcentusa nem autentikus a kolumbiai Patrón szerepével. Boyd Holbrook amolyan szegény ember Ryan Goslingja, mint drogrendész nem túl erős karakter, Moura Escobarja mellett kifejezetten halovány, viszont a cinikus, szénfekete humorral átszőtt narrációja utánozhatatlan hangulatot ad a sorozatnak.
A 2018-as Dakaron pár napja még a kategória első helyén volt a Kamaz-Master csapata. A hajtásban még arra is volt idejük, hogy bemutassák, hogyan és hol tengetik üres óráikat. A lakó-Kamaz bemutatása közben gyanúsan tiszta volt ugyan minden, de biztos csak ilyen rendesen takarítanak a kamazos fiúk. Viszont kiderült, hogy gigantikus hűtő mellett beépített sörcsap is van a fedélzeten.
A később felbukkanó Icequeen-feliratú fura tárgy egy cryokapszula. Itt elsősorban ízületi fájdalmak és gyulladások ellen használják. Működése nagy vonalakban, hogy folyékony nitrogénnel lehűtik a kamrát olyan -110 és -150 fok közé. Ekkor a bőr hőmérséklete 5-10 fokra csökken, de mivel nem maradnak bent sokáig, így a belső hő nem esik kritikus szint alá.
Oroszul tudók előnyben.
Ha még nem jött szembe az előző hiénaposzt, talán arról sem hallottál, hogy jövőhéten AgrárgépShow lesz a Hungexpón. Pedig lesz, nálunk pedig van rengeteg megnyerhető belépő hozzá. Mit kell tenni érte? A következő bekezdésben a válasz.
Jövő héten négy napig megint a hazai agrárvilág zarándokhelye lesz a Hungexpo és ahogy ilyenkor lenni szokott, az Axiál ránk borított egy zsák belépőt, hogy szórjuk ki az arra érdemes olvasóknak. Aki hiénát sejt, jó úton jár – ez itt egy feladványos poszt ajándék jegyekért az AgrárgépShow-ra.