Totalcar Vakbarát Hírportál

Érdemes-e csökkenteni az olajcsere-periódust?

2022.11.24. 06:04

Tisztelt Olajdoki,

Van egy idei évjáratú, 1995 köbcentis TDCI Transitunk, 130 LE, MHEV, amelyet újként vásároltunk tavasszal, jelenleg 22 900 km van benne. (Szóval havi 3000 km kb. a használat). Az olajcsere periódusa 40 ezer km elvileg, specifikációja WSS-M2C950-A. Akivel eddig beszéltem, mindenki azt mondta, hogy ne várjam meg a 40 ezret, hanem cseréltessek olajat előbb - tehát már most, félidőben. Ön mit tanácsol? Nem pazarlás ez? Értem, hogy az autónak biztosan jobb az új olaj, és kárt nem teszek vele, de gondolnám, hogy az a sok mérnök csak kiszámolta, tervezte, hogy ez legyen a periódus.

Üdvözlettel: Zoli

Kedves Zoli!

Ez egy nagyon izgalmas, összetett, de nem bonyolult kérdés. Megpróbálok úgy válaszolni, hogy új nézőpontokat adjak, valamint érthető legyen a téma.

Mit mond a gépkönyv? Megmondja, hogy milyen olajat (előírás, nem márka!), mennyit, milyen csereperiódussal használjunk. És végül az is le van írva, hogy az olajszint mindig legyen rendben!

Jól gondolja, a csereperiódus egy összetett "egyensúlyi" rendszer szerint van megadva. A motorkonstrukciót (és a teljes rendszer a turbón keresztül a dízel utókezelőig számít), az erre a célra fejlesztett kenőanyagot és a használat módját figyelembe véve kerül előírásra a dolog. Alapesetben természetesen kibírja az olaj a periódust. Sőt. Többet is. Ebben az is benne van, hogy az esetleges lenyíródásból adódó olajfogyasztást friss olajjal pótolja. Az is benne van, hogy a gyári jó minőségű szűrő képes ez idő alatt felfogni minden szilárd szennyeződést. Tehát ha innen nézzük, akkor természetesen bármilyen műszaki konstrukció üzemeltethető a gyártó előírása szerint. Ilyen ez az autó is.

De nézzük meg másik oldalról is. Legyen ez a nézőpont a vagyoni érték, az állagmegőrzés és a hosszútávú használat igénye, valamint a megnyugtató érzés, hogy az autónk rendben van. Egy család vagy egy vállalkozás életében az autó nagy érték. Az élettartamot sem úgy számoljuk, mint mondjuk a németek. Autóink átlagéletkora is magasabb, mint tőlünk nyugatra. Jobban is vigyázunk, és jobban oda is figyelünk többnyire. (remélem :-) ) Ha innen nézzük, akkor érezzük, hogy a sűrűbb olajcsere azt a biztonság-rendszert erősíti, amely a motor állapotától a lelki állapotunkig terjed.

És ez lesz az az egyensúly, amiben ezt a biztonságot növeljük, amikor mondjuk a csereperiódus felénél olajat és olajszűrőt cserélünk. Ezt nem kell a márkaszervizben végeztetni, sőt. Nekik nem is kell tudniuk, nehogy hiszti legyen a dologból. :-) Az előírás szerinti olajspecifikáció betartásával és egy gyári olajszűrővel elvégzett olajcsere mindenképpen növelheti az élettartamot, és segít az eredeti állapot fenntartásában hosszabb ideig is. Ezt viszont felesleges irreálisan sűrűn elvégezni. Az volna pazarlás igazán, miközben nem hoz arányos műszaki előnyt.

Ezt természetesen csak kenőanyag-laborvizsgálatokkal lehet megnyugtató módon alátámasztani, aminek nincs értelme a költsége miatt. Azonban ha abból indulunk ki, hogy mennyibe kerül pár liter olaj és egy szűrő, és mennyibe kerül az autó, és látjuk, hogy ezzel ártani nem tudunk, akkor azt gondolom, érdemes ennyit megtenni.

Összefoglalásként: én az év elején ültem új autóba. (VW, 30 000-es csereperiódussal) 5000 kilométernél csináltam egy olajcserét. Majd 15 000-nél. Utána 30 000-nél a gyári és nemrég, 45 000-nél újra egy köztes. A köztesekben nem márkaszervizbe viszem az autót, de gyári olajszűrőt használok. Levegőszűrőt nem cseréltetek. Nagyjából ezt javaslom mindenkinek, így Önnek is. De fontos hozzátennem, hogy a gyári előírások betartásával nem okoz kárt, és nem mulaszt az autóval szemben! Remélem, tudtam segíteni, és nem nyúlt a válasz sem hosszúra, sem túl összetettre.

Üdv.: Olajdoki



Rovatok