Totalcar Vakbarát Hírportál

Érdemes-e zárdugózni?

2011. április 14., 12:04 Módosítva: 2011.04.14 12:04

Kedves Doki!

Érdemes-e zárdugózni az autót? Van olyan akit ez elriaszt?

Van olyan, akit egy pirosan villogó LED is elriaszt. Minden, amit az autód biztonsága érdekében teszel, számít. A védelmi rendszerek lépcsőkből állnak össze, az egyszerűtől a legösszetettebbig különböző biztonságot nyújtanak számodra.
A zárdugó egy nagyon jó találmány, hiszen a kiszedett zárbetétet nem lehet kihúzni és nem lehet róla kulcsot másolni. A ledugózott autó figyelmeztet, hogy ennek az autónak a biztonságára már fordítottak energiát és nagyon valószínű, hogy egyéb rendszer is védi, főként, hogy az utcán mellette parkoló autóban még egy LED sem villog.
Mindenképpen javasolok mellé mást is, egy riasztót, immobilisert, vagy váltózárat, hiszen a zárdugó magában nem sokat ér, az ablakon keresztül még be tudnak jutni!
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Mozit az autóba

2011. április 13., 14:11 Módosítva: 2011.04.13 14:11

Tisztelt Kütyüdoktor!

Felcseperedő gyermekeimnek szeretnék valami megoldást, hogy menet közben mesefilmekkel elfoglalják magukat az autóban. Senki ne értse félre, mi szoktunk beszélgetni a gyerekekkel és nem a szájukat szeretném befogni. Jelenleg Budapesten lakunk, mert munkám így kívánja meg, alapvetően viszont Nyíregyháza az otthonunk és minden hétvégén irány haza. Az oda vissza út elég unalmas két kisgyereknek, ezért gondoltam, hogy egy időre elfoglalom őket valami mesével. Az autóm céges, így nem tehetek bele tetőmonitort és az elég drága is lenne, a fejtámlába nem szeretném, mert itt Pesten, az utcán parkolok, a beszíjazható lejátszó nem tetszik. Milyen megoldást tudsz javasolni, ami nem jár nagy átalakítással, azaz visszaalakítható, ha leadom az autót. Tudom, hogy áldoznom kell rá, de azért reális, megfizethető megoldásokat szeretnék.

Tisztelettel, kalilóránd

Mobil vagy fixen beépített? - ez lenne az első kérdésem.

Mobil megoldásként a fejtámla rögzítő pálcáira tudok ajánlani egy tartókonzolt, ami a két ülés közé stabilan betart egy monitort. Van olyan monitorunk, ami SD kártyáról vagy USB-ről játszik filmet, így megspóroljuk a DVD lejátszót és annak kábelezését. A tartókonzol illetve a monitor könnyen leszedhető, használaton kívül nem vonzza az érdeklődő szemeket az utcán. A működéshez csak egy tápfeszültséget kell bevezetékezni, azt is csak akkor, ha nem szeretnéd, hogy keresztbe lógjon a szivargyújtóig a vezeték. Előnye, hogy magaddal viheted akár szállodai szobába is, és ott is nézheted egy hálózati adapter segítségével (tartozék). A készülék analóg TV vevőt is tartalmaz, de azt csak állóhelyben érdemes használni.

Fixen beépíthető megoldásként egy a középső bokszra szerelhető lejátszót tudok ajánlani. Ez egy olyan monitor, amibe beleépítették a DVD lejátszót, de ez is tud SD kártyáról és USB-ről filmet játszani. A monitornak van két rögzítő karja, amit a középső boksz oldalához kell csavarozni. A szerkezet a két ülés közé nyílik és használaton kívül a boksz hátuljára lehajtható, hogy ne keltsen feltűnést. Mivel oldalra esnek a rögzítő csavarok, kiszerelés után az ülés eltakarja a helyüket, így maradandó nyom nélkül eltávolítható.

Míg az első megoldásnál a monitor beépített hangszóróján, vagy vezetékes fejhallgatóval hallgatható a hang, ebbe a készülékbe beépült egy infra adó, ami vezeték nélküli fejhallgatót szólaltat meg, illetve egy FM adó, aminek segítségével az autó gyári hangrendszerén is megszólalhat a film.

Ez utóbbi számomra tetszetősebb megoldás. Három színben kapható, fekete, bézs és szürke, így harmonizál az autó belső terével, gyári kinézetet kölcsönöz. Bekötése ennek is csak két vezeték.

Természetesen mindkét megoldás a filmen kívül játszik MP3-at és lehet rajta képeket is nézegetni, ha valakinek ehhez támad kedve.

Mindkét variációt meg tudjuk mutatni, illetve be tudjuk próbálni az autóba, ez nem kerül pénzbe, csak idődbe.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

In-dash monitor

2011. április 11., 14:32 Módosítva: 2011.04.11 14:32

Tisztelt Kütyüdoki!

Ajándékba kaptam egy Innovatek 715 QL készüléket, viszont fogalmam sincs, hogy hogyan és mire tudnám használni az autóban. Konkrétan az lenne a kérdésem, hogy milyen készülékre rákötve tudnám használni az autóban szórakoztatás céljából? ( zene/film )Ha esetleg tud ilyent az olcsó/alsó kategóriában, akkor ez pontosan melyik lenne?

Bármilyen eszköz ráköthető, ami rendelkezik szabványos video és hang kimenettel. Mivel ez csak egy monitor, olyat kell válassz, ami nem csak filmet játszik, hanem rádióként is működik. 29 000Ft-tól van olyan egy DIN méretű készülék, ami rádió (RDS nélkül) és lejátszó egyben. A támogatott formátumai - DivX, Xvid, MPEG, AVI, DVD, VCD, VOB, MP3, MP4, WMA, JPEG. A beépítése, ha az autód alkalmas dupla DIN készülék fogadására viszonylag egyszerű, ha nem alkalmas, akkor mindenképpen egy nagy megbeszélést igényel a szerelővel. Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Dupla din

2011. április 11., 14:30 Módosítva: 2011.04.11 14:30

Tisztelt kütyüdoktor!
Rendelni szeretnék Amerikából egy dupla dines érintőképernyős dvd-s analóg tv-s fejegységet. A kérdésem az lenne hogy az itthoni szabványok miben térnek el a kintiektől. Mintha valamit hallottam volna rádióadással kapcsolatban. Persze az volna a legjobb ha csak be kellene szereltetni és kész. Válaszát előre is köszönöm! Gombi

Ha szerencsés vagy a fejegység menüjében állíthatók a normák. Ha nem vagy szerencsés és ez az általános, használhatatlan készüléket vásárolsz. A rádió léptetése más, nem tudsz rajta behangolni adót, és sok esetben nincs benne RDS, azaz nem írja ki az adó nevét sem. A TV szabvány más, ezért csak ferdén csíkos fekete-fehér adást foghatsz rajta. A DVD régiókódja más, ezért csak amerikai lemezeket tudsz beledugni, vagy átírod függetlenre a gyári lemezeket. Azt hiszem, hogy egyedül a fizikai méretei azonosak. Lebeszéllek róla, nézz körül és szerintem találsz hazánkban is megfelelő készüléket, Kenwood-ot, Pioneer-t, Alpine-t., olyat, aminek neve van és garancia is jár hozzá. Nem hiszem, hogy a nagy vízen túl annyival olcsóbb lenne, vagy, ha igen, akkor az gyanús. Amibe beleteszik a TV-t, az általában kínai készülék, sokat ígér és keveset ad. Nálunk is kapható ilyesmi, azaz időnként valaki elkezdi forgalmazni, mintha ő találta volna meg a csodát, de hamar belebuknak és el is tűnnek megbízhatatlanságuk miatt. Olyan készüléket vásárolj, aminek a márkáját ismered, az elmúlt tíz évben nem született új Isten. Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kihangosító a Skodába

2011. április 5., 12:32 Módosítva: 2011.04.05 12:32

Tisztelt Kütyüdoki!

Végre megkaptam az új szolgálati verdámat, amit nagy várakozás előzött meg, mert amúgy nagyon tetszett egyébként is, hát még, hogy nem nekem kell megvenni. Apró örömök a válságban. Az átvétel után jött a hidegzuhany...

Sokat járok az autóval és szinte folyamatosan telefonálnom kell - szinte az egész cég úton van állandóan - erre olyan új autókat vett a vállalatunk, amelyekben nincs telefonkihangosítás. Pedig a korábbi giga-büntetések mellett egyik kollégám csúnyán össze is törte magát ennek okán, így nálunk eddig is gyári kihangosítás volt a területi képviselőknek.

Akárhogy is van, csak az a jó, mert jól érthető, meg a kormányról is vezérelhető, miközben komplett telefonkönyvet, stb ad. A határ mellől sokat járunk a sógorokhoz is, ott meg aztán nagyon kemény ez a téma, a telefonra kifejezetten ugrik a csendőr. Erre a komoly és - nyilván drága - autókat cégünk ezért felelős szakembere telefonkihangosító nélkül rendelte meg, pedig a lizingdíjakban ez nyilván nem okozott volna nagy differenciát. Kérdésem, hogy létezik-e megoldás, ami megpróbálja a gyárit helyettesíteni? (kétféle autónk van, Skoda Octavia és VW Passat)

Köszi előre is a szakértést!

 

Szia!

Számos megoldás létezik számos márkától a telefon kihangosítására, azaz pontosabban csak a vonatkozó jogszabály követésére, hiszen ezen megoldások sok esetben elégedettséget nem adnak, csak megtűrt termékek, melyek autóink elrondításával a maguk egyszerűségében mégis használhatók.

Kompromisszumot azon márkák termékei jelenthetnek, amelyektől maguk az autógyártók vásárolják meg azokat az adaptereket, amiket aztán a „feledékeny flottafelelősök” kihagynak megrendeléskor.

Sebaj, mert pont az említett márkáknál a beszállító egy magyar cég, melynek erre a célra fejlesztett terméke beépítve nem látható ( nem csúfítja el az autót, vagy nem szépíti meg, ez ízlés dolga), de az biztos, hogy úgy működik, mintha az autót így gyártották volna.

A telefont – és egyéb médialejátszókat – az autók fejegységén keresztül képes csatlakoztatni, és az audiorendszeren meg is szólaltani kiváló minőségben. Ahhoz, hogy ez pont úgy működjön, mintha gyári lenne, persze az is kell, hogy az autó képes legyen azon információk megjelenítésére, amelyekre egy ilyen berendezés gyári installációjakor képes.

Szöveges információt például, meg lehetőleg legyenek a kormányon vezérlőgombok, amik kényelmessé és biztonságossá teszik a kezelést, de ezek híján is a hangja ugyanolyan jól érthető, csak nem olvashatóak az információi. Több változatot is kínál a Dension a Gateway FIVE és BLUE fantázianevű termékekből, amelyek pontosan azt kínálják, amire a telefonáló, zenét hallgatni kívánó autós vágyhat: relaxált vezetést.

Szerintünk, ha a Bentley-nek és a Lamborghininek is jó, hát nagy baj nem lehet vele…

Nagy zene az Incába

2011. április 5., 12:23 Módosítva: 2011.04.05 12:23

Üdv Doki!


Rendelkezem egy 1997-es évjáratú Seat Incával és szeretnék új hangszórókat vásárolni bele, mert a gyáriak eléggé elavultak, és már recsegnek is, méghozzá elég csúnyán. Jelenleg két hangszóró van bent, de a műszerfalon még van két hely, ami, ha jól emlékszem, be is van kábelezve. Érdeklődnék, mire kell odafigyelnem a négy hangszóró
vásárlásánál, és milyen paramétereknek kell megfelelniük ? (A fejegység egy MNC T Jam X.)

Válaszodat előre is nagyon köszönöm!

Szia!

16,5 cm-es hangszóró szettet kell vásárolnod. A szett azt jelenti, hogy kétutas, azaz külön szerelendő a magassugárzó és külön a mély-közép. A
nagyobbik az ajtóba kerül, a kicsi a műszerfalba. Az ajtóban könnyen
cserélhető a hangszóró, de a magassugárzó beépítéséhez tartót kell készíteni, mert pont odaillőt nem kapsz, csak gyáriban, az pedig elég költséges. A
beszerelésnél egy dologra kell figyelned: a magashangszóró csak
hangváltón keresztül használható. A hangváltó tartozéka a hangszórószettnek.

Nekem egyik kedvenc márkám a Pioneer, mert ár-érték arányban nagyon jó. Bármelyik Pioneer hangszórószettet választod, nagyságrenddel jobbat kapsz, mint a gyári, és maximálisan kiszolgálja az MNC autórádiót.

Ha nem szeretnéd bővíteni a rendszert, csak egy rádiót használsz, és ez
elegendő is számodra, nem hiszem, hogy nagy szükség lenne a hangszórószettre, elegendő egy pár jó minőségű, kétutas hangszóró is. Szintén Pioneer hangszórót ajánlok, ami lényegesen kedvezőbb árfekvésű, de nagyon szépen szól, a TS-G1712i-t.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Busz a kocsiban

2011. április 4., 12:18 Módosítva: 2011.04.04 12:18

Doki!
Egyre többet hallani, olvasni, az autóban lévő can-bus rendszerről, de miért találták ki, mi az előnye egy hagyományos autóval szemben. Nekem kissé fölöslegesnek tűnik ez a misztifikált rendszer és úgy érzem csak arra jó, hogy a szervizek megélhessenek belőle. Minden kis hibával irány a márkaszerviz és fizess, mert világít egy lámpa, az olcsóbb öreg szaki meg hozzá sem tud fütyülni. Őszintén, van ennek valami értelme, vagy csak bevételi forrás az autógyáraknak?

A CAN-bus hálózatot arra találták ki, hogy lecsökkentse az autóban futó vezetékek számát és leegyszerűsítse a hibakeresést.

Az autók felszereltsége óriásit változott az elmúlt tíz évben és itt nem csak a szórakozásunkat szolgáló vagy kényeztető elektronikákra gondolok, hanem a biztonsági és a vezérlő rendszerekre is.

Egy mai autóban nem ritka az elektromos ablak, a központi zár, az ülésfűtés, a klíma. Megtalálhatjuk benne az ABS, BBS és egyéb rövidítésekkel jelölt biztonsági rendszereket. A motor és az égés tökéletesítése csak elektronikus vezérlésekkel lehetséges, hiszen mechanikusan rég kijátszottunk mindent. Gondold el, hogy ehhez a rengeteg elektromos egységhez mennyi vezeték szükségeltetne a jeladók és a vezérlések, kapcsolók és motorok, relék és visszajelzők közé. Egy átlag autó vezetékeinek hossza minimálisan 2-2,5km lehet, azaz lehetne és ez óriási költséggel valamint plusz súllyal járna. Ne felejtsük el, hogy ezt a borzasztó vastag vezetékköteget el is kéne rejteni az autóban, ami lehetetlen. A kábelek súlya plusz fogyasztásként jelentkezne és ez megengedhetetlen, hiszen az autógyárakat szigorú egyezmények és irányelvek kényszerítik a fogyasztás csökkentésére. Egy óriási kábelkupacban a hibakeresés is bonyolult, márpedig a sok kábel, sok hibalehetőséget hordozna magában.

Ki kellett találni valamit, hogy a jeladókat, a feldolgozó és végrehajtó egységeket rendszerbe szervezhessük, és biztonságos működésüket kontrollálhassuk, felügyelhessük. A CAN-bus két vezetékén vidáman részt vehet minden elektromos berendezés és kommunikálhat a központi számítógéppel, megcímzett utasításokat adhat, vagy fogadhat, miközben ellenőrizhetjük hibátlan működését. Az esetlegesen előforduló meghibásodás lekérdezhető a számítógépről, így leegyszerűsödik a hibakeresés még a nagyon bonyolult magas felszereltségű gépkocsik esetében is.

Ez lenne az elmélet. Gyakorlatban azért nehezen indult. Az első generációs rendszerek valóban tudtak fura dolgokat művelni, és mi felhasználók csak az állandó hibaüzeneteket láttuk ebből, no meg a márkaszerviz szerelőjének ráncolódó homlokát, amikor a műszere nem kommunikált az autóval - de minden kezdet nehéz!

Nem ellenünk találták ki és nem pénzkereseti lehetőség a szervizek számára, hanem a szükség hozta, mert egyéb módon nem tudnánk továbblépni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

TMC Magyarországon

2011. április 1., 10:21 Módosítva: 2011.04.01 10:21

Kedves Kütyüdoki!

Családunk mindkét autójában van egy navi berendezés.Az egyik Pioneer HD 1BT (2007-es) a másik KENWOOD DNX5260 BT Kenwood érzékeli és használja TCM szolgáltatást MO-n (már amilyen színvonalon működik Budapesten, nem érdemes mondjuk Ausztriával vagy egyebekkel összehasonlítani), a PIONEER készülék viszont mindenféle keresési
próbálkozás és beállítás ellenére egyszerűen annyit közöl "TMC provider
currently not available". Természetesen amint Ausztriába lépek mindkét
készülék kivirágzik és adatokkal bombáz.

Igazából senki sem tudott kielégító választ adni miért nem tud a Pioneer
TMC-t érzékelni legalább Budapesten?

Köszönettel
Sokat utazó :-)

A TMC-nek hazánkban licence van, amit a Garmin megvásárolt és a Pioneer nem, ennyi a magyarázat. Azért említek Garmint, mert a Kenwood egy Garmin navigációt (Garmin GVN-52; 53) ad a fejegysége mellé, ami egy nagyon bölcs választás tőle, hiszen miért is küzdjön navigációs készülék gyártásával, fejlesztésével, ha van olyan gyártó, aki ebben utolérhetetlen, és tökéletesen illeszti a kezelőfelületét a Kenwood készülékekhez. A Pioneer navija is alkalmas lenne a megjelenítésre, de a magyar kódtábla nincs feloldva, így nem vesz róla tudomást. Ez pusztán gazdasági kérdés, amit a forgalomba hozatal előtt átgondolnak, az adott országban képződik-e akkora haszon, ami megéri a befektetés. A választ tapasztaltad. A szomorú csak az a dologban, hogy nem Te döntesz, azaz utólag nincs rá mód, hogy egyedileg, esetleg gyári opcióként megvásárold.
Talán jövőre!?
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

CarPC

2011. március 31., 10:57 Módosítva: 2011.03.31 10:57

Tisztelt Kütyü Úr!
Kérem ajánljon autószámítógépet, ami:
a. 2U magas helyre befér
b. van benne:
ba. rádió
bb. navigáció
bc. tolatókamera
bb. cd lejátszó
c. esetleg lehet hozzá külső programokat fejleszteni, szerkeszthető a menüje
d. esetleg tud motoradatokat is olvasni valamilyen buszról, de ez nem fontos annyira

Leveléből nem derül ki, hogy mi célra kell a szerkezet, ha szórakoztató rendszer lelke lenne, akkor nem tudok ilyet. A szakmai kiállításokon minden évben megtalálható a Car-PC egy újabb lelkes tervezőbrigád kínálatában, de működő darabot még nem láttam. Mindig megpróbálják, de soha nem jut el a készig. Ennek egyszerű oka van - nincs rá igény. Aki állandóan úton van, annak van laptopja, iPad-je, vagy egy nagyon okos telefonja, amiről mindent el tud érni és intézni. Az autóba épített számítógép kezelése babrás, kényelmetlen. Az autó nem a legkedvezőbb hely egy PC számára. Télen nagyon hideg van, nyáron borzasztó hőség, aztán ott a pára, a nem túl stabil tápfeszültség, ami telis-tele van elektromos zavarokkal. A felhasználók túlnyomó része nem szeretne számítógépet kezelni és egeret kergetni a maximum 7 inc képátlójú rádió helyen. Nincs igény World és Excel alkalmazásra és Photoshopot sem szeretne az autóban használni.
Felhasználóbarát felületet igényelnek, aminek egyszerű menüje van, és csak annyit tud, amire vezetés közben szükség lehet. Ilyet lehet kapni, multimédiás fejegységnek hívják. Lehet benne rádió, CD, DVD, USB, SD, navigáció, iPod és iPhone vezérlés, Bluetooth kihangosítás, A2DPI, tolatókamera, kormány-távirányító. Menüjük sajnos nem szerkeszthető, de egyszerűen kezelhető, logikus. Külső programot sem lehet hozzájuk fejleszteni, de itt nem tudom, hogy mire gondolt. Egyéb, speciális igényt nem szándékozik senki sem kielégíteni. A laptopokhoz, iPad-hoz, tablet PC-hez lehet kapni autós beépítő szettet, amin stabilan rögzül a készülék és "könnyen" kezelhető. Akinek nem felel meg a hagyományos fejegység, annak ilyet kell választania.
Egyszóval, találkoztunk már autóba épített dupla DIN méretű PC-vel, de mindegyik betegeskedett, nem ajánlom ezt a megoldást.
Üdvözlettel -Kütyüdoki - www.duett.hu

Elvágott vezeték

2011. március 28., 16:11 Módosítva: 2011.03.28 16:11

Tisztelt Kütyüdoktor.

Opel Tigra autómban a riasztó magától riaszt, élesítés után tizenöt másodpercel. A szakember elvágta az ajtókapcsoló bemenet barna vezetékét úgy jó volt. Kimérte a kapcsolókat, a próbalámpa csak nyitott ajtónál világított, ezért az ajtókapcsolók elméletileg jók. A szerelő szerint a riasztó rossz, de ez fura mert elvágott ajtókapcsoló vezetékkel pedig nem csinált vakriasztást. A kérdésem az lenne kaphat-e testet a riasztó egy kidörzsölődött vezeték miatt amit a próbalámpa nem mutat ki? És ön szerint mi a legvalószínűbb hiba? Válaszát köszönöm: Sanya

Ha elvágott vezetékkel nem jelentkezik a hiba, én is az ajtókapcsoló környékén keresgetnék.
Nem mindegy, hogy hova kötötték a riasztó ajtóbemenetét. A Tigra "elhalványodó" belső világítással működik. Ha rossz ajtókapcsoló vezetéket talált meg a szerelő, akkor a  halványodásért felelős elektronika visszafolyat egy kicsinyke testet a vezetékre és ez elég ahhoz, hogy beindítsa a riasztót. Be kell tenni egy diódát a belsővilágítás pozitív vezetékébe és jó lesz. Így látatlanba nehéz segíteni, mérni kell, de nem normál próbalámpával, mert az nagyon nagy terhelés egy visszafolyó test számára, az nem jelez semmit, lehetőleg LED-es próbalámpát használj vagy multimétert. Meg lehet próbálni a relézést is, amit az ajtókapcsoló vezérel és testet kapcsol a riasztó bemenetére. Ha valami nagyon kicsi visszafolyó test okozná a problémát, azt a relé nem tudja értelmezni, csak a kapcsoló által adott valós negatívot, arra húzna be és csak az indíthatná a riasztót.

Ha ez túl bonyolult, szívesen segítünk!
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

iPhone -kihangosítás

2011. március 28., 16:08 Módosítva: 2011.03.28 16:08
Tisztelt Kütyüdoktor!
Nem rég vásároltam egy 2002 Toyota Celicát. Gyári rádió van benne. Szeretném az iPhone 4 telefonom hangját viszont hallani a beépített hangszórókon.
Hogyan lehetne ezt megvalósítani minnél költséghatékonyabban? Mit kell beszereznem hozzá (vezetékek)? Hogy valósítsam meg? Előre is köszönöm a segítséged!

üdv.: Viktor
Sajnos az autórádiódnak nincs audio bemenete és nem is ismerek semmi megoldást arra, hogy legyen.
Három megoldást tudok ajánlani, három árfekvésben, egyre több szolgáltatásal. Az első és egyben legolcsóbb megoldás az iTrip. Ez egy FM adó, ami, mint egy rádióadó kisugározza a hangot és Te az autórádió FM sávján veszed, mint egy jó minőségű adót.
Ez sajnos hangban korlátozott és zavarérzékeny megoldás. Vásárlás előtt érdemes kipróbálni, mert nem minden autóban működik rendesen. Van olyan autó, ami nagyot árnyékol és ekkor az adó nem túl erős jele nem jut el a rádió antennáig. Az iTrip-et az Apple boltok forgalmazzák.
A következő a Bury kihangosító szettje, amit kifejezettem iPhone-hoz fejlesztettek. Saját hang-végfokkal rendelkezik, az autórádió és a
hangszórók közé illeszkedik. Amikor az iPhone-t használod, leválasztja az autórádiót a hangszórókról és annak helyébe lép. Tartja, tölti az iPhone-t,
kihangosít és tudsz zenét hallgatni róla.
A harmadik a Parrot Mki 9200, ami ugyan azt tudja, mint az előbb említett Bury, csak van egy kijelzője, valamint nem csak iPhone-ról zenél, hanem SD kártyáról, USB-ről és AUX-ról.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Zene az Audiba

2011. március 21., 10:45 Módosítva: 2011.03.21 10:45

Kedves Kütyüdoktor!
Érdeklődnék, hogy mit tudna ajánlani egy 90-es évjáratú Audi 80-ba, a műszerfal tetején lévő gyári hangszóróhelyre, hogy hallgatható minőséget
kapjak. A fejegység egy Alpine CDE-9871R. Jelenleg valamilyen olcsóbb Magnat van benne.
Esetleg hova lehetne esztétikusan berakni további hangszórót, vagy mély hang rezonátort az ülés alá?
Köszönöm segítségét, Bálint

Üdv!

Ez nem az a hangszóróhely, ahonnan zene is szólhat. A műszerfalba csak egy icipici lyukat volt képes készíteni a gyár, azt felejtse el.
Úgy csináltuk régen, hogy az ajtó zsebét leválasztottuk és oda készítettünk egy adapterrel hangszóróhelyet, majd az egész zsebet és adaptert
újrakárpitoztuk. Így az ajtóba belefér a 16,5 cm-es hangszóró, ami nagyon jól szól. Majd a gyári, műszerfalban kialakított helyre betettük a magas-sugárzót.
Már egy középkategóriás hangszóró szett is csodát varázsol, mert az autó belső tere kedvez a zeneépítésnek.
Amennyiben kevesellné a mélyhangot, csak ládában tud gondolkodni. Az ülés alatt semmi hely nincs, mert az ülésrögzítő sín belóg, és elfoglal mindent.
A ládát a csomagtartóba tudod tenni, ott megfelelő környezetbe kerül. Erősítővel meghajtva igazán meglepő hangot produkál majd.
Egyszóval nagyon jó hangzást lehet építeni az autóba, de nagy átalakítással is jár, ami egy nagyobb költséget emészt fel. De megéri...

Kamera az autóba

2011. március 11., 16:26 Módosítva: 2011.03.11 16:26

Üdv doki!

Tudna ajánlani egy jó kamerát, amit beszereltethetnék a kocsiba a szélvédő mögé, és mondjuk merevlemezre rögzítene? Nem tudom, milyen lehetőségek vannak, sajnos műszaki ügyekben járatlan vagyok. Szükségét érzem egy ilyen beszerzésének, mert bár defenzíven vezetek, de elég sokat, és azért adódnak helyzetek. Ha esetleg volt már korábban ilyen kérés és valahol elérhető a válasz, kérem jelezze, én nem találom.

Smarty, így hívják azt a szerkezetet, amit mi használunk. Sok hasonló terméket teszteltünk, és ez volt, amit megbízhatónak találtunk. Nem merevlemezre rögzít, hanem SD kártyára, hiszen a merevlemez nem szereti az autóban uralkodó szélsőséges viszonyokat (rázkódás, hideg, meleg, váltakozó tápfeszültség.). Mire lehet szükséged, azaz mit várhatsz el egy ilyen eszköztől? Nagy látószögű és érzékenységű kamerát, GPS vevőt a pozíció, irány és sebesség meghatározásához, gyorsulásérzékelőt az esetleges ütközés érzékeléséhez. Nagy kapacitású tárolót, ami tápfeszültség nélkül is megőrzi az adatokat. Egyedi tömörítési, azaz rögzítési eljárást, hogy az adatokat ne lehessen manipulálni, tehát megállják helyüket egy bizonyítás során. Ez mind megvan a Smartyban. Folyamatos üzemmódban is képes működni, az általa rögzített adatot számítógépre tölthetjük, majd megjeleníthetjük, kiértékelhetjük és akár menetlevelet is nyomtathatunk belőle. Ha szeretnél egy ilyet kipróbálni nálunk megteheted, keress fel minket.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Riasztó Polo

2011. március 9., 18:41 Módosítva: 2011.03.09 18:41

Most vásárolom az első autóm, ő lesz apuci szeme fénye. Csak 2000 Euro, 96-os Polo, ezért sem tudom, szükséges-e riasztó hozzá. Egyik oldalon azt hallom, hogy az ilyet alkatrésznek lopják, mások azt mondját, épp a kis értéke miatt nem kell ilyesmitől tartani.
Előre is köszönöm.

Én nem ismerek olyan autómárkát vagy típust, amit nem loptak még el. Az Aurora cirkáló elég nagydarab, de azt is lebetonozták az oroszok. Az újságokban megjelenő statisztikák azt diktálják belénk, hogy stagnál az autólopások száma, de azután olvashatunk olyat is, ahol a valósághoz közeli adatok is napvilágot látnak. Mitől ne lopnának autót? A gazdasági helyzet romlása felkelti az igényt az olcsó alkatrészek iránt és ennél olcsóbb nincs. Nézz utána, hogy mennyibe kerül csak egy lökhárító a Polo-hoz. Sokszor olvashatod hírdetésben, hogy „kintről, bontásból” származó alkatrészek. Ennyi autót „kint” sem bontanak.
Annak a 2000 €-nak a tíz százalékát fordítsd biztonsági berendezésre és nyugodtan alszol. Mivel riasztóval foglalkozunk, nálunk lecsapódnak történetek és van belőlük rengeteg. Újra divat betörni a lakásba és elvinni az autókulcsot, sokan találnak üres parkolóhelyet az autójuk helyén és egyre több autót találnak leszívott üzemanyagtankkal. Nem értem, hogy mi az, amiért érdemes kockáztatni - 30-40 000Ft? Akinek köddé válik az autója, örömmel kifizetné ezt az összeget, sőt többszörösét is. A gyári riasztóban és immobiliserben ne bízz, azt ki lehet játszani, hiszen minden azonos típusú autóban ugyan azt a megoldást használják.
Igen, szereltess riasztót, mert nincs olyan hely, ahol biztonságban lenne az autó, se utca, se környék, se garázs, se udvar. Kérdezősködj az ismerősök körében és meg fogsz lepődni, hogy a közvetett környezetedben lesz olyan, akinek ellopták az autóját mostanában. A Polo egy általános autó, sok van belőle, ezért nem probléma túladni rajta. Azt írod, hogy „kis értékű”, de kinek? Neked? Szerintem azért vásárolsz 2000 €-ért autót, mert ennyi pénzed van erre a célra – nem hiányozna? Üsd be a keresőbe, hogy „autóvadász” és okulj, hogy hány lopott vagy kétes eredetű autóval gurulunk együtt az utakon, nem is gondolnád.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Riasztó kimérése

2011. március 8., 10:04 Módosítva: 2011.03.08 10:04

Tisztelt K.Doki!

Az autómban van egy Spal AS80-as riasztórendszer. A motortérben illetve a csomagtartónál működik a bertérvédelem, beriaszt ha azokat nyitom. Viszont a hátsó ajtóknál is van beépítve kis nyomógomb. Ezek nem működnek. Illetve az első ajtóknál sincs más csak a beltéri lámpa nyomógombja. Az első ajtóknál erre lehet rákötve a riasztó? A hátsó ajtóknál jónak tűnik a bekötés, viszont lehet, hogy a festett ajtón nem kaphat testet a gomb? (1 vezetékes kis gomb)
Válaszát előre is köszönöm!

Minden tiszteletem a tiéd, mert kipróbáltad a riasztót. Ezt szinte senki nem teszi, pedig kell. A józanész szerint is, és hivatalosan is évente egyszer mindenkinek vissza kéne mennie a riasztószervibe és kérni egy átvizsgálást. A szerviz cserélné az ajtókapcsolót, ha korrodált, beállítaná az érzékelőket
és kicserélné az elemet a távkapcsolóban (ha jó, ha nem). Az átvizsgálás nálunk például ingyenes, csak a cserélt alkatrészeket kell fizetni, amire amúgy is ritkán van szükség, de így sem jön vissza senki. Nagyon kevés autótulajdonos veszi a fáradságot, hogy legalább egy évben egyszer körbejárja az autót és ellenőrizze.

Na, de a kérdésed - Elméletben a hátsó és az első ajtók ugyanarra a vezetékre csatlakoznak, így akármelyiket nyitod, riasztania kell a rendszernek.
A Spal riasztón a szürke vezeték az ajtókapcsolók vezetéke. Erre, ha testet kap, riasztani kezd. Nem írod az autó típusát, így nem tudom, hogy gyárilag van benne ajtókapcsoló hátul, vagy utólag szerelték be, bár mindegy, mert mindkét fajta elromolhat. Csavarozd ki a hátsó kapcsolót és kapcsold be a riasztót, majd kb. 40 másodperc múlva érintsd a vezetéket testre. Ha riaszt, akkor hibás a kapcsoló, de ez általában már ránézésre is látszik. A hibás kapcsolót cseréld ki és kész.
Előfordulhat, hogy nincs is bekötve az ajtó bemenete a riasztónak. A "lusta" riasztószerelő nem köt ajtókapcsolót, hanem a riasztó feszültségesés funkciójára bízza a rendszert. Amint kinyitod az ajtót, felkapcsol a belső világítás, ami egy feszültségesést eredményez, és erre riasztana a riasztó.
De nem szokott! Roppant szakszerűtlen, hiszen, ha kiég vagy lekapcsolják a világítást, már nincs mire jelezzen. Egy vezeték bekötéséről, esetleg pár diódáról van szó, de van, akinek ez is sok.
A riasztó is elromolhat, de egy Spal esetében ezt szinte kizártnak tartom.
Amennyiben nem sikerül megtalálnod a hibát gyere és keressük együtt.

Nagy kocsi, kis zene

2011. február 28., 16:12 Módosítva: 2011.02.28 16:12

Tisztelt Kütyüdoktor,

lenne Ön felé egy egyszerű kérdésem. Adott egy Renault Mégane sedan (97-es), ebbe szeretnék valami hallgatható rendszert építeni.
Egyelőre valami egyszerűt, adott egy Sony CDX-GT35 típusú fejegység ehhez szeretnék hangszórókat. Az első ajtókba és a műszerfalra, mivel csak itt van gyárilag kialakított hely (egyelőre máshova nem tervezek hangszórókat, majd idővel esetleg...) Az ajtókba 13-as átmérőjű hangszóró fér. Erősítőben és mélyládában egyelőre nem gondolkodom.
Cél egy viszonylag olcsó és hallgatható rendszer, már amit ebből ki lehet
hozni. A műszerfalra milyen típusú hangszóró való? Magas?
Mit tanácsol? Várom mihamarabbi válaszát, amit előre is köszönök.

Egy rendszeres olvasójuk.

Amennyiben nem szeretne erősítőt és mélysugárzót, nagyon jó minőségű hangszórót kell választania. Figyelnie kell, hogy a magasabb kategóriába tartozó hangszórók igénylik az erősítőt, így az Ön számára a frekvencia-átvitel mellett az érzékenység paraméter a legfontosabb, hiszen kis teljesítménnyel szeretné meghajtani. Ha ajánlhatok, akkor MB Quart hangszórót válasszon. Az MB Quart egy német, kézi összeszerelésű, profi hangszórócsalád, amely az autóhifi nagyjai közül való. Elég széles palettával rendelkezik, és elérhető árfekvésben biztosít kiváló minőséget.
Véleményem szerint a 30-40 000 Ft körüli összeget kell rászánnia a szettre, alatta nem érdemes, mert nem kapja meg a várt eredményt. Ebben a kategóriában viszont olyan hangszóró szettet tudhat majd magáénak, ami a hangjában magán viseli a profi szettek jellemzőit is, míg elég érzékeny ahhoz, hogy egy autórádió végfoka megszólaltassa. Természetesen később egy erősítő ismét nagyságrendi változást hoz a rendszerébe.
Amit hallani fog: sokkal dinamikusabb, pontosabb közép-mély hangok jelennek meg, és lényegesen szélesebb, tisztább hangtér sikeredik a műszerfal tetejére. Az MB Quart magassugárzója már ebben a kategóriában is fölülmúlja hasonló árfekvésű társait. Nagy élmény, mert hangszórócsere után új hangok és új hangszerek jelennek meg az eddig is hallgatott lemezein (természetesen nem MP3-ról beszélek).
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www-duett.hu

Zene fejegység nélkül

2011. február 26., 09:10 Módosítva: 2011.02.26 09:10

Tisztelt Kütyüdoktor!
30 éves Toyotámban szeretnék zenét hallgatni. Most van felújítás alatt az autó, de a gyári rádió helye jóval kisebb, mint a mostani fejegységek és
szerintem nem is mutatna túl jól egy mai fej egy ilyen autóban, nem szeretném a műszerfalat se bántani. Nem valami gigantikus hifi csodát
szeretnék csak utazás közben zenét hallgatni. Szeretném tudni van-e megoldás a problémámra. Elsőre az jutott eszembe, hogy egy külső lejátszót kéne valahogy csatlakoztatni (pl.: mp3 lejátszó vagy ilyesmi) de nem tudom hogyan lehet ezt megoldani.erősítő elég hozzá vagy más (is) kell? Ha van erre megoldás megköszönném a válaszod.

László

Sok veterán autó kesztyűtartójában rejtőzködik fejegység. Eldugod a rádiót, és infra távkapcsolóról kezeled. Ebben az esetben jó hangzást és egyszerű kezelhetőséget kapsz. Volt már rá példa, hogy a gyári fejegységet átalakítottuk és azon lehetett ki- és bekapcsolni a rejtett autórádiót, sőt a hangerőt is azon lehetett állítani.
A külső MP3 lejátszó is megoldható, de a kezelése nagyon kényelmetlen lesz. Kell egy kis erősítő, hogy megszólalhasson, ez normál esetben max.
10 000 Ft-os befektetés. Az erősítő bemenetére rákötöd a hordozható lejátszót és már szól is. Hátránya, hogy nehézkes a hangerő állítása és gondoskodni kell a lejátszó töltéséről. Sok esetben amint töltőre kapcsol a lejátszó földhurok alakul ki a töltő és a hangkimenet között és irdatlan zavar és fütyülés születik. Ezt nem mindig könnyű megtalálni és megoldani. Ilyet is csináltunk már, ez is működőképes gondolat. Ha megvan a gyári rádió és működik, akkor még FM adóval is csatolhatsz hozzá hordozható lejátszót. Az FM modul a lejátszód hangját elkeveri a rádió vételi sávjára és úgy szólal meg a zene, mint egy rádióadó. A hangminősége korlátozott ennek a megoldásnak, de nem vészes, valamint ebben az esetben is gondoskodnod kell a lejátszó töltéséről.
Nekem a rejtett autórádiós megoldás a legszimpatikusabb. Jó hangzás, kellemes szolgáltatások és stabil működés.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem veszi be a CD-t

2011. február 24., 12:11 Módosítva: 2011.02.24 12:11

Van egy olyan problémám, a Panasonic autó cd-mel hogy nem veszi be a cd-t és nem is játsza le. Mi lehet a gond?

Elromlott. Látatlanba nem tudok semmit mondani, de abban biztos vagyok, hogy szervizbe kell vinni. Nem ismerek olyan hibát, amit otthon meg lehet javítani. A CD-k évente igénylik a tisztítást. Az olvasófej lencséje általában műanyag, ami sztatikus töltöttsége miatt vonzza a port és abból is a leg finomabb szemcsézetűt. A poros lencsén nem lát át a lézer, így gyengül a visszavert jel, majd az elektronika számára értékelhetetlenné válik. A lemez berakását opto érzékelők figyelik, ezeket is meg kell tisztítani időnként.

A lézerfejek nem örök életűek, főleg a régebbi példányok maximum két évig bírták. A pick up cserélhető, de nem olcsó, sok esetben megközelíti az új készülékek árát. A CD megjelenésekor a lejátszók igen magas árfekvésben voltak, míg ma alapfelszereltsége minden autórádiónak, így a tömeggyártás miatt jelentős áresésen mentek át.

El kell vigyed szervizbe, ott megvizsgálják és mondanak egy javítási összeget, azután dönthetsz, hogy mennyire ragaszkodsz a készülékhez. Mi is javítunk minden gyári és utólagos fejegységet, hozzánk is jöhetsz!

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Mélynyomó a kalaptartóba

2011. február 23., 14:24 Módosítva: 2011.02.23 14:24

Kedves Kütyüdoktor!
Mélysugárzót szeretnék az autómba. Mélyládát nem szeretnék, mert szükségem van a csomagtartó teljes méretére. Ha kivágom a kalaptartót és abba rakok egy 25-30 cm-es mélysugárzót, az rosszabb mintha ládában lenne a csomagtartóban? Az autó egy Opel Vectra "A", sedan, fém kalaptartóval.
Köszönöm a segítséget.

Igen rosszabb. Lehetőleg kerüljük ezt a megoldást, mert ugyanannyi pénzért sokkal kisebb eredményt tudunk elérni. Biztos van előnye, de most nem jut eszembe. A kalaptartóról belóg a csomagtérbe, és ha szükség lenne a helyre, akkor nem lehet kivenni. A kalaptartót nem erre tervezték, a fém tele van lyukakkal, amiket be kell tömni és az egészet kimerevíteni, hogy zene közben ne a kalaptartó remegjen, hanem a hangszóró membránja mozogjon. Nem könnyű feladat! Az autó légtere jelentősen befolyásolja a hangját, tehát nem mindegy, hogy mekkora autóba szereled.
A ládába épített hangszóró abban a környezetben szól, ahová tervezték, tehát ideális körülmények között. Ha útban van kivehető. Nem kell átalakítani miatta az autót, nem kell szétvágni, és az autó eladásakor nem kell magyarázkodni. Ha tovább akarsz lépni és cserélni a mélysugárzót, az csak egy mozdulat. A ládába zárt hangszóró hatásfoka közel kétszerese a szabadlevegős hangszórónak, így a dobozolt változattal kellemesebb hangot és nagyobb hangnyomást tudsz előállítani.
Én nem ajánlom, de biztosan van olyan eset, amikor ez az egyetlen megoldás.
Szükségszerű rossz.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Öreg autóba ódon hifi

2011. február 22., 13:02 Módosítva: 2011.02.22 13:02

Kedves Kütyü Doki !

20 éves, de makulátlan W124 CE Merci tulajdonos vagyok. Szeretnék egy fa előlapos autó rádiót, ami passzolna a fa betétes műszerfalhoz. Akkor még ez volt a módi. Ha még kérhetnék, akkor tudjon mp3-as CD-t is lejátszani. Tudom manapság már nem divat az ilyesmi, de nekem megfelelne használt is. Mit javasolsz, hol, hogyan keressek ilyet ?

Irigylésre méltó autód van!

Értem, hogy lecserélnéd a rádiót, de sajnos a fa előlapos készülékek kihaltak. Az előlap és a keret rendelhető alkatrész, de rádiót kell keresni hozzá. MP3 akkoriban még nem volt, így azt egyéb módon kell megoldani egy külső lejátszóval.

Ha sikerülne beszerezned egy Pioneer DEH-P5100R, 7000R, 645R esetleg magnós variációban KEH-5400R, 6000RDS, 6800R, 7100R, 8200RDS, 8400R, 8600R, 8800R, 8900R készüléket, akkor megrendelheted a komplett fa előlapot hozzá és egy gyönyörű új fejegységed lenne. Ezek elég strapabíró, mondhatni „örök darab” készülékek. Egy tisztítás a lejátszónak és újabb tíz évig zenélnek.

Vatera, eBay és hasonló oldalakon felfedezhetőek ezek a fejegységek, keress egy közepesen kinézőt és öltöztessük újra.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Autórádió iPhone-hoz

2011. február 16., 12:48 Módosítva: 2011.02.16 12:48

Tisztelt Kütyüdoktor!

A neten olvastam az Oxygen OCar iPhone-hoz gyártott autórádióról. Kérném szíves véleményét, hogy milyen minőségű termékkel állok szemben, szabad-e ilyet vásárolni? Soha nem hallottam erről a márkáról, viszont nem is vagyok tájékozott az autós rádiók kínálatban. Nem olcsó rádió, de nekem tetszik. Ajánlja, vagy tud-e javasolni jobbat, mást, hasonlót.

Mi vagyunk ennek a rádiónak a hazai forgalmazói és a márkaszervize is, így egy kicsit elfogult leszek a válaszomban. Mi midig olyan készülékeket forgalmazunk, amiben hiszünk. Hiszünk a minőségében, ezért a nevünket adjuk hozzá.

Az Oxygen nem világmárka, és olyan rövid a története, hogy nem is tudnám besorolni a fejegységeket gyártó cégek rangsorába. Két éve vagyunk a márkaszerviz és eddig nem volt sok munkánk vele, de nem is áll mögötte hatalmas darabszámú eladás, így csak szakmai szemmel, a terméket felépítő alkatrészekből, kiviteléből, műszaki megoldásaiból tudom megítélni.

Mint az O’Car egyedisége is mutatja, lelkes és naprakész szakemberek lehetnek a háttérben. A készülék kivitele átlagos. Egyszerű, diszkrét, közepes illesztettségű elemekből, általánosan használt műanyagból készült. Ez a gyártó fiatalságára utal, amikor a befektetett összeget a fejlesztésbe nyomja,és igyekszik a termék árát lent tartani úgy, hogy egyedit és funkcionálisat alkot.

Nálunk ki lehet próbálni, meg kell nézni, ügyes ötleteknek nem voltak híján. Zseniális, bár elsőre roppant meglepő a telefontartó bölcső. Kihúzható, dönthető, forgatható, így szinte minden gyári rádióhelyről kézre áll.

Belső felépítése precíz, gondos. Műszaki szemmel, átlagos kapcsolástechnikai megoldásokat tartalmaz, ami sejteti a megbízhatóságot.

Nincs tapasztalatunk a készülékkel, mert újdonság, és eddig tizen-darab talált gazdára, ebből nem vonnék le következtetést, de biztatónak tartom. A vásárlói visszajelzés maximálisan pozitív!

A tudása nem több, mint egy iPhone-nak. Zenél, és ezt hangosan teszi, kellemes hangminőségben. Kihangosítva telefonál, visszhang és egyéb zavaró tényezők nélkül. Szól rajta a rádió, aminek a vételképességét átlagosnak ítélem, azaz teljesen használható. Tölti az iPhone-t, és ez nagyon jó annak, aki sokat telefonál, vagy esetleg navigálni is szeretne vele. Pont azt tudja, amire egy iPhone-tulajdonos vágyik. Az egyetlen hátránya, hogy egy-DIN-es méretű, de ez adódik az iPhone méretéből. Megjelenése diszkrét, mindaddig, amíg a bölcsőt ki nem nyitjuk, de autóba építve ez egyáltalán nem zavaró, sőt nagyon praktikus.

Helyette nagyon nehéz ajánlani bármit, mert nincs, azaz nem tudok hasonló készülékről. Az ára a tudásához képest nem mondható soknak. Egy autórádió, ami kezeli az iPhonet, tölti is és kihangosítóként is üzemel, legalább kétszer ennyibe kerül.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Autórádió veszteségmentes zenéhez

2011. február 15., 09:57 Módosítva: 2012.10.21 19:52
4

Tisztelt Kütyüdoktor!
Segítségét szeretném kérni. Autórádió vásárlása előtt állok. Szeretném élvezni az USB-SD kártya nyújtotta kényelmet de a hangminőség megtartása mellett. Sok veszteségmentesen tömörített zeném van flac formátumban. Ezeket szeretném az autóban hallgatni anélkül hogy temérdek CD-t elhasználnék. Megoldás lehet 320-as MP3-á konvertálni de mégis legjobb lenne olyan magnó beszerzése ami kezeli a flac formátumot. Tudna konkrét típust ajánlani ami képes erre?

Erre még várni kell. A neves gyártók szerint ennek nincs piaca, és lássuk be, igazuk van. Az emberek általában megveszik a lemezt és felteszik a polcra, ezzel be is végeztetett a veszteségmentes archiválás. A nagy gyűjtők nem hisznek a veszteségmentességben, úgy gondolják, hogy ha valami fele akkora méretű lesz, abból hiányozni fog valami, és az megengedhetetlen!
Az elgondolásod nagyon jó, könnyű kezelés és nincs kompromisszum.
Hallottam néhány „no name” autórádióról, ami játszik flac formátumot, de ezek minőségére, hangminőségére nem pazarolok betűket.
Egy-két nyakatekert megoldást ajánlok, de nem hiszem, hogy megér ennyit.
Szinte minden autórádió rendelkezik AUX bemenettel (pl. Pioneer DEH-1300 - 23 900Ft). Válassz egy flac lejátszására alkalmas hordozható lejátszót és csatlakoztasd az autórádióhoz. Ez egy költséghatékony megoldás, de hangminőségben nem vagyunk a topon. Az egyszerű lejátszókat arra tervezik, hogy kiszolgáljanak egy fülhallgatót, nem pedig HiFi építésére. Amit megnyertél a flac tömörítésnél, elveszted a lejátszó korlátai miatt, így a hangminőség egy közepes MP3 szintjét üti majd.
Az iTouch és az iPhone egy kb. 8€ értékű segédprogrammal képesek flac formátumot játszani. Ha egy iTouch-ot csatlakoztatsz egy iPod kompatibilis autórádióhoz, akkor az autórádióról kezelheted és nagyon jó minőségben hallgathatod a zenéidet. Itt kiemelném, hogy soha nem próbáltam flac programmal ezt a konfigurációt, ez csak egy gondolat részemről.
Ha nem ragaszkodsz a flac-hez csak veszteségmentesen szeretnél zenét tárolni, akkor ismét ajánlom az Apple lejátszóit, mert az iTunes képes erre. Ezt a konfigurációt viszont használom és tökéletes. Persze, ha eleve flac-ben szerzed be a zenét ez nem megoldás, azaz babrás.
Veszteség, vagy tömörítésmentesen tudsz még zenét tárolni, ha vásárolsz egy SD vagy USB kompatibilis autórádiót, mint például a Pioneer DEH-4200SD. Ez a készülék játszik USB-ről és SD-ről például wav formátumot. Így nincs hangminőség vesztés, csak nagyobb helyet foglal. A wav a flac-hez képest kb. kétszer nagyobb, így kétszer akkora SD-t vagy USB-t kell venni.
A legegyszerűbb még mindig, ha nagyon lényeges a hangminőség, akkor használj CD-t, míg, ha hajlandó vagy némi kompromisszumra, fordítsd át egy jobb minőségű MP3-ba.
Az általános zenehallgatáshoz, azaz háttérzenéhez kiválóan megfelel az MP3, míg, ha nagyon zenélhetnéked támad, előveszed a kedvenc lemezedet és bedugod a CD lejátszóba. Én nagyon szeretem a jó minőségű hangot, ennek ellenére többségében egy iPodról hallgatom az MP3-as dalaimat, viszont a középső bokszban ott figyel a CD gyűjtemény.

Gonosz kis fütty a rádióban

2011. február 14., 12:20 Módosítva: 2011.02.14 12:20

Üdv!

Van egy komolyabb hobbihifim, de nagyon zavaró hogy minél magasabb fordulatszámon alacsony hangerőnél hallani a generátorzajt. Segítséget szeretnék kérni abban, hogy mitől van ez és hogyan tudnám megszüntetni.

Gonosz dolog az a kis fütty, minél kisebb, annál nehezebb dolog megtalálni.
Léteznek RCA zavarszűrők, de azok erőteljesen módosítják a hangot, így inkább megkeresném a hiba forrását és, ha minden próbálkozás kudarcot vallott, csak akkor használnám.
Feltételezem, hogy erősítő is van a rendszerben.
Első dolog, amit kipróbálnék, hogy a levegőben hátradobnék egy RCA kábelt. Ha az RCA rossz helyen van elvezetve, akkor így megszűnik a zavar.
Ha nem, akkor kézbe kell venni az autórádiót. Ha van másik, akkor csere és ellenőrzés, hogy a rádió a zavarforrás vagy egyéb dolog. Ha nincs másik rádió, akkor a rádió RCA kimenetének testpontját fogd oda a rádió fémházához. Ha így megjavul, akkor tönkrement a rádió erősítő kimenete. Nem nagy hiba, előfordul és javítható. Akkor történik ilyen, ha az erősítő negatív tápja nem megfelelő vagy a szerelés végén, amikor már minden össze van kötve, bekerül a főbiztosíték, de még nincs letestelve az erősítő. Ekkor az erősítő megpróbál bekapcsolni, de mivel nincs testpontja, a rádión keresztül próbál energiához jutni, azt meg nem erre tervezték és megszakad az RCA testfóliája.
Mindenképpen ellenőrizd az erősítő testpontját. Sokan botlanak abba hibába, hogy gyári csavarhoz, például biztonsági öv, vagy ülésrögzítő csavarhoz testelnek. Ezek a pontok nem feltétlenül vannak kontaktusban a karosszériával, nem ez a dolguk. Ahogy az RCA kábelt, az erősítő tápkábelét is ki kell próbálni a levegőben hátravezetni. A táp ugyanúgy összeszedhet zavart, ha hosszan együtt fut valamelyik gyári vezetékkel.
A rádió ritkán szed össze zavart, kivéve, ha nem a gyári tápcsatlakozót használod. Ritka esetben testhiba szokott előfordulni.
Lehet az erősítő is problémás, ezt csak cserével tudod ellenőrizni. Van néhány erősítő (pl. régebbi DLS erősítők), aminél nem szabad a házat közvetlenül az autó karosszériájához fogatni, azaz nem lehet testen. Csavarozd le és tegyél alá valamit a próba idejére. Ellenőrizd az autó testkábelét az akkumulátor és a karosszéria között, majd a karosszéria és a motor között. Volt már olyan problémánk, hogy a generátor felfogató pontja volt kontakthibás. Ezeket mérni is tudod. Egy feszültségmérő egyik pontját az akkumulátor negatív pontjára teszed, majd a másik pontot a karosszériára, majd a motorra, majd a generátor házára. A méréskor járjon a motor! Ha feszültséget tudsz mérni az akkumulátor negatív pontja és a többi testpont között, akkor valahol nincs kontaktus. Ha ezek nem segítettek, akkor gyere el hozzánk és segítünk.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Riasztó kimérése

2011. február 14., 12:19 Módosítva: 2011.02.14 12:19

Üdvözlöm!
Kérdésem a következő lenne. Hogyan tudom kimérni egy autón a gyári centrálzár 2 vezetékét, amire a riasztót kössem a vezérlő elektronika csatlakozóján.
Pontosabban 5 vagy 6 vezeték van. Ebből hogy tudom megkülönböztetni a relé vezetékét és a motorét. 2010-es Toyota Hiace a riaszó pedig Caesar ct-401 gyári távirányítóról müködő riasztó.
Válaaszát előre is köszönöm, egy próbálkozó fiatal!

Nem leszek segítőkész.
Szerintem egy riasztó beszerelése szakértelmet igényel. Nem agysebészet, de ha ennyire az alapoknál leragadtál, ne szerelj riasztót!
Egy riasztó beépítés munkadíja kifizethető összeg, míg egy hibás méréssel vagy egy óvatlan mozdulattal százezres károkat okozhatsz. Tönkretehetsz egy elektronikát, berobbanthatsz légzsákot. A riasztó motorblokkolásával veszélyeztetheted a saját és autóstársaid biztonságát. Nem akarok szónoklatot tartani, de néha meg kell húzni a vonalat a hobby és a szakmunka határán. Egy gáztűzhely áthelyezése sem tűnik bonyolult munkának, de nem venném szívesen, ha a szomszédom megbütykölné a sajátját, és együtt repülnénk egy kis hiba miatt.
Hangsúlyozom, hogy általában nem nagy feladat egy riasztó beépítése, de kell hozzá rutin. Ha csak kedvtelésből állsz neki, feltételezem, hogy segédanyagaid sincsenek hozzá. A biztos kötések érdekében itt nem felel meg a szigetelőszalag. A kábeleket védeni kell, gégecsővel, bandázzsal. A vezetékek nem lóghatnak össze vissza, kellenek rögzítő bilincsek.
A rutin és hozzáértés nélkül készült riasztók szirénáznak állandóan a városban, nem hiszem, hogy még egyre szükség lenne és nem is szeretnék segédkezni benne.
Bizonyosan sértő a hozzáállásom, de szerintem a pék süssön kenyeret, az esztergályos esztergáljon és a szakértelmével megkeresett pénzből szereltessen riasztót a riasztószerelővel.
Üdvözlettel - kütyüdoki - www.duett.hu

Autórádiót mp3-hoz 15-ért?

2011. február 11., 11:33 Módosítva: 2011.02.16 12:41

Kedves Kütyüdoki !

Vonzó ötlet számomra, hogy a mozgó alkatrészek tömkelegét tartalmazó CD helyett az mp3-as file-okat SD kártyán tároljuk. A problémám, hogy az ilyen autórádiók kizárólag "no name" gyártóktól, gyanúsan olcsón találhatók meg. Pioneer, Blaupunkt, JVC után vegyünk-e bátran ilyen cuccot 15 ezerért, vagy várjunk márkásabb termékekre, esetleg felejtsük el örökre az mp3-al együtt ?

Köszönettel:

István

 

Nem, nem kell várni a márkásabb termékekre, ma már az SD- illetve USB-fogadás lehetősége minden gyártónál megtalálható. A no name készülékek továbbra is tiltólistán vannak nálam, ne vegyen senki ilyet, inkább fagyizza el az árát. Nézz körül az oldalunkon (duett.hu) és nálunk is válogathatsz ilyen készülékek között. Az USB-opciót már az alsóbb kategóriában is megtalálod, ennek az a magyarázata, hogy nagyobb rá az igény a könnyebb kezelhetőség miatt. Az SD-kártyafogadás a középkategóriánál indul, én személy szerint nem látom előnyét egy pendrive-val szemben, de van, mindenki használja azt, ami neki tetszik.
Sajnos egyetlen gyártó sem tesz említést vagy ajánlást a kompatibilitásra.
Előfordulhat, hogy egy meglévő USB-eszköz, vagy egy nagyobb SD-kártya nem működik, vagy nem teljesen működik egy rádióval. Sajnos ma már nincs alaposan megfogalmazott szabvány, így előfordul, hogy nem minden paraméter egyezik egy Japánban tervezett rádió és egy Kínában fejlesztett adathordozó kapcsolódásakor.
Ha ajánlhatok valamit, akkor USB-s fejegységként a Pioneer DEH-2300UB-t, míg SD-s készülékként a DEH-6300SD-t javaslom. A 6300-as már direkt iPod és iPhone vezérléssel is büszkélkedhet, így tényleg el lehet felejteni minden mechanikus elemet a rádióból. De azért természetesen ott van a cédélejátszó is, mert kell, hogy legyen. Azért néha hallgassunk jó minőségű zenét is!
Néha dugjunk be egy CD lemezt és kényeztessük fülünket. Néha felejtsük el az MP3-at, bár könnyű kezelni, tárolni, beszerezni, de a jó hangzáshoz kell a CD-mechanika!
Üdv, Kütyüdoktor - www.duett.hu

Rovatok