Helló tisztelt Kütyümester!
Minél nagyobb térképhálózattal feltöltött navigációs készüléket szeretnék vásárolni! Természetesen elsősorban Európában használom, de "kitudja?" alapon azt sem bánom, ha más földrészek térképei is fel vannak töltve a szerkezetre. Ezzel szemben csak olyanokat találok amiken még Európa sincs rajta teljesen. Például Angliától Romániáig mindent átfogó sincs. Használnám Ukrajnában is, de ott csak a főbb utakat ismerik. Ez most a térképezettség hiányossága, vagy egyszerűen én nem vagyok a téma zsonglőre? Egyszóval arra kérem, hogy ajánljon nekem minél nagyobb adatbázissal rendelkező és helyesen űködő gps-t. A Tomtom termékei nekem kifejezetten szimpatikusak(már használtam ilyet korábban), de végülis teljesen mindegy csak ne menjen az agyamra a tipikus szoftveres hibáival. Előre is köszi a válaszát és minden jót kívánok Önnek! Üdvözlettel: Horváth István
Tomtom-ot sajnos nem forgalmazunk, ezért nem ismerem olyan mélyen, de egy nagyon jó készülékcsalád, ha úgy érzi, hogy ez az, ami kézre áll és könnyen kezelhető, azt kell választani. Mi a navigációs piac másik óriását a Garmint forgalmazzuk. Jelenlegi térképlefedettsége úgy érzem, megfelelne az elvárásoknak. Mint a Tomtom esetében ebben is lehetőség van később bővíteni más országok térképével, addig, amíg a memóriája befogadja. Térjen be egy szakboltba, vegye kézbe, próbálja ki a menü kezelhetőségét és tesztelje előre kiválasztott címekkel, útvonalakkal, próbálja meg zavarba hozni a készüléket, szerintem nem fog sikerülni. A Garmin is és a Tomtom is megbízható, jól használható készülékeket kínál, hosszútávra gondolkodó ügyfeleknek, nem ismert a szoftveres probléma egyiknél sem.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Üdv!
1999-es Opel Zafira Elegance-ban a központi zár távirányítója a slusszkulcsba van építve. A gyári gombelem kimerült, elektronikai boltban kicseréltem. A nem Opel elem hazavágta az egész kulcsot (javithatatlan). Szerencsére megvan a másik kulcs, viszont abban sincs már működő elem. Arról szeretnék érdeklődni, hogy a gyári mennyibe kerül, és hol lehet kicseréltetni?
Ez valami félreértés lehet, olyan nincs, hogy gyári Opel elem, és nincs
olyan sem, hogy a nem gyári tönkretesz valamit. Az elemek minősége
különbözhet, de ami típusra megegyezik, az nem ront el semmit, legfeljebb
hamarabb lemerül. A távkapcsolód még az ellen is védve van, ha fordítva
teszed bele, akkor sem megy tönkre, csak nem működik. A cseréjéhez szét kell pattintani a kulcs burkolatát, ehhez csavarhúzót szoktak alkalmazni, ami ügyetlen mozdulattal becsúszhat a panelre, és letörheti a pici alkatrészeket, ilyet már láttam. Rutintalan kezű szerelő rutinos mondatának megfelelne, hogy a nem gyári elem tönkretette a távkapcsolót. Hozd el a hibás darabot, nézzük meg mi lehet a baja, és a másikban is kicseréljük az elemet.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor! Nyilván nem csodát várnék el, de Ön szerint ebben a tartományban melyik gép szól a legjobban? Leginkább komolyzenét hallgatok (ahol a részletesség mellett komoly mélyekre és dinamikára van szükség). Eddig a Pioneer, Alpine, Kenwood márkákat ajánlották. Ebben az ártartományban melyik a nyerő Ön szerint? Köszönettel várom a választ: Zoli
Klasszikus zenéhez szerintem az Alpine hangzásvilága áll a legközelebb. A felsorolt márkák mind nagyon jó és megbízható készülékeket kínálnak, nagyon nehéz közöttük választani. A Kenwood és Pioneer készülékek középkategóriája egy kicsit színesebb hangzást hoz magával, egy kicsit olyan, mint amikor már belenyúltunk a hangszínszabályzóval a hangképbe. Ez nem hiba, ez a hang kellemesebb érzést ad a fülünknek, de egy csalás rejlik benne, ami a pop, rock és egyéb zenei kategóriában jó, ám komolyzenénél akár zavaró is lehet. Az Alpine készülékei valósághűbb, nyers hangon szólalnak meg, ami pont a klasszikus zene hangszereinek kedvez. Azonos árfekvésben vizsgálva nagyon kicsi különbséget tudunk felfedezni az említett készülékgyártók között, de, ha választani kell, akkor én Alpine-t ajánlanék. Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoki!
Autócsere előtt állok. Most egy 2002-es Honda Civic sedanom van,amit egy 2006-os Toyota Corolla kombira cserélek le. A mostani autómba saját magam raktam be normális (DLS 16 cm és JBL 16 cm) hangszórókat. Mert a gyári eredetik gyalázatos hangon szóltak,egy Kenwood fejegységről hajtva. Ezek az autó eladásakor vissza is kerülnek. A Toyotában már gyári a fejegység, ehhez szintén gyári, de a Hondáénál sokkal jobb hangszórók vannak. Kérdésem az, hogy érdemes e a Toyota gyári fejegységéhez kicserélni a négy hangszórót a DLS-JBL párosokra? Fog-e változni a hangminőség és mennyire?
Üdvözlettel: István
Érdemes. A gyári rádió egy óriási finomszövésű leplet tesz a hang útjába. Összemossa a mélyhangokat és elnyeli a részleteket a magashangból. Ő a leggyengébb láncszem, de a hangszórók sem állnak a csúcson, így van értelme cserélni. A gyári megoldások, tisztelet a kevés kivételnek költséghatékony indíttatásból születnek, úgy gondolják, autót vásárolsz, nem zenegépet. Azért dicsérjük is a gyárakat, az elmúlt tíz évben jelentősen javult a beépített rendszerek hangminősége, ami az átlag felhasználónak több is, mint jó. Aki jobbat akar, az oldja meg utólag és formálja saját ízlésére. Az előző rendszert is te serelted, így ez nem kerül pénzbe, a hangszórók megvannak, ne hagyd porosodni őket egy szekrény mélyén. Mindenképpen szebb hangzást tudsz előállítani és amikor majd kiszereled a gyári hangszórókat és kézbe fogod, már érzed a különbséget, csak ránézésre. Egy DLS magashangja nem említhető egy lapon a gyárival, még, ha nem is a legmegfelelőbb hangforrás hajtja. Cserélj. Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Hamarosan szeretnék 1,5 millióért autót vásárolni és szeretnék az ellopása ellen is tenni. Tisztába vagyok azzal, hogy ellophatatlan autó nincs. DE meg lehet hosszabbítani az ellopás idejét abban reménykedve hogy lemond az autótolvaj az autómról. Kb 100ezer Ft-ot szánnék rá különféle biztonsági eszközök beszerelésére. Van pár aminek nem látom értelmét pl a riasztó. Ha kifigyelik az autót akkor a lezáráskor kiadó hangból tudják milyen riasztó van benne onnantól kezdve olyan mintha benne se volna.
Tehát a riasztót emiatt elfelejteném. Elrejtett kapcsoló elég olcsó pár ezer Ft-os költség, de a vezetőülés körül van könnyen megtalálják még ha egy kis időt is rá kell fordítaniuk. GPS-es nyomkövetéses bohóckodást nem tennék az autóba gondolom drága a beszerelése és a fenntartása is cserébe nem sok védelmet nyújt véleményem szerint. Amit jónak találtam motortérzár + váltózár kombó. Ha ez van az autóba nagyvalószínűséggel csak tréleren tudják elvinni. Gondolom az ellen meg sehogy sem lehet védekezni hacsak be nem betonozom az autót. Úgy gondoltam hogy a közeli új építésű lakóparkok alatti mélygarázsokban bérelek neki egy beállót. Így nem csak az időjárástól védeném hanem azért lenne még egy ajtó is a kocsi és az utca között bár itt nyugodtabban tudnának dolgozni a tolvajok mint szabad ég alatt. Az utcán abban lehet még reménykedni hátha valaki felfigyel rá hogy éppen viszik. A risztóra visszatérve még egy gondolat láttam már olyat hogy szólt az autó riasztója és egy manusz olálkodott az autó körül de senki meg sem kérdezte hogy övé-e vagy lopni akar vagy mi van, mert ugye a jó magyar elfordítja ilyenkor a fejét még ha a riasztó a tulajdonosnak vinnyog.
Köszönöm válaszát!
Szabó András István
Tiszteletben tartom a véleményét, de nem értek vele egyet. Minden beépített védelemnek van értelme, mindenki szereltessen olyat, amiben hisz, de előtte konzultáljon szakemberrel. Nem szabad csak egy szemszögből ítélkezni. A köztudat és a szakember tapasztalata merőben különbözik, az egyik otthon született legenda, míg a másik tapasztalatra alapozott tény. Legenda, hogy egy mozdulattal hatástalanítható a rejtett kapcsoló és legenda, hogy csak úgy rögzítik a riasztó kódját, amit visszajátszva kinyílik az autó, valamint legenda a teniszlabdával nyitható központi zár és a lefagyasztott, kettétörhető váltózár. Elméletben minden működik, de vegyük számba az életszerűséget is. Valóban a szirénázó autóhoz nem megy oda senki, de lehet, hogy a tulajdonos hallja, ő pedig odamegy, de nincs baj, ha csak magában szirénázik, hiszen a figyelemfelkeltés a feladata. Egy sziréna hangából nem feltétlenül lehet megállapítani a riasztó típusát, de ha mégis, akkor sem vagyunk előrébb, mert azt, hogy hogyan és hova építették be, még nem tudhatjuk. Ez a lényeg az utólagos rendszerben, hogy minden autó egyedi, nem lehet felkészülni rá, hatástalanítása ezért hosszú időt vesz igénybe, ezért keresnek egy olyat, amiben nincs semmi. Bátor emberrel tele van az utca, sokan gondolják, hogy nincs félnivaló, mert olcsóbb autót használnak, de nézzük meg az autolopasok.hu oldalon a statisztikát, meglepődünk majd.
Nagyon jó választás egy motortérzár-váltózár kombo, de ne maradjon ki az egyszerű riasztó a rendszerből, az úgy lesz komplett, a szirénázó autó majd felkelti a figyelmet a leendő teremgarázsban. Megfelelőnek tartanék önnek egy Blue16 rendszert, amit megtalál a honlapunkon. Ez a riasztórendszer évtizedes tapasztalatokra épül, olyan ember tervezte, aki számba vett minden lehetőséget és rendszerbe szedte azokat, így az elérhető legmagasabb védelmi rendszert valósítja meg. Ennyit lehet ésszerűen kihozni egy riasztóból, ez a teljes körű védelem, ez után már csak a műholdas védelem következik, ami ellentétben a leírt véleménnyel a védelmi rendszer csúcsa. Megint kihangsúlyozom, hogy a közszájon forgó legendák és a valóság egészen mást mutat. A műholdas rendszerek logikusan felépülő, biztonságos védelmet nyújtanak, érdemes tájékozódni róluk és tisztázni a fals információkat. Ismerem én is a fémhálóval letakart autó, a GPS és a GSM zavaró gondolatmenetet, de ne gondoljuk, hogy a rendszer tervezői ezzel nem törődnek és ekkora lyukat hagynak a védelmben. Mindig abból induljon ki, hogy a riasztó tervezők nem buta emberek, rengeteg fejlesztés és teszt, valamint tapasztalat van ezekben a szerkezetekben, és ami nagyon lényeges, hogy folyamatosan fejlesztik, tökéletesítik. Valóban van havidíj, de egy komoly apparátus áll mögötte és nem kifizethetetlen, de erről mindenki maga dönt.
Mielőtt meghozza a végső döntést kérem, hallgasson meg egy riasztókkal foglalkozó szakembert, aki saját tapasztalataiból tud ajánlani, rá- illetve lebeszélni egyes összetevőkről. Ha már áldoz erre, legyen a legoptimálisabb a védelem, ezt csak egyszer kell kifizetni és lehet nem is olyan sokat, mint gondolná. Amit az ismerősöktől hall és a weben olvas, az vagy igaz vagy nem vagy fél igazság, amit mi riasztószerelők látunk és tapasztalunk, az a valóság. Ha nem lenne értelme a riasztónak, nekem nem lenne munkám, pedig 1982-óta ebből élek és még senki nem verte le az emblémát a műhely faláról. Nincs ellophatatlan autó, ahogy áthatolhatatlan fal sincs és vághatatlan rács sem létezik. Létezik viszont védelmi rendszer, ami jó eséllyel megakadályozza az autó eltulajdonítását, és mint minden ezzel foglalkozó cég mi is ilyeneket árusítunk, mechanikus védelmet és elektronikus jelzőrendszert, ami együtt alkalmazva a teljes körű védelem fogalma.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Doki!
A külső lézerszenzoros traffipax-érzékelők közül az egy-, vagy a kétfejes megoldás a jobb? Hogy konkrétabb legyek: Kiyo DRS 500, vagy Elitech BLS?
Vagy mindegyik csak találatjelző?
Előre is köszönöm a választ.
F.László
Ezek csak érzékelők, csak jeleznek.
A lézerfejek bizonyos szögben látnak, illetve a zavarók sugároznak, így a több fej alkalmazása nagyobb lefedettséget, nagyobb biztonságot eredményez.
Mielőtt vásárolsz, nagyon járd körül a kérdést, mire használod, és hogyan? Elegendőnek ítéled, ha csak jelez a készülék, vagy inkább a blokkolót alkalmaznád, hiszen csak a blokkoló esetében marad időd arra, hogy lassíts, az előjelző nagyobb részben csak arról tájékoztat, hogy meglőttek. A blokkolót be kell szerelni fixen, így viszont már nem mehetsz olyan országba, ahol tiltott a használata, illetve birtoklása.
Ha nem jársz ilyen helyekre, akkor legyen fix és blokkoljon is. Tudom, hogy költséges, de meghozza az árát. Amikor palettánkra kerül egy termék, mi is körüljárjuk rendesen, vizsgáljuk, tanuljuk, teszteljük. Megbízhatónak kell lennie, mert ide nem jöhet vissza ügyfél minőségi problémával, de az árra is oda kell figyelni, versenyképesnek kell lenni, főleg az internet világában. Szerintünk ma ár-érték arányban a Laser Interceptor a megfelelő választás.
Ha jársz külföldre, és a fix telepítésű berendezést nem használhatod, akkor jöhet szóba a mobil előjelző. Itt már csorbul a biztonság. Ilyenkor egy nagy érzékenységű eszközt kell keresni, ami legalább belátható úton figyelmeztet. Mi az RX65-öt választottuk, nagyon jó készülék, régóta forgalmazzuk.
Akit csak lehet, a fix telepítésű zavaróra beszéljük rá, hiszen a két megoldás között az árkülönbség nem nagy, figyelembe véve a befektetés mértékét és a kapott szolgáltatást.
Valóban ezek relatíve drága készülékek, de komoly technika áll mögöttük és itt nem lehet hibázni, mert a hiba itt igazán sokba kerül. Már többször idéztem ebben a kérdéskörben egy kedves ügyfelünk jól sikerült mondatát: sok esetben csak hamis biztonságérzetet vásárolnék, de arra azt mondom, inkább ne legyen, inkább odafigyelek.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Helló,
az a problémám, hogy a hangszóró az autóban csak 30-tól szól, ha letekerem 5-10-ig meg sem szólal, a rádió típusa SAL VB 2000, a hangszóró eredeti, az autó típusa Suzuki Swift 1995 GLX-C. Mi lenne a megoldás? A rádiót fél éve vettem, minden kifogástalanul működik rajta. Ha hangszórócsere lenne, milyet vegyek? Előre is köszönöm.
Szervusz!
A rádió tervezői valóban egy kissé túlgondolták a hangerő felosztását, de a kimenő maximális teljesítményt ez nem befolyásolja, el kell fogadni, ez ilyen. Te nem hatoson hallgatod a zenét, hanem harminchatoson. A Swift 10 cm-es hangszóróhelyeket ajánl, ebben a méretben nagyon szép magas és közép hangot lehet létrehozni, de mély sajnos 10cm-ből nem képződik. Két lehetőséged van. Az egyik: ajtópanel-gyártás, amibe a 16 cm-es hangszóró beleillik. A másik: maradsz elöl a 10 cm-nél, és a kalaptartóba beteszel egy nagyobb, például 15x23-as ovál hangszórót. Az ajtópanel a jobb megoldás, cserébe nagy munka és ennek vonzata, hogy költségesebb. A kalaptartóba könnyen beépíthető a hangszóró, elég szép mélyhangot szolgáltat, de a hangképe nem jó. Valamit valamiért. Ismerve a rádiódat én a kalaptartós megoldást ajánlom, de abból vegyél valami komolyabbat (például Pioneer TS-A6902i - 14 900 Ft).
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Hello!
Ford Escortba szeretnék elfogadható minőségű zenei rendszert. A kalaptartóm már ki van vágva az előző tulajnak köszönhetően, így arra gondoltam a kalaptartóba tennék 2 kisebb mélysugárzót (mélyládát semmiképp sem szeretnék) az első ajtókba pedig 2 magasat. A kérdésem az lenne így jó lenne-e? Ha nem akkor mit tudnál ajálani?
Kedves Olvasó!
A kalaptartóba nem ajánlom. Vannak szabadlevegős mélysugárzók, de igen komolyan meg kell erősíteni a kalaptartót a megfelelő hangzás elérésének érdekében.
Mielőtt belevágsz, meg kell hozni egy fontos döntést: mennyit szánsz erre a célra. Az egyszerűbb és költséghatékonyabb megoldás, hogy a kalaptartóba (bár nem tudom mekkora a lyuk) beszerelsz egy pár nagyovál hangszórót (15x23), előre egy szettet, azaz külön magas és külön középmély hangszórót, amit a rádió hajt meg. Hangképét tekintve helytelen megoldás, de roppant eredményes, jó hangminőségű döntés.
Amint szóba kerül a hangkép illetve igazán profi zenére vágysz, elszabadulnak az árak. A helyes kiépítés a következő. Előre egy hangszóró szett, hátra mélyláda a csomagtartóba (tudom, nem szeretnél), és mindehhez egy jó erősítő. A mélyládának azért vannak előnyei, amire elsőre nem szoktunk gondolni.
Azt írod, hogy a kalaptartóba két kisebb mélysugárzót tennél, de sajnos nincs olyan, hogy kisebb melyhangszóró. A mélytől elvárt frekvencia megszólaltatásához elengedhetetlenül hozzátartozik a méret. A kalaptartóba szerelt hangszórónak merev, stabil környezet kell, amit nehéz elkészíteni, a jó hang érdekében rezgéscsillapítani kell a kalaptartót, ami költséges. A fixen beépített hangszóró belóg a csomagtartóba, ahonnan helyet foglal el és azt fixen teszi, ha kell a hely, nem csavarozhatod ki ideiglenesen.
A dobozba zárt hangszóró az általa megkívánt ideális környezetben (méretezett ládában) szól, így a hangja nagyságrendekkel jobb, mint szabadlevegős társainak és jobb a hatásfoka is, kisebb erősítővel is nagyobbat szól. Amint pakolnod kell a csomagtartóba és lássuk, be ezt egy átlagos autós évente kétszer teszi, a mélyládát arrébb teheted, vagy egyszerűen kiveheted. Ha rendszeresen pakolsz, készíthetsz, vagy készíttethetsz speciális ládát.
Mi már rengeteg ilyet csináltunk, volt réteses ügyfelünk, aki betette a tálcákat a csomagtartóba és a megmaradó helyre gyártottunk dobozt, de volt olyan is, aki a babakocsi mellé kért elég extrém formájú ládát. Árban sem rossz a helyzet, a két szabadlevegős árából jobb esetben simán kijön a mélyláda, a kalaptartó lyukait pedig be kell foltozni, erre kapható nálunk kárpitanyag. Pontos árakat azért nem írtam, mert elég nagy a választék, több minőségi kategóriából választhatsz, de, ha megbízol bennünk nagyon szívesen segítünk.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Doki!
Tud-e ajánlani nekem autóba használható hűtődobozt? Szeretnék vásárolni végre egy valóban használhatót. Az elmúlt években nagyobb bevásárlóközpontokban kapható hűtőládákat vásároltam, de használhatóságuk alul maradt az elvárásaimnak, és ahogy ez lenni szokott eljutottam oda, hogy kerüljön háromszor annyiba, de szeretnék egy valódit. Azt szeretném elérni, hogy ha reggel beleteszek egy üdítőt, délután ne egy meleg löttyöt találjak benne. Az eddigi ládáimat ha bekapcsoltam, kézzel éreztem, hogy a tetején lévő alumíniumdarab hűvösebb lett, de úgy vélem, hogy ez kevésnek bizonyul három üdítős palack számára. Nem tudom elhinni, hogy csak nekem van ilyen igényem, biztosan létezik ebből is minőségi kategória, csak én nem találom.
Természetesen léteznek használható hűtődobozok. Mi a Waeco hűtőit áruljuk, ezekhez értünk, ezeket ismerem, szerintem ennél nagyobb kínálattal senki nem rendelkezik. Esztétikus, strapabíró, praktikus darabok, és ami a legfontosabb hűtenek! Léteznek még profibb, hajóba, lakókocsiba, lakóautóba, kamionba készült hűtőink is.
Sajnos, ahogy a kérdésben is szerepelt, az általánosan, bevásárlóközpontokban kapható hűtőtáskák, hűtődobozok többsége gyalázatos minőségű, amit már első ránézésre is sugall az igénytelenül fröccsöntött műanyag ház, no és hűteni, azt nem tudnak.
Általános használatra termoelektromos rendszerű hűtőket készítenek. Ennek lelke egy speciálisan kivitelezett félvezető lapka, amire, ha feszültséget kapcsolunk, az egyik oldala melegedni kezd, míg a másik oldala lehűl. A lapka mérete és felületének kialakítása felelős a hűtőteljesítményért, itt is a méret a lényeg. De, sajnos ez a legdrágább alkarésze egy hűtőnek és ez az, amin spórolhat a gyártó. Meg is teszi, majd a használati utasításba beleírja, hogy használjunk jégakkukat a megfelelő hatásfok elérésének érdekében. Konkrétan ezek a ládák önmagukban nem tudnak hőfokot szinten tartani sem, hűteni pedig esélyük nincs. Gondolhatnánk, hogy ennyi pénzért ilyet adnak, de általában nem gyengébbek, hanem használhatatlanok, de árfekvésük megközelíti a valódi hűtők árait.
Kedvenc kishűtőm a Waeco TB-08. A hátsó ülésre kell rögzíteni a középső biztonsági övvel, és kényelmes könyöklőként üzemel. Van rajta két pohártartó és négy félliteres üdítő fér el benne. Nem arra tervezték, hogy nyaraláshoz telepakoljuk, ez csak az utazás komfortját növeli. Amennyiben nagyobb mennyiséget szeretnénk magunkkal vinni, válogathatunk a hűtőteljesítmények és méretek között egészen 35 literes űrtartalomig. Lényeges lehet a felhasználásnál, hogy a ládák többsége rendelkezik akkumulátorfigyelő áramkörrel (vagy kiegészíthetők), ami leválasztja a hűtőt, ha az akkumulátor feszültségszintje 11V alá esik, így az autó indítható marad. Nem utolsó szempont, hogy 12V-os, 24V-os, és hálózatról (AC 230V) működtethető modellek is vannak. Nem rossz dolog kivenni a hűtőt az autóból és felvinni a szállodai szobába!
Mindenki a saját portékáját dicséri, de mentségemre szolgáljon, hogy évek óta használom a Waeco ládámat és maximálisan elégedett vagyok vele. Nyáron az autóban hagyott, kikapcsolt TC-35 ládából hat óra elteltével még mindig iható hőmérsékletű ásványvizet lehet kivenni, míg a barátaim autójában a hagyományos hűtődobozban jéggé fagyasztott ásványvíz a mellé tett jégakkukkal együtt legalább 30 fokosra melegedett. Hangsúlyozom, kikapcsolt készülékről van szó. Ha áram alatt van, természetesen olyan a hőmérséklete, amire beállítottam.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Van egy Suzuki Grand Vitarám, amibe gyárilag egy Alpine rádió van navigációval. A navigáció a rádión váltható, de a címeket és egyebeket egy távkapcsolóról kell bepötyögni. A kérdésem az lenne, hogy lehet-e frissíteni a térképet, jelenleg nincs rajta M6-os. A márkaszerviz semmit nem tud erről és úgy látom nem is akar ezzel foglalkozni. Tudna-e rajtam segíteni? Tisztelettel,
Appor Ádám
A Grand vitarák egy jó ideig Clarionnal, majd Alpine fejegységgel kerültek forgalomba és mindkettő mellé Nav N Go Limousine navigációt szereltek. A Limousine akkor páratlan lefedettséggel rendelkezett és ezt a pozícióját máig tartja. Van frissítés, természetesen. Nem írta, hogy mikori az autó, ez lényeges, mert két féle frissítés is szóba jöhet. Az első sorozat még kétdimenziós térképpel volt ellátva (többnyire ezek Clarion rádióval), majd megjelent a háromdimenziós szoftver. A két adatbázis közötti átváltáshoz ki kell cserélni a szoftvert tartalmazó memóriakártyát. Az új kártya 22 900Ft-ba kerül és a legfrissebb adatbázist tartalmazza, amiben már végigér az M6-os.
Amennyiben már háromdimenziós szoftverrel rendelkezik, akkor a www.naviextras.com oldalon lehet frissíteni a rendszert a naviextras alkalmazás letöltése után. Ha úgy gondolja, hogy ez bonyolult, vegye igénybe szolgáltatásunkat. Kiszereljük, lefrissítjük és visszaszereljük (http://www.gpslap.hu/szolgaltatas.php).
A Nav N Go Limousinnal a Suzuki az elérhető legjobb navigációt adta ajándékba. A Limousin 42 ország térképét tartalmazza és ezt 24 nyelven kezeli, közte Magyarország legrészletesebb lefedettségét nyújtja. Ez volt a Nav N Go Kft. (az iGO gyártója) egyetlen hardvere, így ez az egyik büszkeségük és ebbe beletettek mindent. A készülék 2005-ben jelent meg és máig nagy érdeklődésre tart számot. Ma is „sokat” adunk el belőle gyári kijelzőkhöz, utólagos rádiókhoz. Az egyetlen negatívum, ha kell ilyet keresni, az az ára, 159 900Ft.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Helló Doki!
Szeretnék egy tolató kamerát az autómba. Azt szeretném megkérdezni, hogy mi a legolcsóbb variáció?
Kösz m.sunny
Kedves Sunny!
Tudomásom szerint a visszapillantóra csatolható monitor. Egy olyan visszapillantó tükröt képzelj el, amiben egy 4 coll képátlójú monitor van a tükörlap mögött, amit ha bekapcsolunk, átvilágít a foncsoron. Ezt a gyári visszapillantóra kell rápattintani négy gumiláb segítségével. Nekem előző autómban ilyen volt és szerettem használni. 39 900 Ft-ba kerül és a szett tartalmazza a kamerát. Persze nem minden autóban mutat jól, de oda kell próbálni, és eldöntheted, hogy tetszik vagy sem.
Több féle tükör és egyéb monitor közül választhatsz egészen a dupla DIN méretű multimédiás fejegységig, de árban ez a kedvező megoldás.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Motoromba szeretnék riasztót. Utána érdeklődve azt látom, hogy lehet 10 000 forintért és lehet 80 000 forintért is venni, például önöknél. Kérdésem az lenne, hogy mi a különbség oka?
Köszönettel, B. Bence
Kis helyesbítés, nálunk 60 000 Ft beépítve, de értem, nem ez volt a kérdés. Oldalunkon megpróbáltam pár jellemzőt kiemelni, hogy miknek kell megfelelnie egy motorkerékpár riasztónak, és ez az árkülönbözet oka.
A motor speciális esetnek számít, hiszen nincs hely, ahová eldugjuk a riasztót, ahol találunk, ott nem garantált az, hogy ne csorogjon rajta a víz, ha elkapja az eső. A motor általában sokat áll, nem használjuk minden nap, ezért fokozottan jelentkezik az akkumulátor lemerülésének problémája.
A motor riasztónak kis mérettel kell rendelkeznie, hogy elférjen az idom alatt. Vízvédettnek kell lennie, hiszen üzemszerű, hogy néha elázik. Ajánlatos, hogy legyen saját akkumulátora, mert sok motornál könnyen hozzáférhető a gyári akkumulátor, ezért sebezhető lenne a biztonsági rendszer. Mivel itt nincsenek ajtók, amiket védhetnénk, a motor esetében marad a kitámasztó figyelése és a dőlésérzékelés, tehát kell, hogy legyen benne dőlésérzékelő. No és a fogyasztás. A riasztó működéséhez energia szükséges, amit a gyári akkumulátor szolgáltat, ezzel nincs mit tenni, „enni kell”. A jó motorriasztó a bekapcsolás után egy bizonyos idő elteltével lekapcsolgatja funkcióit, úgymond elalszik. A Meta esetében 10 nap után az áramfelvétele közelít a nullához. Ebben a hibernált állapotban csak egy figyelő áramkör működik, ami riasztás esetén vagy, ha megnyomjuk a távkapcsolót, éleszti a teljes rendszert. Ebből mi használók csak annyit veszünk észre, hogy az ilyen kapcsoláskor kicsit lassabban reagál a rendszer.
Az olcsóbb típusok ezeknek a követelményeknek nem felelnek meg. Nem vízvédett, nem kicsi, nincs benne dőlésérzékelő (esetleg valami mechanikus megoldást tartalmaznak), és a fogyasztással sem törődnek. Nem állítom, hogy nem jók semmire! Vannak olyan motorkerékpárok, amelyeknél elhelyezhető a riasztó vízvédett térben. A dőlésérzékelőről is lemondhatunk, ha a kitámasztó kar figyelését elegendőnek ítéljük, és a riasztó fogyasztása sem probléma, ha mindennap használjuk a járművet.
Ezt az árkülönbséget tudásszint és műszaki tartalom indokolja, ez a választék, amiből mindenki kiválaszthatja a számára megfelelő készüléket. A mi palettánkon nem szerepelnek egyszerűbb készülékek, mi a megbízhatóságot tartjuk a legfontosabb paraméternek. Mindenki döntse el maga, hogy mennyit ér számára a motorkerékpárja, számolja ki, hogy egy átlagos robogó ára ma 500 000Ft és ennek 10%-a egy védelmi rendszer, ami persze nem 100%-os, de amit el lehet követni a biztonság érdekében, azt tudja.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoki!
Van az autómban JVC Kd-R301 fejegység, hozzá SAL első pár illetve 16,5cm-es MNC Sunset. Nagyon elegem lett már a sok cd írásból meg a tárolásból. Találtam az MNC -nek olyan fejegységét, amibe nincs cd olvasó, tehát csak rádió illetve memóriakártya/usb. Kérdésem az lenne, hogy milyen tapasztalatok vannak ezekhez a készülékekhez? Olcsónak tűnnek. 4x50W-os elvileg, az még jó is lenne. De a rádió része is elég megbízható-e? Illetve a hangzás se mindegy, mert azért a JVC-n elég szépen szól. Remélem tud segíteni nekem, hátha találkozott már hasonló készülékkel.
Köszönöm válaszát előre is!
Üdv.
Felmerül bennem a kérdés, hogy 8000 Ft fogyasztói áron értékesített
terméknek mennyibe kerülhet az előállítása. Amikor megvásárolod természetesen keres rajta az eladó, a forgalmazó, aki behajózza Európába, tehát a szállító is. Keresett rajta a kinti nagykereskedő és a gyártó, az összeszerelő, az alkatrész beszállító, az alkatrészgyártó és a tervező. Tudom a nagy darabszámú terméken elegendő a kicsi haszon - jah. Miből épülhet fel egy 8000 Ft-os készülék? Ennyi pénzért szól, és ne várjunk tőle többet, nem is hirdet ennél többet a hazai forgalmazója. Nem bántom, ez a készülék ár-érték arányát tekintve megfelel önmagának, de ne hasonlítsuk össze se JVC, se Pioneer, se Kenwood se Alpine autórádióval, mert nem lehet. USB-s autórádiók 25 000Ft-tól kaphatók, amik kiváltó modelljei lehetnek a JVC KD-R301-nek. Ha nem szeretnél ekkora befektetést, akkor használd a rádió AUX bemenetét, amire ráköthetsz bármilyen MP3 lejátszót, esetleg a telefonodat, és már nem is kell CD-t írni.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, hogy szükségem lenne egy nyest és macska riasztóra. Az autómat folyamatosan átjárónak használják ezek az állatok és már nem tudok mit kezdeni velük. Frissen lemosom az autómat, és másnap reggelre tele van már sáros lábnyommal az egész autó. Látszik ahogy lecsúszik a lábuk és ahogy "verekednek" a tetején. Eddig még kárt nem csináltak, de a múltkor már a lámpa és a kasztni közti résbe beletört az egyiknek a körme. Nem szeretném megvárni amíg a körümükkel megsértik a fényezést. Valamint az is idegesítő, hogy a frissen mosott autó 2-3 napon belül teljesen mocskos. Hiába állok meg máshol, jóval odébb, ott is betalálják. Egyszer régebben hallottam, hogy van valami kis kütyü ami olyan frekvencián ad ki hangot amit csak ezek az állatok hallanak, és ez elriasztja őket. A kérdésem az lenne, hogy tudna-e nekem ajánlani egy ilyet, valamint hol és milyen áron lehetne beszerezni.
Segítségét előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
Balázs
A macskák összekarmolják és sározzák, míg a nyest és egyéb rágcsálók meg is kóstolják az autót. Mi egy természetvédelmi terület mellett vagyunk, a nyest okozta károk elleni igény nálunk elég magas. Sajnos 100%-os megoldást nem tudok ajánlani. Ezek az állatok nem olyan ijedősek. Valóban van nyestriasztó, ami a kisállatok és rágcsálók által nem kedvelt frekvencián sípol, amit mi emberek nem hallunk, de van egy-két elvetemült példány, amelyik erről nem vesz tudomást, illetve egy idő után megszokja. Azért értelme van és érdemes beépíteni! A beszerelése egyszerű, csak az akkumulátor két pólusára kell rákötni és szólhat állandóan. Áramfelvétele kicsi, nem nagyon meríti az akkumulátort, de azért, mint minden fogyasztó ez is feltételezi az autó rendszeres használatát. Nálunk 9900 Ft beépítve.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Rögtön két kérdéssel is szeretnék előállni. 2003-as 307-es Peugeot-ba vettem egy Alpine CDE-120RM fejegységet. A hozzá kapott kábellel azonban nem tudom csatlakoztatni, mert a kocsi 2 csatijának oldalán lévő (táp, illetve hangszórók) kis műanyag pöckei, illetve a fejegység kábelcsatiján található bemélyedés nem esik egybe (az egyik középen van, a másikon meg a szélén). A neten ISO csatit keresgélve nem találtam olyat, ami kifejezetten a 2004 előtti gyártmányokhoz jó, csak olyat ami az utániakhoz. Van más mód a kábelek illesztésének, minthogy eltávolítsam(letörjem) az autóban lévő csatlakozókról azokat a kis pöcköket? A másik kérdésem pedig az antenna csatira vonatkozik: a kocsiban "anya" csatlakozóvég van, a fejegységnek szintén. Bármilyen pár száz forintos anya-apa átalakítóval orvosolható ez a probléma?
Előre is köszönöm a választ!
Tisztelettel,
Renátó
Kedves Renátó!
Nem találkoztam még ilyen problémával. Az autódban szabványos csatlakozók vannak, csak össze kell dugni és kész. Két csatlakozót látsz, az egyik a hangszóró, a másik a táp és valóban a bepattanó fülek eltolva helyezkednek el, hogy ne tudd felcserélni őket.
Az antennacsatlakozó esetében az autóban papa csatlakozónak kell lennie, és innen kezd valami gyanú felmerülni. Elképzelhető, hogy valaki nem túl hozzáértő már járt az autódban és nem gyáriak a csatlakozók és nem is használta azokat szabványosan. Gyere el hozzánk vagy a legközelebbi szervizbe és nézesd meg szakemberrel.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Kedves Kütyüdoki
Azzal a kérdéssel fordulnék Önhöz, hogy vásároltam egy DVD lejátszót és azt irja ki, hogy biztonsági okokból rá kell kötni a kézifék kábelre csak az a baj hogy elég nehéz leszedni a kezifek burkolatot, és vajon a lejátszó nem érné be azzalé ha valamilyen más kábelre kötném rá?
Amúgy nem valami nagy márka: Naviheaven NA-5096
Válaszát előre is köszönöm
Ezt azért kéri a készülék, mert vezetés közben, ha a vezető látóterébe kerül
a monitor és azon film megy, az elvonja a figyelmét és roppant balesetveszélyes. Nagyon sokan egyszerűen felülbírálják ezt, de nem teszik jól, a villódzó fények és a film cselekménye odavonzza a szemet, ezt nem lehet megállni. A menet közben filmnézés a biztos balesethez vezet és ezzel nem saját magát veszélyezteti, hanem mindenkit. Kikerülhető ennek a kábelnek a bekötése, de ne tedd! Úgy hallottam, hogy külföldön a rendőr szokta ellenőrizni, de lehet, hogy csak legenda, én személy szerint jogosnak tartanám. Köthető a kézifék negatívot kapcsoló pontjára vagy automata autók esetén a "P" állást érzékelő kapcsolóra. A lényeg, hogy a kijelző csak akkor működik, ha ezen a szálon test jelenik meg, tehát az autó áll, mert vagy "P"-ben van a váltó, vagy be van húzva a kézifék.
Üdvözlettel, Kütyüdoki
Tisztelt Kütyüdoki!
Régi, francia autóm van, ezeknél, ugye nem kapcsolódik le a fényszóró a gyújtás lekapcsolásakor. Vettem bele "zümit". Miként érdemes ezt bekötni? Két vezeték jön ki belőle. Gondolom, akkor kell működnie, amikor nincs gyújtás, de a fényszóró bekapcsolva van és ajtót nyitok. (Renault R19 Ph2 1993)
Köszönöm szépen válaszát!
Én inkább a gyújtás levételét választanám a jelzésre, mert ajtónyitáskor a környezet zaja elnyomhatja a zümmer hangját és úgy marad a világítás. A bekötése egyszerű, a pozitív felét a világítás pozitívjára kell kötni, míg a negatív felét egy gyújtás pozitívra. Amikor jár a motor, és világít a lámpa, a zümmer mindkét felén pozitív van, így nem szól. Amikor leállítod a motort, a zümmer negatív felén megszűnik a gyújtás pozitív és valamilyen fogyasztón keresztül test jelenik meg, ezért, ha a világítás rajta van, megszólal a zümmer. Ha ajtónyitásra szeretnéd kötni, akkor a legegyszerűbb megoldás, ha a zümmer pozitívját a világítás pozitívra kötöd, míg a negatívját az ajtókapcsolóra. Így viszont minden ajtónyitáskor sípol majd, ha világít a lámpa. Egy gyújtásról vezérelt relével megszakíthatod a zümmer áramkörét, hogy járó motornál történő ajtónyitáskor ne sípoljon, de szerintem ennyit nem érdemel a rendszer.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Autómban egy Alpine CDE-103 BT fejegység van beépítve.
Kérdéseim:
- létezik-e ehhez a típushoz kormányos vezérlő, ami a bluetooth kihangosítót is vezérli
- továbbá volt 2X olyan problémám, hogy be volt kapcsolva a rádió, indítóztam az autót, és a rádió elhallgatott. Csak úgy tudtam életre kelteni, hogy lehúztam az akkumulátorról a sarukat, tehát áramtalanítottam. Ez mitől lehet? Ha rendszeresen előjönne okozhatna e meghibásodást a készülékben? Mi lehet a megoldás?
Válaszát előre is köszönöm!
Ha az autódnak gyári kormány távkapcsolója és azon van telefon gomb, akkor a kormány adapter ezt is átviszi és működni fog a rádióddal (pl. VW, KIA) Ha utólagos infra távkapcsolóra gondoltál, akkor sajnos nincs ilyenje az Alpine-nak.
A rádiód elhallgatását, lefagyását valószínű, hogy az akkumulátor feszültségének leesése okozta. Indítózáskor óriási energiát kell, hogy szolgáltasson az akkumulátor, ami feszültségeséssel jár. Ha öregebb az autó motorja, vagy kopottabb az önindító vagy csak egyszerűen merültebb az akkumulátor (télen hosszú állás után), a feszültség leeshet 10V alá, ami miatt a rádió tápfeszültsége is elér egy kritikus szintet, ami miatt lefagy, mint egy Windows. Ha jó az akkumulátor és megfelelő töltöttség mellett is előfordul a hiba, no és nem szeretnél önindítót javíttatni, akkor egy relével megoldható, hogy az indítózás idejére lekapcsoljon a rádió. A relé egyik vezérlő lábát testre kell kötni, míg a másikat az önindító pozitívjára. A kapcsolón át kell folyatni a rádió ACC vezetékét, így amikor működik az önindító, a relé megszakítja a rádió kapcsolt szálát. Ebben az esetben a feszültségesés egy kikapcsolt rendszeren jelentkezik, amit elvisel. Sok autóban gyárilag is így működik, sőt a világítást is elveszi indítózás közben, hogy ne terhelje fölöslegesen az akkut. Azért az autót is át kell vizsgálni, mert ez a jelenség előfutára valaminek, előfordul, de nem normális.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztel Kütyüdoktor!
Ledes menetfényt szeretnék szerelni a kocsimra. Nem csak dizájnolásból, tapasztalatom szerint jobban észrevehetőek az így kivilágított kocsik nappal, mint amiken csak a tompított megy. Utánanéztem, és csak annyit tudtam kideríteni, hogy a Köhém rendelet szerint fel lehet szerelni a gápjárműre menetfényt, leírja, hogy kell elhelyezni, és a tompítottra ennek el kell halványulni. Na most csak gyárilag vagy utólag is lehet felszerelni? Felkerestem az NKH-t, de sokkal okosabb nem lettem. Annyit tudok még, lámpában meg kell lenni az E4 jelzésnek, és ennyi. Milyen menetfényt szerelhetek egy 2000-es Focusra? További sikeres munkát!
Üdv: Mustang
Rengeteg hasonló kérdés érkezik hozzám, de sajnos én nem jogász vagyok, csak Kütyüdoki, ezért kikértem a lepo01.hu vizsgaállomás állásfoglalását, mégis csak Ők értenek hozzá. "Egy rövid tájékoztatás a nappali fénnyel kapcsolatosan: Az EU 2011-től általánosan kötelezővé tette a nappali világítást a közúton közlekedő autók számára egy további, a tompítottnál is enyhébb fényű lámpa révén (Daytime Running Lights - DRL). A DRL nem helyettesíti majd a tompított fényszórót, ha a sofőr sötétedéskor felkapcsolja a tompítottat, a DRL automatikusan kialszik majd és a tompított villágitás marad mint fényforrás. Ezt minden új autóba be lesz majd szerelve gyárilag. Ez egy uniós irányelv, amit elfogadtak és kötelezővé tettek minden gyártó számára, aki uniós piacra gyárt vagy elad autókat.
Egyes autógyártók már tudtak a tervezetről és felkészültek erre, hiszen az Audi-modellek első lámpáiban az utóbbi időben feltűnt LED- sor, vagy a Porsche Turbo lökhárítójába épített fényforrások pont ilyenek. A 2011 előtt gyártott autókba a jövőben sem kell majd beszerelni az újfajta nappali világítást. Jelenleg eltérő szabályok vannak érvényben az EU-tagországokban: országúton szinte mindenütt, lakott településen nem mindenhol kötelező a tompított fényszóró használata nappal. Hazánkban városon kívül mindig használni kell a tompított világítást. Ezen kívül ha a soron következő műszaki vizsgán ilyen lámpával van felszerelve az autó és az nem gyári akkor sajnos a Nemzeti Közlekedési Hatóság nem engedélyezi a műszaki vizsgát, így az autó addig míg ezt az engedély nélküli átalakítást nem szünteti meg a tulajdonos addig a forgalomból kivonást hivatalból eszközöli."
Az aktuális jogszabályok itt elérhetőek: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31989L0278:HU:HT ML http://en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Vásároltam a Renault Mégane személygépkocsimba egy multimédiás fejegységet, ami már be is lett szerelve az autóba. Volt két lehetőség, miszerint vagy fixen lesz bekötve, és akkor gyújtás és indítókártya nélkül is tudok videót nézni vagy zenét hallgatni (ezt választottam), vagy a másik lehetőség lett volna, hogy csak gyújtással lehessen bekapcsolni, és akkor ha kihúzom a kártyát a helyéről, akkor automatikusan kikapcsol a készülék. Magyar használati utasítás nem volt a lejátszóhoz. Mivel az én esetemben nem függ össze a gyújtással, nem tudom, hogy kell kikapcsolni, vagy ki lehet-e egyáltalán kapcsolni. Van egy mód, miszerint elsötétül a kijelző, ha a Mode gombot nyomom, de véleményem szerint ez csak egy készenléti üzemmód, mivel a nyomógombok világítanak. Jól gondolom, ez lehetséges? Illetve ez nagy probléma? Ki lehet kapcsolni teljesen a készüléket? Vagy ez csak a nem fix bekötés esetén lehetett volna? Így merül az akkumulátor? (Férfi is van a családban nem egy, de még nem jöttünk rá :) )
Köszönöm a segítséget!
Tisztelettel: Berni
Általában, azaz szinte mindig van kikapcsolási lehetőség. Eddig egyetlen olyan készüléket láttam, amiről lemaradt ez a funkció, egyik kedvenc gyártóm a Pioneer feledkezett meg róla. Típus nélkül sajnos nem tudok segíteni, de miért kell fixre kötni a rádiót? Az autódnak van ilyen szolgáltatása, ACC-nek azaz accessory, magyarul tartozék funkciónak hívják. A rádiónak van egy állandó áramigénye, mert ennek segítségével tudja megjegyezni a beállított rádióadókat, illetve, hogy honnan folytathassa a filmet, ahol abbahagytad, és szüksége van még egy áramra, ez az ACC. Köttesd be helyesen, majd dugd be a kártyát, és fék nélkül nyomd meg a gombot egyszer. Ha egy idő után kikapcsol a rádió, azt nem hiába teszi, az autód vigyáz arra, hogy ne tudd lemeríteni az akkumulátort, ez így van kitalálva és ez így jó is.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelettel érdeklődöm, 1989-es 1,3-as Golf kettesemben hogyan lehet megállapítani a szinjelzés alapján a hátsó hangszórók helyes bekötését a gyári vezetékek felhasználásával? Melyik lehet a pozitív vezeték? Ráadásul még oldalanként is változtatták a szinjelzéseket! Köszönöm segítségüket!
A színjelzést sajnos nem tudom, de egyszerűbb kipróbálni, mint kikeresni.
Szereld be a hangszórót, dugd rá a kábelt és a rádiónál egy elemmel (pl. 4,5V-os laposelem) pötyögtesd meg a hangszórókat. Amikor a hangszóró membránja kifelé indul, akkor az elem polaritása megegyezik a hangszóró polaritásával.Közepes rutinnal rendelkező zenehallgatók hallás után is megmondják a helyes bekötést. Ha nem helyesen kötötted be a hangszórót, az még bajt nem csinál, csak vacakul szól. Be kell kapcsolni a fejegységet és először hátra szabályozni a hangot, majd eltekerve a balanszot ellenőrizni, hogy középállásban ugyanannyi mélyhang szólal meg, mint a két oldalon külön. Ha több a mély, amikor csak egy hangszóró szól, mint amikor mindkettő, akkor helytelen a bekötés, és az egyik hangszórón meg kell fordítani a polaritást (mindegy melyiken). Ezután, a balanszot tegyük középre és a faderrel szabályozzuk előre-hátra a hangot, és hallgatjuk, hogy középállásban nem tűnik-e el a mélyhang. Ha igen, akkor rossz a polaritás és mindkét hátsó hangszórón meg kell fordítani a vezetékeket. Ez így tudom, hogy bonyolultnak hangzik, de nem az, higgyétek el, csak hallgatni kell. A módszer magyarázata, hogy amikor helytelenül van bekötve a hangszóró, akkor a membránok ellentétesen mozognak, így csak lökdösik egymásnak a levegőt (amikor az egyik szív, akkor a másik fúj), nem képződik mély hang. Amikor elbalanszolunk és csak egy hangszóró szólal meg rendesen megmozgatja a levegőt és megjelenik a mély. A helyesen bekötött hangszórók esetén mindkét membrán egyszerre mozog, egyszerre mozdítják meg a levegőt és adják át a rezgést.
Tudom, elég lett volna leírjam a kábelek színét, de az nem lett volna ennyire hosszú!
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Üdvözletem doki! A következő a kérdésem. Van egy Triax mnc hangszóróm és a mély valamiért nem szól tisztán. Néha mint ha sercegne vagy valami ilyesmi. De ha lenyomom a peremét ami a membránszélre van ragasztva elmúlik. Mi lehet a gond? Remélem csk egy kis ragasztó kell neki. Üdvözlettel: Lala
A ragasztási problémákat szemmel is ellenőrizheted. Finoman nyomkodd végig a membránt és figyeld a membrán szélét, majd alul a pille és a kosár találkozását. Ha valahol találsz hézagot, azt pl. Pálmatex-el vagy hasonló, rugalmas ragasztóval javíthatod. Hasonló hibát produkálhat még a membrán kivezetésének kontakthibája. Ez az a fonott drót, ami a membránról érkezik a hangszóró csatlakozójára. Előfordult már, hogy ez eltört tőben és a membrán mozgatásának hatására összeér, vagy nem ér össze, ez erőteljes sercegő, recsegő hangot ad. Ha a kivezetésnél törött, akkor egyszerűen forrasztható, de, ha a membránnál, akkor, már nehezebb a javítás. Amennyiben nem találsz hibát, csak a hangszóró javító tud segíteni, de akkor meg kell fontolni, hogy nem éri-e meg egy új hangszóró. Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Az FM transzmitterem által szolgáltatott adás minősége hagy némi
kívánnivalót. Mivel az antenna a kocsin kívül van, ez meg bent, arra
gondoltam, meghámozom egy kicsit az antennazsinórt, hadd érje közvetlenebbül a zene, úgyis centikre fut az átalakítótól. Várható javulás vajon?
Nem, ezzel nagy hibát követnél el. Az antennakábel "sérthetetlen", egyéb esetben zaj, zavar és recsegés lesz a jutalmad. Inkább az FM adót szereld az antenna közelébe, mármint, ha lehet. Ha nem lehet, akkor az FM adót kell cserélni. A megfelelő adapter a rádió antennakörébe illeszkedik, és működés közben megszakítja azt, hogy semmiféle külső zavar ne juthasson be, majd amikor kikapcsolod, és rádiót hallgatsz visszazárja az antennakört, hogy ő ne zavarja a rádió vételét. A pár ezer forintos szerkezetek csak úgy sugároznak az éterbe, elég kis teljesítménnyel és az autó adottságaira bízzák a vétel minőségét. Van, akinek szerencséje van és hallgatható, van, akinek hallgathatatlan. Ennyiért ilyet adnak.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Az autómba szerelt Nokia bluetooth kihangosítón keresztül folytatott
beszélgetések esetén a másik fél minden esetben visszahallja a saját
hangját, kis késéssel, "kánon" jelleggel. Én ebből nem érzékelek semmit,
viszont a másik félnek igen zavaró. A furcsa, hogy a korábban használt
SonyEricsson telefonommal párosítva ugyanezt a kütyüt egyáltalán nem volt ilyen probléma, csak most, amióta egy Samsungot használok.
Mi lehet a gond? (a hangerővel már probáltam játszani, de nincs javulás)
Előre is köszönöm a segítséget!
Péter
Sajnos, ha nem Nokia telefont használsz, ez előfordul egy Nokia szettel.
Lehet próbálkozni a mikrofon elhelyezésével, de tapasztalataink szerint nem hoz megoldást. Másik telefonszettet kell választanod. Tisztában vagyok vele, hogy ez a legdrágább megoldás, amit ajánlhatok, de Nokia csak Nokiával tökéletes.
Parrot vagy Bury.
Mindkét gyártó nagy átfogással kezeli a forgalomban lévő telefonokat, nem is tehet mást, hiszen egyébként nem adna el egy darabot sem a termékéből.
Mindkét gyártó honlapján ellenőrizheted, hogy Te telefonoddal tesztelték-e a kihangosítót, illetve nálunk mindkét típus be van üzemelve, hogy
kipróbálhasd.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Kedves Kütyüdoki!
Szeretnék telefonkihangosítót szerelni a W123-as Mercedesembe. Kutattam a neten, de nem találtam olyan típust, ami megfelelne az elképzeléseimnek, ezért fordultam hozzád. Bluetooth-osat szeretnék, és csak beépített jöhet szóba, hogy ne kelljen a műszerfalra valami ufószerű modern kiegészítőt tenni, mert az nagyon elütne a régies belsőtől. A rádió korhű az autóban, nincs semmiféle kapcsolódási lehetősége kihangosító számára. Egyéb extra elvárások nincsenek, ritkán használom az autót. Ha tudok hívást fogadni, az már bőven elég.
Mit javasolsz?
Köszi D.
Bury CC 9045 - 25 000 Ft, vagy Parrot CK-3000 - 22 500 Ft (plusz beépítés).
Mindkettő nagyon jó minőségű Bluetooth kihangosító készlet, közel azonos szolgáltatással. Csak egy kis kezelőegységet kell elhelyezni a kezed
ügyében, amiről fogadod, kezdeményezed a hívást és a beszélgetés hangerejét állíthatod. Nincs tartó, nem tölti a telefonodat és nálunk akár ki is próbálhatod, hogy valóban kompatibilis-e a telefonoddal. A beszélgetés megszólalhat egy kisméretű plusz hangszórón, vagy opcionálisan, "relé" segítségével az autód gyári hangszóróján, miközben némítja vagy kikapcsolja a rádiót a beszélgetés idejére. Azt, hogy némít, vagy kikapcsol, a rádió tudása határozza meg. Általában a bal első hangszórót szólaltatjuk meg, tapasztalataink alapján ez a legkedvezőbb megoldás.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu