Totalcar Vakbarát Hírportál

Mitől recseg a rádió?

2012. szeptember 6., 10:44 Módosítva: 2012.09.06 10:52
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

Nekem lenne egy összetett problémám... Opel Astra F-em van 95-ös most vettem bele egy ATD CR-778-as rádiót, és valami probléma van vagy a fejegységgel vagy a bekötéssel, ugyanis teljesen szépen szól a rádió addig amíg el nem indítom az autót, elindulásnál egyből elkezd recsegni lehalkul akadozik, egyszóval minden baja van. Tudnál valami haszon tanácsot adni?

Üdv.: Kovi

Kedves Kovi!

Tudnom kéne, hogy milyen jellegű a recsegés. Lehet kontakthibás az antenna felfogatása, és mivel innen kapja az antennaerősítő a testet, valamint ez az a talppont, ami felelős a zavarszűrésért, érdemes ellenőrizni. A legegyszerűbb mód, hagy amikor recseg a rádió, egy kicsit erőszakosan megmozgatod az antennát, ha van változás, akkor ki kell venni a helyéről, megtisztítani a felületet és visszaszerelni. Azt írod, hogy lehalkul és akadozik a hang, ezt is jó lenne hallani. Lehet, hogy a probléma elől, a rádió bekötésénél van, ott kontakthibás a test vagy a pozitív kábel, de lehet helytelen kötés is. Így látatlanban, azaz hallatlanban, nehéz okosat mondani.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kizár a Suzukim

2012. szeptember 5., 11:02 Módosítva: 2012.09.05 11:02
3

Tisztelt Kütyüdoktor!

A problémám, egy utólagosan beépített riasztós központi zárral van(Suzuki Swift MkII-ben). Az egység önhatalmúlag ki- be zár, miközben a kulcsok fel vannak akasztva. Mit lehetne ez ellen tenni? Az autó utcán áll, ezért mihamarabbi válaszát várom.

Köszönettel: Zoltán

Szerintem a központi zár kapcsolója elállítódott. A központi zár kulcsról történő vezérlése miatt az első ajtóban (ajtókban) van egy kapcsoló, ami a kulcs elfordításakor átkapcsol, és vezérli a többi ajtó nyitását, zárását. A kapcsolót úgy kell beállítani, hogy a kulcs elfordításakor pont középállásban billenjen át. Sajnos, a Suzuki zára nagyon kicsit mozdul és ezért nehéz a beállítás, a mindennapi működtetéskor pedig a motorok folyamatosan nagy ütéseket mérnek a zárra, ami miatt elállítódhat. Ha a kapcsoló egyik irányba elmozdul, akkor egy kis rezgés is átbillentheti, ami miatt kinyithatja magát. Ez szerelési hiba, beállítható, orvosolható. A másik, amire gondolok, az egyik ajtóátvezetőben megtörtek az utólagos kábelek és az említett kapcsoló kábelei összeérnek. Ellenőrizni kell a kábelt, újrahúzni egy más módon, hogy ne törhessen el ismét. Ilyen hiba inkább télen fordul elő, amikor a hideg miatt merevebbek a vezetékek. Sokszor látunk olyan szerelést, ahol az ajtó és az utastér közötti kábelek úgy vannak átvezetve, hogy az ajtó mozgatásakor megtörnek. Az átvezetésnél arra kell törekedni, hogy a kábel ne törjön, hanem csavarodjon, tehát az egyik oldalt magasabbról indulunk és a másik oldalt lejjebb érkezünk. Így az ajtó mozgatásakor csavarodik a vezeték, amit jól visel hosszútávon. Amíg nem tudsz elmenni egy szakemberhez, vedd ki a központi zár biztosítékát, hogy ne működjön, ez kicsit kényelmetlen, de biztonságos.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Városi rádió

2012. szeptember 5., 10:58 Módosítva: 2012.09.05 10:58
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

2001-es Nissan Primerában gyári ,ha jól tudom Blaupunkt fejegység van aminek nagyon rossz, a rádió vételi képessége,Budapesten még csak csak hallgatható.De városon kívül teljesen süket.Kérdésem lehet-e valamilyen külső erősítőt szerelni hozzá,hogy javuljon a vételi minőség.

Köszönettel.
Béla

Ennyire nem rossz a rádió. Biztos vagyok abban, hogy ezért nem kell cserélni a rádiót, csak meg kell keresni a hibát. Kapcsolj át középhullámra és hallgasd meg, hogy működik-e. Ha nem, akkor szakadt vagy nincs bedugva az antenna. Ha igen, akkor ki kell venni a rádiót és egy másik antennával kipróbálni egy ismerten gyenge adón. Ha jó az antenna, akkor a rádiót el kell vinni műszerészhez, aki megjavítja. Ma már nincs, de régen sem volt olyan rádió, ami városon kívül ne vett volna semmit, az elég vacak lenne.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Büntetnek-e zenehallgatásért?

2012. június 1., 13:00 Módosítva: 2012.06.01 13:00
6

Üdv,

B oszloptól hátrafele be van építve az autó 4 db 30 cm-es mélysugárzóval. A láda oldalra és előre nem tud elmozogni, felfele természetesen igen. Ha napközben hangosan hallgatom, megbüntethetnek e érte?

Igen, hiszen rögzítetlenül és rendellenesen szállítasz nehéz tárgyat az autódban. A zenehallgatásért nem hiszem, hogy büntetnének.

Riasztó csere házilag

2012. május 26., 10:15 Módosítva: 2012.05.26 10:15

Kedves Kütyüdoki!

Tönkrement szeretett 3-as Golfomban a vásárláskor beépített Micro Car Alarm 050-es típusú riasztóm.

Hiába húzom le a kábeleit, az indításgátlás miatt nem tudom elindítani az autómat. Megvettem már hozzá az új riasztót, be is műteném, de a régihez sehol sem találtam a neten bekötési rajzot. Az ajtóérzékelőket meg a szirénát fel is tudnám használni az újhoz. Egyetlen reménységem vagy, hogy előtudsz túrni egy rajzot hozzá!

Fáradozásodat előre is köszönöm!

Péter

Sajnálom, de bekötési rajzot nem adhatok ki, ez MABISZ előírás. Egy próbalámpa segítségével ki tudod mérni az összes vezetéket. Csatlakoztasd a próbalámpa egyik felét testre és érd végig a vezetékeket. Amin világít levett gyújtásnál az az állandó áram, majd rátett gyújtásnál a gyújtás áramot találod meg. Önindítózáskor meg kell jelennie egy áramnak valahol, az lesz az önindító megszakítás vezetéke, mellette találod a párját. Átcsípteted a próbalámpát áramra és megint mérsz a maradék vezetékek között. Amin világít becsukott ajtónál, az a test, amelyik ajtónyitásnál (csomag és motortér) világít az az ajtó vezetéke.

Csak tanácsolni tudom, hogy, ha ez gondot okozott, akkor ne állj neki az új riasztó beszerelésének, mert ez nem szakterületed, bizonytalan lesz a végeredmény.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nézhetek DVD-t menet közben?

2012. május 23., 10:52 Módosítva: 2012.05.23 10:52
1

Kedves Kütyüdoktor!

Van egy autóhifi fejegységem. A típusa: Muse M362 DR DVD. A hangzásával, kezelésével nincs baj, de a dvd lejátszása csak kép nélkül történik, mivel azt írja ki nekem: Attention! you can not use this function while driving. Valahogy így. Nem használhatom, mert vezetek. Ez jogos, de nem csak én ülök az autóban. Két kábel van, amit nem kötöttem be. Az egyik a tolatókamera kábel, mert nincs még tolatókamerám. A másik egy fékkel kapcsolatos kábel. A tolatókamera kábelt kipróbáltam valami fogyasztóhoz (hangszóró) érinteni, és a képernyő bal felső sarkában dvd lejátszás közben megjelent a CAM felirat, miközben eltűnt az Attention kiírás. Közben pedig a dvd-t nem lehetett kezelni, csak ha leszedtem a kamerakábelt. A kérdésem tehát az: hogyan tudnám elérni azt, hogy a dvd lejátszás képpel is párosuljon? Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Olvasó!

Menet közben valóban nem lehet a vezető látóterében képi megjelenítés, mert az a legnagyobb önuralom esetén is elvonja a figyelmet. Ezt biztosan állítom, mert én is kipróbáltam, roppant balesetveszélyes. A lejátszó kábelkötegében van a fent említett fékkel kapcsolatos vezeték, ezt a kézifék visszajelző vagy automata autóknál a P vagy R visszajelző kapcsolóra kell kötni, innen érzékeli a készülék, hogy áll az autó és engedélyezi a kép megjelenését. Tehát, ha ez a kábel testet (-12V-ot) kap, akkor van kép, ha nem kapja meg, nincs kép.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Indítózásnál törli a memóriát

2012. május 17., 10:47 Módosítva: 2012.05.17 10:47

Tisztelt Kütyüdoktor!

Vásároltam egy multimédiás fejegységet (használtan). Az a probléma vele, hogy indítózáskor (ha kikapcsolt állapotban van) törli a mentett rádióállomásokat. Ha bekapcsolt állapotban indítózok, akkor semmi gond. Mi lehet a gond? Hogyan érhetem el, hogy az indítózás ne zavarja meg a rádiót?

Köszönettel,
TTamás

Egyik lehetséges ok, hogy a rádiónak van egy állandó és egy kapcsolt árama. Az állandó áram őrzi a beállításokat, a kapcsolt áram figyeli a gyújtáskapcsolót, hogy amikor kiveszed a kulcsot kikapcsoljon a készülék. Ha ezt a két vezetéket összecseréled, minden kulcskivételnél lenullázza a memóriát. Sok autó indítózásnál elveszi ugyan ezt az áramot, így ez is elejtést okozhat.

A másik lehetőség, hogy indítózásnál olyan mértékben leesik az akkumulátor feszültsége (10 volt alá), hogy ettől butul a rádió. Ezt okozhatja az akkumulátor elöregedése, az önindító nagyobb áramfelvétele, ami szintén öregedéssel függ össze, vagy lehet egy átmeneti ellenállás, azaz kontakthiba is a rendszerben.

Elsőként ellenőrizd a bekötést, majd egy hagyományos analóg (deprez) műszerrel mérd meg a feszültséget indítózásnál. Lényeges, hogy ne új digitális műszer legyen, mert annak lomha a mintavételezése és egy rövid időpillanatot kell megjeleníteni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Se ablakfűtés, se ablaktörlő

2012. május 17., 10:44 Módosítva: 2012.05.17 10:44

Tisztelt Kütyüdoktor!

Kérem a segítségét abban, hogy a hátsó ablak törlő működtetéséhez tartozik-e külön relé, és ha igen az hol található a kocsiban? Továbbá a hátsó ablakfűtés kontroll-lámpa világít, mégsem fűti le az ablakot, itt is van külön relé? A biztosítékokat ellenőriztem, azok rendben vannak. Válaszát előre is köszönöm.

Tudtommal nincs benne külön relé, ha nem működik, inkább az ajtóátvezetőben lévő kábelek törésére gondolnék. Látatlanban nem lehet sokat segíteni, de bekapcsolt ablakfűtésnél rá kell mérni az ablakon lévő csatlakozókra, hogy eljut-e odáig a 12 volt. Ha nem, akkor az ajtóátvezetőt ki kell pattintani és ellenőrizni a vezetékek állapotát. Hátulról haladva előre bontani és mérni kell, persze annak tudatában, hogy a biztosítékok valóban jók.

Felejtős az új autórádió

2012. május 16., 11:00 Módosítva: 2012.05.16 11:00

Tisztelt Kütyüdoktor!

Nem olyan régen beruháztam egy Pioneer DEH-2300UB autórádióra. Hű munkatársamnak szántam, egy '96-os F Astrába. Élvezem az előadást, amikor mindent beállítottam ízlésem szerint, de az már beárnyékolja az egészet, hogy amint leveszem a gyújtást, és újra ráadom (pl. tankolok, stb.), kezdhetek mindent elölről. Állíthatom újra be a rádióadásokat, kijelző beállításokat, hangszíneket, stb. Mi lehet ennek az oka, hogy minden egyes gyújtás levétel után elfelejti a beállításokat? Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Csaba

Kedves Csaba!

Hibás bekötés lehet a probléma oka. A rádiónak két árama van, egy állandó és egy kapcsolt, ezt a kettőt cserélte össze a beszerelő kollega. Húzd ki a rádiót, cseréld meg a két vezetéket, és minden megjavul. A Pioneer kábelén ezen a két vezetéken kialakítottak egy csatlakozót direkt ezen okból, húzd szét és kösd a sárgát a piroshoz, a pirosat a sárgához. Kicsit akciófilmes volt a mondat.

Üdvözlettel, Kuznyák Miklós - New Duett Kft.

Zastavába rádiót

2012. április 8., 09:43 Módosítva: 2012.04.08 09:43

Kedves Kütyüdoktor!

Nekem van egy 1985-ös évjáratú Zastava 128-asom és szeretnék bele rádiót. Valójában kaptam egy erősítőt ( Supertech Turbo 400 ) és egy autórádiót ( Sony xr-c4100 ) a hangszórókat ujakat szeretnék venni. Tudom öreg cuccok ezek de megteszik. Be tudom őket kötni csak először is ez a két egység fog jól összedolgozni illetve lehet ebből valami probléma? (a rádión van erősítő kimenet) A másik kérdés hogy milyen hangszórókat ajánl ehhez? (nem kell minőség csak szóljon).

Válaszát előre is köszönöm

Béla

Amennyiben a rádión van vonalkimenet és az erősítőn ugyanilyen bemenet, akkor összeköthető és rendeltetésszerűen működni fog. Hangszóróban Pioneer-t ajánlok, a TS-G sorozat nagyon kedvező árú, és kifogástalan minőségű.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kivágjam az ajtókárpitot a hangszórónak?

2012. március 29., 10:33 Módosítva: 2012.03.29 10:33

Tisztelt Kütyüdoktor!

Egy Opel Kadettem (1991-es) van és zene tekintetében minden gyári. Szeretnék CD-s fejegységet 1 pár csipogót az első ajtóba 1 pár hangszórót illetve a kalaptartóba 1 párat. Az a gond, hogy az első ajtóban nincs kivágott hely, tehát vágni kell. Ön ezt mennyire tartja jó ötletnek így, illetve milyen márkákat tudna javasolni? A költségvetés nagyon minimális.

Első hangszórónak szettet válassz, amiben külön van a magas hangszóró és a középmély.

A hangtér kialakításában nagyon fontos, hogy a magas sugárzó megfelelő helyre kerüljön, általában a műszerfal tetejére szoktuk ragasztani, ami később nyom nélkül eltávolítható, és innen tökéletes sztereo élményt kaphatunk. A középmély lehetőség szerint 16, de minimum 13 cm átmérőjű legyen, és tökéletes hely számára az ajtókárpit. Hátra nagy ovál (15x23cm) hangszórót tennék, mert az a kalaptartóban szép mélyhangot képezne. Típust, márkát nem tudok ajánlani, amíg nem határozol meg egy konkrét keretösszeget erre a célra. Egy első hangszóró szett 10.00Ft-tól, egy ovál 9.000Ft-tól kapható, az autórádió 20.000Ft-tól választható, de ezek olyan termékek, amik megbízható, kitűnő minőséggel bírnak. Nézd el nekem, de ez alatt nincs rendes termék, csak kínai vacak, amiért kár szétvágni az autót. Határozd meg, mennyi pénzt lehet elkölteni, és ha az kevesebb, mint az előző ajánlatom, akkor inkább lépésenként építkezz, ne dobd ki a pénzt. Az autóhifiben a készülékeket ma is úgy hívják, hogy Alpine, Kenwood, Clarion, Pioneer!

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Csak akkor szól, ha világít

2012. március 26., 15:43 Módosítva: 2012.03.26 15:43

Üdv!

A problémám a következő. Adott egy Suzuki Swift, amiben jól szolgált egy Jvc magnó, aztán mikor kicseréltem egy új Kenwoodra, azt tapasztaltam, hogy a világítás felkapcsolásakor a magnó kikapcsol! Ha lekapcsolom a fényszórókat, ismét működik! Semilyen változtatás nem lett végezve!

A pluszt, közvetlenül az aksiról kapja, ez már az előző tulaj munkája volt, persze biztosíték beiktatásával! Mi lehet a gond?

Előre is köszönöm a segítséget!
Attila

Hibás bekötés. A jelenségből arra következtetek, hogy a rádió testkábele az autó világításkábelére lett kötve. Amíg nem kapcsolsz világítást, a rádió az autó izzóin keresztül testet kap és szól, ha felkapcsolod a világítást, ezen a kábelen +12V lesz. Húzd le a rádió negatívját a csatlakozóról és közvetlenül a karosszériára kösd.

Üdvözlettel, Kuznyák Miklós - New Duett Kft.

Cégautóba négyszázezres hifit

2012. március 23., 14:21 Módosítva: 2012.03.23 14:21

Kedves Kütyüdoktor!

A közeljövőben új autó beszerzésére kerül majd sor (részben céges kereteken belül). A kiszemelt célpont egy F20-as vagy F30-as 1-es vagy 3-as BMW. Mindkettőhöz rendelhető Harman/Kardon hifi. Az 1-eshez kb. 300 000, a 3-ashoz 400 000 Ft.

Nagyon fontos nekem a jó zene, a mostani E46-os kombimban is van egy közepes épített rendszer (kb. 100 000 Ft értékű, amely a gyári fejegységre kötve jelszint-átalakítóval, Blaupunkt erősítővel, egy jó Impact első szettel és egy mélynyomóval szerelve). Ha nem is maximálisan (a gyári fejegység vezérli, így vannak határai), de elégedett vagyok a rendszerrel.

Kérdésem, hogy érdemes-e elkölteni sok pénzt a gyári Harman/Kardon rendszerre, hogy megkíméjük az autót a szétszedéstől, valamint annak érdekében, hogy az 1-es BMW-nek az egyébként is kicsi csomagterét megtarthassam a gyári, ülés alatti mélynyomók alkalmazásával, vagy nem kell félni a szétszedéstől és olcsóbban is lehet jó hifit betenni?

A kérdést még érdekesebbé teszi, hogy az ablakokat is szeretném fóliáztatni, valamint riasztót beszereltetni. A gyári extrákkal így az 1-es esetén 500-600 000, a 3-as esetén 700-800 000 Ft plusz költségről beszélünk.

Ugyanakkor utólag egy megfelelő riasztó kb 60 000, zene kb 150 000, fólia kb 40 000, azaz 250 000-ből megvan minden.

Viszont azt biztosan utálnám, ha a 0 km-es autó elkezdene zörögni az első naptól kezdve.

Várom szíves válaszát, melyet előre is köszönök!

Örök dilemma, hogy zörögni fog-e az autó a szerelés után vagy nem. Nem fog zörögni, ha szakember szedi szét és rakja össze, hiszen jó minőségű autókról beszélünk, amelyek  jó minőségű alkatrészekből állnak össze, ezért nem deformálódnak a kárpit patentek, nem is törnek, mint egy régi Daciában. Ha mégis, minden kapható és rendelhető, ráadásul olcsón.

A zenei részhez nehéz hozzászólnom. Tény, hogy ennyi pénzből roppant jó zene építhető, de nem lesz gyári kinézetű a rádió és nem lehet úgy takarékoskodni a hellyel, mint ahogy azt a gyár teszi. Nem anyagi a kérdés, hanem praktikai szempontokat kell figyelembe venni. Áldoz-e helyet az autó szűkös teréből egy jobb zenei hangzás miatt, illetve zavarja-e egy nem gyári kinézetű, szép és jóval több szolgáltatást nyújtó rádió a műszerfalban? Ha nem a gyári zene mellett dönt, választhat egy szolid megjelenésű fejegységet, amiről csak a márkatársak tudják, hogy nem gyári. Hangszórókkal nem kell törődni, azok nem látszanak és rengeteg jó minőségű közül válogathat. Az erősítő elég jól elrejthető, de a mélysugárzó annál jobb, minél nagyobb, ebben meg kell szabni a határt.

Riasztóban határozottan lebeszélem a gyári rendszerről. Minden gyári riasztó ugyan azon elven működik, ugyan oda van szerelve, tehát adott autótípus esetén gonosz szándékkal felkészülhetek a kiiktatására, hiszen tudom hol kell keresni és mit kell tenni ellene. Az utólagos riasztóról nem tudhatom, hogy mit és hogyan véd, hová szerelték, mit kell tennem ellene, hogy elhallgasson. Egy ilyen kategóriájú autónál már a műholdas rendszeren is el lehet gondolkodni, hiszen pár ezer forintos havidíj ellenében 24 órás felügyelet védi.

A fóliázásoz bevallom, nem értek. Ha gyári színezett üveg és az utólagos fólia között kell dönteni, nem kérdés a gyári megoldás. Az utólagos fóliázásban láttam már sok kutyaütő munkát, de mint mindenben, ebben is vannak tradicionális nevek, akik kiváló minőségű fóliát kiváló minőségben tesznek fel. Mindenképpen utána kell kérdezni a vonatkozó szabályoknak, mert egy helytelenül megválasztott fólia vagy árnyalat később a vizsgán megbosszulja magát.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Övfigyelmeztető házilag

2012. március 23., 14:13 Módosítva: 2012.03.23 14:13

Kedves Kütyüdoktor,

Segítségedet szeretném kérni az ügyben, hogy a trendekkel ellentétben nem ki-, hanem beszereljek autóba biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető hangot, lehetőleg minél idegesítőbbet. Édesanyám első szériás Toyota Yarisáról lenne szó. Évek óta traktálom a biztonsági öv bekötésével, de neki kényelmetlen és kész...

Tudomásod szerint létezik-e olyan boltban vásárolható megoldás, ami segítségemre lehet a merényletemben? Úgy rémlik, a műszerfal jelzi az öv állapotát, de hangot nem ad ki. Esetleg van olyan szakember, aki házilag eszkábált eszközt tudna erre készíteni?

Válaszodat előre is köszönöm!

Üdv, Máté

A visszajelző nagyon egyszerűen működik. Az öv fogadó részében van egy kapcsoló, ami egy figyelmeztető hangot adó elektronikát kapcsol. Elmondva egyszerű, de a kapcsoló beépítése egyedi, sok esetben nehézségbe ütközik, hiszen nincs helye, ki kell találni, hova kerüljön, mivel rögzüljön. Ha van hely, nincs nagy probléma, de ha nincs, lehet, hogy érdemesebb körülnézni bontóban egy kész darab után.

Hangjelzésnek használható egy egyszerű buzzer, ami veszedelmesen zavaró sípoló hangot is adhat, de egy alapismeretekkel rendelkező műszerész tud kellemesebb hangot csiholni belőle. Elektronikai áruházakban kapható olyan egységcsomag, amiben benne van a panel és az összes alkatrész, csak össze kell forrasztgatni, választható a vonatfüttytől a csengettyű hangjáig. Ezek az egységcsomagok 3000 Ft körül kaphatók, a buzzer nagyjából 600 Ft.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Néha esetleg rezgésszerű "megmozdulás" van...

2012. március 23., 12:51 Módosítva: 2012.03.23 13:42

Kedves doki!

Tulajdonomban van egy nemrég vásárolt VW Golf, 2006-os évjáratú, 1.9 TDI. A kérdésem az lenne, hogy mitől nem működnek a hátsó hangszórók? Elöl minden rendben, a basszus is jól állítható, hátul viszont semmi. Néha rezgésszerű "megmozdulás" van. Az autóban gyári kazettafon van, a rádió hallgatásánál sem változik a helyzet, de még akkor sem ha USB-n keresztül FM-modulátorral próbalom "hallgatni" a zenét. Válaszát várom, Rózsa

Ki kell venni a rádiót, lehúzni a csatlakozóit, és elemmel megpötyögtetni a hangszórókat. Ha mindegyik kattan, akkor a rádió a hibás, ha nem kattannak a hátsók, akkor el kell indulni szakaszonként. Először a hangszórót kell kivenni és ellenőrizni, bár igen kicsi a valószínűsége, hogy mindkét hangszóró elromlott. Elképzelhető, hogy az előző tulajdonosnál erősítő hajtotta a hátsó hangszóróit és eladás előtt kiszerelte, s magukat a hangszórókat nem kötötte vissza a rádióra.

Úgy tudom, van olyan VW-rádió, ami csak két hangszórót tud vezérelni, így az is elképzelhető, hogy ilyen rádiód van és/vagy hátul nincs is hangszóró.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Utángyártott vagy gyári navit vegyek?

2012. március 20., 11:24 Módosítva: 2012.03.20 11:24

Golf V-be szeretnék navigációt!

Utángyártott navigációt mennyire ajánlják?

Utána néztem az eredeti VW típusoknak, de azok csak cd-vel működnek, aminek szerintem nem sok értelme van!

Köszönettel: Kiss D.

Pioneer, Kenwood és Alpine, amit mi forgalmazunk, ezeket ismerem, ezek mind használható és nagyon jó navigációs fejegységet gyártanak. Közülük, ha a navigáció az elsődleges szempont, a Kenwood egy Garmin navigációs egységet használ, ami tökéletes részletességgel tartalmazza hazánk térképét is. A gyári navi értelme megkérdőjelezhető, meglehetősen drága, nem elég részletes, drága a frissítés és mindig egy-két adatbázissal le van maradva. Nézd meg a készülékeket, melyik tetszik, és látogass el egy márkakereskedőhöz, ahol általában ki is tudod próbálni. Érdemes végiggondolni, hogy milyen egyéb funkciókat tudnál használni még a navigáció mellett, például Bluetooth kiangosító, tolatókamera, iPod, iPhone csatlakoztatás, és ennek megfelelő rádiót választani.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Csipogó csillapítása

2012. március 8., 14:07 Módosítva: 2012.03.08 14:07

Tisztelt Kütyüdoktor!

Olyan kérdésem lenne, hogy egy autohifi kiépítésekor a csipogó helyét is szokták zajcsillapítani, gondolok itt Dynamat zajcsillpító lap használatára? Még sehol nem láttam erre példát lenne pozitív hatása a magas hangtartományra ha az autómnak nem csak az ajtajára hanem a csipogó körüli területre is használnék az anyagból?(Peugeot 206, 2007-es évjárat)

Nem hiszem, hogy számítana. A rezgéscsillapítást a hangszóró környezetének merevítésére használjuk, azért, hogy a hangszóró által keltett rezgéseket ne vegye át a környezet és megakadályozzuk, hogy az is membránként hangot keltsen. Másik ok, hogy a hangszóró által létrehozott hang egy merev közegben ne módosulhasson, valóban csak a hangszóró hangja szólaljon meg. A magas hangszóró nem szól bele a mögötte lévő térbe, valamint az általa létrehozott hang olyan frekvenciájú, ami nem mozgatja meg a környezetét, ezért nincs rá szükség. Saját megnyugtatásodra tehetsz lapot mögé, nem kell sok és nem csinál bajt, de szerintem nem is használ.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem indul a Suzuki

2012. március 2., 13:17 Módosítva: 2012.03.02 13:17

Tisztelt Kütyüdoktor!

Az alábbi problémám van.

1999 évjáratú Suzuki Swift gk. augusztusban nem indult. Gondoltam, hogy a 2 éves aksim megadta magát és vettem egy új Banner aksit. Ezek után a régit feltöltöttem és elraktam. Az autót ritkán használom és az új aksi 1 hónap után lemerült. Feltöltöttem és mindig indított.

Két hete megint kakukk és visszavittem az új aksit, hogy rossz. Az aksis nyolc voltot mért a Banneren. Közben visszatettem az autóba a régi aksit és aug. óta álló aksi pröcre indított.

Az aksis feltöltötte a Bannert és terhelő villával megmutatta, hogy semmi baja. Ezek után elvittem az autót egy villany szerelőhöz és két napig ott hagytam feltételezve, hogy valami szívja az aksit. Semmit nem találtak. Egy hét állás után simán indult az autó és tegnap munkába induláskor minden rendben volt és du meg sem nyikkant. Valami taácsot kérnék.

Előre is köszönöm.

Amennyiben az autó töltése 13,8V vagy fölötte lévő érték és az autó akkumulátornál mért áramfelvétele nem haladja meg a 100-120mA-t, egy jó akkumulátor nem merülhet le. Ha reggel jó volt, délutánra lemerült, akkor valami időszakosan fogyaszt az autóban, de annak jelentős fogyasztásnak kell lennie. Ami felhasználói hiba előfordulhat, a felkapcsolva hagyott világítás, a bekapcsolva hagyott rádió, a bekapcsolva felejtett belső világítás, de ezeket észrevetted volna. Látatlanban nincs sok ötletem, talán mérési hiba, ismét át kellene vizsgálni az autót.

Swiftnél az ajtónyitás érzékelőkön van egy gumisapka, ami le szokott esni, ez például okozhat olyat, hogy a kapcsoló nem éri el rendesen az ajtót és határesetként néha csukott ajtónál is felkapcsolja a belső világítást. Ha van riasztód, ellenőrizd, hogy nem szokott-e indokolatlanul riasztani. Egy rosszul beállított belsőtér vagy ütésérzékelő forgalmas helyen állandóan megszólal és a folyamatos szirénázás szintén meríthet. Igaz nem Suzukiban, de volt olyan hibánk, amikor az ablakmosó tartály lyukas volt és az autó generátorára csöpögött a mosófolyadék, ez a víz elég volt ahhoz, hogy a generátor közel 1A-es áramfelvételt produkáljon. Ezek csak tippek, nem pótolják a mérést. Az egy hét alatt lemerülő akku télen lehet természetes, a reggelről délutánra lemerülő már nem, látni kell az autót.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

MP3 a Thaliába

2012. március 1., 14:19 Módosítva: 2012.03.01 15:17

Kedves Kütyüdoktor!

Renault Thalia (2006-os 1.4 16v) autómban szeretném lecserélni a gyári rádiót (4x15w cd lejátszós, távvezérelhető a kormány mögötti fülekkel)egy olyanra, ami a következőket tudja:
- mp3 lejátszás, usb vagy memóriakártya csatlakozással
- kormányon lévő gyári távvezérlő használata
A jelenlegi gyári rádió a központi kijelzőt használja, de ez nem fontos követelmény, viszont a távirányító használata az. Régebben állítólag a Sony cdx-gt30rn tudta ezt (távvezérlő), de azon nincs se usb bemenet, se kártyaolvasó.
Tudsz-e ajánlani egy megfelelő modellt(ár: 25-30000-nél többet nem nem szeretnék költeni rá)?
Ha igen, szükséges-e a gyári hangszórókat cserélni?

Köszönöm!

Üdv Gyula

25 000 Ft-tól kapható olyan fejegység, ami USB-ről zenél, ezzel nincs baj, és azzal sem, hogy ezek fogadnak kormány adapter. Alpine, Kenwood, Pioneer, mind hasonló árban, hasonló tudással bírnak, kiválaszthatod a számodra legszebbet.

Az adapter már kellemetlenebb kérdés. Két féle lehet, az egyik analóg, a másik CAN-bus. Ha a gyári rádiódra az van írva, hogy Tunerlist, akkor analóg és 17 000 Ft, ha a felirat Updatelist, akkor CAN-bus és 28 000 Ft az ára. Sajnos ez a költségesebb adapter csoporthoz tartozik. A rossz hír az ára volt, a jó hír, hogy van raktáron.

A rádió csere nem csak szolgáltatásbeli különbséget ad, hanem szebb hangzást és egy kicsit nagyobb teljesítményt, de ez még nem akkora, hogy a hangszórót is cserélni kéne, maradhatnak, sokkal többet tudnak, mint amit a gyári rádió kihoz belőlük.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Fázik az autó

2012. február 20., 17:56 Módosítva: 2012.02.20 17:56

Kedves Doki!

Itt a hideg és fázik mindenki az autójával együtt. Olyan kütyüt keresnék ami 12 voltos és a motor hűtővizét melegíti. Mondjuk belehetne építeni a fűtőradiátor felé menő ágba és ott melegítené a vizet. Tud ön ilyenről esetleg?

220v-ost találtam de egyebet nem. A Fordokba nem elektromos van és a vizet melegíti?

Üdv:Laca

A motormelegítők általában 500W energiát igényelnek, ami 12V-on közel 42A áramfelvételnek felel meg. A melegítés, ha nincs túlságosan hideg, azaz mínusz eleje van, két órát vesz igénybe, ami egy átlagos autó 55Ah-s akkumulátorát nullára merítené mielőtt elérné a kívánt hőfokot. Ha még utastér fűtést is szeretnénk, ezt a teljesítményt meg kellene szorozzuk hárommal sajnos. Ezért működnek 230V-ról a melegítők. Akinek nincs lehetősége este bedugni az autót a hálózatba, annak csak a benzinkályha marad, Webasto vagy Eberspächer, de az árban egy másik dimenzió. Nekünk, utcán parkolóknak marad az ülésfűtés, ami, nem melegíti a motort, nem csökkenti annak kopását és üzemanyagot sem spórol, de nagyon jó érzés.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Xenont az autóba

2012. február 10., 11:58 Módosítva: 2012.02.10 11:58

Tisztelt Kütyüdoktor!

Azt szeretném kérdezni, hogy vettem xenon szettet az autómba. Az autó világításánál van egy törés jobbra felfele. Ha berakom a xenont, ez nem látszik egyáltalán! Miért van ez? H7-es égőim vannak. Milyen xenon egőt vegyek, hogy ugyanaz az egyenes világítása legyen, mint ha halogen izzók lennének benne?

Mivel a xenon izzó vetülése más, mint az izzószálas izzóé, ezért nem engedélyezett az átalakítás, ezen sajnos nem lehet segíteni. Nem csak az a jellegzetes törés tűnt el a vetített képből, de megjelentek össze-vissza foltok is, amik roppant zavaróak a szembe jövő autó vezetőjének, ha az egyik éppen eltalálja. Amennyiben az autódhoz létezik xenon, mint rendelhető extra, annak a lámpája lenne a megoldás, de nem minden esetben rakható bele az utólagos izzó, ezt előre ellenőrizni kell.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Plusz kábelt a kocsiba

2012. február 6., 16:32 Módosítva: 2012.02.06 16:32
1

Üdv.

Renault Megane 2-ről lenne szó. Erősítőt szeretnék bekötni, hogyan lehetne megoldani a + kábel bevezetését a kocsiba? Van esetleg valahol egy rés vagy lyuk ahol be tudna menni a kábel?

Köszönöm!

Baloldalon be kell bújni a műszerfal alá és meglátod azt a gumidugót, amin a gyári kábelek kimennek a motortérbe. Óvatosan egy behúzó pálca segítségével ki tudod dugni a saját kábeledet, de utána vissza kell tömíteni, hogy víz ne folyhasson vissza. Figyelni kell, mert a kinti kábelek könnyedén bevezetik a vizet és bent olyan helyre is eljuthat, ami később nagyobb pénzt is felemészthet. Érdemes ezt a munkát szakemberre bízni, mert a tömítés is nehézkes és a vezeték áthúzásánál a gyári vezetékeket is könnyen megsértheted, kell hozzá egy kis rutin és egy segítő, aki a másik oldalon várja az érkező kábelt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem megy a bluetooth

2012. január 25., 12:13 Módosítva: 2012.01.25 12:13

Tisztelt Kütyüdoktor!

Az autómban egy KDC-btU40 típusú fejegység van, melyet elsősorban a bluetooth kihangosító miatt választottam. Ha éppen működik, nagyon jó is. Viszont az a problémám vele, hogy pár naponta/hetente HF Error hibaüzenettel megszakad a kapcsolat, melyet csak a készülék resetelésével lehet helyreállítani (Ezután természetesen minden más is "elmegy", ezért minden ilyen művelet teljes rádióprogramozással, hangszín, egyéb beállítással is jár, ami nagyon kellemetlen). A készülék firmwerjét már frissítettem, az sem hozott változást. Ezek után lehet-e még Ön szerint valamivel próbálkozni, esetleg szakszervízben, külön a bluetooth egységgel, ami, ha minden igaz Parrot?

Köszönettel: Szabolcs

Ha ez általános hiba, akkor a Kenwood importőr tud róla, így megkérdeztem és ezt válaszolta:

A leírt hibakódot a felhasználói magyar nyelvű kezelési utasítás is említi a hibaelhárítás résznél. A készülék vagy távol kerül a telefontól és ezért nem tud vele kommunikálni, azaz megszakad a felépített bluetooth kapcsolat, vagy a telefon memóriája nem elérhető valamilyen okból és ezért szakad meg a kapcsolat. Mind a két esetben a készülék kikapcsolása újra bekapcsolása és a mobil telefonnal történő újra párosítás eredményezheti a hiba megszüntetését. Csak ha ez nem hoz eredményt akkor kell reset-et nyomni. Célszerű a fejegységet kipróbálni egy másik típusú mobil telefonnal, hogy annál is jelentkezik-e ez a hiba, ill. ezzel együtt a mobil telefon bluetooth szoftverét is szakszervizben ellenőriztetni. Az eddig - elég ritkán - fellépő hibák gyakorlatunkban nem a KENWOOD Parrot egységének meghibásodását mutatták. Jó lenne tudni azt is, hogy milyen mobil telefonról beszélünk és milyen bluetooth szoftver fut a készüléken!

Annyival kiegészíteném, hogy sajnos előfordul kompatibilitási probléma még egy Nokia kihangosító és egy Nokia telefon házasításakor is, pedig, ha valaki Ők tudják mit programoztak. A Blutooth szabvány, de mégsem, mert az alapokat szabványba fektették, de a rendszer részletei szabadon módosíthatók, fejleszthetők, így folyamatosan frissíteni kell a telefon és a kihangosító szoftverét, hogy biztosak legyünk abban, hogy egy nyelvet beszélnek.

A Kenwood nagyon jó utat választott, nem állt neki a Bluetooth modul fejlesztésének, hiszen a jó hangzáshoz és a megbízható szolgáltatásokhoz ért, ezért megvásárolta a Parrot modulját, aki ebben profi, ezért úgy gondolom nagy baj nem lehet. Minden Kenwood szerviz tud segíteni a Bluetooth modul frissítésében, de a telefon szoftverét egy telefonos szervizzel kell felülbíráltatni és szerintem minden megjavul. Ha nem, akkor jöjjön csak a készülék javítás.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Egydines navigációt keresek

2012. január 22., 09:04 Módosítva: 2012.01.22 09:04

Tisztelt Kütyüpszihológus!

Érdeklődnék hogy létezik-e olyan autós rádió ami 1 din méretben tartalmaz beépitett GPS-t, olyan navi szoftverrel ami frissithető? Sajnos autómban csak egy DIN méretű egység férne el, Opel Astra G, 2008-as.

Receptjét előre is köszönöm,

Természetesen. Léteznek olcsó kínai termékek, amik ezt is kínálják, de ezek nem azok.

Mind Kenwood, mind Pioneer, mind Alpine készülékekkel megtehető. Bármelyik márkából létezik egy DIN méretű multimédiás fejegység és létezik hozzá opcionális navigációs modul. A Pioneer és az Alpine térképlefedettsége szinte azonos, a Kenwood viszont részletesebb. Ennek oka, hogy Kenwoodék nem akartak navigációt gyártani és kötöttek egy mindenki számára előnyös üzletet a Garminnal. A Kenwood boxát a Garmin gyártja, és saját térképeit teszi bele, így egy mondhatni száz százalékos hazai térképet kapunk. De meg kell védjem a másik kettőt is. Mostanra az Alpine és Pioneer adatbázisa is elérte azt a szintet, ami jól használható hazánkban. Ha mindig a legfrissebb térképre van szüksége, akkor Kenwood, de érdemes a többit is megfontolni.

Receptem tehát egyszerű:

Végy egy Alpine, Kenwood vagy Pioneer egy DIN méretű multimédiás készüléket. Csatlakoztasd hozzá az ajánlott navigációs boxot, majd használd kedvedre. Ízlés szerint időnként frissítsd az adatbázisát és élvezd a navigáció mellett nyújtott többi szolgáltatását is.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Túlérzékeny riasztó

2012. január 17., 14:12 Módosítva: 2012.01.17 14:12

Tisztelt Címzett!

Egy 2004-es évjáratú 1.9 TDI PD Passatról lenne szó. A gyári riasztóberendezése nagyon érzékeny, egy nagyobb kamion hangjától is bekapcsol. Lehetőség van-e az érzékenység állítására? Vagy esetleg meghibásodott, azért működik így? A vezetőülésnél nem vizes a kárpit, így feltehetően a Comfort Control modul nem ázott át. Amúgy az összes többi funkció hibátlanul üzemel, csak ezzel a riasztóval vannak gondok. Válaszát előre is megköszönve, üdvözlettel: István

Szervusz!

A gyári riasztón általában nincs lehetőség állításra, ennek magyarázata, hogy nem kell állítani. Ha megszólal, elromlott. Érdemes végignézni az ajtókapcsolókat, hogy nem rongyolódott el rajtuk a védőgumi, nem kopott-e el, nem törött-e. Ha van ultrahangos belsőtér-védelem, egy darab szigetelőszalaggal le kell ragasztani az érzékelőjét, és kipróbálni, hogy akkor is riaszt-e. Ha nem találsz semmi hibát, keress fel egy riasztószervizt, mégis nagyobb rutinnal keresi egy szakember a megoldást. Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Rovatok