Totalcar Vakbarát Hírportál

Rendes zene a Subaruba

2013. május 8., 10:41 Módosítva: 2013.05.08 10:41

Kedves Kütyüdoktor!

Érdeklődni szeretnék mit ajánlana egy 2007. januári Subaru Impreza Wrx Sti típusú gépkocsiba a gyári hangszórók és fejegység helyére. Egyedül annyi kikötésem lenne hogy a fejegység 2 dines méretű lenne és usb-s.

Válaszát előre is köszönöm

Tisztelettel: Sándor

A rádió normál dupla DIN méretű, nem kell hozzá semmi kiegészítő keret, szabványos hely, így bármi beépíthető. A hangszó helyek 16,5-es méretűek, ami szintén szabványos, jó méret a hangzás szempontjából.

Kormány-távkapcsoló nem szokott lenni ebben a típusban, így ezzel nincs dolgunk, de sajnos magas sugárzó helyet sem ad a gyár, így azokat a műszerfal tetejére kell rögzíteni, és egy ilyen autó esetében elég stabilan. Honlapunkon megtalálható a Pioneer, Kenwood és Alpine termékek árlistája, amiben egy rövid ismertető is van a készülékek mellett. Érdemes átlapozni, mert lehet, hogy most nincs ötlet, de a leírásban belebotlik az ember egy olyan funkcióba, amire nem is gondolt, hogy létezhet. Minden dupla DIN méretű fejegység fogad USB eszközt, így döntsön a megjelenés és az esetleges plusz funkciók. Ha csak a rádió hajtja a hangszórókat, akkor Pioneer termékekből a TS-A172Ci-t ajánlom, ami jelenleg akciós áron, 20.900Ft-ért (30.900Ft helyett) érhető el.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Mosás után nem működik

2013. május 6., 11:53 Módosítva: 2013.05.06 11:53

Kedves Kütyüdoktor!

Toyota Hilux 2003 motorját lemostam. Azóta nem reagál a távirányitóra sem a riaszto sem az ajtózár. Kérlek segíts, mit kell ellenőrizni illetve kihez forduljak.

Válaszodat előre is köszönöm.

T Attila

Minél hamarabb el kell jutni egy autóvillamossági műhelybe, ahol átvizsgálják az autót.

A motormosás mindig nagy bajt csinál, mindenkit óva intek tőle. A nagynyomású mosó, mint elnevezése is mutatja, olyan erővel bír, ami átpréseli a vizet az elektronikák dobozának szigetelésén és minden olyan helyre bejut, ahol üzemszerűen soha nem jelenhet meg nedvesség. A víz és az elektromos áram nincs túl jó viszonyban egymással, de kettőjük jelenléte szövetséget kovácsol és bontásnak indít mindent, ami fém és elérhető. A legkönnyebben az elektronikában lévő panel esik áldozatul, két-három óra alatt alkatrészek eshetnek ki a panelról és komplett fóliázás tűnhet el örökre visszafordíthatatlanul. De, kerülhet víz az ajtókapcsolóra, ami átvezet, igaz nagyon kicsit, de pont elég ahhoz, hogy egy riasztó megszólaljon tőle, vagy ne vezérelje a központi zárat, mert nyitottnak érzékeli az ajtót.

Lehet, hogy már minden helyreállt és működik, így is érdemes átvizsgáltatni az autót, mert a nagynyomású mosó bepréseli a vizet, de ki nem tud folyni és a folyamat nem áll meg, csak nagyon sok idő után. Mindenkit lebeszélek a motormosásról, nagyon drága lehet, és nem ronda látvány egy poros motortér.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nagyzene az Alfába

2013. április 29., 11:32 Módosítva: 2013.04.29 11:32

Kedves Kütyüdoktor!

Érdeklődni szeretnék milyen hifi rendszert tudna ajánlani nekem 156-os Alfámba (1999 év végi) még a régi hifivel így a hangzása nem a legjobb. Nem szeretném elrontani az autóm így kerülném a nem gyári kinézetű hangszórókat, a fejegység természetesen bármilyen lehet.

Válaszát előre is köszönöm: Balázs

Elég hosszú lenne minden verziót leírni.

Tudnom kellene, hogy milyen zenei stílust részesítünk előnyben, lesz-e hozzá a tervek szerint erősítő, mélyláda és szintén lényeges, hogy mekkora az erre a célra szánt összeg. Egy rádió, négy hangszórós rendszer már 60.000Ft-tól kivitelezhető kiváló hangzással, de jöhetnek hozzá olyan funkciók, ami nem hangzást, hanem kényelmet nyújtanak és érdemes belevenni ezeket a rádió tudásába. Ilyen lehet a Bluetooth, az USB fogadás, az SD kártya kezelés, a kormányról vezérelhetőség. Az autó 17cm-es hangszórókat fogad, ezek kiemelővel a gyári helyre szerelhetők és minden gyári marad, nem látszik, csak szól. Végig kell gondolni az igényt és szívesen segítek azt típusszámokra fordítani.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Feltörték a zárat

2013. április 26., 10:17 Módosítva: 2013.04.26 10:17

Kedves Kütyüdoktor,

Seat Ibiza 1.4 -es (2003) autóm bal oldali zárját a minap feltörték, pontosabban kiszedték. Most egy csúnya lyuk van ott, de a távirányítós kulccsal lehet nyitni-zárni.

Van-e lehetőség (és hol, mennyiért?) új, a meglevő kulccsal is nyitható zárat szereltetni bele?

Előre is köszönöm.

Horváth L.

Három lehetőség van. Az első kézenfekvő, de költséges megoldás a gyári zár, esetleg zárgarnitúra megrendelése a márkaszervizben.

A második, lehetőség felkeresni egy kulcsmásolót, aki zár javítással, lamellázással is foglalkozik, a neten sok ilyen szakember hirdet, aki tökéletesen javítja, ami javítható.

A harmadik lehetőség ledugózni a zárat és távkapcsolóval használni az autót. A dugózást nem lehet feltörni még egyszer, azon kívül látható, elrettentő jelzésként is funkcionál. A ledugózott autó nyitása, akkumulátor lemerülése esetén megoldható, de ez csak az ügyfélre és a szerelőre tartozó dolog. Én a zárjavítást vagy a zárdugózást ajánlom.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem működik a ledes izzó

2013. április 23., 10:25 Módosítva: 2013.04.23 10:25

Az alábbiakban szeretném a segítségeteket kérni.

Skoda Octavia II 2007-es évjáratú kocsihoz vásároltam az elmúlt napokban 5W led izzót mondván esztétikusabbá teszem a rendszámtábla világítást de amikor beszereltem és ráadtam a világítást világított aztán el is aludt ezt egy párszor eljátszottam aztán ráuntam és visszaraktam a régi izzót azzal pedig tökéletesen működött. Véleményem szerint az elektronika tilthatja le mondván nem látja az izzót az alacsony teljesítménye miatt. Lehet ez ellen valamit tenni vagy felejtsem el ennek a problémának a megoldását.

Válaszotokat előre is köszönöm

Valóban az autó ellenőrzi az izzók működését és mivel a LED kevesebb áramot igényel, mint egy hagyományos izzó, ezért az autó tiltja az áramkörét, hiszen úgy érzi, mintha kiégett volna. Kapható olyan LED-es izzó is, ami erre fel van készítve, vagy be kell iktatni egy terhelést, ami becsapja az autó elektronikáját. - ha ér ennyit a dolog.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Leesik a tükör

2013. április 17., 11:57 Módosítva: 2013.04.17 11:57

Van egy 13 éves Ford Fiestám aminek - ha a tűző nap átmelegíti a szélvédőt - a belső visszapillantója rendszeresen leesik a helyéről. Milyen ragasztóval tudnám biztonságosan felragasztani, hogy vezetés közben ne essen az ölembe a tükör?

Üdv.: Kothay József

Csak és kizárólag erre a célra gyártott ragasztóval. Mivel elég drága szerről van szó, érdemes egy szélvédőjavítót felkeresni, mert olcsóbb megcsináltatni, mint venni egy tubus ragasztót. Nem szabad engedni más ötletnek, bár biztosan lesz olyan, aki esküszik, hogy pillanatragasztóval feltette és még mindig jó, de tudni kell, hogy neki szerencséje van. A lényeg, hogy egy helytelenül alkalmazott ragasztó hő tágulása eltér az üvegétől és nyáron, melegben egyszerűen elrepeszti a szélvédőt, vagy, ami a jobbik eset, gyenge a ragasztó és ismét leesik a tükör. A ragasztásnak megvannak a fortélyai, nem szabad és nem is éri meg otthon nekiállni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem megy fel az ablak

2013. április 16., 10:51 Módosítva: 2013.04.16 10:51

Kedves Kütyüdoktor!

Hátha kapásból tudod. Skoda Felicia elektromos ablak, nem megy fel teljesen. Tudom eleve béna konstrukció. Egyszer már rendberakták a bowdwnt benne és pár évig bírta is. Most viszont az utolsó 1 centit csak ha kézzel tolom az ablakot akkor megy fel. Lefele nincs gond. A végállásokat sem tudom betanítani, mert ha hosszan nyomom a gombot, akkor addig megy a motor amíg el nem engedem! Leszedtem a már a kárpitot, olajoztam a bovdent, de a többihez nem férek rendesen. Elgyengülhet az ablakemelő motor? Vagy mit érdemes még?

Köszönettel: HáZsé

Okozhatja a kopott üvegrögzítő, a deformálódott ablaksín, a be- illetve meggyűrődött oldalgumi, de lehet, hogy egyszerűen kiszáradt. Első lépésként letekert ablaknál szilikont kell befújni az oldalvezetőbe, de csak oda. Időnként ezt minden autónál el kell végezni, mert kiszárad és tapad. Ha ez nem segít, akkor ellenőrizni kell, hogy oldalirányba mennyire mozog az üveg, ez okozhatja, hogy beékelődik. Felelős lehet az ablaksín deformálódása, de inkább az üveg alsó rögzítője.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Lakásklíma az autóba

2013. április 12., 11:35 Módosítva: 2013.04.12 11:35

Van egy 2006-os Fiat Ducato (2.3JTD) alapra épített lakóautóm, van benne 230 V-os klíma (1,7 kW hűtőteljesítmény 650 W bemenő telj.) és vettem hozzá egy 1000 W-os invertert. Miként kellene beépíteni, mire figyeljek oda? Fontos lenne, hogy megbízhatóan működjön huzamosabb ideig, nagy melegben, akár alapjáraton is (M0-áson dugóban), bírná a generátor (nem klímás az autó)?

A klíma 650W-ja egy folyamatos energiaigényt takar, ami induláskor jelentősen nagyobb, így az 1000W-os inverter mindenképpen indokolt. Csak szinuszos átalakítót mernék ajánlani, bár a Waeco klímákhoz trapézos inverter való, de ők tudják, hogy mihez használják, mi viszont nem látunk bele a kompresszorba, így jobb a biztonság. Szintén a Waeco adataira támaszkodnék. Náluk az 1000W-os inverterhez 90A-es generátort és egy 100Ah-s másodlagos akkumulátor jár, ami egy töltésleválasztó segítségével elkülönül az autó alaprendszerétől. Sajnos nekem nincs tapasztalatom a lakásklíma mobil használatában, de tanult barátom, aki ebben jártasabb óva int, mert az ő tapasztalata szerint a rázkódás nagymértékben lerövidíti a berendezés élettartamát, hiszen nem erre tervezték.

Összefoglalva, szükség lesz egy minimum 90A-es generátorra, egy töltésleválasztóra, ami az utólagos, azaz másodlagos, legalább 100Ah-s akkumulátort tölti, illetve leválasztja. A klíma a másodlagos akkumulátorról kell működjön és egy legalább 1kW-os szinuszos inverter táplálja. Ha a generátort cserélni kell, akkor ellenőrizni kell az autó töltőrendszerét, szükség szerint cserélni a kábeleket, csatlakozási pontokat. Mivel nagy áramokról van szó, ügyelni kell a kábelek helyes megválasztására és azok mechanikus és elektromos biztosítására. Mindenképpen szakember szükséges az átalakításhoz, 1kW nem játék, egy helytelen kábel keresztmetszet vagy egy rosszul megválasztott csatlakozás tüzet okozhat. A 230V-os áramkört érintésvédelmi szempontból is vizsgálni kell és ez szintén szakértelmet igényel.

A menet közbeni üzemeltetés szintén nehézségbe ütközik. Megoldandó feladat, hogy az autó alapjáraton is képes legyen maximális töltésre, ami alapból nem elvárható. Itt vagy egy alapjárat emelés szükséges, ami nem tesz jót a motornak, vagy növelni kell a generátor fordulatát, például az áttétel megváltoztatásával. Így az - M0-on dugóban - elvárás szintén komolyabb műszaki oldalt feltételez. A dugóban, a tűző napon álló autó klímája elég sokszor bekapcsol majd és gondolom, maximális teljesítménnyel dolgozik a nagyméretű belső tér hűtésében. Lehet, hogy meggondolandó kettéválasztani az igényt és végiggondolni, hogy mekkora anyagi ráfordítás egy klíma az autóba, akár bontásból és mellé a lakásklíma, ha áll az autó egy kempingben. A fent említett inverter, leválasztó, másik generátor és plusz akkumulátor elég költséges kiegészítők, lehet, hogy nem sokkal több megosztani és két rendszert használni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Mi lehet a rádió kódja?

2013. április 11., 11:43 Módosítva: 2013.04.11 11:43

Üdvözlöm!

Van egy 2002 évjáratú Audi A4 szgk.-m. Elég rég meg van, de most adódott egy probléma. Az akkumulátort ki kellett cserélnem, igy elszállt a 2din.-es gyári rádió, amihez ugyebár a kód már nincs meg. Ez egy audi Navigation Plus Blaupunkt rádió. Mit tegyek, mielőtt kihajintanám az egészet?

Előre is köszönöm!

A márkaszerviz alvázszám alapján meg tudja mondani a kódot, de, hogy ezért kérnek-e pénzt, azt nem tudom. Ha mégsem sikerülne, akkor el kell juttatni műszerészhez, aki visszafejti. A Net-en található rengeteg kódfejtő program és adatbázis, de ezekkel nagyon kell vigyázni, mert többségük egyszerű vírus.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

GPS-t a Harmantól

2013. április 10., 15:15 Módosítva: 2013.04.10 15:15

GPS vásárlás előtt állok, nekem egy Harman Kardon 810 volt. Ehhez hasonló készüléket keresek. Jó lenne ha taviranyitós lenne, teljes EU térkép, illetve még egy kérdés, a Harman keszít-e GPS-t, mert kerestem egy par helyen de nem talaltam.

Válaszát előre is köszönöm.

Sajnos a Harman már nem gyárt GPS készüléket, de olyan nagyon ne is sajnáljuk, mert ez nem volt az erősségük. Míg a készülék viselte a Harman minőséget, a navigációs szoftver lépésekkel hátrébb volt, mint vetélytársai. Megpróbálták és nem jött be, így ma már semmiféle támogatás nincs hozzá. Megrögzött Garmin hívőként ismét ezek közül ajánlanék. Azért Garmin, mert ők csak navigációval foglalkoznak, volt és lesz is hozzá támogatás és nem olcsóbb, nem drágább, mint bármelyik készülékcsalád. A készülékek között tallózva némelyiknél látjuk a LifeTime megjegyzést. Ezt érdemes szem előtt tartani, mert azt jelenti, hogy amíg van szupportja a készüléknek, ingyen kapja hozzá a térképfrissítést, ami évente 20 000Ft lenne. Az, hogy van-e benne teljes Európa térkép vagy csak hazánk adatbázisa, illetve TMC, Bluetooth vagy mekkora a kijelzője, azt Ön tudja eldönteni. Ha felkeres egy specialistát (pl. minket), akkor a vásárlás előtt kézbe veheti, kipróbálhatja a készüléket és néhány célzott kérdésünk után leszűkíthetjük a szóba kerülő készülékeket. Szóval, Garmin, mert jó.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Xenont akarok

2013. április 9., 11:02 Módosítva: 2013.04.09 11:02
5

Üdvözlöm Kütyödoktor!

1 hónappal ezelőtt vettem át új autómat szalonból (renault fluence) teljes extrával, de xenont nem kértem bele, mert 300ezer forint lett volna pluszba. Szeretném megkérdezni, hogy a mai xenonok amiket árulnak mennyire lenne káros az elektronikára nézve, ugyanis kártya nélküli indítós, az ajtókat is nyitja, ha a kártya a közelben van, meg a rengeteg elektromos dolog, és nem szeretném ha egy utólagos xenon miatt bármi probléma lenne. Illetve a világítás is automata, erre milyen befolyással van.

Válaszát előre is köszönöm!

Sajnos mi nem árusítunk xenont. Egyik okunk, hogy roppant megbízhatatlan szerkezeteket lehet beszerezni, a másik, hogy jelenleg az utólagos xenon beépítése és használata nem engedélyezett hazánkban. A xenonláz elején mi is nekiveselkedtünk a forgalmazásnak, de sajnos már az elején felszínre kerültek gyártási, tervezési és konstrukciós hiányosságok, így nem adtuk hozzá a nevünket. A jelenlegi jogszabályok a világítási rendszeren semmiféle változást nem engednek, azt átalakítási engedélyhez kötik, erről a régebbi válaszaim között olvashat. Sajnálom, de nem ajánlom, bár gondolom, sokan nem értenek egyet ezen a véleményemmel, de a szabályokat nem én találom ki, viszont érzem jelentőségét, amikor egy utólagos xenon jön velem szembe.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem megy a navi

2013. április 4., 13:26 Módosítva: 2013.04.04 13:31
1

T.Kütyüdoki.

Segitséget kérnék: noname autós fejegységben vele kapott nem gyári sd-n lévő navi nem indul el. Betölti de a starting már nem jön el.Többször csinálta már, egy szerviznek sikerült mindig laptoppal elinditani. Most már nem. Vettem új kártyát, azt meg fel sem ismeri! Esetleg valaki aki megnézné? Windows van a kütyün. Köszi a segitséget

A leírásból egy olyan rádióra ismerek rá, ami nem tartalmaz legális navigációs szoftvert, mivel nincs Windowson működő licence, legalább is tudomásom szerint. Sok ilyen kalóz készülék került forgalomba, sajnos sokan bedőltek a kedvező árnak. Vissza kell vinni a vásárlás helyére és erőteljesen reklamálni. Tapasztalatom szerint nem csak a navigációval van probléma. Sokszor lefagy a készülék, néha nem működik a kormány távkapcsoló és a működése jelentősen függ a környezet hőmérsékletétől. Nem érdemes küzdeni a készülékkel, soha nem lesz jó. Az iGO szoftverét feltörték és viszonylag könnyedén hozzáférhető a NET-en, de arra széles körben tartanak igényt, rengeteg illegális készülék létezik. Az ilyen autórádióból kevés van, ezért nem optimalizálják a szoftvert a hekkerek. Az eladó próbálkozik, de mindig baj lesz vele, így addig kell visszaadni a készüléket, amíg lehet. Sajnos hasonló árkategóriában nincs hasonló tudású készülék, de azt hiszem ez is jelent valamit. Ajánlok egy megbízható autórádiót és egy külső, hordozható navigációt, ami így együtt nem néz ki jól, de kifogástalanul működik.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Leállítom, elfelejti

2013. április 2., 15:31 Módosítva: 2013.04.02 15:31

Tisztelt Kütyüdoktor!

Vásároltam egy VW Golf 3 autót és bekötöttem egy új fejegységet mindent úgy kötöttem be ahogy kell de sajnos amikor kiveszem a kulcsot akkor az áramellátás megszünik és törlődik a memória. Én az önindítóra gyanakszok, hogy ott kellene valamit átkötni. Ön szerint mi lehet a probléma? Köszönöm szépen előrre is a válaszát.

Üdvözlettel SzViktor

Az ISO szabvány nem annyira pontos, mint ahogyan azt egy szabványtól elvárnánk, így a két áram helyében nem tudtak megegyezni a gyártók. Cseréld fel az ACC és az állandó áramot a rádió csatlakkozóján (amire általában csatlakozót is tesz a gyártó), és minden megjavul.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Hogy kapcsoljam ki a riasztót?

2013. március 29., 12:53 Módosítva: 2013.03.29 12:53

Üdvözlöm.

Egy 2002-es G Astrám van. Lezárás után a riasztó önálló életet él, állandóan elindul többször is. Sikerült a hangkürtről leszednem a kábelt, így már csak villog, de így sem hagyhatom, mert leszívja az aksit reggelre. Az lenne a kérdésem, hogy hol tudnám kikapcsolni a riasztót véglegesen? Nincs rá igazából szükségem.

Köszönöm

A riasztó kikapcsolása típusonként különböző, általános módja nincs, de erről nem is adnék semmiféle információt sem levélben, sem telefonon. Érdemes lenne eljutni hozzánk vagy egy autóvillamossági illetve riasztós műhelybe. Szerintem nagy bátorságra vall teljesen kikapcsolni a riasztót, amikor újra meredeken ível felfelé az autólopási statisztika grafikonja. Át kell vizsgálni, hogy mi okozza a téves riasztást és utána használni. A helyesen beállított riasztó csak akkor riaszt, amikor kell, egyéb esetben csak véd és semmi bosszúságot, kényelmetlenséget nem okoz. Lehet, hogy van az autóban belső térvédelem és túl érzékeny. Lehet, hogy valamelyik ajtókapcsoló elkopott, eltört és az a hiba oka. Lehet ütésérzékelő, radar, emelésérzékelő, ezeknek mind ellenőrizni kell az érzékenységét és korrigálni a beállítást. Ne hagyja védetlenül az autót, főleg, hogy nem anyagi befektetésről van szó, hanem csak egy kis időt kell rászánni az átvizsgálásra. Ajánlom mindenkinek, aki feleslegesnek ítéli a riasztót, böngésszen rá az autóvadász honlapra és a lopási statisztikákra. Mivel nekünk ez a tevékenységi körünk, nagyobb rálátással bírunk, azaz napi kapcsolatba kerülünk ezekkel a tényekkel, ezért tudjuk, hogy minden egyéb híreszteléssel ellentétben, nő az autólopások száma. A riasztó átvizsgálása, a hiba megállapítás nálunk sem kerül pénzbe, a javításról pedig dönthet, hogy megéri-e a nyugodt alvás.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Radar a Toyotába

2013. március 27., 11:32 Módosítva: 2013.03.27 11:32
1

Tisztelt Kütyüdoki!

Szeretnék a Toyota Yaris Verso tip.-ú autómra (2003.09. évjárat, 1.3-as benzines) tolatóradart, vagy tolatókamerát szereltetni. Melyik jobb? Melyiket és milyet ajánl? Esetleg tud ajánlani valami jót? Könnyen beszerelhetőt és strapabírót? Valamint, hol érdemes venni? Hol nem tájékoztatnak félre?

Válaszát köszönöm! Üdv. Lajos.

Mindkét megoldás jó, ajánlom, sőt együtt használva tökéletes. Mi Valeo radarokat használunk, erről van tapasztalat, szerintem lényegesen jobb minőséget képvisel, mint társai, de ezt jelzi az árfekvése is. Nagyságrenddel kedvezőbb áron kapható radarokkal nincs jó visszajelzés, sok a meghibásodás, és mivel a tolatóradar szerelése miatt le kell venni a lökhárítót, tehát nagy bontással jár, érdemes olyat választani, aminek nagy valószínűséggel nem lesz baja. Itt is igaz, hogy nem a bevásárlóközpont akciójában kell vásárolni, hanem szakműhelyben.

Kamerából kis túlzással bármelyiket meg szabad venni. Jelenleg, ami a piacon kapható, megfelelő minőséget képvisel. A vásárlás előtt érdemes tisztázni az eladóval, hogy a garancia mire vonatkozik, mivel ez az eszköz ki van téve esőnek, hónak, sárnak, a beázásra vonatkozó feltételeket jobb előre lefixálni.

Mint minden hasonló tevékenységgel foglalkozó szerviz, mi is árusítunk ilyen termékeket és be is szereljük. Hogy melyiket érdemes? A tolatóradar kisebb anyagi teher, tökéletesen teszi dolgát. A kamera segítségével olyan akadály is látható lehet, amit egy radar nem érzékel, mint például árok, gödör, kiálló vékony drót. Nem szabad elfelejtkezni, hogy a kamerához egy megjelenítő is kapcsolódik, amit valahogy, valahova, de a stabilan a látótérbe kell szerelni és ez elég nehéz feladat. Fel lehet tenni a műszerfal tetejére, de ezt nagyon kevesen nézik jó szemmel, így az elhelyezés sok fejtörést okoz. De megéri.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.dett.hu

Navi a lakóautóba

2013. március 26., 14:27 Módosítva: 2013.03.26 14:27
1

Kedves Küyüdoktor!

A Weco oldalán találtam egy olyan rádió, aminek a GPS-ét kamionhoz és lakóautóhoz optimalizálták. Nem tudom, hogy Magyarországon ez megvásárolható vagy csak kintről lehet behozni. Mennyire használható ez a rádió, látott már ilyet használatban, és mi a visszajelzés róla? Én lakóautóba gondolnám a használatot, kempingek sé parkolókk lennének a fontosak, a magsságkorlátozás esetemben nem annyira érdekes.

Válaszát köszönve, Kovács Gergő

Sajnos még nem volt szerencsém kipróbálni, elég új a fejegység és nem is hiszem, hogy a hazai forgalmazó berendelne ilyet csak úgy raktárra. A készülék Blaupunkt, amit a Waeco kérésére egy kicsit átszabtak és bővítettek a tervezők. Kifejezetten kamion, teherautó és lakóautó adatbázisra összpontosítottak, de tudni kell, hogy főként nyugat-európai adatokkal tömték meg. Ha Ön hazánktól nyugatra tervezi a használatot, akkor szerintem jó választás. Az ára, ebben a kategóriában kedvező és tény, hogy nincs hasonló készülék. Sajnos csak rendelni tudja, de, ha itt vásárolja, egy esetleges meghibásodás esetén könnyebb dolga van, mint egy német vagy osztrák garanciával ellátott készülék esetében. A lakóautó adatbázis nagy segítség, hiszen a kempingek megjelölése, a megállási helyek, a csatlakozások kategorizálása megkönnyíti az utazást, sok bosszúságtól kíméli meg a vándort.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

USB a Jettába

2013. március 22., 15:12 Módosítva: 2013.03.22 15:12
3

Kedves Kütyüdoktor!

Van a családunkban egy 2008-as Vw Jetta, és kettő kérdésem lenne Önhöz!

1) Az eredeti VW fejegység található meg benne, így azon se AUX, se USB csatlakoztatási lehetőség nincsen. Az lenne a kérdésem hogy más autókban ugye el van vezetve mondjuk a könyök támasz alá egy port, itt megoldható lenne? Egyáltalán van ilyen lehetőség?

2) A riasztó

Már 4 éve van nálunk, és azóta valahogy a riasztó nem működik. Záródáskor csak villan az index egyet, és záródik minden. De ha bent ül valaki és mozog, csak az indexek villognak, de nincsen riasztás. Sajnos semmilyen útmutatót nem találtam hozzá, a kézi könyvben sem.

Kérném szíves segítségét!

Üdvözlettel: Gergő

Amennyiben RNS510 a fejegység típusa, kiegészíthető Dension GW300 adapterrel, ami USB fogadási lehetőséget hoz a rendszerbe. A csatlakozó bárhová szerelhető, ahol kényelmesnek tűnik a használata. Az adapter segítségével a gyári fejegységről lehet majd számokat léptetni, beletekerni, mintha egy CD-tár lenne az autóban.

Praktikusabb megoldás, ha iPhone-t vagy okostelefont használsz, a Dension CarDock for iPhone vagy CarDock for Smartfone adaptere. Lényegesen olcsóbb, bár USB-t nem tud, de tölti a telefont, tartja a telefont (ha kell), telefonról játszik zenét és kihangosítja a telefonbeszélgetést.

A riasztót érdemes lenne átvizsgálni. Lényeges, hogy gyári riasztó vagy utólagos van benne. Lehet, hogy csak a kürt vagy sziréna hibásodott meg, de utólagos riasztónál lehet teszt üzemmód is. A riasztót, mint minden műszaki terméket időnként ellenőrizni kell, amit persze senki nem tesz meg, pedig az autó biztonságáról van szó. Látogass el egy szervizbe, akár hozzánk és szívesen átnézzük.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

A gyári rádió mindent tud

2013. március 21., 11:02 Módosítva: 2013.03.21 11:02

Tisztelt Kütyüdoktor!

Mahindra XUV500 típusú autóm van. A gyári rádió mindent tud, még azt is amit én nem értek. Van benne tolatóradar, viszont a menüjében megtaláltam egy tolatókamera feliratot, amihez azt írja, hogy nincs csatlakoztatva. Lehet beletenni kamerát, vagy csak gyári rendelhető bele?

Úgy tudom, hogy, bár a fejegység fogadna kamerát, de ilyen gyári alkatrész még nincs, nem rendelhető. De van jó hírem is, mert beépíthető szabványos kimenettel rendelkező kamera, amit a szerelés után a márkaszerviznek engedélyeznie kell a szervizprogramban. Szereltünk már ilyet és tökéletesen működött. Hátramenetbe kapcsolva automatikusan átvált a kép a tolatókamera képére és rákeveri a tolatóradar kijelzését is - szóval tökéletes.

Érdekes, hogy az autó meglepően magas felszereltségű alapból, csak a tolatókamera, és az ülésfűtés esetében volt szűkmarkú a gyár.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Párásodik az Astra

2013. március 20., 14:02 Módosítva: 2013.03.20 14:02
1

1.4-es 2001-es F Astrám van,a szélvédő ill. körben a teljes ablakfelület párásodik be nagyon hamar és hiába megy a ventillátor maxigázon. Nem mostanában vettem ,de úgy érzem,hogy a helyzet egyre rosszabb. A télen zuhogó esőben,sötétben komoly veszélybe kerültünk, amikor szintén a párásodásból adódó megállásunk után kihajtottunk a forgalmas főútra és pillanatokon belül visszapárásodott az üveg. Használok páramentesítőt és a törlőruha is már alapfelszerltség lett de sötétben ez kevés. Nem klímás a kocsi.

Köszönöm

Ez természetes dolog, az utasok ruhájáról meleg pára érkezik az utastérbe, valamint a kilélegzett levegő párája lecsapódik a hideg szélvédőn. Ez mindaddig fennáll, amíg a szélvédő hőmérséklete el nem éri a belső hőmérsékletet. Ronthatja helyzetet, ha valahol beázik az autó, mert a kárpit hamarabb átmelegszik és ez is okozhatja a belső tér nedvesebb levegőjét, ami szintén a szélvédőn végzi. Ha lenne klíma, sokkal jobb lenne helyzet, mert a klíma hideg hőcserélőjén csapódna le az utastér nedvessége és a szélvédőre fújt száraz levegő hamarabb tisztítaná le a látóteret. Szerintem minden utcán parkoló autóstárs ismeri ezt a jelenséget, az egyetlen megoldás, hogy várunk, amíg a szélvédő átmelegszik és elpárolog a víz, addig sajnos törölgetni kell. Azért, ha ez a jelenség, akkor is fennáll, amikor már bemelegedett az autó, érdemes körbenézni nem ázik-e be valahol, nem túl nedves a padlószőnyeg.

Üdvüzlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Navi a BMW-be

2013. március 11., 16:52 Módosítva: 2013.03.11 16:52

T. Totalcar!

2008-as évjáratú, újonnan vásárolt 116-os BMW gépkocsink van. Gyárilag a navigáció nincs benne, csak a helye. (ebben a formában mint üres, tároló rekesz. Lehet-e, érdemes-e ide utólagosan beszereltetni GPS-t,ha igen, akkor hol és kb. milyen árat jelenthet ez, vagy milyen más megoldást lehetséges, ami harmonizálna az autó belső kialakításával.

Válaszát előre is köszönöm, üdvözlettel:

Tószegi sándor

A teljes integrálásra nincs megoldásom. Hasonló helyre szereltünk úgy Garmin nüvi készüléket, hogy a zseb nyitott állapotában látszott a készülék, majd egy mozdulattal elfektetve, lehajtva, le lehetett zárni a fedelet. Elég szép és jó megoldás, de közel sem gyári jellegű. Én úgy gondolom a navigáció ma már elengedhetetlen tartozéka az autónak, így előbb utóbb lesz. A zseb mindenképpen jobb megoldás, mint a szélvédőre tapasztott verzió. A gyári rádiót nem tudjuk kiváltani, a zsebbe szerintem csak a gyári szerelhető, így nekem csak ez az ötletem maradt. Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Bicskakulccsal nem indul a Suzuki

2013. március 5., 08:16 Módosítva: 2013.03.06 10:51

Tisztelt Kütyüdoktor!

Egy 2006-os 1.3-as, benzines Suzuki Swiftem van. Vettem hozzá egy bicskakulcsot, amibe állítólag a gyári kulcs belsejét beletéve minden működni fog. Le is másoltattam a kulcsszárat, átraktam a gyári kulcs belsejét a kulcsházba és nem indul vele az autó, csak forgat az önindító. A műszerfalon villog az immobiliser visszajelzője, mintha nem is lenne benne a kulcsban. Ha a másik gyári kulcsot közel teszem az indítózárhoz, (így abban érzékeli a csipet) akkor beindul a bicskakulccsal is. Lehet hogy túl messze van a bicskakulcsban az immochip és ezért nem érzékeli, vagy ilyenkor újra kell valahogy párosítani? Ha tud, kérem segítsen!

Előre is köszönöm! Üdv: Dani

Ha átkerült a chip az új kulcsba, akkor működnie kéne. Vedd ki a chipet és ellenőrizd, hogy, ha közel teszed, akkor indul-e az autó. Ha igen, akkor valóban a távolság, vagy az elhelyezés a gond. Ha nem, akkor baj van, mert valahogy tönkrement az átszerelés során. Egy ilyen manővertől nem kell újratanítani, hiszen semmi nem történt, nem szedted szét, nem törted ketté csak eltávolítottad, ami üzemszerű.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem működik a második kulcs

2013. február 27., 13:16 Módosítva: 2013.02.27 13:16
1

Opel Corsa B 1.4 autómhoz csak 1 kulcsot kaptam. Mivel transzponderes, ezért a másolt kulccsal maximum kinyitni tudom, elindítani nem. OBD software-rel be tudnám kapcsolni, hogy hagyja figyelmen kívül az immobilisert, de kér egy security kódot, amit nem tudom hol találhatnék meg...

A dolog sokkal egyszerűbb. A kulcsmásoló nem csak a kulcsot másolja, hanem a gyári immobilisert is feltanítja az új kulcsnak. Keress rá a neten, hogy a lakhelyedhez közel hol található olyan kulcsmásoló, aki autókulcsot is vállal. Több válaszomban és írásomban kitértem már a gyári védelmi rendszer gyengeségére, ez is egy mintapélda. Ennyit ér egy gyári immobiliser, bemegyek a másolóhoz és lemásolja, elég bonyolult lehet a megoldás, ha ez megtehető, de ez most, ebben az esetben szerencsés, mert nem kell gyári kulcsot venni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Pattog a rádió

2013. február 21., 09:35 Módosítva: 2013.02.21 09:35

Tisztelt kütyüdoki!

Segítségedet, segítségeteket szeretném kérni!

A "problémám" az lenne, hogy van egy régóta beszerelt Blaupunkt autórádióm, hozzá a szélvédőn egy belső antenna! Szakszerűen lett évekkel ezelött bekötve, amikor bekapcsolom a rádiót kapcsol vele az antenna is és kikapcsoláskor is rendesen kikapcsolnak, és gond nélkül teljesítenek! Tavaly vettem észre elösször és az idén is sokszor hogy állandóan azt a kis pattanást, halk sercegést a hangszoróból amikor példáúl bekapcsolom a fűtést a kapcsoló elfordításával vagy ha az ablaktörlőt bekapcsolom! Szélvédőmosó spriccelésekor is hallani, ott hosszabban "tart" a recsegés vagy inkább sercegés! Nem zavaró de nem kellene "megszólalnia" a hangszoróban szerintem! Nagyon halk, alig hallható a sercegés vagy pattanás, de eddig nem csinált ilyet! Mostanában és elötte sem volt semmilyen megbontás vagy szerelés ezért is kérném első körben a "tippedet"! Az autórádiót a kiemelő villával kiemeltem és mögötte szétnézve nem találtam csupasz vagy logó kábelt,gondolom más vagy máshol lesz a hiba! Esetleg az antenna lehet a ludas, jó 5-6 éve lett beszerelve! Az autó rendben, a villamossági oldal is jó, nem merül le az akkumlátor semmilyen "gyanús" dolgot nem vettem észre! Az autó 94-es 60kw-os Isuzu dízel de ez gondolom lényegtelen de leírtam!

Válaszodat előre is köszöntem!

Szép estét.

Zsolti

Sajnos előfordul az idő múlásával, hogy a csatlakozások is elöregednek, ami az autó életében még nem tapasztalható, de a rádió zavarként már jelzi. Az elektromos antennák hajlamosak összeszedni a zavart, de feltételezzük, hogy eddig nem volt, csak most jelent meg a sercegés, pattogás. Elsőként az antenna testelését gondolnám újra. Közvetlen az antenna mellett le van testelve egy vezeték, ezt csavarozd le, tisztítsd meg és csavarozd vissza. Ha van rá mód egy másik antennával is kipróbálhatod a rádiót, hogy azon is megjelenik-e a zavar. A próbaantennát is le kell testelni, ez lényeges, de elég, ha csak odafogod az autó karosszériájához. Volt már arra példa, hogy az antenna vezetékének szigetelése sérült és az árnyékolás leért az autó karosszériájára. Ez így első hallásra nem okoz bajt, hiszen negatív ért negatívra, de ettől egy olyan hurok alakult ki, amitől zavar jelent meg. A rádiónál mozgasd meg az antenna bemenetet, és ellenőrizd, hogy a rádió test vezetéke megfelelő. Ha ezek jók, akkor bonyolódik a helyzet. A rádió rendelkezik zavarszűréssel, de ez is elöregedhet, mármint a benne lévő kondenzátor. Van külső szűrő is, ami megoldhatja a bajt, de nem hiszem, hogy otthon mindenki tart ilyet. Ebben egy tekercs és egy kondenzátor van, ami kisimítja az autóban keletkező kis szikrákat.

Azt tanácsolom, hogy, ha a testelések nem segítenek fordulj szakemberhez. A zavarszűrés nagyon gonosz dolog, mivel mérni nem lehet (azaz problémás) marad a próbálkozás és ha van akkor a rutin. A szakszervizben van minden, ami a zavarszűréshez kell és a végén csak azt kell kifizetni, ami megoldotta a gondot.

Sajnos előfordulhat, hogy a rádió és az antenna körében minden jó és valahol az autó egyik csatlakozása korrodált, de ettől minden működik, csak a rádió jelzi vissza a későbbi bajt. Ezt megtalálni nagyon nehéz, de lehet kezelni a tünetet.

Ne felejtsük ki a problémából az antennát, bár az elején írtam, hogy ajánlatos másikkal is kipróbálni. A szélvédőre ragasztható antennák általában megfelelnek a használatnak és praktikusak olyan esetben, amikor külső antennát nem lehet használni. A kis méret és nem túl szerencsés elhelyezés miatt a talppontjukban egy illesztőt és egy erősítőt kell használni, ez az a kis fekete doboz ott középen. Ha a beépítésnél nem jelentkezik semmi gond, a későbbiekben nem szoktak elromlani, de tartsuk szem előtt, hogy ettől még érzékenyek. A szélvédő párásodik, amiből az antenna is kap, ez idővel kikezdheti a csatlakozási pontokat. A gyengébb minőségű antennák természetesen gyengébb minőségű alkatrészekből épülnek fel, amik hamarabb öregednek.

Összegezve, ellenőrizd a testpontokat és utána úgy is el kell menni egy szervizbe, mert nekik van próbaantennájuk, zavarszűrő tekercsük és rutinjuk.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kanyarodásra hangosodik

2013. február 19., 10:06 Módosítva: 2013.02.19 13:49

Tisztelt Kütyüdoktor!

Adódott egy olyan problémám a Signumomban hogy a rádió ( gyári Siemens NCDC 2013) magától a maximumra dobja a hangerőt kisebb kormánymozdulatokra. Mi lehet a probléma?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel Milán

Kedves Milán!

Lehet a rádió hangerő szabályozója, ez szokott meghibásodni, bár ennek ellentmond, hogy kormánymozdulatra jelentkezik a hiba. A kormányon lévő kapcsolók átvezetőjét vizsgálnám meg, ha ez megtört vagy sérült, akár okozhat ilyet. Le kell húzni a rádióról a kormány gombjait és kipróbálni, hogy így is jelentkezik a hiba. Ha nem, akkor ezen a vonalon elindulva mérni és keresni. Ha lehúzott gombokkal is előfordul, akkor műszerésznek kell vizsgálódni a rádióban, asztalon bekötve is próbálni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Zavar a TV-ben

2013. február 15., 10:24 Módosítva: 2013.02.15 10:24

Tisztelt Totalcar!

Chevrolet Lumina APV típusú autóba utólag lett beszerelve egy DVD lejátszós LCD TV. Álló helyzetben kifogástalanul működik, viszont járó motor mellett a motor hangja az autó hangszóróiból sivító hang formájában visszahallatszik (gázadásra egész jó hangja van, de inkább filmet néznének a hátsó sorban ülők). A dologhoz tartozik az is, hogy a rádiós fejegységen nincs AUX bemenet, így a DVD-től egy FM transzmitteren keresztül jut el a hang az autó hangszóróihoz. A transzmitter egyébként pendrive-ról hibátlanul működik. Lehet-e ez a transzmitter hibája, orvosolható-e valamilyen zajszűrővel, esetleg új rádiós fejegységet kell beszerezni, amihez már rögtön csatlakoztatható a TV? (utóbbit tartom a legkézenfekvőbbnek, mert így ki van küszöbölve a transzmitter, viszont ha nem muszáj, egyelőre nem költenék annyit rá) Válaszát előre is köszönöm!

N.R.

Valahogy tíz év alvás után újraébredtek a zavarszűrési problémák. Amit elsőre megpróbálnék, a TV pozitív vezetékébe be kellene próbálni egy fojtótekercset. Ha megjavul, jó, ha nem, akkor más helyről kell levenni a tápfeszültséget, esetleg megpróbálni a tápkábelt csak úgy a levegőben belógatni, ezzel kiszűrni, hogy olyan vezeték mellett megy, ami rászór. A készülék testelése nagyon fontos, azt ellenőrizni kell, hogy a TV mellett a lehető legközelebb jó kontaktussal legyen testelve. Ha így sem sikerült, akkor várunk szeretettel, ennél többet otthon nem lehet tenni szerintem.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Rovatok