Tisztelt Kütyüdoki!
Korábbi véleményekben nem találtam erről semmit, ezért vettem a bátorságot megkérdezni, hogy a hátsó ablak fóliázása mennyire akadályozza a fűtőszál működését? A fólia esetleges levétele esetén mennyire sérül a fűtőszál? A sérült fűtőszálat hogy lehet pótolni?
A különböző márkák között Llumar, 3M, Skyfol között van lényeges különbség? Nekem elsősorban hővédelemre kellene, nem maffiaautóban akarok ülni, plusz télen eleve sötét van.
Köszönöm a válaszát!
A fólia nem befolyásolja a fűtőszálat, de az eltávolítás nagy károkat okozhat. Több olyan autóval találkoztunk, amiről leszedték a fóliát és vele együtt a fűtőszál fémgőzölését is. Sajnos elegendő, ha csak egy kis rétegben sérül a szál, mert az megváltoztatja a keresztmetszetét, ami használatkor szakadást eredményez majd. A felsorolt fóliák mind jó minőségűek, de nagyon nem mindegy, hogy ki teszi fel, erre nagyon oda kell figyelni. A hővédelem sokat számít, de azt is tudni kell, hogy ez valamennyire sötétíti az autót, aminek mértékét a KRESZ szabályozza. Az igazi fóliás szakember ezt természetesen tudja és tájékoztatja önt. Érdemes fóliáztatni az autót, megfelelő szakemberrel, megfelelő fóliával és nem kell leszedni, mert nem megy tönkre, nem öregszik.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Hello!
Szeretnék tempomatot a kocsimba (Seat Toledo 1,6 benzin) és az lenne a kérdésem, hogy hogyan lehetséges az, hogy az egyik honlapon azt írják hogy minden autóba lehetséges (benzin, diesel), a másikon pedig azt, hogy a benzineseknél a motorkód alapján tudják megmondani, tehát nem mindegyik benzinesbe építhető be utólag. Most akkor ki a hunyó? Merjek beszereltetni, vagy inkább ne, mert az autóm gyárilag motorkód alapján nem alkalmas erre, és csak bajom lenne belőle?
Köszönöm válaszukat, Norbert
A VW-csoport több autójánál előfordul, hogy a tempomat funkciókat a motorvezérlő már tartalmazza. Amennyiben ez az autó olyan, akkor elegendő a gyári tempomat kar beszerelése, és a motorvezérlőn engedélyeztetni kell a használatát. Amelyik motorvezérlő nem tartalmazza ezt a funkciót, ott a gyári megoldás megvalósításához a motorvezérlő cseréje is szükséges. Alvázszám alapján sohasem tudják megmondani biztosan, hogy a beépített motorvezérlő alkalmas-e, de egy műszeres kiolvasással egyértelművé tehető. Waecoból kapható tempomat ehhez az autóhoz is. Itt a csomag tartalmazza a tempomat vezérlőt is, így független az autó motorvezérlőjétől. A szabályozást saját programja alapján az autó sebességjele felhasználásával, a gázpedál-jeladó értékének módosításával végzi.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - wwww.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Két évvel ezelőtt beszereltettem utólag tempomatot az autómba, de soha nem volt igazán jó. Amikor bekapcsolom ütemesen rángat nagyon finoman, de roppant idegesítő módon. A sebességet megtartja, de úgy érzem, hogy ráhúzza gázt, majd elengedi és ezt a rángatást érzem, amitől kis túlzással hányingere lesz az embernek. Többször visszavittem a szervizbe ahol belerakták, mindig átnézik és azt mondják, hogy ez ilyen. Tényleg ilyen vagy rossz helyre vittem, lehet ezzel kezdeni valamit? Az autóm Toyota Hiace 2004-es, a tempomatról csak annyit tudok, hogy Waeco.
Az utólagos tempomat ugyan olyan jól működik, mint a gyárilag beleépített, legalább is ez a tapasztalatunk. Mi is Waeco-t használunk és nincs vele probléma, sőt nagyon pozitív a visszajelzés az ügyfelektől. Azt hiszem a beszerelő kollega nem olvasta végig a szerelési utasítást és a bekötés után átugrotta a programozás részt. A szerelés végén jön a beállítás, amikor az adott autóhoz hangoljuk a készüléket. Be kell állítani, hogy mennyire legyen dinamikus, és milyen határok között kapcsolgasson az elektronika. Ez maradt ki az Ön autójából, így gondolom, egy átlagértéken kapcsolgat, ami rángatást okoz. Fáradjon vissza a szervizbe és kérje a beállítást, vagy szívesen látjuk és segítünk, ez igazán nem nagy dolog. Sajnos tipikus eset, hogy a munka nehezét elvégzik és a végén mégis félkész munkát adnak ki a kezükből emberek, ami miatt a felhasználónak megrendül a bizalma a készülékben és a szervizben is. Sajnos sokan nem szeretnek olvasni és a bekötési rajz az egyetlen, amit megnéznek a leírásban, majd a végén, ha nem elsőre működik a beépített eszköz, akkor azt minősítik szép szóval vacaknak.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoki!
Egy 2007-es évjáratú Ford Mondeo-val lenne problémám. Van a kesztyűtartójában egy aux bemenet. Erre, ha rákötök egy külső hangforrást, pl telefon, mp3 lejátszó, a lejátszott hang nagyon halk lesz. Hiába állítom be az eszközön maximális hangerőre, az sem segít, az autó rádióját kétszer hangosabbra kell állítanom, mint a normális. Sajnos nem lehet külön állítani a hangforrások hangerejét. Mi okozhatja ezt a problémát? Esetleg túl hosszú a kábel, vagy az mp3 lejátszó nem bírja meghajtani? Elvileg annak a rádió erősítőjét kéne használnia, nem értem mi a különbség egy cd-hez képest. Kérem segítsen, mi lehet a gond?
Köszönöm a segítségét Laci
Mivel ez a kérdés eléggé típusfüggő, megkerestem a Solymári Ford szervizt, mert bennük van bizodalmam, és ezt válaszolták: "A 2007-től gyártott Mondeo-nak frissíthető az audióegység müködtető programja. Tapasztalatunk szerint az autó hibátlan működése szempontjából nagyon fontos, hogy az összes modul, vezérlőegység közös program szinten legyen. Talán ez lehet a megoldás! ( Tehát szakszerviz, és az összes modulnál megvizsgálni, hogy van-e újabb kalibráció az adott egységre.)
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoki!
A családdal külföldön nyaralást tervezünk, és van egy speciális bicikliszállító utánfutónk, amire Thule biciklitartók vannak szerelve, és amit kulccsal le is lehet zárni. Azonban ha az autót ott kell hagyni, az utánfutó bármikor leakasztható az autóról. Mit lehet tenni ilyen esetben? Van valamilyen zár esetleg, amivel az autóhoz lehet rögzíteni?
Válaszát előre is köszönöm: Bence
Kapocsfej zár a hivatalos megnevezése. Van olyan vonóhorog csatlakozó, aminek a nyitókarja eleve ki van képezve a lakatolásra, de, ha olyan lenne, amiről ez hiányzik, akkor az előzőleg említett zárral védhető a leakasztás. Van olyan is, ami a leakasztott vonóhorog csatlakozást zárja le, hogy ne lehessen felcsattintani az utánfutót másik autóra. Ezeknek a zárbetéte nem mondható bonyolultnak, de nem is kell, hiszen nem életszerű, hogy egy utánfutó zárat fel akarnának törni, de a bicikliket én mindig pluszban összebilincselem. Ha valakinek Thule kerékpártartója van, ami a vonóhorogra rögzül, ahhoz pár ezer forintért kapható zár, ami a rögzítő csavarra csatlakozik.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Uram!
Pár nappal ezelőtt ért az a szerencse, hogy boldog tulajdonosa lettem, egy Toyota Prius autónak. Nem gondolnám, hogy ez a típus áll a lopási lista elején, de mivel hosszú távra tervezek vele, ajánlatot kértem egy vagyonvédelmi eszközre is. A kereskedés azt mondta, hogy csak félmegoldások vannak, mert egy hibrid autó elektromos rendszerébe, még Ők sem mernek belenyúlni. Kicsit elkeseredtem, de talán önök, tudnának valami megoldást. Amennyiben igen, kérem segítsenek.
Válaszukat várva, tisztelettel, Várkonyi Péter
A hibrid autókba ugyan úgy szerelhető riasztórendszer, mint minden járműbe, a szerviz nem erre gondolt, amikor azt mondta, hogy még ők sem mernek belenyúlni. A probléma a motorok leállításával van, ez okozza a fejtörést. A robbanómotor minden nehézség nélkül leállítható, de az elektromos részhez nem illik hozzányúlni. A szervizek sem tudnak arról információt adni, hogy miként lehet teljesen mozgásképtelenné tenni az autót. Az elektromos hajtás, bár lassan, de elviszi a járművet és ez csökkenti a védelem hatásfokát. Sajnos általában a váltózár, mint mechanikus védelem sem jöhet szóba. De. Van egy másik mechanikus eszköz a kormányzár. Egy olasz cég, a Starblock gyárt olyan eszközt, ami a kormányrúdra épül és mechanikusan lezárja, ezzel teszi mozgásképtelenné, azaz irányíthatatlanná az autót. Mielőtt azt gondolná bárki is, hogy gyárilag is van kormányzár és az is véd, felhívom a figyelmet arra, hogy a legtöbb gyári kormányzárat ma már egy elektromos szerkezet, motor működteti. A mechanikákat nyugdíjazta a kártyás indítás. Az olasz kormányzár egy olyan zárbetétet használ, ami a zárak között az egyik legbiztonságosabb. A kormányrúdra a záró szerkezet nem csavarral rögzül, hanem oldhatatlan kötéssel, így csak a kulccsal vagy a kormányrúd cseréjével lehet oldani. Utcán a hatástalanítás lássuk be lehetetlennek tűnő feladat. Hibrid autóba a Starblock kormányzárat ajánlom és egy riasztót, így teljes körű a védelem, mert a riasztó, mint jelzőrendszer figyelemfelkeltő, emellett blokkolja a robbanómotort, a kormányzár pedig megakadályozza, hogy az autó elektromotorjával elmozduljon a helyéről.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoki!
2003-as C-max-om van, gyári cd 6000 1 lemezes cd játszóval. Az előző autómban használt Belkin FM transzmitter a C-max-ban nagyon zavarosan veszi a jelet, igazából nem élvezhető a minősége. Kérdésem, hogy gyári magnó megtartása mellett milyen mód van iPhone (jelenleg iPhone4) csatlakoztatásásra? Láttam e-bay-en aux bővítési lehetőséget, de ha jól értelmezem, csak a 2005-ös változattól kompatibilis. A transzmitteren kívül, ami nem vált be milyen (költséghatékony) megoldást tudna javasolni, hogy (akár 3,5-es jack-en, akár máshogy) tudjam hallgatni az iPhone-ról lejátszuott zenét?
Köszönettel: Szabolcs
Kedves Szabolcs!
Sajnos AUX csatlakozást nem tudok ajánlani, de a Dension CarDock for Smartphone vagy a CarDock for iPhone termékét érdemes kipróbálni. A Dension egy olyan FM modulhoz hasonló megoldást fejlesztett, ami az autó gyári vezetékezésén keresztül juttatja el a rádióba az FM sávra felkevert hangot. Nem susog, nincs zavar és ténylegesen tisztán szó. Ez nem egy hagyományos FM modul, ez jó. Mellesleg lehet telefonálni kihangosítva, ez is egy hasznos szolgáltatás. Ára 24 ezer forint, amit nagyon megszolgál. Az egyik leglényegesebb, hogy nem feltétlenül kell beszerelni, lehet üvegre cuppantani a tartót, lehet fixen szerelni és lehet a zsebre vágott telefonnal is használni. Nálunk ki is lehet próbálni vásárlás előtt, így könnyebb a döntés.
Üdvözlettel,
Kütyüdoki - www.duett.hu
Kedves Kütyüdoki!
Adott egy autó, ami egy '99-es Skoda Felicia 1,3 LXi. Ebbe van egy SAL VB2000 nevű fejegység. A probléma a következő: A kütyü nem lehet folyamatosan csatlakoztatva az autó hálózatára, mert pillanatok alatt totálra meríti az akkumulátort, így mindig le-fel húzogatom a "sokpines" csatlakozót. Amikor megyek az autóval akkor rádugom és szólhat a zene, viszont ha áll az autó akkor lehúzom. A dolog odáig fajult, hogy ha közlekedek, és rá van dugva a fejegység, akkor a következő indításnál nagy eséllyel nem indul az autó, mert nem pörgeti meg az akksi az önindítót. Lehetséges hogy ennyire lemerítse a telepet menet közben? Ha nem használom a kütyüt, semmi baja az autónak.
Ha használom, akkor nehezen, többszöri próbálkozásra indul csak, és menet közben is erőtlennek érzem a gépjárművet.
Mit ajánl, mit tegyek vele, mennyire közeli kukát keressek a cuccnak? Ha szeretnék valami normális fejegységet, akkor mit ajánlana? A kocsiban 2x150W Pioneer van erőlködő nélkül, és nem kasztnit akarok bontani a zenével. Személy szerint a JVC KDX széria belépő termékeit néztem, és ilyen határon is keresek újat (~15e Ft). Ezen kívül esélyesnek látja használtan értékesíteni a régebbit egyáltalán?
Üdv, József
Ez már az az évjárat, amikor a gyár az ISO csatlakkozóba behúzta az autó diagnosztikai vezetékét. A rádió ezt a vezetéket zavarja, vele együtt az elektromos rendszert. Ha jól emlékszem szürke a vezeték, ezt el kell csípni és helyreáll a rend. Most gonoszul azt is mondhatnám, hogy ezért kell szakemberrel szereltetni, hiszen ezzel elég nagy bajt is okozhatunk, mondjuk egy computer hibát, ami aránytalanul nagy anyagi terhet róna a rádió beszerelésre. A VB2000 egy nagyon kedvező árú készülék, de nem minősíteném, erről előzőekben már többször elmondtam lesújtó véleményemet. 9000 Ft-ért nem lehet autórádiót kapni, mert ennyiből nem lehet előállítani. Én gyűjtöm a régi autórádiókat és van, nem egy 50 éves, elektroncsöves készülékem. A fél évszázad nem volt neki elegendő, hogy ne működjön, de az is igaz, akkor sem nyolcezer forintba került. Egyszer be kell ruházni egy autórádióra és addig használni, amíg meg nem unjuk. Tökéletes választás az Alpine, Clarion, JVC, Kenwood, Pioneer márkanév, ezek a cégek két-három év garanciát vállalnak a termékeikre és, ha ügyes a vásárló, még bele is alkudhatja a beépítést egy Felicia esetén.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Van egy 2006-os Octavia I-em (1.6). Kicseréltem a gyári rádiót egy Sony dsx a30-ra. Minden rendben van vele, csak egy problémám van... Nagyon gyenge a rádió vétele. Gyorsan elveszíti a jelet. Szinte csak a helyi rádiókat veszi és utazás közben(városon kívül) el is veszíti a vételt, szinte azonnal! Mi lehet ennek az oka?
Előre is köszönöm!
A gyári rádió az antenna melegpontján tápfeszültséget ad az antennába épített erősítőnek, amit az utólagos rádió nem tud. Vásárolni kell egy antenna tápfeladó nevű egységet, ami pár ezer forint és minden megjavul.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
A riasztóm ( Meta system ) egyik pillanatról a másikra megadta magát. Illetve valami zűr lehet a kulcs, és a vevő egység között, nem lehet nyitni-zárni az autót. A kulcsban elemet is cseréltem, leellenőriztem, működik. A riasztó testkábele szakadt el, megcsináltam, de nem akarja az igazságot! Nagyon várom a válaszát!
Üdvözlettel: Szabolcs
Elsőre egy resettel kezdenék. Le kell húzni a riasztó csatlakozóját és várni egy percet, majd visszacsatolni és talán az újraindítás javulást eredményez. Ha nem sikerült, akkor a META márkaszerviz fog segíteni a távkapcsoló visszatanításában. Az egy gombos META távkapcsoló otthon is tanítható a piros kódkártya megléte esetén, de nem egyszerű, nem is szokott sikerülni, általában a vége a szerviz. Ez egy ilyen riasztócsalád, a MÉTA filozófiája ez, hogy otthon ne taníthasson senki távkapcsolót.
A megoldás - setech.hu.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Doktor Úr!
Autós hűtőládát keresek, megbízható megoldást. Szeretnék egy olyat vásárolni, ami megtartja a belehelyezett étel hőfokát, nem kell kiegészíteni jégakkuval, netán még hűt is rajta szükség esetén. A befogadó képessége 40 liter vagy egy kicsit nagyobb. Ha van ebben a témakörben tapasztalata szívesen veszem, lényegesen megkönnyítené számomra a választást. Az eddig látott, olvasott hűtők paraméterei nagyon kedvezők, annyira, hogy számomra hihetetlen, gondolom, minden keleti termékre ugyan azt a paramétert írják. Megköszönöm, ha néhány olyan támpontot ad számomra, amivel kicsit hozzáértő szemmel tudom vizsgálni a felhozatalt.
Köszönve, K. Sándor
Mi Waeco hűtőket forgalmazunk, csak ezeket ismerem, egyéb márkákkal nincs tapasztalatom, pedig bizonyára nem ez az egyetlen jól működő termék. Megpróbálom összefoglalni a tapasztalataimat, mint forgalmazó, és mint felhasználó, hogy mi szerint lehet választani.
Két csoport létezik, műszaki megoldásuk szerint vannak termoelektromos és kompresszoros hűtők. A kompresszoros hűtők úgy működnek, mint otthon, ezek igazi hűtőszekrények. A működési elv miatt nagyobb helyigénnyel és súllyal bírnak, így ezeket inkább lakóautóba, hajóba, kamionba ajánlom, vagy speciális szállításokhoz, főként fix telepítésre.
Átlagfelhasználásra a termoelektromos készülékek felelnek meg. Mobil megoldás, mert kisebb az önsúly és a fizikai mérete. A hűtőelem lényegesen kisebb helyet foglal, ezért nagyobb a hasznos belső tér. Hátránya, hogy rosszabb hatásfokkal dolgozik, mint a kompresszoros, de általános célra tökéletesen alkalmas.
A láda anyaga praktikai szempont. Lehetőleg könnyen tisztítható, szín és formatartó, rugalmas, nem törékeny és nem karcolódó ABS műanyag legyen. Oda kell figyelni a szigetelésre, hiszen ez tartja benn a hideget és kint a meleget. Egy vékony, vacakul szigetelt láda esetén a hűtőelem nem bírja szinten tartani a tárolt élelmiszert. Általában poliuretán szigetelést használnak 2- de inkább 3cm vastagságban.
A láda teljesítménye az alkalmazott termoelem méretétől függ. Mivel szét nem tudjuk szedni, az eladó pedig azt mond, amit akar, inkább a felvett teljesítményből tudunk kiindulni. Egy láda, ami a környezeti hőmérséklethez képest 30 Celsius fok különbséget tud tartani, legalább 60-70W teljesítményfelvétellel rendelkezik. Ami ennél gazdaságosabb, annál valami nem valós.
Mint felhasználó, tapasztalatomra és saját ládámra támaszkodva (TC-35), ami 35literes űrtartalmú, 60W felvett teljesítménnyel a belsejében 30 Celsiusszal tud kevesebbet előállítani, mint a külső hőmérséklet. Ez azt jelenti, hogy a beletett étel hőfokát megtartja, hosszabb üzemidő alatt, vagy alacsony külső hőmérsékletnél még hűt is rajta. Ha út közben sokszor kinyitom, a beáramló meleg levegőt vissza is tudja hűteni.
Ha ajánlhatom, akkor két készüléket kell választani. Az egyik legyen egy nagy láda (TC-35), ami tárol. Lehetőleg ne csak 12V-ról működjön, hanem a 230V-os hálózatról is, mert nem kell kipakolni belőle, használható a kempingben és otthon is a kerti partin. A másik egy kis italhűtő (TB-08), ami az utastérben pár üdítőt vagy szendvicset tart hidegen, hogy ne kelljen nyitogatni a nagy hűtőt két korty hűsítő miatt, és kisebb kiránduláshoz ez is elég.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Szeretnék egy riasztót az autómba aminek a kulcsának a fejében már van egy távirányító, ezért nem akarok egy másik távirányítót magammal vinni. Van olyan megoldás amivel a kulcson lévő gombokkal lehet kapcsolni a riasztót, vagy mindenképpen kell még egy?
Természetesen ez már a gyári távkapcsolós kulcsok megjelenésének pillanatában megoldott volt. Szinte minden riasztócsaládban és minden kiépítésben megtalálható ez a megoldás. Mivel ez elég általános, ezért az eladott riasztók többsége a gyári távkapcsolóról vezérelhető.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoki!
A Seatomnak töltöttem az akkumlátorát és a rádió kér egy kódot ha esetleg megtudnád mondani vagy, hogy honnan tudnám beszerezni.
Előre is köszönöm válaszod!
Kedves kérdező!
A kód benne van az autó könyvecskéjében egy kártyán. Ha ez nincs meg, akkor a márkaszerviz alvázszám alapján meg tudja mondani, de ezért általában pénzt kér. Ha semmi esély megtudni a kódot, akkor műszerész vissza tudja fejteni, ami szintén költség. Lehet a netről letölteni kódfejtő programokat, de ezt nem ajánlom, a többségük egyszerű vírus. Érdemes azt is szem előtt tartani, hogy egy USB-s Pioneer rádió három év garanciával 19 000 Ft.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
A neten találtam olyan immobilisert, amit a telefon Bluetothja kapcsol ki, be. Mi a véleményük erről a megoldásról, mert nekem tetszene, hogy nem kell vacakolni a kapcsolgatással. A cégünkben van négy autó és már loptak el tőlem autót pedig abban is volt váltózár, de a tisztelt kollega nem használta. A biztosító végül fizetett, de aki járt így pontosan tudja, hogy az autó árának csak töredékét. Ezért keresek olyan megoldást, ami védi az autót, de nem tudja nem használni az üzletkötőm. Ha esetleg van más megoldás, amit ön jónak tart kérem, írja meg azt is.
Mi is forgalmazunk ilyen jellegű immobilisert. Valóban a telefonok többsége kompatibilis vele és biztonsággal működik. Nem tudom melyik termékről olvasott, a miénkben van rablásgátlás funkció is, ami leállítja a motort, ha valami fortéllyal vagy erőszakkal kiszállítják a tulajdonost az autóból. A rablásgátlásnál természetesen feltétel, hogy a sofőrrel együtt a telefon is kikerüljön az autóból, hiszen a Bluetooth kapcsolat elvesztése aktiválja a funkciót.
A működése egyszerű, ha az autó érzékeli a feltanított telefont, azonosítja a Bluetooth címét, passzíválja a védelmet. Nem teremt kapcsolatot, csak azonosít, ezért minden Bluetooth funkció használható a telefonon. Ha a kapcsolat valamiért megszakad, újraélesedik a védelem. Semmiféle kezelést nem igényel a működtetés, csak a bekapcsolt Bluetooth a feltétel. Ha menet közben lemerülne a telefon, akkor egy személyes biztonsági kóddal indítható az autó. Biztosan van sok ilyen termék, én a mienket ismerem, azt merem ajánlani, hiszen arról van tapasztalat.
Természetesen ezen a terméken kívül is léteznek megoldásaink, de ezekről egy személyes találkozón könnyebb beszélni, mert minden megoldás kérdést szül, célravezetőbb azokat személyesen feltenni. Látjuk szeretettel.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Volt régen az egyik autómban egy SAS nevű szerkezet, ami, ha a riasztó megszólalt, akkor felhívott telefonon és bemondta, hogy mi történt. Ha akartam, akkor utasíthattam a SAS-t, hogy állítsa meg az autót. Sajnos eladtam az autóval együtt a riasztót, de nagyon bánom, mert hiába keresgetem, nem találok ilyet. Most állok autóvásárlás előtt és ha megveszem, szeretnék valami ilyesmit beleszereltetni. Látom, hogy önök foglalkoznak műholdas riasztókkal is, de az elég drága, meg havidíja is van. Ez a SAS feltöltős kártyával működött és elég volt évente egyszer rátölteni, de ezért biztonságosnak éreztem. Kérem segítsen, ha ismer ilyet, vagy tudja, hogy a SAS elérhető még valahol, akár használtan is érdekelne.
SAS – Speaking Alarm System. Nagyon jó szerkezet volt, én is használtam, de sajnos az idő kereke eltaposta. A gyártó befejezte a gyártást, használtan pedig már semmit sem ér, mert egy 198-as Ericsson telefonra épült, ami ma már nem működne a GSM hálózaton. Van ehhez hasonló termékünk, GSM Pager a neve. Elődjével ellentétben nem mond semmit, de felhívja a beprogramozott telefonszámot és visszafelé három utasítást lehet kiadni. Ebből az egyik lehet a blokkolás például. Beépítve 59 900 Ft. Működik bármilyen kártyával, szinte semmit nem fogyaszt róla. Ha hív, elegendő elutasítani a hívást ezt nyugtázásként kezeli. A kártyára érkező SMS-t törli, de a szolgáltató SMS-ét továbbítja. A téves hívásokat elutasítja. Lekérdezhető SMS-ben az autó állapota, az akkumulátor feszültsége. Akkumulátor merülés esetén is küld egy SMS-t, ami hasznos lehet télen nagy hidegben. Okosan felépített szerkezet, megbízhatóan működik, sokat szerelünk belőle. Ennek a modulnak van olyan verziója is, amivel az állófűtés is kapcsolható. Akinek van állófűtése az tudja, hogy ez egy roppant jó dolog, és azt is tudja, hogy ez gyári megoldásként kifizethetetlen extra.
Üdvözlettel, Küyüdoki – www.duett.hu
Egy Logan MCV 1.5 dCI szellőztető (klíma?) rendszerének tisztításának lehetőségiről szeretnék némi információt. Az a helyzet, hogy a légkondi (nem feltétlenül huzamosabb ideig) használata után mindig egy olyan "meleg, prunyadt penészes szag" (életem párja szerint) áramlik az autóba úgy 20-30 percen át. Gondolom valami jó féle takarítással ezt megszüntethetem csak nem is nagyon tudom, hogy hol kezdjem. Amúgy az autó 2007. júliusi és a légkondit sem használjuk gyakran, csak nyaranta és akkor is általában csak a hosszabb utakon.
Előre is köszönöm: Kusztos László
A klímát, főként, ha csak ritkán használjuk a leállítás után egy-két percig szellőztetni kell, hogy a lecsapódó pára kiszáradjon a rendszerből. A bennmaradó nedvesség összegyűlik és megposhad, ez okozza penészes, de sokszor inkább orrfacsaró szagot.
Ki kell cserélni a pollenszűrőt és klímatisztítóval (gázzal és nem habbal) átjáratni a befúvórendszert. A klímatisztító fertőtlenít, elpusztítja a rendszerben lévő gombákat és elnyomja a kellemetlen szagot. A tisztítás nem szól örökre, hiszen minden újra képződik a használat során, ezért idény elején mindig ajánlatos a karbantartás. Egyébként a klímát ajánlatos hetente legalább egyszer bekapcsolni télen is. A rendszerben olaj is kering a gáz mellett, amire a kompresszornak és a tömítéseknek is szükségük van. Ha nem használjuk hosszabb ideig, előfordulhat, hogy elillan a gáz és ez tavasszal komolyabb költséget ró ránk. Télen kiváló dolog a klímával letisztítani a párás ablakot.
A helyes használat, télen is be-bekapcsolni, tavasszal karbantartani, nyáron az autó leállítása előtt kikapcsolni a klímát és egy kicsit még járatnia szellőztetést. A klíma kikapcsolása után közvetlenül valóban egy párás levegőlökés áramlik be a szellőzőkön keresztül, de ez nem büdös, csak az a pára, amit, ha nem szellőztetnénk ki, akkor beleposhadna a rendszerbe és az egészségre káros gombáknak (Legionella pneumophilia) táptalaja lenne. A helyes használathoz még hozzátartozik a hőfok megfelelő beállítása. Soha ne fúvassuk magunkra a hideg levegőt. Egy hosszabb út során erőteljesen nagy hőkülönbséget érhetünk el az autó belseje és a kinti levegő között büntetlenül, ha fokozatosan teszünk, de figyeljünk, hogy megérkezés előtt fokozatosan álljunk vissza a kinti hőmérsékletre, ezzel rengeteg papír zsebkendőt és orrcseppet spórolhatunk meg.
A szellőztetés az otthoni klímák esetében is igaz, pangó víz ott is megjelenhet. A nagyobb légtér, illetve mert az otthoni klímaberendezések nem rendelkeznek akkora légjárattal, mint az autós társaik, ez nem jelentkezik annyira intenzíven, de a gombásodás és fertőzés veszélye ugyan olyan komoly dolog.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
A Régi Swiftembe (99.01, 1.3 Sedan GLX) szeretnék tenni rádiós központi zárt. Gyárilag van az autóban sima kulcsos rendszer, és legjobban annak örülnék, ha lehetne olyan kiegészítőt venni hozzá, amely a gyári vezérlőt vezérli. Gyári kábeleket nem igazán szeretném elvágni. Az igazán nyerő kombináció az lenne, ha ezzel együtt valamilyen riasztót is be lehetne szerelni, nyilván plusz kábelezéssel. Létezik valami (hasonló) kütyü?
Válaszát előre is köszönöm!
Minden távkapcsolós riasztó vezérli a gyári központi zárat, ez alapszolgáltatás. A riasztó kiválasztásánál el kell gondolni, hogy milyen környezetben használja az autót és hol parkol. Ha védett helyen parkol, esetleg őrzött parkolóban, az általában bejárt útvonal szintén biztonságos környezetben van, akkor egy alapriasztó elegendő. Ha viszont kiemelten veszélyeztetett a környék ahol az autót használja, valamint utcán parkol, olyan helyen, ahol este senki nem jár, akkor érdemes magasabb védelmi szintben gondolkodni. Nem az autó értéke határozza meg a veszélyeztetettséget, hanem az, hogy mekkora a kereslet az alkatrészekre.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Olvastam a Facebookon a klímatisztítóról szóló figyelmeztetését. Én nem pesti vagyok, ezért nem tudok elmenni Önökhöz, azaz nem érné meg Miskolc mellől felutazni, ezért kérdezem, hogy én otthon meg tudom-e csinálni a tisztítást, és milyen anyagot vegyek hozzá.
Igen, jól fogalmazott, tényleg figyelmeztetésnek szántam a klímatisztító hab használatát, mert a jobb idő beköszöntével rendszerességgel érkeznek a tisztítás áldozatai, a szétmart gyári rádiók és fűtéspanelek. Egyrészt jó dolog, hogy ennyi ember komolyan veszi a klíma tisztaságát, mert ez valóban roppant veszélyes az egészségre, másrészt szomorú, hogy a boltok polcain díszelgő tisztítóanyagokra nincs ráírva a felhasználási terület, a felhasználás módja, az óvintézkedés és, hogy milyen károkat okozhat. Aki nem olvasta, annak leírom.
A klíma tisztítása nagyon fontos a nyári használat előtt, mert a regiszterben és az autó légjárataiban gombásodás fordulhat elő, ami a klíma használatakor az emberi szervezetbe juthat és nagyon komoly fertőzést okozhat. Ez nem vicc, nem marketingfogás, ez otthon is igaz, de az autóban a kis légtér miatt nagyobb jelentőséggel bír. A kereskedelemben kapható tisztítók közül a habokat emelném ki, mint nemkívánatos eszközt az autós használatban. A gondolat jó, miszerint egy hosszú cső segítségével az autó levegőcsöveibe befecskendezett hab fertőtlenít, de a gyakorlat mást mutat. A habból egy idő után folyadék lesz, ami a csövek illesztésein keresztül kicsorog a műszerfal belsejébe és eláztat mindent, ami útjába akad. A középső beömlőből az autórádióba, esetleg a fűtésvezérlőbe folyik. A tisztítószer erősen maró hatású, nem barátságos anyag, órák alatt szétmarja az elektronika panelján lévő nyomtatott áramkört és a kisebb alkatrészeket. Egy gyári rádió vagy egy fűtéselektronika többszázezer forintos befektetés is lehet. Idén valahogy jelentősen megnövekedtek az ilyen jellegű hibák, rendseresen érkeznek az ügyfelek tönkrement készülékeikkel, amiknek a többségét nem lehet javítani. A tisztítást inkább gázzal végezzük. A gázzal működő sprayk használata, egyszerű. Az autón be kell kapcsolni klímát teljes intenzitással, majd belső levegőkeringetésre váltani. A sprayt be kell tenni az utastérbe és speciális kiképzésű fejét be kell pattintani, amitől az folyamatosan kiengedi a gázt. Gyorsan rázárjuk az ajtót, majd várunk tíz percet, ami idő alatt a fertőtlenítő gáz átjárja az autót és annak szellőzőjáratait. Tíz perc után nyitott ajtókkal hosszan átszellőztetjük az utasteret és kész. Lehetőleg ez az esemény essen egybe a pollenszűrő cseréjével. Márkát nem írok, az reklám lenne, de lényeg, hogy ne habot használjunk. Ez nem bonyolult feladat otthon is megoldható, bár a pollenszűrő cseréje egyes autótípusnál közel sem egyszerű (Ford esetében a gázpedált kell kivenni a helyérő), ezeket a kiemelten nehézkes cseréket bízzuk szakemberre.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Egy olyan kérdésem lenne, hogy Renault Thalia-hoz van-e olyan fejegység ami kompatibilis a kormánytávirányítóval illetve a műszerfal közepén lévő kijelzővel? A gyári magnósat szeretném lecserélni CDs-re USBs-re.
Köszönettel: Patrik
A kijelző meghajtása kulcskérdés, mivel a szükséges modul műszaki megoldása miatt roppant költséges és az adott szolgáltatás csak annyi, hogy oda is kiírja az információt, ami az utólagos rádió kijelzőjén amúgy is megvan. A kormány vezérlés szintén külső modult igényel, ami egy fokkal kedvezőbb és ami a lényeg, hogy hasznos is.
Egy kormány távvezérlő modul 20.000Ft magassága, míg a kijelző meghajtó modul 40-50 000Ft. Az ár elriasztja az igényt, így egyetlen forgalmazó sem tart ilyet, csak rendelésre hozatja meg. Rádiók közül viszont óriási a választék. Minden Kenwood és Pioneer rádió fogad opcionális kormány távvezérlő modult.
Fejegységet már 20.000Ft-tól lehet választani, ami lényegesen szebben szól, mint a gyári és szolgáltatásában is felülmúlja. Érdemes tallózni a készülékek között, biztosan lesz olyan aminek kényelmi funkciója is lényeges lesz később. A zenei szolgáltatásokon túl, mint USB fogadás, SD kártya, lehet, hogy hasznos egy Bluetooth kompatibilitás, mert csak kényelmesebb kihangosítva telefonálni, mint kézből. Úgy gondolom bármelyik rádió óriási változást hoz majd, és elegendő egy kormány távirányító adapterrel bővíteni, a kijelző meghajtása kidobott pénz, azon maradjanak a gyári dolgok.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kutyudoki!
A leghatásosabb védelmet keresem nyest ellen, ami folyamatosan átsétálgat esténként az autómon. Szerencsére eddig még semmit sem rágott szét a motortérben, és nem is szeretném ezért érdeklődöm Önnél.
Megtisztelő válaszát előre is köszönöm.
Tisztelt Érdeklődő!
Mi elektromos nyestriasztót szerelünk, ami a visszajelzések szerint jól működik, de meg kell jegyezni, hogy az állatok egy idő után hozzászokhatnak a hanghoz. Alapból vészhelyzetet érez ettől a magas frekvenciától az állat, de mivel állandó a hang, némely egyed rájön, hogy ez csak helyi adottság. Léteznek változó hangú eszközök, de léteznek olyan kemikáliák, amiknek az illatanyaga űzi el a betolakodót. Igazi százszázalékos megoldás nincs, de érdemes első lépcsőben az elektromos riasztóval próbálkozni. Ennek az eszköznek csak 12V kell a működéséhez, nagyon kevés az energia igénye, így nem kell az akkumulátor lemerülésétől félni. Magas frekvencián szólal meg, amit mi emberek nem hallunk, minket ezért nem zavar.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Van egy Seat Aura CD-s rádióm, ami a következő jelenséget produkálja: ha CD-váltón hallgatok zenét, akkor néha erőtlené válik a hang, majd hirtelen visszatér. Egy Dension Gateway300 segítségével kipróbáltam és azzal is produkálta a hibát, így nem a kábel, vagy a váló produkálja ezt a hibát. Kérdésem, hogy van érelme javítani, vagy egyszerűbb egy másik ilyen rádiót venni? A mérete miatt, illetve maximálisan meg vagyok elégedve a hangjával, így nem ennék aftermarket rádiót.
Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Kristóf
Természetesen minden utólagos rádió szélesebb tudásvilággal és szebb hanggal rendelkezik, de, ha a gyárit látjuk szépnek, akkor el kell vinni egy műszerészhez és megjavíttatni. Érdemes autóval együtt érkezni és megmutatni a hibát, így nagyobb az esély, hogy a műszerész tudja, hogy hol keresse, merre induljon el.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kutyudoki!
1999-es E39-es BMW-ben szeretnem, ha a muszerfal merfold helyett km-ben irna ki az ossz megtett utat, a napi szamlalot, illetve a fogyasztast merfold/gallon helyett L/100km-ben jelezne ki. Van az atkapcsolasra lehetoseg otthon, vagy valamilyen specialis szoftver kell hozza?
Koszonettel: Miereisz Attila
Otthon sajnos nem lehet, de bármelyik BMW-vel foglalkozó szerviz át tudja állítani, célgéppel. A hőmérséklet átállítása gép nélkül is lehetséges, meg kell nyomni a műszercsoport bal gombját és egyszer gyújtást adni az autóra, majd levenni a gyújtást és elengedni a gombot, már is Celsiusban jelez. A többit a gyári computerre bízták.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt kütyüdoki.
Van nekem egy 96-os Lagunám, amiben gyári inditásgátló van. Már sokfelé érdeklődtem,hogyan lehetne ezt kiiktatni, mert ha a kulcs megsérül,nem lehet beinditani. Sajnos csak egy kulcs van ,ami működik. Azt mondták mindenhol, NEM lehet a gyárit kiiktatni, illetve nem tudják. Viszont most meg vett az egyik kollégám ugyanilyet, és abban meg nem is működik, és mégis indul. Azt szeretném kérdezni, hogy lehetne ezt kiiktatni, mert ezek szerint mégis kilehet. Tudna -e erre valami megoldást mondani.
Köszönöm, . Tisztelettel Zsolt
Ha az az egy kulcs megsérül, akkor amúgy is baj van és nem csak az immobiliser okozna fejfájást. Ki lehet iktatni, de csak márkaszerviz fér hozzá a funkcióhoz. Kulcsot kell másoltatni az autóhoz, immobiliserrel együtt, ez nem nagy anyagi befektetés, ennyit megér a nyugalom. A gyári immobiliser nem áll a biztonsági berendezések csúcsán, de kiiktatni nem szabad, ha már a gyár beletette és a kiiktatás is pénzbe kerül a szervizben - gondolom.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Nemrég vásároltam egy B3-as kombi Passatot, mely 6 darab, gyári hangszóróval van szerelve, melyek már nagyon gyengén szólnak. A kötelező dolgok rendbetétele után szeretnék majd a hifivel is foglalkozni, a mélyláda és a hozzá szükséges erősítő már megvan. A kérdésem a következő, ha kicserélem az autóban található összes hangszórót, (minőségi, de gyári méretre) akkor ahhoz szükséges külön erősítő, vagy a fejegység elbír velük? Milyen fejegység lenne a jó választás (1DIN és iPhone-om van)? Nagyon hangosan csak ritkán hallgatok zenét, célom inkább a minőség, mint a hangerő növelése. Az ízlésem igen széles, a két fő irányzat a komolyzene és a hip-hop (tudom, érdekes találkozás).
Válaszát előre is köszönöm!
Üdv,
András
Ahhoz, hogy megfelelő dinamikával rendelkezzen a rendszer szükséges az első hangszórók erősítése is. A hangképzésben az első hangszóró szett és a mélysugárzó vesz rész, ettől lesz tere a zenének és ezek határozzák meg a hang minőségét. A hátsó hangszóró csak a hátul ülőknek ad kiegészítést, elől nem szabad, hogy megszólaljon, mert azonnal szertefoszlana tőle a színpadkép. A pontos típus ajánlásához tudnom kell, hogy mekkora zsebből lehet gazdálkodni. iPhon kompatibilis fejegység már 26 000 Ft-tól kapható, 50 000 Ft magasságában már teljes iPhone kezelést tudnak a készülékek. Egy 16,5cm-es hangszóró szett, ami nem túl elrugaszkodott zenei teljesítményhez megfelel és hangja indokolja a gyári cseréjét 30 000 Ft-tól kapható. Ez a közép kategóriába tartozó hangszóró mindenevő, ettől is középkategória. Dinamikus, ezért megfelel a hip-hop elvárásainak és tiszta középhangokkal kiszolgálja a klasszikus zenét is, de nem szabad elfelejteni, hogy a széles zenei átfogás csak kompromisszumokkal lehetséges.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Elgondolkoztam az autóm üvegeinek lefóliázásán, sötétítésén. Esztétikai szempontból biztos jól nézne ki, csak nem tudom ezen kívül van más "hatása" is?
Gondolok itt a következőkre:
Mik az előnyei és a hátrányai az autóüveg fóliázásnak?
A fólia "véd" a hőtől, a napsütéstől? Értem itt magamat ha a kocsiban vagyok, valamint az autó belsejét amikor a tűző napon a parkolóban áll az autó?
A sötétített üvegek az esti vagy félhomályban való vezetésnél a kilátást - oldalra és hátrafelé - nem nehezítik?
Válaszát és további segítségét, tanácsát előre is köszönöm!
Ha hozzáértő műhelybe keveredik az ember, akkor kitárul előtte a fóliák tárháza és a szakértő szerelő segít a megfelelő kiválasztásában. A hővédelem nem jelenti azt, hogy sötétnek kell lennie a fóliának. A sötétítés általában esztétikai tuning vagy csak a hozzá nem értést tükrözi. A sötét fólia bentről nézve még napsütéses időben is komor látképet ad a világról, szürkületben és este jelentősen lerontja a kilátást. A sötétített autó viszont megfelel egy esztétikai elvárásnak, ami ízlés kérdése, ezt tartsuk tiszteletben.
Ha a hővédelem a cél, akkor erre vannak speciális fóliák, amin az átlátás kevéssé korlátozott és tökéletesen betöltik funkciójukat. A KRESZ is kitér erre, pontosan meghatározza, hogy milyen bizonylattal kell bírnia a beépített fóliának, melyik üvegfelületet lehet és milyen átláthatóságú fóliával ellátni és ezt a vizsgánál ellenőrzik is. Sokan hirdetik, hogy a fóliának biztonsági szerepe is van, mert törhetetlenné, vagyis inkább áthatolhatatlanná teszi az üveget. Ez azért nem minden autónál igaz. A régebbi, gumi kéderbe szerelt ablakok esetében (furgonok, kisbuszok) semmiféle áthatolhatatlanságról nem beszélhetünk. Az üveg igaz egyben marad egy törés esetén, de egyben kiesik a helyéről. A ragasztott üvegek szélei viszont erős kötésben vannak a karosszériával, így valóban a fólia összetartó ereje egy törés esetén megnöveli az áthatolás idejét, így valóban van biztonsági funkciója is.
Összefoglalva, van olyan fólia, ami az autó egyediségét szolgálja, van olyan, ami a hővédelmet valósítja meg, van, ami biztonsági funkcióval bír és van olyan, ami ezeket a funkciókat ötvözi, így mindenki megtalálhatja a számára legjobbat, csak megfelelő szakműhelyben kell keresni.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu