Tisztelt Biztosításdoktor!
Elképzelhető-e, hogy a károkozó a betétlap aláírásával elismeri a felelősséget majd később azt megmásítja biztosítójánál? Ma kaptam választ, hogy mivel ő teljesen mást állít, így 50-50%-ban hozták ki a kárrendezést. Állítólag a másodpéldányon, amit odaadtam neki, alig látszik valami. Milyen fórumon tudok fellebezni a határozatuk ellen?
Tisztelt Érdeklődő!
A káresemény időpontjában kitöltött baleseti bejelentő nem jelenti a felelősség elismerését, ez a nyomtatványon fel is van tüntetve. Amennyiben a "megjegyzés" rovatban a károkozó felelősségvállalásra vonatkozó nyilatkozatot tesz, és azt a későbbiekben megváltoztatja a biztosítótársaság saját bejelentőlapján, Önnek lehetősége van a baleset körülményeit minden részletre kiterjedően leírni és az esetleges tanúkat megnevezni.A jogalap eldöntéséhez a illetékes biztosítótársaság kárszakértője elrendelheti az együttes szemlét, valamint Önnek joga van utólagos rendőrségi intézkedést kérni a felelősség kérdésének tisztázásához.
Üdvözlettel
Horváth László pba.hu
Tisztelt Uram!
A helyzet a következő: 2011-ben két autóm volt, a történet szempontjából a suzuki a fontos, ami "A" biztosító társaságnál B10 bónuszfokozatban volt. Ezt eladtam 2011. novemberében, amiről az adásvételit és a biztosítás felmondását elküldtem a biztosítónak. Szerettem volna ezt a B10 besorolást érvényesíteni a megmaradt autómon, de nem tudom sajnos, mert "A" biztosító azóta sem küldte el a kért bónuszigazolást és a szerződés lezárást igazoló okmányokat, valamint a túlfizetésemet. Sőt erre a negyedévre is kiküldte a csekket a biztosítási díjról. A biztosítási alkuszon is keresztül próbáltam intézkedni velük, de sikertelenül. És a telefont sem veszik fel soha, e-mailre sem, és másra sem válaszolnak. Mit tudok tenni ilyenkor? illetve ha végre megkapnám a papírokat, január 1-ig visszamenőleg tudnám a bónuszt alkalmaztatni a meglévő autómra?
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel:
H. Anikó
Tisztelt Érdeklődő!
Az eladott gépjármű törlés értesítő levelét kell az új gépjármű biztosítójának elküldeni. A dokumentum alapján, lekérdezik és beállítják az érvényes bonus besorolást. Természetesen az adásvétel időpontját követő naptól megilleti Önt, a másik gépjármű szerződésén a B/10-es fokozat. A biztosítótársaság elérhetőségeiről és annak formáiról a honlapjukon tájékozódhat.
Üdvözlettel:
Horváth László pba.hu
Mivel sehol nem találtam kielégítő választ, gondoltam írok ide. A nagy hó miatt sikeresen árokba csúsztam. Szerencsére nem volt mély, viszont egy kisebb fát elütöttem, a bal lámpám betört, a lökös elrepedt valamint a sárvédő íven is lett egy kisebb horpadás. Mi a menete egy ilyennek? Felhívom a biztosítómat, elmesélem az esetet, utána mi történik? Mire számíthatok? Kifizetik a teljes kárt vajon, az önrész után? Köszönöm előre is!
Tisztelt Érdeklődő!
Kérdésére válaszolva a casco biztosítási szerződés a saját hibás károk esetén kivűlről hirtelen fellépő erőhatás miatt bekövetkező káresemény esetén nyújt fedezetet. A helyreállítási költségből levonásra kerül a választott önrészesedés összege.
A bejelentést legegyszerűbben a biztosítótársaság honlapján tudja megtenni.
Tisztelettel:
Horváth László pba.hu
Tisztelt Biztosításdoktor!
Két hete szombaton, sajnos életemben először kárt okoztam, a helyszínen elismertem a vétkem, adtam "bejelentő lapot", amin feltüntettem, hogy elismerem a hibám. (Havas út, megcsúsztam.) Posta biztosítónál vagyok B8-ban, biztosításom befizetve.
A károsult ma hívott telefonon, hogy az autója kora (14 év) miatt a biztosító 245 ezer forint kárt állapított meg, míg a szervizes ismerőse azt a kárt 500 ezerért javítaná meg. Majd itt kezdődött az irányomban történő fenyegetés, rendőr, ügyvéd, feljelentés, verőember stb... hogy fizessem ki a kárát készpénzben. A biztosító kérésemre azt mondta, hogy mivel a biztosításommal nincs gond, így további felelősség nem terhel.
Ez tényleg így van? Ha igen, mire hivatkozhatok a károsult ismételt fenyegetése után?
Előre is köszönöm válaszát!
S. László
Tisztelt Érdeklődő!
A levelében leírtak alapján Ön törvényi kötelezettségének megfeleően a választott biztosítótársaságnál érvényes gépjármű felelősségbiztosítási szerződéssel rendelkezett. A károsult amennyiben a biztosítótársaság által megállapított kártérítési összeggel nem ért egyet, lehetősége van írásban felülvizsgálatot kérni, valamint a gépjármű helyreállítását végző szakembertől árajánlatot kérni és azt a kárszakértő rendelkezésére bocsátani. A balesettel kapcsolatosan Ön mindennemű kötelezettségének eleget tett,amennyiben szükségét érzi, a rendőrség segítségét kérheti a fenyegetés miatt.
Üdvözlettel: Horváth László pba.hu
Kedves Biztosítódoki,
Szeretném kikérni a véleményét, hogy megvezetett-e a biztosítási ügyfélszolgálat, avagy tényleg nem vagyok jogosult a kérdéses bonus besorolásra. A szituáció a következő: 2010-ben vettem egy autót, amely tavaly már B1-ben volt. Közben tavaly vettem egy másik autót is, ez A0-ba került. Tehát párhuzamosan volt egy A0-ás és egy B1-es autóm. A B1-est közben eladtam üzembentartóival családon belül. Most került sor a jelenlegi autóm évfordulójára, és az újrakötéskor csak B1-be kerültem, holott a régi autóm már január óta B2-ben lenne. Az ügyfélszolgálat szerint most, hogy eladtam a régi autóm, már nem vezethető át a bonus besorolás. Ez jogos, vagy járna a B2?
A segítségét előre köszönöm!
Üdvözlettel,
Fodor Zoltán
Tisztelt Érdeklődő!
Levelében leírtak alapján a korábban vásárolt gépjármű az eladás pillanatában B/1-es fokozatban volt. Mivel a jelenleg tulajdonában lévő gépjármű is B/1-es fokozatban van ezért az átvezetés nem lehetséges. Úgy gondolom bár leveléből nem derül ki ,de az eladott gépjármű megfigyelési időszaka még nem telt le, ezért nem lépett B/2-es fokozatba, amely alapján a jelenlegi szerződésére kedvezőbb besorolást kérhetne.
A megszerzett jelenleg nem használt B/1-es fokozatot megtarthatja, ha két éven belül vásárol gépjárművet ott igénybe veheti a kedvezményt.
Üdvözlettel:
Horváth László pba.hu
Tisztelt Biztosításdoktor!
Pár héttel ezelőtt valaki a parkoló autómnak tolatott, végig húzta az autó egész jobb oldalát. Az illetőt sikerült még idejében megállítani, és megírtuk a baleseti bejelentőt. A felelősségét elismerte, az okozott kárt is beleértve és aláírtuk a betétlapot.
A szemle megtörtént, majd nem sokkal ezután megérkezett a biztosító által megállapított összegről szóló dokumentum. Nevetséges 23 ezer forintot állapítottak meg azzal a megjegyzéssel, hogy az autó jobb első sárvédője és jobb első ajta sérült a károkozáskor, a további jobb hátsó ajtó és jobb hátsó sárvédő sérülése más kárból keletkezett.
Mit tehetek ilyenkor, kihez fordulhatok, amikor a biztosító nem látja be az ügyfelük által okozott kárt. Az autó sérülésmentes volt és most nekem kell bizonygatnom, hogy a károkozó okozta az autómon látható sérüléseket? Ő pedig megússza 1 bónusz veszteséggel, amikor nekem 100 ezres nagyságrendű a károm?
Rendőri intézkedést azért nem kértem, mert nem volt kétséges, ki a hibás, de így nem is tudom bizonyítani a sérülés keletkezésének időpontját?
Segítségüket kérném, kihez forduljak jogorvoslatért?
Köszönettel!
Tisztelt Érdeklődő!
A levelében leírtak alapján a biztosítótársaság nem látja bizonyítottnak a jobb hátsó ajtó és jobb hátsó sárvédő sérülését, mert a rendelkezésére álló információk valószínűleg nem elégségesek az azonosításhoz. Levélben kérheti a felülvizsgálatot és a járművek összeállítását együttes szemlére, ahol a keletkezett sérülés beazonosíthatóvá válik.
Amennyiben további információkkal rendelkezik a káresemény bekövetkezésével kapcsolatosan,esetlegesen voltak szemtanúk, nevüket és címüket bocsássa a biztosító rendelkezésére. A bonus fokozatra vonatkozó kérdésére válaszolva az okozott kár mértékétől függetlenül két kategóriát lép vissza az elkövető gépjármű üzembentartója és minden balesetmentes év után egyet újra előre.
Tisztelettel:
Horváth László
pba.hu
Tisztelt Biztosításdoktor!
Azzal a szabállyal (törvénnyel?) kapcsolatban szeretnék érdeklődni, mely szerint ha valakinek 2 évig nincs élő kötelező biztosítása, elveszti a bónusz besorolását. Először is az érdekelne, hogy mi ennek az értelme vagy célja. 25 éve vezetek balesetmentesen, viszont munkám miatt korábban 2 évig külföldön dolgoztam, így visszasorolódtam A0-ba. Most megint készülnék 2 évre kimenni, de nem szeretném emiatt megint elveszteni a B9 besorolásom. Nem értem, hogy ha valaki ennyi ideje nem okozott kárt, ráadásul azalatt a két év alatt is vezet autót, csak másik országban, akkor miért nem maradhat meg az elért bónusza? Van-e valami mód a bónusz megtartására? Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel:
Dr. Varga Zoltán
Tisztelt Érdeklődő!
Kérdésére válaszolva: a jelenlegi törvényi szabályozás értelmében, ha a gépjármű eladása és új gépjármű vásárlása közben két év eltelik, a bonus besorolás alapdíjas lesz. Amennyiben azonban a külföldön eltöltött évek alatt saját tulajdonú gépjárművet üzemeltet, az illetékes külföldi biztosítótársaság igazolja az Ön kármentességét, azt a magyarországi választott biztosítótársaság figyelembe veszi az új szerződés megkötésekor a bonus besorolás megállapításánál.
Üdvözlettel:
Horváth László pba.hu
Üdvözlöm!
Segítségét kérném egy kisebb balesetben. Az én autóm: Opel Signum 2.0T, 2004-es.
A helyzet a következő:
Szokásos napi bevásárlás után jöttem haza mikor egy egyenrangú útkereszteződésben a nekem balról jobbra kanyarodó "taxis nagyúr" - tehát nem is adta meg az elsőbbséget- jobbra bekanyarodva nekiment a tükrömnek , melyben a tükörlap széttört. Én megálltam azonnal ,a másik fél megállás nélkül továbbhajtott. A feleségem szaladt utána. A taxis a bevásárlóközpont parkolójába leparkolt és úgy kellett többször kérnem ,hogy jöjjön vissza a helyszínre és rendőrt hívjunk. Fogalma sem volt arról, hogy ott jobbkéz-szabály van. Természetesen nem akarta elismerni a felelősségét.A rendőrök jegyzőkönyv, szonda stb.,de nem mondtak az úgy kimenetelével kapcsolatban semmit. Csak, hogy menjek be a biztosítóhoz. A rendőrök tényleg korrektek voltak, de ilyenkor aki szereti az autóját az sajnálja. Kérdésem: hogy ítélné meg a helyzetet?
Tisztelt Érdeklődő!
A károkozó gépjármű / taxis/ gépjármű kötelező felelősségbiztosítását kezelő biztosítótársaságnál tegyen bejelentést írásban - akár az interneten is- fontos megjelölni, hogy a helyszínen rendőrségi intézkedés történt,mert az eljáró biztosítótársaság az információ alapján kikéri a jegyzőkönyvet. A kárbejelentésben a tanúk nevét / felesége is/ jelölje meg. A fent említettek segítséget nyújtanak a jogalap elbírálásában, a felelősség kérdésének megállapításában. Amennyiben a másik fél biztosítója nem ismert a saját gépjármű kötelező felelősségbiztosítási szerződését kezelő társaság kérésre az Ön rendelkezésére bocsájtja az információt.
Tisztelettel:
Horváth László pba.hu
Tisztelt Totalcar! Magyar állampolgárként Ausztriában dolgozom, lakom, és itt is élek. Természetesen az autóm is osztrák rendszámot visel. Magyarországi látogatásom alkalmával, egy kórház előtt parkoltam. Autós társam szeretett volna mellém parkolni, de sajnos a bal elejével némi festéket lehúzott az én autóm jobb hátuljárol. (hátsó sárvédőperem) Természetesen a baleseti bejelentő kitöltése után bementem a károkozó biztosítójához (Posta), ahol azt az infót kaptam, hogy mivel az autó osztrák, Ausztriában fog szemlézni a saját biztosítóm, aztán majd a két biztosító egymással lerendezi. Ausztriában bementem a saját biztosítómhoz (Allianz), ahol pedig azt mondták, hogy a károkozó biztosítójának kell szemlézni, és fizetni is! Tehát Magyarországon. Most akkor hogy is van ez?
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel: Ágoston Tivadar.
Tisztelt Érdeklődő!
Levelében leírtakra válaszolva az alábbiakról szeretném tájékoztatni.Az érvényben lévő zöldkártya egyezmény értelmében mindkét biztosítótársaságnak el kell fogadnia az Ön bejelentését és megszemlézni a gépjárművet. Mivel azonban a baleset magyarországon történt ezért a káresemény rendezése is a magyar jogrend szerint történik.Az egyszerűbb ügyintézés végett vegye fel a kapcsolatot a Posta Biztosító Zrt.-vel a gépjármű szemléje és a bejelentés megtétele céljából. Az interneten is megteheti a biztosító honlapján található kárrendezés menüpontból indulva.
Üdvözlettel:
Horváth László pba.hu
T. Biztosításdoktor!
Szeretném megtudni autóm eurotax értékét: Renault Megane 1.5 dCi expression, 2007-es, új típusú (döntött hűtőrácsos). Felsz.: digit klíma, 6 sebességes váltó, metálfény, tempomat. 190 000 km -t futott, Mo-on 2010-ben forgalombahelyezett, Mo-i első tulaj. Részemre való károkozásból adódó problémák állnak fent a biztosító által megítélt kárösszeg miatt. Kérném küldjék el az eurotax értéket, valamint milyen tanácsot tudnak adni, hogyan lehet átértékeltetni a megítélt összeget? Köszönettel előre is!
Tisztelt Érdeklődő!
A káresemény rendezésében illetékes biztosítótársaság a magyarországon általánosan elfogadott és alkalmazott eurotax program alapján állapítja meg a balesetben sérült gépjármű forgalmi értékét, figyelembe véve a gépjármű múszaki állapotát a futott km-t, tulajdonosok számát,esetleges előzmény sérüléseket stb. Amennyiben rendelkezik Ön a megállapított káridőponti értéket befolyásoló információval, vásárlás óta elvégzett állagmegóvó felújítás, műszaki állapotot befolyásoló értéknövelő felújítás / pl. motorgenerál vagy hasonló állapotú és felszereltségű modell jelenlegi piaci ára/ jelezze a kárszakértőnek írásban, az említettek alapján a káridőponti érték felülvizsgálatát is kérheti.
Üdvözlettel:
Horváth László pba.hu
Tisztelt Biztosításdoktor!
2006 júniusában vásároltam egy segédmotort (Simsont), most pedig szeretnék rá biztosítást kötni, de az internetes díjszámítók is kiírtak valami bődületes összeget, amit pluszba be kellene fizetnem. 2006-ban még az előző tulaj nevén volt érvényes biztosítás. Mi a teendő? Nyeljem le a békát és fizessem be, vagy legyen egy új adásvételim? Utánanéznek, hogy ki mikor adta-vette a segédmotor esetében is?
Előre is köszönöm válaszát!
Üdvözlettel: Szabolcs
Tisztelt Érdeklődő!
Levelére válaszolva segédmotorkerékpár esetében fedezetlenségi díjat az érvényes rendeleti szabályozás értelmében nem kell fizetni. A szerződés megkötését éves díjfizetési gyakorisággal kezdeményezheti az Ön által választott biztosítótársaságnál. Javaslom a biztosítási díjak összehasonlítása végett keresse fel honlapunkat.
Üdvözlettel:
Horváth László pba.hu
Tisztelt Biztosításdoktor!
Dec. 20-án belém jöttek. Az eset szerintem egyértelmű: főúton kanyarodtam balra (a főút kanyarodott), egy bekötőútról - stop táblája volt - belém szaladtak. Kitöltöttük a bejelentő lapot, elismerte vétségét (tudom ez még nem elég). 21-én online bejelentettem (Astra bizt.), az ügyfélszolgálatos tanácsára. Azóta nem keresnek, elérni nem tudom őket. A munkám miatt nehézkes lenne eljutnom, hogy személyesen tegyem meg a bejelentést. Vagy csak ez maradt?! Mivel gyorsíthatnám fel az ügyintézést?
Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelt Érdeklődő!
A biztosítótársaságok honlapján megtalálható elérhetőségeken lehet érdeklődni a bejelentett káresemények nyilvántartásával kapcsolatban. Mindegyik társaság rendelkezik call centerrel - honlapokon az elérhetőségek megtalálhatók- ahol felvilágosítással tudnak szolgálni a bejelentés iktatásáról és a kárszakértőnek történt továbbításról egyaránt. Az év végi munkaszüneti napok okozhattak torlódást, de mindenképpen ajánlom az e-mailes ill. telefonos kapcsolatfelvételt,vagy egy ismételt bejelentést hivatkozással a korábbi időpontra.
Üdvözlettel:
Horváth László pba.hu
Tisztelt Biztosításdoktor!
A mai napon az alábbi baleset történt velem: közel 50 km/h-s sebességel közelítettem meg egy lámpás útkereszteződést amikor láttam hogy sárgára váltott a lámpa. Mivel úgy ítéltem meg hogy már nem tudok biztonságosan megállni ezért továbbhaladtam egyenesen. Talán egy másodpercre másra figyeltem, de mivel egyenesen haladtam tudtam hogy elsőbbségem van mikor szemből egy autót láttam meg lassan jobbra fordulni magam előtt (jól ismerem ezt a kereszteződést, neki telizöldje volt). Próbáltam kikerülni de már nem tudtam teljesen és eltaláltam a hátulját. A lökhárítója leesett és a hátulja is megtört kicsit, az én kocsimnak az eleje rongálódott meg kissé. Amikor kiszálltam és odamentem a hölgyhöz már ketten álltak mellette és mondták hogy tanúskodni fognak mellette mivel - szerintük - én túl gyorsan hajtottam (egyikük szerint legalább 70 km/h-val). Én biztos vagyok benne hogy nem mentem 50 km/h-nál többel (ami tudtommal a sebességhatár lakott területen belül) de nekem nincsenek tanúim. Mire számíthatok körülbelül? (Gyorshajtást nem hajtottam végre és ugyan valóban figyelmetlen voltam de elsőbbségem volt,és igaz ugyan hogy sárgán hajtottam be de ő is. És mégis engem okol 100%-ban a balesetért). Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelt Érdeklődő!
A baleset bekövetkezésében jelentős szerepe van, hogy Ön már sárga jelzésen haladt keresztül valószínűleg relatív gyorshajtással,hogy minél előbb befejezze a saját maga által is kényesnek vélt közlekedési szituációt.Az ütközés után a helyszínen tartozkodó tanúk nyilatkozatát,ha volt rendőrségi helyszínelés megfelelő fajsúllyal fogják kezelni. Amennyiben szükséges a baleset körülményei modellezhetőek,megállapítható milyen sebességgel következett be az ütközés a keletkezett sérülések nagyságából. Nagyon fontos minden részletre kiterjedő eseményleírás amely alapján az illetékes biztosítótársaságok egyeztetnek a jogalap tekintetében és a lehetséges kármegosztásról.
Üdvözlettel:
Horváth László pba.hu
Tisztelt Biztosításdoktor!
Egy előző kérdésben már találtam olyan információt, hogy csereautó jár akkor, ha igazoltan szükséges az autó a munkábajáráshoz, vagy munkaeszköz az autóm, miután azt összetörték, mert nem adták meg nekem az elsőbbséget (a károkozó elismerte a felelősségét, rendőrségi határozat is született, mert személyi sérülés történt). Nekem olyan kérdésem lenne, hogy nem munkaeszközöm az autóm, viszont olyan helyen lakom a városon belül, amely városrészre óránként jár csak a helyijárat.17 óráig dolgozom minden nap és 18 órakor indul a buszom, emiatt minden nap 45 percet kellene várnom rá. Az ilyen jellegű kényelmetlenségek esetére is járna csereautó? A másik kérdésem pedig az, ha nem lennék a helyijárathoz kötve, hanem azért tartanék autót, hogy az a kényelmemet szolgálja és azt most elvették tőlem önhibámon kívül, akkor erre az esetre miért nem illetne meg kárpótlás csereautó fejében?
Előre is köszönöm a válaszát,
Réti Alicia
Tisztelt Réti Alicia!
A cseregépjármű igénybevételét minden esetben a biztosító kárügyintézője engedélyezi a rendelkezésre bocsátott dokumentáció és a kárszakértői szemle alapján az optimális javítási időre.Amennyiben munkakörének ellátását vagy a munkábajárást akadályozza írásban kérvényezheti a cseregépjármű igénybevételének lehetőségét.A biztosítótársaságnak mérlegelési lehetősége van, hogy jelen esetben bérgépjármű igénybevételét engedélyezi vagy pedig a közlekedési többletköltséget téríti meg az Ön részére.
Üdvözlettel:
Horváth László pba.hu
Tisztelt Biztosításdoktor.
Napokban kaptam a biztosító társaságomtól egy levelet, hogy kötelező felelősség biztosításomat törölték (Törlésértesítő) oka pedig biztosítási díj nem fizetése.
Előzmények:
Biztosításomat egy internetes alkuszi biztosítással foglalkozó cégen keresztül kötöttem meg, mint eddig kb. 7 éve. Az alkuszi oldalán kiszámolt 24552 Ft/év negyedéves csekken történő befizetés mellet döntöttem. Ezt követően a választott új biztosító társaság megküldte a szerződésemet, amiben az alkuszi oldalon kiszámolt 24552 Ft helyett 32724 Ft szerepel ugyanazon feltételek mellet.
Felhívtam a biztosító társaságot és ott közölték, hogy azért ennyi az összeg, mert a kártörténeti igazolás nincs a birtokukban, ami alapján a kiszámolt összeget tudnák biztosítani nekem. Természetesen, ha eljuttatom, hozzájuk ezen okiratokat módosítják az összeget. Elmentem a csepeli telephelyükre személyesen, hogy ne fussunk felesleges köröket, elvittem minden birtokomban levő kártörténeti igazolást, amit az ott dolgozó hölgy lemásolt. A papírok tanulmányozását követően derült ki, hogy arra a kártörténeti igazolásra lenne szüksége, ami még nincs a birtokomban lévén, hogy élő szerződésem van az előző biztosítóval. (ez olyan 2011.08.31-09.09 között történt a szerződésem 2011.09.13-tól élt volna).
Elmentem az akkor még élő szerződésemmel az aktuális biztosító társaságomhoz ahol közölték, hogy előre nem tudnak kiállítani ilyen igazolást. Ezt a igazolást a szerződés lejártával küldi meg a biztosító társaság. (ami teljeseb evidens, hogy adhatna ki előre kármentességről egy biztosítótársaság igazolást) Erről tájékoztattam az ügyintéző hölgyet, aki velem foglalkozott, és megbeszéltük, hogy befizetem a kiküldött csekket és amint megkapom az igazolást küldöm neki a céges email elérhetőségére.
Az új biztosító által kiküldött szerződésben benne is volt az első esedékes csekk, ami 32724/4=8181 Ft szerepelt szemben a 24552/4=6138 Ft-tal, amit az alkuszon
Tisztelt Érdeklődő!
A levelében leírtakból arra a következtetésre jutottam, hogy az Ön szerződésének besorolása a kártörténeti igazolás hiányában változott meg, ez okozta az említett díjeltérést. A magasabb biztosítási díj befizetésével a szerződés alapdíjas egyenlege rendezésre került,ezért nem értem a díj nem fizetéssel történő megszüntetést. A biztosítótársaságok kártörténeti igazolást,amely tartalmazza az érvenyes bonus besorolást, csak lezárt biztosítási időszak alapján állíthattak ki, ma már elektornikus lekérdezéssel egyszerűsödött a folyamat.
Az tanácsolom,hogy a leírtak alapján kérje a szerződés reaktiválását kármentességi nyilatkozat és a befizetési nyilatkozatok csatolásával, az érvényes és megszerzett bonus fokozatban.
Tisztelettel:
Horváth László
Kedves doktor!
Még 2008 decemberében szenvedtem balesetet egy olyan autóúton, ahol a megengedett sebesség 110 Km/h volt, az autóút 1-1 szembejövő sávos, a sávok elválasztva nem voltak, csak útburkolati jellel. Történt vala, hogy egy nekem balra ívelő kanyarban egy kamionsort szabálytalanul előzött egy olasz rendszámú BMW X5 terepjáró, ezzel a KRESZ-be ütköző magatartásával engem az útról lekényszerített az ütközést elkerülendő, azonban a hirtelen manővertől az autóm megpördült, majd az úttestre visszatérve a kamionok mögött szabályosan közlekedő szintén olasz rendszámos, de román állampolgár által vezetett autónak ütköztem. Az ütközés az ismeretlen okozó magatartása miatt jött létre. Az úton az ütközést megelőzően az útviszonyok miatt csak kb 80-90 Km/h sebességgel közlekedtem szabályosan.
Az okozó gépjármű a helyszínen nem állt meg, megállás nélkül továbbment. Mivel külföldi volt a másik sérült autó, ezért rendőrségi helyszínelést kértem, mely során megállapították, hogy a baleset, a csúszási, sodródási nyomokból ítélve az általam elmondottak szerint jött létre. Mivel az okozó kilétét a rendőrség nem tudta megállapítani, az eljárást ismeretlen károkozó ellen megszüntették, erről jogerős határozattal rendelkezem. A határozatot még 2009 márciusában eljuttattam személyesen a biztosítóhoz, azonban azt valahol elkeverték, elveszett. Pár héttel ezelőtt értesültem, hogy B10 besorolásból B8-ba soroltak, mert az én KGFB-m terhére a másik vétlen autós kárát kezdték el kifizetni. Akkor a biztosító arra hivatkozott, hogy nekik nincs rendőrségi határozatuk, ami az általam elmondottakról szól. Beszereztem, újra továbbítottam, majd közölték, hogy nem áll módjukban a B8-as besorolásomat visszaállítani, mert én okoztam kárt a másik autósnak, ezért az én KGFB-m terhére fizetik ki a kárt annak az autósnak, akinek a szabálysértő és a helyszínt elhagyó autós magatartása miatt ütköztem neki.
Mivel az elkövető ismeretlen maradt, ezért a saját gépkocsimban okozott mintegy 2.5 milliós kárt a CASCO biztosításomra tudtam rendezni 10% önrésszel.
Kérdésem a következő. A balesetet nem én okoztam (ütközés a másik vétlen gépkocsival), hanem az ok-okozati összefüggésben az ismeretlen szabálysértő magatartása miatt jött létre. Ezt a rendőrségi határozat is kimondja. Tehát a balesetben én ugyanolyan vétlen vagyok, mint a másik szenvedő alany. Ilyen esetben a másik gépkocsiban keletkezett kárt miért az Én KGFB-m terhére fizetik ki, milyen jogalap alapján rendezik így a kárt?
Nagyon sok BH (Bírósági Határozat) foglalkozik hasonló balesetekkel, amikor egy tömegkarambolnál az összes vétlen autóban keletkezett kárt az okozó biztosítása terhére fizetik ki. Tudom, hogy itt az okozó ismeretlen, de ez köszönhető a rendőrségi elcseszett kihallgatásoknak, hiszen a baleset bejelentésében már konkrétan közöltem a gépkocsi olasz rendszámára utalást és az autó szinét, pontos típusát. Amely gépkocsi a balesetet követően kb 3-4 perc elteltével a helyszínre visszatért, mivel a gépkocsiban utazók a másik sérült autó utasainak rokonai voltak. (Milyen véletlen) Természetesen erre a BMW-X5-re sem volt érvényes KGFB, és a gépkocsivezető tagadta, hogy ő a baleset idején a helyszínen járt volna.
Továbbá azt is szeretném megkérdezni, hogyha ismeretlen okozó alapján nem fizetnek ki kárt, a sérült autó tulajdonosának, akkor ebben az esetben, ahol szintén ismeretlen az okozó, miért fizetnének az én KGFB-m terhére?
Várom mielőbbi válaszát, van-e még lehetőségem felülvizsgálatot kérni ez ügyben? 2011. december 20-án volt 3 éve a baleset, de a kárrendezésről szóló értesítést még csak most postázták, azt még nem kaptam meg.
Janó az egyik vétlen!
Tisztelt Érdeklődő!
A levelében leírtak alapján Ön vétlen félként ütközés nélküli baleset következtében csapódott az úton szabályosan közlekedő másik gépjárműnek amely megsérült, és az Ön autójában is tetemes kár keletkezett. A biztosítótársaság a károsult gépjármű sérülését a PTk.-ban megtalálható egyetemleges felelősség alapján rendezte.
A kérdés mit értünk "egyetemleges" felelősségen? Mit jelent a károkozók magatartásának felróhatósága arányában történő felelősség? Vegyük sorra a jogos kérdéseinket. Először is, mit kell értenünk az "egyetemleges" felelősség fogalmán esetünkben? Azt a jogi eszközt, ami a károsultat a leghatékonyabban védi a károkozókkal szemben. Arról van szó, hogy a kárt többen, de egyidejűleg okozzák. Az okozott kár, a kárszakértői vizsgálat alapján igen jelentős! A károsult nyilván szeretné, ha mielőbb részére megtérítenék a keletkezett károkat. Ezt bizonyítja a jog, amikor az egyetemlegesség jogintézményét lehetővé teszi a károsult javára. Az egyetemleges felelősség itt ugyanis azt jelenti, hogy a károsult bármelyik károkozótól követelheti a kára egészének megtérítését! A Ptk. azt is kimondja, hogy a kár a károkozók között egyenlő arányban oszlik meg akkor, ha magatartásuk felróhatóságának arányát nem lehet konkrétan megállapítani. Ez is gyakori eset! Ugyanakkor a bíróság mellőzheti az egyetemleges felelősség megállapítását, és a károkozókat közrehatásuk arányában is marasztalhatja, ha ez a kár megtérítését nem veszélyezteti, és tetemesen nem is késlelteti, vagy amennyiben a károsult maga is közrehatott a kár bekövetkeztében, mert igénye érvényesítésével menthető ok nélkül késlekedett.
Jelen esetben elsődlegesen az Ön által "okozott" káresemény térítése történt meg, természetesen, amennyiben a tényleges helyszínről elhajtott károkozó előkerül a kifizetett összeg az ő biztosítására kerül átkönyvelésre, tehermentesítva az Ön szerződését és a bonus ez esetben visszaállítható. A casco biztosítási szerződés alapján kifizetett kártérítés esetében az Öntől levont önrészesedés és a biztosítótársaság által casco terhére kifizetésre került összeg szintén behajtható. A casco biztosítását kezelő cég és az Ön érdekei jelen esetben azonosak, mindketten érdkeltek a károkozó felderítésében.
Azt, hogy a jogerős rendőrségi határozatot az eljáró biztosítótársaság nem kapta kézhez, ezt mindenképpen pótolja. Hiteles másolatát kérhet a határozatot hozó rendőrségtől, sőt felülvizsgálatot amennyiben annak tartalmában hiányosságokat észlel. Minden esetben a határozat kézhezvételételétől számított 30 napon belül lehet fellebbezni és így nem válik jogerőssé. Ebben a konkrét esetben mivel ezt az időt túlhaladta, érdemes jogi segítséget igénybe venni a baleset körülményeinek és a tanúk felkutatásának elősegítésére.
Tisztelt Biztosításdoktor.
Az eset azzal kezdődött, hogy ellopták a 21 éves Ladámat ami B10 besorolású volt. Feljelentés, és ami ezzel jár megtörtént. A rendőrség elfogta ugyan a feltételezett elkövetőt de rábizonyitani eddig nem sikerült. A rendőrség kiküldte a nyomozás (fontos momentum!) felfüggesztéséről szóló határozatot mert lejárt a 60 napos határidő. Ezzel elballaghattam az okmányirodába, hogy végre kivonassam a forgalomból a kocsit. Itt ért az első meglepetés. Mivel az autó sorsa hivatalosan ismeretlen ezért nem lezáró csak felfüggesztő határozatot kaptam amivel végleges kivonást nem lehet kérni. Az okmányirodában ideiglenes kivonást, pontosabban "eltulajdonítás miatt, kérésre forgalomból kivonva" bejegyzést írtak a forgalmiba. Állítólag fél év után automatikusan véglegessé válik. Forgalmit törzskönyvet kilyukasztották, ezekkel elballagtam a biztosítómhoz, hogy megszüntessem a biztosítást. A kocsira befizettem az utolsó negyedéves díjat mert nem akartam elbukni a bónuszomat ami B10. A biztosító m kézségesen megszüntette a biztosítást és a fennmaradó összeget jóváírta az azóta vásárolt Suzukimra. És most jön az újabb pofon. A Bónuszbesorolást nem hajlandók áttenni a Suzukira mert szerintük még két autóm van és a második autóm csak A00 lehet. Mondjuk ezt sem értem, de mindegy. Ekkor jött a telefonálgatás majd a hivatalos panaszlevél a biztosítóhoz, hogy adják már meg a Suzukira B10 besorolást. A biztosító hivatalos válasza a nem, majd ha lejárt a fél év, addig fizessem a drágább A00 besorolás utáni díjat. Az még a dologhoz tartozik, hogy több mint tíz éve vagyok az ügyfelük, nem volt balesetem és rendesen fizettem a díjat. Erre való hivatkozással kértem egy méltányos díjat de visszautasítottak. Paragrafusidézetek és felszólítás jött, hogy fizessem be a díjat különben irgumburgum. Ön szerint jogosan járt el a biztosító?
Köszönöm előre is a választ.
Üdvözlettel.
Tisztelt Érdeklődő!
Kérésére válaszolva javasolom, hogy a kilyukasztott forgalmi engedélyt és törzskönyv másolatát juttassa el az illetékes biztosítótársaságnak mert azért nem jegyezték be a végleges kivonást véleményem szerint mert Ön az okmányirodában nem tudta leadni a jármű forgalmi rendszámát. Mivel a másik szerződés díjrendezetten megszünt, a megszűnés időpontjától megilleti Önt a B/10-es fokozat.A végleges nyomozást megszüntető határozat kézhezvételét követően visszamenőleges dátummal kérvényezheti az átvezetést.
Üdvözlettel:
Horváth László
Tisztelt Biztosításdoktor!
Egy konkrét káreseménnyel kapcsolatban kérném ki a véleményét hogy Ön mit gondol az esetről. Lakott területen kívül előztem egy autót. Előzés közben amikor már az autó mellett voltam hirtelen balra akart lefordulni egy betorkolló földútra. Ekkor történt az ütközés. A károkozó elismerte a felelősségét, azonban a biztosító kármegosztást alkalmazott 30/70%-ban talált vétkesnek engem is. Ön szerint ez így korrekt. Várom válaszát
Köszönettel Lajos
Tisztelt Érdeklődő!
Az illetékes biztosítótársaság jogalapi döntését a rendelkezésére bocsátott eseményleírások helyszíni szemle és a sérült gépjárművek szemléje után hozza meg. Amennyiben rendelkezésre állnak tanúk / gépjármű utasai vagy szemtanúk/ a nyilatkozatuk segítséget nyújthat a biztosító döntésének meghozatalában.Amennyiben a biztosítótársaság a baleset bekövetkezésében mindkét fél vétkességét állapítja meg kármegosztást alkalmaz a körülmények figyelembe vételével.Az Ön esetében a balra kanyarodás előzés típusú kár esetén döntő fontosságú a gépjárművek helyzete az ütközés pillanatában és,hogy a kanyarodó jármű jelezte-e lefordulási szándékát irányjelzővel mielőtt Ön az előzését megkezdte.Fontos,hogy az előzés megkezdését Ön irányjelzővel mikor jelezte.
A fent leírtak ismeretében lehet levélben fordulni a biztosítótársasághoz, a kármegosztás felülvizsgálatáért.
Üdvözlettel:
Horváth László
Tisztelt Uram!
A barátomnak egy 1700 km-t futott, 10 hetes motorját totálkárosra törte egy Alianz-os gépkocsis. A biztosító kb. 15%-ot vont le az új árból arra hivatkozva, hogy a motor hiába ilyen fiatal (2011.08.), de 2010-es gyártású.
Joga van nekik ehhez? Köszönöm!
Tisztelettel:
Szab Pál
Tisztelt Érdeklődő!
A levelében leírtak alapján gondolom a forgalmi értékből vonta le a kárszakértő a 15%-ot. Minden jármű amelyet újonnan vásárolnak meg a névreírás időpontjától már használt járműnek minősül, ezért állapította meg az avulást a szakértő. Ráadásul túltárolt 2010-es gyártású motorkerékpárról van szó. Javasolom, hogy egy levélben kérelmezzék az avulás mértékének csökkentését a biztosítótársaságnál a futott km-re és a forgalombahelyezés időpontjára való tekintettel.
Üdvözlettel:
Horváth László
Tisztelt biztosításdoktor!
2010 novemberében vettem egy használt autót és kötöttem rá biztosítást, ami 2010 november 17-étől él. Kb. 1 hónapja kiküldték az értesítést a jövő évi díjról, amit sokalltam, de nem mondtam fel, mert kezdő autós lévén nem tudtam, hogy egy hónappal a lejárat előtt fel kell mondani, illetve nem ismertem a többi biztosító ajánlatait, mivel ekkor még nem tették közzé, így nem is tudtam mi alapján döntsek. A kérdésem az lenne, hogy felmondhatom-e még a biztosítást és válthatok-e (kaptam ilyen infót is ismerősöktől), és ha felmondom biztosítva leszek-e 2011.11.17-e és 2012.01.01-e között?
Válaszodat előre is köszönöm: Tamás
Tisztelt Érdeklődő!
Az Ön szerződése évközi évfordulós, tehát az érvényes törvényi szabályozás értelmében csak a biztosítási évforduló előtt 30 nappal tudja felmondani jelenlegi szerződését. Levelében leírtak alapján az évforduló november 17.
Üdvözlettel:
Horváth László
2010.12-es Nissan Quasqai 1.5 dci i-way típussal rendelkezem. Az autó gyártásból eredő fényezési hibával rendelkezik. Szeretném segítségét kérni, hogy újrafényezés esetén mekkora értékcsökkenést szenved el az autó. (Az újrafényezés az autó komplett elejét érinti: lökhárító, motorháztető, A oszlopok)
Tisztelt Érdeklődő!
A kérdésben leírtakból arra következtetek, hogy a gépjármű gyári új korától, fényezési hibával rendelkezik. Amennyiben Ön az első tulajdonosa a gépkocsinak a márkakereskedéshez fordulhat a fényezés korrigálásáért, és tudnak igazolást is adni az elvégzett gyári minőségű visszajavításról, amelyre a jármű esetleges eladásakor szüksége lehet. A márkaszervízben az átrozsdásodási garancia érvényben tartásáról is érdeklődhet, a fényezés előtt.
Üdvözlettel:
Horváth László
Tisztelt Biztosításdoktor!
A következő eset történt múlthéten, 4 sávos úton éjjel egyedül várakozok egy piros lámpánál amikor egy bedrogozott vadállat 100-as tempóval fékezés nélkül belém csattan. Majd összetört kocsijával eldöcög a helyszínről. A gépjárművet 20 percen belül megtalálja a rendőrség, az elkövetőt 3 nap múlva, azonban közben egy ártatlan magára vállalta a tettet, azonban a rendőrség a DNS mintára vár hiszen tudják hogy nem ő volt. Nekem pedig az 1999-es Alfa Romeo 166-os 2.0TS-em használhatatlan állapotban. Csomagtartó mint olyan megszűnt létezni, kipufogó előrecsúszott a motortérbe, C oszlop felrongyolódott, hátsó ajtók szorúlnak, hátsó kerekek nem forognak. Az autó első tulajdonosa voltam, mindig is féltettem csak városban használtam, valós 150 000km volt benne, csak az elmúlt egy évben több mint 1 milliót költöttem a kocsira. A csomagtartóban értékes horgászbotok amiket nyáron vásároltam (300 000 számla megvan) és egy értékes notebook úgyszintén megsemmisült. Az utastérben egy értékes mobiltelefon tört szét. Mit várhatok ha az autó totálkáros és mit, ha nem az? És hogy egyáltalán a leírt sérülések totálkárnak hangzanak-e. És az autókáron kívül az autóban széttört dolgok is ott vannak, az is egy kisebb vagyon, van-e esélye hogy biztosító megtéríti?
Tisztelt Érdeklődő!
Hivatkozással a leírtakra az alábbiakról szeretném tájékoztatni. Abban az esetben ha ismert a károkozó gépjármű rendszáma az Ön biztosítójánál érdeklődhet a károkozó gépjármű biztosítójáról ahol a bejelentést megteheti.
Amennyiben nem ismert a másik fél biztosítója a saját biztosítótársaságánál kell előzetesen a kárt bejelentenie, a rendőrségi határozat kézhezvétele után átküldik a teljes anyagát az illetékes biztosítónak. A gépjárműben sérült tárgyak a károkozó kötelező biztosítása alapján térülnek amennyiben rendelkezik számlákkal azok másolatát a bejelentéskor csatolni kell. A kárfelvétel és az azt követő gazdaságossági számítás dönti el,a gépjárműve sorsát. A kárrendezést végző biztosító ügyintézője tájékoztatni fogja a további teendőkről.
Tisztelettel:
Horváth László
T. Biztosításdoktor!
A történet a következő: Egyik biztosító megkeresett egy Casco ajánlattal, mely szerint, elemi károk esetén (itt fel volt sorolva sok minden, némelyik leírás nem teljesen egyértelműen) fizetnek. Többször is rákérdeztünk, ha követ kap a szélvédő egy teherautó miatt, akkor is fizetnek-e? A válasz igen, a valóság NEM - mert bekövetkezett, amitől féltünk. Na mindegy, ezt lenyeltük. De a lényeg az volt, hogy így a kötelező időpontja is változott a jól megszokott év végéről 6.hónapra. Most szeretnénk év végén újat kötni, és felmondani az előzőt (persze tudom, hogy így buktuk a félévet) A kérdésem a következő: azt tudom, hogy így már csak évközi biztosítást köthetek, de ha most felmondom, akkor innentől december lesz a forduló, vagy addig amíg új autót nem veszek,addig már örökre a júniushoz leszek kötve?
Válaszát előre is köszönöm:
László
Tisztelt László!
Kérdéséből sajnos nem derül ki, de feltételezem, hogy a gépjárművet Ön júniusban vásárolta, mert egyéb esetben a kötelező biztosítás évfordulója egy casco biztosítás kötésével nem változik meg, hiszen a két termék évfordulója egymástól független. Évközi évfordulós kötelező biztosítás esetében jelen esetben csak június hónapban válthat jövőre biztosítót, 30 nappal évforduló előtt azonban fel kell mondani a jelenlegi szerződését.
Üdvözlettel:
Horváth László
Tisztelt Biztosításdoktor!
Nem régen vásároltam egy Suzukit egy kereskedésből. Az autót az én nevemre lett íratva mint tulajdonos, édesapám meg mint üzembetartó. A biztosítást a helyszínen, mármint a kereskedésben lett kötve az édesapám nevére. Amit tudni kell, hogy apám üzembetartója egy másik autónak (saját), és bónuszbesorolása 10-es. A kötéskor az eladó alkalmazta apám bónuszbesorolását. A kérdésem a következő lenne: Félfüllel hallottam hogy a bónuszbesorolás csak egy autónál lehet használni,kettőn már nem. A jelen esetben az apám saját autójánál már érvényesítve lett, így nálam akkor nem is lehetett volna? Erre a kereskedő nem figyelt, akkor még én nem is tudtam erről a dologról. Ha ez igaz akkor nem érvényes a biztosításom? Mi a teendőm ha ezek alapján érvénytelen a biztosításom?, nem szeretném ha biztosításcsalónak nézzenek a biztosítónál. Véleményem szerint nem mi hibáztunk a kötésnél.
Köszönettel: Marton Attila
Tisztelt Marton Attila!
A kérdésére válaszolva az édesapja bonus fokozata mivel rendelkezik gépjármű felelősségbiztosítási szerződéssel melyen aktív státuszú a kedvezmény, másik gépjárművön nem vehető igénybe. Az új szerződés csak A0 fokazatban köthető, kérem keresse fel az illetékes biztosítótársaságot és a B10-A0 közötti különbözetet fizesse be a biztosítási időszak díjrendezettsége érdekében.
Üdvözlettel:
Horváth László
Tisztelt Szakértő!
Kérdésem az lenne, hogy évfordulóra történő újrakötés esetén van-e lehetőségem a nejem nevére megkötni a kötelező felelősségbiztosítást az én tulajdonomban levő autóra.
Köszönöm!
Gépjármű kötelező felelősségbiztosítási szerződést csak a gépjármű forgalmi engedélyébe bejegyzett üzembentartó nevére lehet érvényesen a törvényi szabályozásnak megfelelően kötni.
Tisztelettel:
Horváth László