Néhány nappal ezelőtt egy letakart szedánt mutatott a kínai-japán Changan-Mazda, amiből arra lehet következtetni, hogy rövidesen piackész Mazda 6 utód születik. Nagy valószínűséggel erről szivárogtak ki nemrég fényképek az Instagramra.
Nem volt olyan nyugodt éjszakája a floridai járőröknek, miután nagy sebességgel elhaladt mellettük egy Dodge Challenger. Szerették volna megállítani az autóst, hogy igazoltatassák és szembesítsék a gyorshajtással, de a rendőri jelzésre inkább csak gázt adott.
A Peugeot Sports Engineer (PSE) emblémát a gyártó sport(os) autói kapják, viszont jelenleg csak kettő modell büszkélkedhet vele. Az egyik az 508, a másik pedig a 9X8, de az utóbbi versenyautó és nem árulják.
Néhány évvel ezelőtt senki sem gondolta volna, hogy az elektromos átállás még egy olyan régivágású, nyers kategóriát is elér, mint a terepjáróké. Erre most tessék, itt az egyik legikonikusabb képviselő, a Mercedes G-osztály elektromos változata.
Még 2023 szeptemberében mutatták be a Tesla Model 3 frissített változatát a Highland-et, de első körben csak az RWD és a Long Range kivitelt kezdték forgalmazni. Most végre megérkezett a legerősebb, Performance néven futó kivitel is, amely egy rakás új technikát sorakoztat fel, ráadásul ezek nem csak a lemezek alatt érzékelhetőek, hanem a karosszérián is látszanak.
Kevés kellemetlenebb dolog van annál, mikor a nyári kánikulában az ember beül a teljesen átforrósodott autóba: a levegő akár egy svéd szaunában, a műszerfal és a kormány szinte éget, az ülések pedig perzselnek. Erre a problémára jelenthet megoldást a Hyundai egy új vívmánya, amely már a tesztelés utolsó fázisában tart.
Nyíregyházán történt a közelmúltban, hogy egy vélhetően részeg nő ellopta volt élettársa Porsche Cayenne-jét. Végül nem bírt a Porschéval: nekicsapta egy betonból készült villanyoszlopnak, a Cayenne csúnyán összetört.
Furcsa baleset történt a napokban az M1-es autópályán: a sűrű forgalomban egy autó látszólag ok nélkül kivágódott a sávjából, majd nagy erővel belerongyolt a szalagkorlátba. Az ütközéstől az autó felborult, majd a tetején pörögve állt meg.
Az Opel 2023 augusztusában villantotta meg Experimental nevű koncepcióját, amely a márka új dizájn-nyelvezetét prezentálta a nagyközönségnek. Most, több mint hét hónappal később végre hivatalosan is bemutatták az első olyan modellt, ami már az új stílus szellemében készült: íme a friss Grandland.
Emelkedőn minden autót többet fogyaszt, lejtőn pedig kevesebbet vagy semmit. A villanyautóknál kicsit más a képlet. Hegymenetben ijesztően felmehet a fogyasztás, ugyanakkor visszafelé a lejtőn a rendszer visszatáplál energiát.
A lejtmenetben történő plusz az úgynevezett rekuperációnak, azaz a rekuperatív fékezésnek köszönhető. Szerencsére egy elektromos autó nemcsak lejtmenetben rekuperál, hanem minden alkalommal, amikor az autó lassít, kereszteződések, lámpák vagy táblák előtt is. Az elektromotor itt is generátorként működik, amit a forgó kerekek hajtanak, akárcsak a kerékpár lámpáinak áramát fejlesztő dinamó esetében.
A német autóklub, az ADAC megnézte, hogy milyen körülmények között mennyi fékenergia nyerhető vissza, mely típusok különösen jók vagy rosszak ezen a területen, és ebben milyen szerepet játszik az autók tömege. A teszt legfontosabb része a Green NCAP által végzett WLTP-mérések kiértékelése volt, de az ADAC mérnökei saját méréseket is végeztek hegymenetben, méghozzá meglepő eredményekkel.
A német autóklub a Kochel-tó és a Walchen-tó közötti Kessel hegyet választotta a méréshez.
Az útvonalat és az emelkedő, illetve a lejtő szögét az ADAC tesztpadján rögzítették, és szimulálták, mivel a tesztpadon az időjárás és a forgalom minden zavaró hatása kizárható, így a mérési pontosság nagyobb, mint valós körülmények között.
Az 5,5 kilométeres útvonalon felfelé, majd ismét lefelé haladtak, akár 10 százalékos emelkedő, illetve lejtő szakaszokkal. A tesztben három, szándékosan eltérő teljesítményű és tömegű elektromos autó, egy 1,18 tonnás Dacia Springet, egy majdnem 2,2 tonnás Tesla Model Y, valamint egy 2,8 tonnás BMW i7 szerepelt.
Dacia Spring | Tesla Model Y | BMW i7 | |
Fogyasztás hegymenetben | 26,35 kWh/100 km | 48,74 kWh / 100 km | 59,34 kWh / 100 km |
"Fogyasztás" lejtőn | -7,05 kWh/100km | -17,6 kWh / 100 km | -26,27 kWh / 100 km |
Visszatöltési arány (százalék) | 35% | 40% | 50% |
Forrás: ADAC
A völgybe érve a Dacia Spring az emelkedőn felhasznált energia 35, a Tesla 40, a BMW 50 százalékát nyerte vissza. Hogy miért a Dacia rekuperálja a legkevesebbet, arra a tömege és a motor-generátor teljesítménye ad magyarázatot. A könnyű Spring a kis motorjával lejtmenetben maximum 15,9 kW-tal tölti az akkumulátorát. A jóval nehezebb Tesla Model Y két motorjával és összkerékhajtással 52,7 kW-os csúcsteljesítményt ér el, a szintén összkerékhajtású BMW i7 55,1 kW-ot, ezt az értéket a Dacia még töltőoszlopon sem tudja. A nehéz BMW igényli a legtöbb energiát a hegyre felfelé, a könnyű Dacia messze a legkevesebbet.
A döntő tényező a felhasznált és a visszanyert energia "mérlege".
Az áramfogyasztásban fordított a helyzet, a legalacsonyabb rekuperáció ellenére összességében a Dacia a leghatékonyabb hegymenetben. A nehéz villanyautók problémáját relativizálja ez a tényező, mert az energiát visszanyerni nem képes belső égésű motorral rendelkező autók esetében a fékezési energia minden formája elvész.
Fontos, hogy hideg akkumulátorral csökken a visszatáplálás mértéke. A rekuperáció akkor is érezhetően csökken, ha az akkumulátor teljesen fel van töltve. Ha egy villanyautót egy hegy tetején töltünk, nem szabad teljesen feltölteni, a lejtmenet során érdemes helyet hagyni a fékezési energiának.
Az ADAC-összefoglalóból a "hegyes" teszt eredményei ismerteti számos villanyautó -visszatöltési mutatóját városi, országúti szakaszokon, valamint sztrádázás esetében.
A vizsgált autók városon belül átlagban 33 százalékot értek el, a leggyengébb modell 15, a legjobb viszont 40 százalékkal zárta a mérés. Városon kívül 21 százalék lett az átlag, ebben az összevetésben 9 és 29 százalék között szóródtak az eredmények. Autópályán - ahol kevés "alkalom van a fékezésre, így a visszatöltésre - mindössze 12 százalékos átlagos produkáltak az autók, a legrosszabb mutató 4, a legkedvezőbb pedig 20 százalékos volt.
Megjegyzés: A visszatöltési mutatókról szóló eredmények az Audi Q4 e-tron 50, a BMW i4 eDrive35, a BYD Atto 3, a Cupra Born 58 kWh, a Dacia Spring, a Hyundai Ioniq 5 58 kWh és a Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh, az MG 4 Comfort és az MG 5 Maximum Range, a Nio ET7 100 kWh, a Nissan Ariya 87 kWh 2WD, az Ora Funky Cat, a Renault Kangoo E-Tech és a Renault Mégane E-Tech EV60, a Smart #3, a Tesla Model 3 és Model S, a VW ID.5 és az XPeng G9 Long Range teszteredményeiből adódtak.
A német kormány nem kíván általános sebességkorlátozást bevezetni az autópályákon Volker Wissing közlekedési miniszter szerint – írja a Közlekedéstudományi Intézethez (KTI) tartozó szakportál.
Új tervezetet mutatott be a kormány, amellyel átalakítaná a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának szabályait – írja a portfilo.hu. A társadalmi egyeztetésre küldött előterjesztés egyszerűsítené a C és CE kategóriás vezetői engedélyek megszerzését azok számára, akik már rendelkeznek B-s jogosítvánnyal.
A gyártók gyakran állnak elő látványos koncepcióautókkal és ezekhez olyan számokat képzelnek el, melyeken a tömeg csak tátja a száját. Az mindegy, hogy sosem valósul meg, később elővehetik vagy a részleteit vagy az egész autót, és felhasználhatják valami olyanhoz, amit tényleg piacra dobnak. Hogy mi lesz az újonnan bemutatott MG EXE181 sorsa, azt egyelőre nem tudni, de mindenesetre impozáns eleme a Pekingi Autószalonnak.
Májusban Zuglóban bővítik a fizetős parkolózónákat. Kezdetben még csak próbaüzemben, viszont a hónap vége felé végleges lesz a változás.
Vannak olyan közlekedők, akikkel egyszerűen nem lehet mit kezdeni, képtelenek normálisan viselkedni az úton. Itt van például ez az öreg, lerúgott Mercedes A osztály, aminek a sofőrje egy igazi idióta.
Kedden kora délután történt a baleset.
Azt írja az EconomX portál, hogy a Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárást indított a City Taxival szemben, mert a vállalkozás valószínűsíthetően megtévesztette a fogyasztókat kereskedelmi kommunikációjával, mert a City Taxi 2024. január 10-től olyan állításokkal népszerűsíti a vállalkozását, amelyek:
A versenyfelügyeleti eljárás megindítását indokolja, hogy a fenti kereskedelmi gyakorlatokat a vállalkozás többek között országos rádióadón keresztül valósította meg.
A beavatkozást fogom javasolni holnap a kormánynak – így válaszolt az Index kérdésére Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter arra, hogy szerdán dönt a kormány az üzemanyagárak esetleges szabályozásáról. A tárcavezető nem fél attól, hogy az intézkedés ellátási problémákat okozhat. Szerinte, ha a profittartalom csökken, akkor az nem jelenti azt, hogy ne lehetne nyereségesen értékesíteni az üzemanyagokat.
Felemásan változhatnak az üzemanyagárak szerdától.
Magyarországra látogatott a Bolt társalapítója, Martin Villig, aki az Indexnek adott interjújában a cég fejlesztéseiről, a magyar taxispiacról, az autók minőségéről, valamint a mobilitási szolgáltatásokról is beszélt.
Az ausztrál töltőgyártó cég, vagyis a Tritium a közelmúltban fizetésképtelenné vált. Az irányítást egy olyan csapat vette át, akiket a hitelezők delegáltak. Egyelőre olyan partnert keresnek, aki megvenné a céget.
Különös zajra kelhetett fel az a brocktoni család Massachusetts államban, akiknek autóikra rázuhant egy pickup. Az eset a hajnali órákban történt és szerencsére senki sem sérült meg, de az autók azért kaptak.
Bár a sprintidőmérővel és sprintfutammal izgalmasan indult a Forma–1-es Kínai Nagydíj hétvégéje, a vasárnapi főversenyen ismét nem volt kérdés a győztes személye. Ennek ellenére is érdekesen alakult a futam: Max Verstappen mögött komoly csata zajlott a pontokért, a futam közepén pedig egy biztonsági autós fázis okozott káoszt a mezőnyben. Rengeteg pilótát megbüntettek, a futam után ádáz szócsata zajlott, de a pontrendszer megváltoztatása is szóba került.
Megvan az oka annak, hogy az autók felnijeire gumiabroncsot teszünk. Az sem véletlen, hogy a futóműben spirálrugót használunk. Erre jönnek az őrült oroszok, és nekiállnak kombinálni.
Aggasztó információk kerültek napvilágra a Volkswagenekkel kapcsolatban: a német autók informatikai rendszeréből hosszú éveken át loptak adatokat kínai hekkerek – derül ki a ZDF és a Spiegel közös oknyomozó projektjéből, szúrta ki a Telex.