Totalcar Vakbarát Hírportál

Öreg volt a busz, de van-e ennek köze a tragédiához?

2017.01.21. 14:50

Súlyos tragédia történt péntek éjjel az olaszországi Verona melletti A4-es autópályán. A franciaországi sítáborból hazatérő magyar diákok Setrája egy felüljáró tartópillérének ütközött, majd nem sokkal később kigyulladt. Hogyan történhetett ilyen súlyos baleset?

Péntek éjjel a budapesti Szinyei Merse Pál gimnázium tanulói egy franciaországi sítáborból tartottak hazafelé, amikor az olaszországi A4-es autópályán a Setra S317 GT-HD típusú autóbuszuk a szalagkorlátnak, majd egy felüljáró tartópillérének ütközött. Az Index cikke szerint egy kamionos már harminc kilométerrel korábban úgy látta, valami nincs rendben a busz egyik kerekével. A tragédiában tizenhatan vesztették életüket, harminckilencen megsérültek, közülük ketten nagyon súlyosan, tízen súlyosan és további tizenhárman könnyebben. Tizenketten azonban karcolások nélkül úszták meg a balesetet. Ez volt az elmúlt 17 év legsúlyosabb külföldön történt magyar buszbalesete.

Még nem lehet pontosan tudni, hogy milyen műszaki állapotban volt a balesetet szenvedett Setra, az viszont biztos, hogy a kiskunfélegyházi Pizolit Kft. autóbusza nem volt fiatal, ugyanis a német cég már 14 éve nem gyártja ezt a típust. Az európai utakon közlekedő turistabuszokra igen szigorú előírások vonatkoznak. Az egyik ilyen a Tempo 100 minősítés, amellyel a turista és távolsági buszok megemelt, száz kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak az autópályákon. Ezt a műszaki feltételrendszert a Setra gyárilag is teljesítette, de a minősítést minden egyes évben újra meg kellett szereznie, több országon keresztül vezető útra pedig csak érvényes okmányokkal indulhatott el.

Több olasz hírportál is beszámolt arról, hogy a rendőrség szóvivője szerint nem találtak féknyomokat a busz mögött, tehát nagy sebességgel csapódhatott a hídpillérnek. A megjelent fotók alapján ez elég valószínűnek tűnik, a Setra vázszerkezetének hatalmas erőket kellett elviselnie és elvezetnie, miközben ennyire összeroncsolódott.

A busz mentése közben készült képeken jól látszik, hogy a felüljáró tartópillérje egészen a középső ajtóig benyomódott. A 14 méter hosszú Setra jobb első, közel nyolc méteres szakasza gyakorlatilag teljesen eltűnt, sőt, az ütközés olyan erejű volt, hogy a homlokfalváz zártszelvényei a busz bal oldalán is eltörtek. Valószínű, hogy a legtöbben nem az ütközés utáni tűzvészben, hanem már a becsapódáskor szörnyethaltak.

Az ütközés hatalmas erejének következménye az is, hogy a balesetet követően szinte azonnal kigyulladt a busz, ugyanis a Setra ezen típusánál az üzemanyagtartályt az első ajtó és az első tengely közé építették be, a jobb súlyelosztás és tengelyterhelés miatt, ugyanis hátul a nehéz motor van. Ekkora erőhatásokat nem bírhatott ki az üzemanyagtartály, amely összetört (szétrobbant), és annak tartalma valamilyen elektromos szikra miatt, vagy forró alkatrészre folyva meggyulladt. Egy ilyen tartály akár 200 liter gázolajat is tartalmazhat.

Amint az a fentiekből látszik, igen súlyos baleset történt, de sokkal súlyosabbá is válhatott volna ez a tragédia, ugyanis a busz mindkét ajtaját eltorlaszolta a felüljárópillér, a jármű első része pedig pillanatokkal az ütközés után már lángokban állt. Így csak a bal oldali ablaknyílásokon keresztül tudtak kimenekülni az utasok.

Rovatok