Totalcar Vakbarát Hírportál

Átvertek?

2015. július 3., 13:48 Módosítva: 2015.07.03 13:48
1

Tisztelt Gumidoki!

A mai napon leszállították részemre a tegnap megrendelt 4 db Michelin Prymaci 3 GRNX 205/55 16 R 91 V gumiabroncsot. Darabja 23 400 Ft-ba került + 600 Ft szállítási költség. Megnéztem a DOT számát: 22wc 03rx. Made in Russia. Létezik, hogy 2003 22. hetében gyártották? Hogy lehet ezt új gumiként árulni? Átvágtak, vagy ennyit megér így is?

Kedves Levélíró,

Nem létezik. Nézze meg jobban az abroncs másik oldalfalát, ahol a teljes DOT-szám megtalálható, abból derül ki a gyártás ideje! Megnyugtatom tehát, mert amit leírt, az a DOT-számnak csak egy részlete, ami nem tartalmazza a gyártás hetét.

Üdv, Gumidoki

Gyári értéken laposnak tűnik a gumi

2015. július 2., 09:02 Módosítva: 2015.07.02 09:02
1

Tisztelt Gumidoktor!

Lexus RX400h autómra gyári méretű 235/55/r18-as gumik valók. Az ajánlott gyári guminyomás 2,2 bar. Jelenleg Falken Azenis FK-453cc van rajta, amely a gyári értéken nagyon laposnak tűnik az első gumiknál. Sajnos azonban nem csak optikailag tűnik laposnak, a kormányzásánál is érezhető, hogy valami nincs rendben.

Ha próbálgatom a guminyomást, akkor kb. 2,6 bar nyomásnál érzem jónak az első gumikat. 

Üdvözlettel, Greskovics István

Kedves István,

Egy dologra tudok gondolni. Arra, hogy nem a megfelelő terhelési indexű abroncs van az autóján. Konkrétan a 235/55 R18-as abroncsméret sztenderd terhelési indexe 100, ami kerekenként maximálisan 800kg-ot engedélyez. Ezzel szemben ugyanezen méret XL-es verziója 104-es terhelési indexszel bír, ami már 900kg-os maximumot jelent kerekenként.

Ez lássuk be, igen nagy különbség. Ha önnek az autójára az XL-es változat az előírás és ennek ellenére "csak" a kisebb terhelhetőségű van rá felszerelve, ez okozhatja a leírt jelenséget. Egyébként az előírtnál 0,4 barral nagyobb nyomással használhatja nyugodtan a gumijait, sokkal kevésbé van negatív hozománya ennek, mintha negatív lenne az előjel.

Üdv, Gumidoki

Zene a külső merevlemezről

2015. június 30., 15:34 Módosítva: 2015.06.30 15:34
1

Üdvözlöm!

Autórádió vásárlás előtt állok, és érdekelne, hogy az USB-ről történő MP3 zenelejátszásra alkalmas hifi fejegység egy hdd külső merevlemez csatlakoztatása során is lejátsza az azon tárolt zenéket (MP3/Flac)?

Köszönöm válaszát.

Már a Pioneer MVH170 is játszik USB-ről Flac formátumot, de, hogy milyen USB eszközről mit tud, arra nincs leírás. Ennek az a magyarázata, hogy az USB szabvány csak az USB alapokra vonatkozik. Gyártói szinten lehet eltérés, ami nem feltétlenül követnek az autórádió gyártók, hiszen nem lehet mindennel tesztelni.

Elméleti szinten természetesen lejátssza a külső merevlemez tartalmát, de a vásárlás előtt, érdemes kipróbálni. Kihangsúlyozom, hogy ez nem hiba vagy hiányosság, ez minden gyártó esetében így van. Az USB eszközök olyan mértékben és gyorsasággal változnak, hogy azt lekövetni lehetetlen.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kisebb gumit a Škodára

2015. június 30., 15:30 Módosítva: 2015.06.30 15:30
1

Kedves Gumidoki!

Škoda Fabia 2-re szeretnék új nyárigumikat. A jelenlegi gyári méret 195/55 R15 (Conti Premuim Contact 2 típus), viszont 195/50 R15 méretben jóval olcsóbban kapni Premium Contact 5-öt. Mit okozna ez a méretváltás azonkívül, hogy csalna a sebességmérő pár %-ot (ha jól tudom többet mutatna a ténylegesnél)?. Műszakin beleköthetnek ebbe? Milyen más gyártót ajánlana esetleg ha ez nem megfelelő? Köszönöm előre is a segítséget!

Üdv: László

Kedves László,

A kis km-óra csaláson kívül instabilitást okozhat pl. a kelleténél kisebb átmérőjű kerék. Nem érdemes felülbírálni azt, amit a Škoda mérnökei kilométerek ezrein keresztül, valamint millió teszten, szimuláción át "kikísérleteztek", valószínűleg nem fog működni. Ha az autóra 195/55 való, azt kell venni rá. Már csak azért is, mert valóban, műszaki vizsgán, vagy egy szimpla NKH-s útszéli ellenőrzésen is fennakadhat emiatt.

Bármilyen 195/55 R15-os méretű (és megfelelő sebesség- és terhelési indexű), az EU-ban forgalomba hozott abroncs megfelelő lehet, nem kell a legdrágább prémiumabroncsot megvásárolnia, ha az árat sokallja. Márpedig ebben a méretben akár 11ezer Ft/db-ért vannak ajánlatok. (o;

Üdv, Gumidoki

Komfortosabb gumit a Roomsterre

2015. június 26., 07:50 Módosítva: 2015.06.26 07:50
1

Tisztelt Gumi Doki!

Skoda Roomster 1.4 16V Sport gyárilag 6,5" alufelnin 205/45R16 gumival van szerelve. Helyette feltehető-e komfortosabb 205/55R16-os, anélkül hogy beleérne a kerékdobba? Állítólag kb. 4 centivel növeli a kerék átmérőt.

Üdv, Jana

Kedves Jana,

Igen,a 205/55 R16 pontosan 42 mm-rel nagyobb átmérőben, mint a 205/45 R16. Ez pedig itt óriási különbség! Annyira nagy, hogy nem is kivitelezhető ez a méretváltás.

Az abroncsok méretcseréjénél ugyanis átmérőben maximum 1% különbség engedélyezett. Itt pedig 7,1%-ról beszélünk.

Ha erre az autóra komfortosabb gumit szeretne egy lehetősége van csak, kisebb felnit tenni rá. Konkrétan 15"-os felnin 195/55 R15-ös, de még inkább 14"-os felnin 185/65 R14-es gumikat. Ha marad a 16"-os felni, azon nincs mód más abroncsméretet használni, meg kell barátkoznia a 205/45 R16-ossal... Ez van sajnos; komfort, vagy sportos kinézet. A 15" talán egy jó kompromisszum lehet ebben.

Üdv, Gumidoki

Váltóméret az Octaviára

2015. június 18., 16:12 Módosítva: 2015.06.18 16:12
1

Kedves Gumidoki!

98-as évjáratú Octaviámon 195/65 R15 gumiabroncs van. Melyik az a legballonosabb méret, ami még megfelelő lehet? Cél a kisebb fogyasztás.

Előre is köszönöm, Sándor

Kedves Sándor,

Ezen az autón 15"-ban nem létezik ballonosabb és keskenyebb váltóméret. Bizonyos, kisebb teljesítményű motorvariánsok esetén lehetőség van 14"-os kerék használatára, az erre való 175/80 R14 méretű abroncsokkal. Ez a létező legkeskenyebb és legballonosabb profil az Octavia I-hez.

Üdv, Gumidoki

Különböző méretű gumit szabad-e?

2015. június 17., 09:13 Módosítva: 2015.06.18 08:06
1

Kedves Gumidoki!

'96-os Ford Mondeo Mk1 kombin (tádé) eltört a bal hátsó hosszlengőkar, a fenn lévő újszerű Ceat Artic III 185/65/15 abroncsokból 2 db (cserélgetve)az extrém kerékdőlés miatt közel vászonig kopott, mire korrektül meg lett javítva és beállítva a futómű.

Közben befigyelt napi 200 km ingázás, beneveztem egy garnitúra tesztgyőztes Good Year UG8-ra, (többet érnek, mint az autó :)).

Korábbi tanácsodat üzemanyag-spórolás miatt kissé fölülírva 195/65/15 méretet választottam. Lett egy lassú defekektem, ekkor jutott eszembe, hogy a megmaradt két darab jó állapotú Ceatot elhasználhatnám valamelyik tengelyen. Méretváltó szerint 13 mm átmérőkülönbség van az UG8 és az Artic között.

Kérdéseim:

- megtalálható-e házi módszerekkel a lassú defekt helye (pl. vízbe merítve)?

- használható-e biztonságosan tengelyenként ekkora méretkülönbséggel a járgány?

Előre is köszönöm a válaszaid. Üdvözlettel: Zoltán

Kedves Zoltán,

Természetesen meg lehet állapítani házilag is a defekt (légvesztés) helyét a kereket vízbe merítve, a gumisok sem teszik másképp. Illetve lehet szappanos vizet is rákenni a felszerelt gumira, ahol távozik a levegő belőle, ott buborékokat fúj. De a kádba merítés megbízhatóbb módszer.

Nem javaslom a tengelyenkénti méretkülönbséggel használni az abroncsokat ebben az esetben. Egyrészt egész egyszerűen nem felel meg az előírásoknak, másrészt műszaki szemszögből is kifogásolható. Az idézett válaszomban pedig szó sem volt a 195/65 R15-ös méretről, én 185/65 R15-öt írtam, ami egyáltalán nem "majdnem" ugyanaz.

Már az sem gyári, homológ abroncsméret a MK1 Mondeo esetén, de téli váltóméretnek megteszi. Tudomásul kell venni, hogy az abroncsoknál egy méret ide-vagy oda nagyon sokat változtathat az autó viselkedésén, adott esetben igen veszélyes szituációkat is generálhat, nem érdemes és nem javallott tehát ezzel játszani, kísérletezni.

Üdv, Gumidoki

Nagyfelni a Passatra

2015. június 12., 14:18 Módosítva: 2015.06.12 14:18
1

Tisztelt Gumidoki!

Olvastam külföldi oldalakon hogy a Passat B7-re akár 20-as felnit is lehet rakni. Mi erről a véleménye? Milyen méretet javasol maximum?

Köszönöm Péter

Kedves Péter,

A Passat B7 gyári, 215/55 R16-os abroncsméretéből kiindulva megfelelő felnin a 225/30 R20 simán felszerelhető erre az autóra. Miért ne lehetne tehát? Csak kérdés, van-e értelme...?

Egy ilyen kerékmérettel a magyar hétköznapokban véleményem szerint nem sokáig közlekedne, tekintve a hazai útviszonyokat és -minőséget. Ezen kívül egy ilyen extrém szett jelentősen megviselné az autó felfüggesztését, fékjeit és hajtásláncát is. Sérülés esetén a gumi pótlása, vagy felni javítása sem két fillért emésztene fel.

Hétvégi, show-autón el tudom képzelni, de őszintén szólva napi használatra semmiképpen sem javasolnék 20"-os kerekeket Passatra.

Üdv, Gumidoki

Tehetek személyautós gumiabroncsot a Vivaróra?

2015. június 9., 13:38 Módosítva: 2015.06.09 13:38
1

Kedves Gumidoktor!

Tehetek személyautós gumiabroncsot a Vivaróra(L2H2)? A kinézett gumi paraméterei 215/60 R16 99H XL. Vagy inkább a kisteherautós kell rá ? A kocsi súlya üresen 1900kg és 1tonnával terhelhető.

Köszönöm Márk

Kedves Márk,

Ezt a kérdést az dönti el, hogy gyárilag mivel volt szerelve az autó? Ha C-s, azaz kisteher gumival, akkor az kell rá, ha "csak" XL-es személyabroncsokkal, akkor az. A hatósági műszaki vizsgán, vagy egy esetleges közúti NKH-s ellenőrzésnél is e szerint fogják nézni. Ennek egyébként az autó karosszériáján elhelyezett adattábláján, vagy a kézikönyvében tud utánanézni.

Üdv, Gumidoki

Szabad-e gázzal töltött autókerék nyomását utólag normál levegővel beállítani?

2015. június 4., 09:59 Módosítva: 2015.06.04 09:59
1

T. Gumidoktor,

tudna abban segíteni, hogy szabad-e gázzal töltött autókerék nyomását utólag normál levegővel beállítani? Van-e bármi veszélye? A töltőgáz előnyeinek elvesztésétől eltekintve.

Köszönettel Trencsényi Tamás

Kedves Tamás,

Nincs veszélye. Ha belegondol, eleve nem légüres térbe fújják a gázt, amikor feltöltik vele az abroncsot. Azaz az abroncsban benne lévő levegőbe fújják a gázt, ami egyébként főként nitrogént tartalmaz. Mint ahogy a levegő is, 78 térfogat%-ban.

Én egyébként utcai, hétköznapi autózásánál nem hiszem, hogy bármilyen jelentős előnye lenne az abroncs töltőgázzal való felfújásának, igaz hátránya sincs. (o:

Üdv, Gumidoki

Vibrál a gumi a Peugeot-on

2015. június 1., 10:34 Módosítva: 2015.06.01 10:34
1

Tisztelt Gumidoktor!

Azzal a problémával/kérdéssel fordulok Önhöz, hogy mi okozhat "gumis", szakaszosan ismétlődő (kb. mint amikor egy kavics beragad a barázdába) zajt? Az autó egy Peugeot 407 SW, 16-os gyári alufelnivel, 205/60/16R Goodyear Optigrip gumival. A felni kb. 10, a gumi 7 éves, egyébként alig kopott profilú.

Az autót használtan vettem pár napja és kezdettől hangosnak, "lüktetőnek" tűnt a menetzaj a kerekek felől, majd a jobb-hátsó felől feltűnt az említett jelenség is, ami sebességtől függően gyakrabban/ritkábban ismétlődik, de mindig hallható. A kormány 150 Km/h sebességnél (természetesen nem közúton kipróbálva, mert ugye ott ez szigorúan tilos...) berezonál, 140 Km/h alatt teljesen megszűnik. Ez alufelni probléma vagy a "régi" gumi okozza a jelenségeket?

Válszát előre is köszönöm Dániel

Kedves Dániel,

A tapasztalt vibráció és zaj oka lehet a gumi és/vagy a felni is. Rá kéne szánnia egy kis időt és pénzt, hogy meglátogasson egy profi gumis műhelyt. Lehetőség szerint olyat, ahol a kiegyensúlyozó gép lézeresen tudja mérni a kerék paramétereit (persze tapasztalt szaki a nélkül is megállapíthatja a baj forrását). Ott ugyanis a kerekeket egyenként bevizsgálva kideríthető, hogy a gumi, vagy a felni a ludas.

Okozhat vibrációkat egy sérült deformált felni, vagy gumi, de egy "sima" rendellenes, fűrészfogas gumikopás is. Aztán ha kiderült, hogy mi nem stimmel, annak tudatában lehet továbblépni és orvosolni a problémát.

Üdv, Gumidoki

Megbízható nyári gumi WagonR-re

2015. május 29., 15:36 Módosítva: 2015.05.29 15:36
1

Tisztelt Gumidoki!

2003-as 1.3 benzines WagonR+-ra szeretnék új nyári gumit venni, és szeretném a tanácsát kérni, mert nincs sok tapasztalatom a gyártók mostani fejlesztéseivel kapcsolatban és nem bízok a gyári címkében illetve gumitesztek sem 100%-ig hitelesek. Nem kell "eco" gumi, a fő szempont a biztonság és a nedves-vizes úton való tapadás, mert szárazon 'szinte' minden gumi jó. Melyek azok gyártók és típusok amiket nyugodt szívvel ajánlana? Nem kell feltétlen prémiumnak lennie, de minden hasznos jó tanácsot szívesen fogadok.

Köszönettel: Attila

Kedves Attila,

Pedig a nevesebb, ismertebb - mondjuk úgy nem távol-keleti (kivéve persze a japán) - márkák címkéi eléggé megbízhatóak ám. Sőt, azok a márkák, amelyek folyamatosan jól szerepelnek a teszteken, szintén nyugodtan vállalhatóak. Nyilván okosan kell ezt a kérdést is megközelíteni, nem egy teszt alapján kell dönteni...(o;

Abban is messze menőkig egyetértek önnel, hogy a gumik közötti különbségek nedves-vizes útfelületen jönnek elő igazán. Én pl. vizen nagyon jónak tartom a tradicionálisan ebbe az irányba fejlesztő Uniroyal mintázatait. De természetesen van még sok remek - de nem prémium - gyártó, pl. a Vredestein, hogy mást ne említsek.

Üdv, Gumidoki

Váltóméret a Golfon

2015. május 28., 10:10 Módosítva: 2015.05.28 10:10
1

Tisztelt Gumidoktor!

Ha jól tudom, a Golf 3 gyári gumiméret 185/60 R14, felni ET 45. Én 185/65 R14 vagy 195/60 R14 gumit és ET43 felnit szeretnék felrakni, ha ön áldását adja rá !

Kedves Levélíró,

Sajnos az én áldásomra hiába vár; egyrészt nem vagyok felszentelve, másrészt a leírt abroncsméretekkel nem értek egyet Golf 3 esetén.

Erre az autóra 14"-ban a 185/60 R14, illetve a 175/65 R14 méretű abroncsok megfelelőek, ezekkel fog jól működni. Az ön által említett méretek nem valók a hármas Golfra.

Üdv, Gumidoki

Másik méret nyárra

2015. május 26., 13:42 Módosítva: 2015.05.26 13:42
1

Tisztelt Gumidoktor!

Az autómon jelenleg 195/60R15-ös gumi van, de szükséges a cseréje. Az autóm: Opel Astra G CC, benzines, 2008-as évjáratú. Cserélhetem-e 185/65R15-ösre, ahogy ismerősök tanácsolták. Ezek valamivel olcsóbbak, s jobb minőséget kapnék ugyanazért az árért. Vagy Ön nem ajánlaná? Válaszát köszönöm!

Tisztelettel: Czirkusz Andrea

Kedves Andrea,

Minden további nélkül mehet ez a méretváltás, tekintve, hogy a 185/65 R15 ugyanolyan gyári homológ mérete a G-Astrának, mint a 195/60 R15. Sőt, a khm... helyenként nem túl szívderítő állapotú hazai utakon praktikusabb is a kevésbé széles és peres profil.

Üdv, Gumidoki

Méretet váltanék a Berlingón

2015. május 22., 13:21 Módosítva: 2015.05.22 13:21
1

Kedves Gumidoktor!

A véleményét szeretném azzal kapcsolatosan kikérni, hogy egy 2008-as CitroënBerlingo 1.6 Hdi 90Le változatra a gyárilag 205/65 R15 helyett 195/65 R15-ös gumit vásárolhatnék-e szem előtt tartva a biztonságot, és minden egyéb menetteljesítményt.

Sem a kocsi, sem a stílusom "versenyző", 2 csecsemővel, és egy nagyobb gyerekkel közlekedünk a lassan, de biztosan elv alapján.

Ha a csere lehetséges, akkor Ön mit javasolna. 205/65 R15 Infinity Ecosis, vagy inkább egy 195/65 R15 Dunlop BluResponse gumi. Tehát a hivatalos méret olcsóbb kategóriáját vagy a kisebb méret "prémiumabb" kategóriát. Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Csajbók Sándor

Kedves Sándor,

Már sokszor leírtam, most is megteszem, hogy nem javaslom a gyári kerékméret önkényes megváltoztatását, mert így olcsóbban lehet felgumizni az autót. Az ilyen spórolásnak kellemetlen, sőt sokszor veszélyes következményei lehetnek. Főleg a mai modernebb, "agyonelektronizált" autóknál igaz, hogy egy kerékátmérő változtatás felboríthatja az egységként működő rendszert, ami az előbb említett hozományokkal járhat. Az ABS-től az ESP-ig,a hajtáslánctól,a felfüggesztésen át a fékekig minden a gyári kerékméretekhez van "kalibrálva". Ha ez utóbbi módosul, nem biztos, vagy inkább biztos, hogy nem fog minden tökéletesen működni.

Szóval ne váltson kisebb átmérőjű gumikra, az a javaslatom! (o; És valóban nem kell a "legprémiumabb" gumit megvenni, esetünkben egy jó középkategóriásban tökéletesen megbízhat, ha az a megfelelő méretű.

Üdv, Gumidoki

Új autó, régi gumi

2015. május 20., 14:01 Módosítva: 2015.05.20 14:01
1

A régi kocsin 165/65/R15 téli gumim volt. Az új kocsin a nyári gumi: 185/65/R15. A régi téli gumi felszerelhető az új abroncsra?

Kedves Levélíró,

Tekintve, hogy a 165/65 R15-ös méret átmérője a 185/65 R15-nél 2,6 cm-rel kisebb, szó sem lehet róla. Hiszen a méretváltás alaptézise az, hogy a kerékátmérő nem változhat, illetve csak nagyon kis (max. 1%) mértékben. A 26 mm pedig radikális változtatás lenne, így nem járható ez az út.

Üdv, Gumidoki

Mazda 6-ra téli, nyári gumi

2015. május 18., 10:12 Módosítva: 2015.05.18 10:12
1

Kedves Gumidoktor!

Érdeklődnék, hogy mi az a gumi méret, ami legjobban passzol egy 2006-os Mazda6 kombihoz? Ez alatt értem, hogy ami hosszú távon legkevésbé öli meg az autót, mégis jó tapadást és menetteljesítményt nyújt. Érdemes-e egy ilyen autónál prémium gumi vásárolni?

Előre is köszönöm a véleményét, válaszát! Tomi

Kedves Tomi,

Az alsó középkategória az a szint, ahol igenis jól kijöhetnek az abroncs "prémiumságából" adódó pozitívumok (komfort, futásteljesítmény, csendes futás stb.). A gumi- és autógyártók párhuzamos termékfejlesztése (lásd: homologizáció) is ennél a kategóriánál kezdődik, nem véletlenül.

A '06-os Mazda 6 talán legjobb kompromisszumos abroncsmérete a 205/55 R16. Nagyon kommersz, tehát óriási ebben a méretben a választék és emiatt jók az árak is. Ha valaki sportosabb mintázatot szeretne nagy sebességindexszel, az éppúgy elérhető 205/55 R16-ban, mint pl. komfortos-spórolós eco-kivitelű termék. Egy szép, jól megválasztott felnin pedig jól is mutat e méret, viszont a helyenként botrányosan ramaty hazai utakon még viszonylagosan sérülésmentesen lehet autózni vele.

Üdv, Gumidoki

Nagyfelni a Megane-ra

2015. május 15., 16:47 Módosítva: 2015.05.15 16:54
1

Kedves Gumidoktor!

2001-es Renault Megane (1.4 16v 5ajtós) autón szeretném lecserélni a 4x100 5.5x14 ET36 méretekkel rendelkező acélfelnit egy lényegesen nagyobb alufelnire, viszont az ET számokkal bajban vagyok.

A szélesebb felnihez a gyárihoz közelítő ET szükséges, vagy az a cél, hogy a kerék külső széle ne kerüljön kijjebb? Ha az utóbbi akkor a 4x100 6.5x17 ET49 megfelel?

A gyári 175/65 R14 gumit 205/40 R17-re cserélném.

Kedves Levélíró,

Az ET-szám nagyon fontos paramétere a felninek. Ha jól van kiválasztva, sok gondtól megkíméli a használót, ha rosszul, akár fel sem megy a felni az adott autóra.

Ha nagyobb átmérőjű felnit szeretne, az óhatatlanul szélesítést is jelent. Befelé azonban nincs túl sok hely, ott vannak a felfüggesztés elemei, illetve maga a kerékdob. Kifele tud tehát főleg jönni a szélesebb felni. Persze nem a végtelenségig, mert kifelé meg nagyon nem lóghat ki a kerék a kerékjáratból.

Úgy kell tehát "belőni" a szélesség ismeretében az ET-t, hogy ezen kívánalmaknak megfeleljen a felni, illetve a komplett kerék. De minden autó más és más, így a lehetőségek sem egyformák. Vannak a neten egész jó kis kalkulátorok, de a fizikai méricskélés is sokat segíthet.

A 2001-es Megane esetében relatív van hely befelé is szélesíteni, így egy 7*17" felni 3538 körüli ET-vel lesz jó az autóra. Azt tehát biztosan mondhatom, hogy ha csak 6,5" széles is a felni, az ET49 túl sok lesz, nem fog passzolni ez a papucs az autójára!

Üdv, Gumidoki

Megtartsam a télit vagy legyen négyévszakos

2015. május 13., 13:58 Módosítva: 2015.05.14 11:57
1

Tisztelt Gumidoktor!

Fiat Stilomon a nyári gumi elöregedett. Mivel évi 5-7ezer km-et megyek csak, talán felesleges lenne két garnitúra gumit tartanom, legalábbis a matek szerint. A téli gumim vadi új Michelin Alpin a4.

Tartsam meg ezt nyáron is, vagy adjam el és vegyek egy all season gumit, pl Sava Adapto Hp-t? (Ennek kisebb méretű változata másik autón egyébként nagyon bevált.)

Köszönöm Zoliapu

Kedves Zoliapu,

A leírása alapján ön az ideális négyévszakos abroncs felhasználó. Teljesen jól beválhat önnek ezen használati mód mellett egy jó fourseason mintázat. Pláne, hogy már megtapasztalta ilyen termék tulajdonságait, ismeri a vele járó kompromisszumokat.

Megjegyzem, a külön téli és nyári szett sem felesleges pénzkidobás, hiszen míg az egyik garnitúra dolgozik, addig a másik pihen, nem kopik, azaz a futásteljesítmény is kb. kétszeres lesz, viszont minden évszakban - a gumik szempontjából - maximális biztonságban autózik.

Üdv, Gumidoki

70-es helyett 60-as gumi

2015. május 11., 10:37 Módosítva: 2015.05.11 10:37
1

Kedves Gumidoktor!

Az autóm egy Fiat Punto 1,2 16v 80 amin jelenleg 165/70R14-es gumi van. A kérdésem az, hogy ha 170/60R14-re cserélném le okozhat-e gondot, bajt. Mivel ingyen jött, hát gondoltam megkérdem nehogy hülyeséget csináljak a cserével :) Köszönöm a válaszát előre is.

Üdv: Zoltán

Kedves Zoltán,

Gondolom 175/60 R14-et akart írni, csak elgépelte. Ha így van, akkor ez a gumi átmérőben nagyon nem lesz jó erre a Puntora, hiába jött ingyen.

A gyári abroncsméretet egyedül a 175/65 R14-re lehetne itt váltani, ha nem akarunk peremátmérőt változtatni. Tehát, hogy megint az ön szavaival éljek, hülyeséget csinálna ezzel a méretváltással! (o;

Üdv, Gumidoki

Eltérés a sebességindexben

2015. május 6., 10:02 Módosítva: 2015.05.06 10:02
2

Tisztelt Gumidoki!

Gumivásárlás előtt állok. Autómra 195/65R15 V91 gumi a gyártói előírás. Találtam nagyon jó áron ilyen méretű T-s indexű gumit. Van-e bármilyen akadálya annak, hogy V-s helyett T-s gumit rakjak az autó alá? A sebességhatárokat betartom, pályán se megyek 130-tól többet, így nem látom indokoltnak a 190km/h-s gumi helyett a 240km/h-sat választani. Vagy rosszul gondolom?

Üdv Laci.

Kedves Laci,

A gyárilag homolgizált abroncshoz képest egyedül a sebességindex az, amit "alul lehet múlni". A terhelhetőséget nem, s a fizikai méreteit sem. A téli abroncsoknál pl. bevett gyakorlat ez.

Egyedül önnek, illetve az autót még néha vezetőknek kell tudomására hozni a tényt, hogy az abroncs nem tud többet 190 km/h-nál. Persze ennek igazából csak akkor van jelentősége, ha az autó egyáltalán képes azt átlépni.

Üdv, Gumidoki

Gumiabroncs minősítés

2015. május 2., 12:00 Módosítva: 2015.05.02 12:00
2

Van egy Fiat Punto 1,3 multijet személygépkocsim. Gumiabroncs vásárlás előtt állok.

A kérdésem arra vonatkozik, hogy a gumiabroncs gyártója milyen (számszerűsíthető ) fizikai jellemzők alapján minősíti a gumiabroncsát B, C, D, E, F kategóriába. Illetve, hogy a Continental Eco Contact5 175/65 x 14 „B" kategóriás vagy az Eco Contact3 165/70 x14 „E" kategóriás gumi lesz a kedvezőbb üzemanyagfogyasztást eredményező

Kedves Levélíró,

Természetesen az A a legjobb, a G a legrosszabb minősítés az energiahatékonyság és a vizes tulajdonságok tekintetében is.

Hogy a konkrét kérdésére is válaszoljak, a B-s tehát jobb, mint az E-s üzemanyag fogyasztás szempontjából, persze nem literekben, maximum deciliterekben mérhető a különbség.

Üdv, Gumidoki

Mindegy a forgásirány?

2015. április 28., 09:51 Módosítva: 2015.04.28 17:18
1

Tisztelt Gumidoktor!

Gumiszervizben felnicentírozás alkalmával a 4-ből 2 gumimat cseréltették a szakik. A választás Uniroyal Rainsport 3 lett. Kétszer is rákérdeztem, rendben van-e a forgásirány, egy tengelyre szerelhetők-e. A válasz igen volt.

Saját kezűleg akartam felszerelni a kerekeket, és otthon vettem észre, hogy a felnik mintázat alapján -szerintem- egy oldalra, és nem egy tengelyre szerelhetők. Forgásirányt nem láttam a gumikon, csak a külső oldalt jelző feliratot.

Kérdőre vontam a szervizt, de azt állították, a gumi asszimetrikus, és ellentétesen állnak a legyező minták a másikhoz képest. Ha egy tengelyre raknám fel a gumikat, akkor nem ellentétesen, hanem egymással párhuzamosan állnak a legyezőminták a gumin.

Tényleg mindegy, hogy teszem fel?

Köszönettel: János

Kedves János,

Megnyugtatnám, hogy a felkeresett szakik tényleg szakik! Azaz igazuk van. A Rainsport3 aszimmetrikus kialakítású, de nem forgásirányos mintázat. Azaz - ahogy ön is megfigyelte - külső és belső oldala van. Felszereléskor erre kell csak figyelni, hogy a belső belülre, míg a külső oldal kívülre kerüljön. Ez értelemszerűen azt fogja eredményezni, hogy optikailag nem lesz a két oldali kerék egymás tükörképe (lásd a mellékelt képet!), de ez így fog működni jól; az egyes mintaelemek erről tudomást nem véve fogják tenni a dolgukat, higgye el! (o;

Csak nagyon spéci esetekben (pl. versenygumiknál) van egyszerre aszimmetrikus és forgásirányos mintázatkialakítás, ami ugye azt eredményezi, hogy kell gyártani külön jobbos és külön balos verziót is. A normál utcai aszimmetrikus abroncsoknál, így a Rainsport3-nál ilyen mértékű "kihegyezésre" nincs szükség, mégis működik a dolog.

Üdv, Gumidoki

Csak téli gumit vennék

2015. április 23., 11:43 Módosítva: 2015.04.23 11:43
1

Kedves Gumidoktor!

Fiestánkra 175/65R14-es kerék cseréje esedékes. Évi 10 000 km megyünk vele. Gondolkodtam, hogy csak téli gumit vennék és kb 3-4 évig megúsznám a fel-le szerelés költségét. A kocsit főleg városban használjuk, télen és nyáron kb 2-3 autópályas útra elmegyünk vele itthon. Ajánlja-e ezt a megoldást?

Köszönettel Fehér Zsolt

Kedves Zsolt,

Miért nem gondolkodik el egy jobb minőségű négyévszakos abroncson? A leírása, a használat paraméterei alapján ön abszolút a célcsoportba tartozik.

Üdv, Gumidoki

Peres gumit a Golfra

2015. április 21., 11:50 Módosítva: 2015.04.21 11:50
1

Kedves Gumidoktor!

Olyan kérdésem lenne,hogy Golf III gyári 15"-os BBS felnire fel tudok-e rakni 195/55 esetleg /60,65 ös gumit nélkül hogy beleérne a kerékdobba? Melyik méret lenne az optimális Ön szerint? Új gumkat vennék, Hankook termékek közül válogatok, Ön ajánlaná őket?

Üdv: Laci

Kedves Laci,

Semmiképpen, pláne a /60-65 beleérne a kerékdobba. Erre az autóra a gyári homológ 15"-os abroncsméret a 185/55 R15, ami esetleg kiváltható a 195/50 R15-tel Ezeknél nagyobb átmérőjű kerék járhat negatív következményekkel. A Hankook hatalmasat fejlődött az elmúlt években. Én ennek ellenére azt gondolom, hogy van jobb az árkategóriájában, de kétségkívül egyáltalán nem rossz választás; nem beszélem le róla. (o:

Üdv, Gumidoki

Rovatok